[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suusjeher

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:48

Het maakt niets uit als je nu met een nieuwe pil gaat beginnen.
Ik ben in mijn pilgebruikers tijd al veranderd van 3 verschillende merken.
maar wat Emytje zegt, vraag het na bij de apotheek dan weet je het zeker.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 10:32

Suusoi schreef:
Ik heb een vraagje..
Ik had eerst de mycrogynon 30 maar omdat die nu vervangen is door ethinylestradiol/levonorgestrel (mond vol Haha! ) heb ik een paar vraagjes..
Ik heb gisteren mijn laatste mycrogynon gehad, en ik was nog niet van plan een stopweek in te lassen omdat ik anders ongesteld ben op vakantie (ga zaterdag naar gran canaria).. Kan het kwaad dat ik nu gelijk met die nieuwe begin? En is 'ie dan ook wel veilig enzo ?

Ik heb 'm vandaag opgehaald bij de assistente, en ben het in mijn haast vergeten te vragen.. Maar ze zei er verder ook niks over dat er iets is veranderd, alleen dat er precies dezelfde stoffen inzitten als mycrogynon alleen die wordt niet meer vergoed en deze wel ofzo ? dus vandaar ..

Alvast bedankt Lachen

Tipje van mij: Vraag eens bij je verzekering na of de mycrogynon écht niet meer vergoed wordt. Mij hadden ze dat ook wijsgemaakt bij de apotheek, maar dat bleek helemaal niet waar te zijn.... Volgens mij is ie wel gewoon veilig hoor.

Kan het trouwens kwaad als je de pil 3 maand doorslikt? Hoor dat wel meer mensen dan doen..

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:51

Er is wel eens gezegd dat het geen kwaad kan als je 'm een jaar doorslikt.. Alleen vrouwen doen dat eigenlijk nooit.. Ik heb 'm wel eens bijna 3 maanden doorgeslikt, en ik had geen doorbraakbloedingen etc.. dus ik denk dat het weinig uitmaakt Ja

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 11:13

Beauty_yana0 schreef:
Hebben jullie ook niet dat jullie telkens weer bang zijn om zwanger te zijn door de pil heen?
Als je al die verhalen leest, dat ze ondanks de pil goed te slikken zwanger zijn geworden.
En ook gewoon ongesteld telkens werden terwijl ze dan al maandan zwanger waren.
Krijg er toch een heel benauwd gevoel van, want kan tegenwoordig ook al niet meer blij zeggen: He, ben ongesteld dus niet zwanger Scheve mond

dit heb ik dus ook.....en vooral omdat die angst nu al 4x de waarheid is geworden
Heb nu 2 kleine lieve kotertjes rondlopen waarvan de jongste nu 8 weken is.

Ik wil van de week even weer naar de huisarts..nieuwe anticonceptie...maar ik vertrouw niets meer.
Ben bang dat er voor mij niets anders overblijft dan sterilisatie ofzo Verdrietig

tenzij iemand hier een andere oplossing weet

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 11:26

Debsey schreef:
Beauty_yana0 schreef:
Hebben jullie ook niet dat jullie telkens weer bang zijn om zwanger te zijn door de pil heen?
Als je al die verhalen leest, dat ze ondanks de pil goed te slikken zwanger zijn geworden.
En ook gewoon ongesteld telkens werden terwijl ze dan al maandan zwanger waren.
Krijg er toch een heel benauwd gevoel van, want kan tegenwoordig ook al niet meer blij zeggen: He, ben ongesteld dus niet zwanger Scheve mond

dit heb ik dus ook.....en vooral omdat die angst nu al 4x de waarheid is geworden
Heb nu 2 kleine lieve kotertjes rondlopen waarvan de jongste nu 8 weken is.

