fibromyalgie..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lolleke

Re: fibromyalgie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:37

Citaat:
alhoewel het el duidelijk is dat er vaak een trauma,
fysiek of emotioneel, aan vooraf is gegaan

dit geld voor zowel de "oosterse" als "westerse" geneeskunde.
het is een vicieuze cirkel.
pijn - klachten - psychische problemen - meer pijn - meer klachten ed ed
psychische problemen - klachten - problemen verergeren - meer pijn ed ed..
maakt niet uit waar het begint..bij de psychische of lichamelijke problemen.

echter..dan nog, mijn moeder heeft ook fibro..al jaren..en ze is er nog nooit vanaf gekomen..noch dat ze de pijn verzint.
Het zal zeker een combinatie zijn van.
Maar om nou te zeggen dat het helemaal geestelijk is? nee..
en acupunctuur, warmte fysio en alles kan de pijn verlichten..
Maar voor altijd overgaan? ik geloof er niet in ...al zou ik het graag willen

zie nu net de nieuwe posts...
dus ik doe het mezelf aan?
ik heb al sinds mijn 11e pijn en ik doe vanaf mijn 11e mezelf de pijn aan? nee, dat gaat me echt te ver..
ik geloof in oosterse wijze, reiki acupunctuur en dat je veel dingen kan doen om jezelf en de pijn te helpen..
maar om nu aan te komen met dat ik mijn pijn zelf veroorzaak??? dat gaat er bij mij niet in.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:43

Louise Hay heeft er genoeg boeken over geschreven, als je iets voor elkaar wil krijgen dan kan je dat ook voor elkaar krijgen.Ga eens na hoeveel negatieve gedachtes er in ons hoofd zitten,hoe veel oordelen we niet op een dag.Het Bhoedisme zegt het ook, ban alle negatieve gedachtes uit je hoofd.Probeer het maar eens uit, hoe vaak zeg je niet tegen jezelf dat je pijn hebt? Zeg eens tegen jezelf, goh wat gaat het goed vandaag heb echt zin in de dag.Maar als je jezelf pijn aan praat gaat het ook niet weg.Hoeveel dingen doen fibro mensen niet, omdat ze weten dat ze het niet kunnen? Ik kon in het begin ook maar kort paard rijden, en werd van mijn paard gehesen.Nu kan ik rijden zonder daarna spierpijn te hebben.Het is geen simpel procces het duurt wel een paar jaar, maar echt je kan veel verbetering voor elkaar krijgen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:45

marleen_usar schreef:
Ik bedoel te zeggen dat het iets is wat je dus je zelf aan doet,nu ik beter in mijn vel zit en andere keuzes heb gemaakt heb ik bijna geen last meer.Ik heb met krukken gelopen en was bijna afgekeurd,ik heb met mijn denkwijze al veel mensen kunnen helpen gelukkig.Ik vecht er tegen leg me er niet bij neer.

Dit schiet me toch echt in het verkeerde keelsgat hoor Nors opkijken

Je zelf een ziekte toewensen kort door de bocht gezegd Scheve mond
En ik heb nog niemand ontmoet die genezen is van Fibro

Weet je zeker dat je geen last hebt van rustroest? Verward

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:46

helaas
ik ben niet zo zweverig Nors opkijken

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:47

Ik ben heel vaak positief, en ik denk echt niet de hele tijd ´goh wat heb ik een pijn zeg´:\

sorry maar ik vind dit erg apart

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:48

Sorry, dat ik niet het hele topic heb doorgelezen. Maar wat is fybromyalgie?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:49

Google => Fibromyalgie Knipoog

Dan krijg je hele uitgebreidde stukken te lezen en de klachten etc te zien Haha!

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:53

Ik heb even wat bekeken. Het lijkt me erg vervelend om te hebben. Alleen wat ik zo snel niet kon vinden is of het te genezen is of niet?

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:54

ik kan er wel inkomen hoor van een kant..
maar ik gaf het ook niet toe tot 1.5 jaar geleden..
ik verdomde het om toe te geven! ik heb een ongelofelijke rot hekel om aan iets toe te geven..
klein voorbeeld: ik heb 3 dagen rond gelopen met een gebroken pols op ponykamp....11 jaar, en mn moeder kwam er achter doordat de kampleiding zelf belde..ik vond het zelf immers niet nodig..t deed immers mij niet genoeg pijn...