Ik wil van de week even weer naar de huisarts..nieuwe anticonceptie...maar ik vertrouw niets meer.
Ben bang dat er voor mij niets anders overblijft dan sterilisatie ofzo Verdrietig

tenzij iemand hier een andere oplossing weet

Het mirena spiraaltje is net zo veilig als sterilisatie (uit mijn hoofd 99.95%) (idd zelfs sterilisatie is niet eens 100%!!!) Misschien dat je dit een oplossing vind omdat dit omkeerbaar is (sterilisatie tot op zekere hoogte ook, maar spiraaltje verwijderen is een stuk makkelijker en minder ingrijpend). Voor meer informatie kan je ook kijken op http://www.mirena.nl. (zo dat klinkt ook als een ingestudeerd reclame zinnetje Vork )

Zelf heb ik ook het spiraaltje. Ik ben er dik tevreden over. Alleen het zetten is 'onprettig'. Echt pijn heb ik niet gehad, het is gewoon even een rot gevoel en op je tanden bijten. Welliswaar is de pijn ervaring bij het plaatsen voor iedereen anders. Sommige mensen vinden het een hel en vallen flauw, en andere merken er niets van. De mirena kan voor 5 jaar blijven zitten, dus je hoeft er niet eens zo vaak aan te denken en je hebt van 5 minuutjes ongemak 5 jaar plezier. Als je verder nog wat wilt weten kan je het gerust aan me vragen.

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 15:57

mijn vriendin heeft ook dat mirena geval ding...maar door haar ben ik daar ook weer zo onzeker van geworden Boos!

ze had namelijk 2 week geleden een buitenbaarmoederlijke zwangerschap... brr... voel dan alweer die angst aankomen waaien.

ik zal maandag wel de dokter bellen..kijken wat die me allemaal te zeggen heeft dan

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 16:55

Debsey, voordeel voor jou is wel dat je al eens bevallen bent. Dan voel je een stuk minder van het zetten. Ik vond het erg meevallen.
Dan zou ik als ik jou was wel naar een gyn gaan, die hebben meer ervaring dan een huisarts. Ik liep al bij een gyn, dus die heeft het bij mij toen gezet.

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:07

ik heb ook niets van het plaatsen gevoeld, ben bevallen via een keizersnee. Ik heb het ook door mijn gyn laten plaatsen, dan kunnen ze gelijk met de echo kijken of het op zijn plaats zit.

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:51

ach de pijn intresseerd me geen hol Knipoog
heb wel ergere pijnen moeten doorstaan en heb best een extreem hoge pijngrens.

het gaat mij meer om de angst van het weer zwanger worden

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:54

ik ben juist aan de mirena gegaan omdat ik ook bang was om weer zwanger te worden. Ik heb hem sinds april en het bevalt prima.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:57

Ik heb ook een mirenaspiraaltje en ik ben er ook zeer tevreden over!
Zetten was idd even lastig, maar die pijn duurt maar 5 seconden en dan zit het dingetje al.
Nu lekker overal vanaf!

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:02

Ik ben pas 15 maar ik ben altijd erg ongesteld. Voordat ik aan de pil ging was ik ongeveer 9 dagen ongesteld, wel erg regelmatig maar erg hevig. Ik deed max 4,5 uur met een supertampon. Nu ben ik aan de pil, maar niet tevreden. Ik ben erger ongesteld, en nog eens twee dagen langer. Wel is het fijn dat je het een maand over kan slaan. Doordat ik de neiging heb de pil soms te vergeten en omdat ik geen voordelen aan mijn menstruatie merk, wil ik graag iets anders. Hebben jullie soms tips/ideën? Lachen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:17

Annemijn,
Zou je niet eens naar je HA kunnen gaan en vragen naar een andere pil?
En ik weet niet of meisjes van 15 al een spiraaltje kunnen krijgen maar dat is ook een optie.
De meeste vrouwen die er eentje hebben, worden niet meer ongesteld, ik ook niet, heerlijk! En dat terwijl ik met de pil ook 8 dagen ongesteld was.
Maar nogmaals, ik weet niet of je te jong bent...

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 10:39

Debsey schreef:
ach de pijn intresseerd me geen hol Knipoog
heb wel ergere pijnen moeten doorstaan en heb best een extreem hoge pijngrens.

het gaat mij meer om de angst van het weer zwanger worden

Mijn HA vertelde me dat niets 100% zeker is. Zelfs sterilisatie niet. Zo had hij nog niet zolang daar voor een vrouw gehad die zwanger was geworden na sterilisatie. (en ZIJ was gesteriliseerd, niet hij Knipoog)

Jou vriendin, helaas, behoort tot een zeer kleine groep (0,05%) waar de mirena niet goed zijn werk heeft gedaan. Als ik jou verhaal zo hoor denk ik dat mirena een zeer goed alternatief is, maar ik ben geen arts, en je moet wel een beetje vertrouwen hebben in je anticonceptie natuurlijk. Hopelijk kom je er uit! Succes ermee!

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 12:48

Bedankt voor je reactie Storm! Volgende week heb ik vakantie, tijd om maar weer eens naar de HA te gaan. Ik ben benieuwd wat hij af/aanraadt Clown .

Ik kon het niet vinden met de zoekfunctie, sorry als deze discussie al geweest is Koe ! Hoe staan jullie tegenover een nieuw soort pil uit Amerika, de Lybrel? Deze pil zorgt ervoor dat je niet meer ongesteld word, en ook alle klachten rondom de menstruatie 'verdwijnen'. Dit komt omdat je de pil doorslikt. Hier even een stukje uit het AD over de Lybrel:

De Food and Drug Administration heeft vorige week dinsdag haar goedkeuring aan Lybrel gegeven. Fabrikant Wyeth brengt de pil eerst in de VS op de markt. Naar verwachting verschijnt Lybrel in 2009 in de Europese schappen onder de naam Anya. Lybrel/Anya is een pil die niet alleen zwangerschap voorkomt, maar blijvend wordt geslikt, met als gevolg dat de vrouw nooit meer ongesteld wordt.

Wyeth heeft - voor wie ze zelf niet kan verzinnen - alle voordelen van het eigen product alvast op een rijtje gezet: vrouwen hebben straks geen last meer van die schommelingen in hun humeur. Hoofdpijn, rugpijn, buikkrampen en ongewenste bloedvlekken in kleding behoren tot het verleden. En: vrouwen hebben een extra week per maand om seks te hebben.

Voor het hele artikel: http://www.ad.nl/diagnose/article1402401.ece

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 12:53

Tja, ik weet het niet hoor, met die nieuwe pil. Het klinkt heel aantrekkelijk, al stoor ik me een beetje aan die laatste zin. Maar het lijkt me niet zo goed voor je lichaam om altijd maar door te slikken en nooit meer een stopweek te hebben.
Daarom wil ik zelf ook nooit meer de pil slikken, al die hormonen...Maar misschien overdrijf ik het ook wel hoor Knipoog

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 14:59

Ik vraag me toch echt af hoe vruchtbaar je na het stoppen van de Lybrel bent... De dochter van een vriendin van mijn moeder (van de tante en de oom van mijn oma Tong uitsteken) heeft een tijdje de 'gewone' pil doorgeslikt. Ik geloof dat ze dat anderhalf jaar heeft gedaan. Toen wilde ze graag kinderen, maar ze heeft er dus wel mooi 3 jaar over gedaan om zwanger te raken... En dat vind ik dus het enge eraan. Maar aan de andere kant; lijkt me wel super om niet iedere maand buikpijn te hebben, moe te zijn, met tampons te moeten slepen, om de zoveel tijd naar de wc te rennen...

@ Annemijn: Welke pil gebruik jij dan? Overigens kun je van een spiraaltje ook juist heftiger ongesteld worden, omdat je baarmoederwand dat ding eruit probeerd te halen. Meestal wordt het dan ook afgeraden om een spiraaltje te nemen bij mensen met een zware menstruatie. Maar ik zou het effe bespreken met je huisarts als ik jouw was. Die kan je waarschijnlijk het beste de alternatieven geven van de pil die je nu hebt.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:50

Die pil die je continu doorslikt lijkt mij ideaal, maar ik wil eerst wel eens zien of er helemaal geen klachten over komen ofzo, ben liever geen proefkonijn, daarom ben ik blij dat ie eerst in de vs op de markt komt. Als er dan problemen mee zijn neem ik aan dat je ze wat eerder hoort, omdat hij al langer ingebruik is.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 00:06

Nextdomino schreef:
@Roelke, slik je nog een pil of heb je andere vorm van anticonceptie?

Beetje late reactie. Ik gebruik geen anticonceptie meer nu.
Maarre, ja, vriendje moet er nu wél aan geloven. *LOL*

Ik moet even langs de huisarts en misschien dat ik een andere pil kan krijgen.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 00:11

Ik heb afgelopen vrijdag de prikpil gekregen.. *en een spierpijn dat ik heb Nagelbijten / Gniffelen* alleen de dokter was erg vaag over van alles en nogwat (was een invaller) Nou vroeg ik me af vanaf wanneer je nou veilig bent..

Heb bij de apotheek ook al om informatie gevraag en die zeiden als de prik goed wordt gegeven en op de juiste tijd dan ben je vanaf dag 1 veilig.. alleen de juiste tijd was de eerste dag van de menstruatie geloof ik.. Nou vraag ik me af hoelang het duurt dat 't veilig kan?

de dokter, en de assistente die me de prik gaf zeiden dat ik ongeveer wel een maandje moest wachten.. aangezien ik niet ongesteld was.. maar deden er allebij een beetje vaag over.. (ben niet van plan om de eerste maand sex te hebben, ben veel te bang dat ik niet veilig ben Clown, maar ben gewoon nieuwschierig)

MarjoEisla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 08:17

Ik zit te denken om een mirena spiraaltje te laten zetten. Heb geen last van ongesteldheid maar heb ook de onzekerheid de pil "goed" te vergeten en zwanger te worden..
Ben nu 20 en slik de pil vanaf mijn 15e, lijkt me niet zo goed voor mijn lichaam nog minstens 10 jaar die hormonen te slikken
Ik heb begrepen dat het zetten wel heel naar is, doen ze aan verdoven? Ik ben echt bang voor die ingreep!!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 10:11

MarjoEisla,
Spiraaltje is echt makkelijk, nooit meer bang en weinig of niet meer ongesteld, geweldig!

Het zetten is niet zo leuk, als je geen verdoving hebt, heb je een seconde 0f 5 een naar gevoel. In die tijd doen ze een dunne buis door je baarmoederhals met het spiraaltje erin, met een hendeltje buiten de vagina drukken ze het spiraaltje uit de houder op de juiste plaats, en dat is even een naar gevoel. Maar het is echt maar heel kort.
Daarna heb je een dagje buikpijn, net of je ongesteld bent. Ik ben lekker op de bank film gaan kijken met een kruikje tegen mijn buik aan. Knieën optrekken terwijl je slaapt helpt ook.
Afbeelding
Na het plaatsen kan je een maandje af en toe buikkramp hebben, je lichaam is het immers niet gewent.

Ik weet dat je een roesje kan krijgen voor het plaatsen, maar je zal bij je dokter of bij een gyn moeten informeren of dat bij jou ook kan.

Succes!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:56

Een pil waarbij je geen stopweken hebt lijkt me niets.. Ik slik nu de pil vaak 2 maanden door, maar dan ben ik erg blij dat ik maand 3 weer even zeker weet dat er niet iets ongewenst aan het groeien is daarbinnen Lachen

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:10

Suusoi schreef:
Ik heb een vraagje..
Ik had eerst de mycrogynon 30 maar omdat die nu vervangen is door ethinylestradiol/levonorgestrel (mond vol Haha! ) heb ik een paar vraagjes..
Ik heb gisteren mijn laatste mycrogynon gehad, en ik was nog niet van plan een stopweek in te lassen omdat ik anders ongesteld ben op vakantie (ga zaterdag naar gran canaria).. Kan het kwaad dat ik nu gelijk met die nieuwe begin? En is 'ie dan ook wel veilig enzo ?

Ik heb 'm vandaag opgehaald bij de assistente, en ben het in mijn haast vergeten te vragen.. Maar ze zei er verder ook niks over dat er iets is veranderd, alleen dat er precies dezelfde stoffen inzitten als mycrogynon alleen die wordt niet meer vergoed en deze wel ofzo ? dus vandaar ..

Alvast bedankt Lachen

Ik heb die blabla/blabla pil ook. (sorry geen zin om helemaal te typen)
Je kunt meteen beginnen met die nieuwe, volgens mij ben je dan wel veilig, doordat er dezelfde hormonen inzitten en dus dezelfde werking heeft.

Ik heb zelf een andere reserve pil moeten slikken (ik had Stediril, toen had ik daarna die bla/bla, en ik heb een bla/bla pil als reserve genomen), en het was gewoon veilig zei de HA.

Anders idd even bellen!

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:39

Emytje schreef:
@ Annemijn: Welke pil gebruik jij dan?

Beetje late reactie Clown , Mycrogynon 30. Donderdag ga ik naar de HA!