2 jaar geleden op vakantie gegaan.
Ze gingen badmintonnen op de eerste dag "loes, moet jij nou wel meedoen?"
WTF??? en waarom in godsnaam zou ikn iet mee mogen doen! dat kan ik best..heel de wereld kan het en ik niet?
huppa..staan badmintonnen..
weet je waar het in eindigde?

mij die de rest van de hele week geen botherham meer kon snijden omdat ik niet meer mijn mes!! vast kon houden..
ik zat op een camping en kon mijn eigen kont niet meer afvegen heb de rest van de week aan de pijnstillers gezeten en me rot geschaamd..ik was met een vriendin en haar ouders mee geweest...
zo kan ik je nog meer verhalen geven van "niet toe geven"

@eefske: nee het is niet te genezen..
alleen klachten zijn te vermideren

maar daar ben ik hard overheengekeomen.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:55

Wow, zoals ik nu lees zijn er dus best veel mensen die daar last van hebben. Best heftig Bloos

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:05

Marleen, het lijkt mij stug dat ik op mijn 9e levensjaar tegen mezelf min of meer heb gezegt: kom laten we eens doen of we ernstig ziek zijn. De artsen waren vol verbazing dat ik zo duidelijk kon vertellen dat ik gewrichtspijn had en je gaat me niet vertellen dat jij 9-jarige kinderen kent die zich daarover hebben ingelezen.
Werkelijk, ik heb van alles geprobeerd om van de pijn af te komen cq. te verminderen met tot nu toe bar weinig resultaat. En ja ik heb in therapie gezeten ook voor andere dingen, en als het zo zou zijn als jij beweert was ik allang en breed genezen verklaard.

Als jij werkelijk na die therapie ''genezen'' bent, en wat ik je ook van harte gun, geloof ik niet dat jij fibromyalgie hebt (gehad).

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:38

Cyntje schreef:
marleen_usar schreef:
Ik bedoel te zeggen dat het iets is wat je dus je zelf aan doet,nu ik beter in mijn vel zit en andere keuzes heb gemaakt heb ik bijna geen last meer.Ik heb met krukken gelopen en was bijna afgekeurd,ik heb met mijn denkwijze al veel mensen kunnen helpen gelukkig.Ik vecht er tegen leg me er niet bij neer.

Dit schiet me toch echt in het verkeerde keelsgat hoor Nors opkijken

Je zelf een ziekte toewensen kort door de bocht gezegd Scheve mond
En ik heb nog niemand ontmoet die genezen is van Fibro

Weet je zeker dat je geen last hebt van rustroest? Verward

Ben het helemaal met je eens Cyntje, wat een lariekoek zeg!!!
Alsof we met zijn allen hier de keuze hebben gemaakt om ziek te zijn...... Wat een flauwekul.

jokeomar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:04

Marleen_usar, je trapt hier een hoop mensen op hun ziel hoor. Belachelijke opmerking dat we ons zelf ziek praten! Als ik een goeie dag heb doe ik dus meestal gewoon te veel en heb daar dan pijn van. En niet omdat ik denk wat heb ik toch een pijn. Het lijkt wel alsof jij denkt dat wij het fijn vinden om pijn te hebben.
Volgens mij moet jij je geestelijk eens na laten kijken met zulke opmerkingen.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:00

Vindt het inderdaad een belachelijke opmerking dat fibromyalgie tussen je oren zit of sterker nog, dat je het jezelf aandoet / aanpraat!

Er is inderdaad vastgesteld dat het zeer zeker ook een psychische kant heeft. Maar dit is toch echt heel wat anders hoor!

Verder kan het wel genezen, tenminste dat zeggen ze hie rop het Roessingh. Geloof er zelf alleen niet in. Denk zelf dat het meer is dat door je aan allerlei dingen werkt, bijvoorbeeld houding (bv m.b.v. ergotherapie), spieropbouw / onderhoud (bv mbv fysiotherapie), etc er minder last van krijgt. De klachten kunnen dan zodanig stabiliseren dat je er geen last meer van hebt, maar het zit er naar mijn mening dan nog wel....

enne oh ja, niet willen toegeven dat er wat is (over je grenzen gaan, doorzettingsvermogen), is denk ik iets wat meer van "ons" kennen;-)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:03

Ja en dat niet toe willen geven komt in meedere ziektebeelden voor,... niet alleen bij FM,

beetje jammer zo´n opmerking Nors opkijken

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:04

Ik denk dat ik ondertussen daar iedereen over heb gehoort risje, mbt over je grenzen gaan.
Als ik een keer een ''goede'' dag heb wil ik het liefst alle schade inhalen en veel te veel gaan doen.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:14

klopt, is idd erg verleidelijk om dan meer te gaan doen dan je normaal zou doen.....
Kom mezelf nog geregeld tegen hoor!
Gaat nu bijvoorbeeld erg goed laatste tijd, ga dus wee rvaker naar sportschool. Merk als ik dat regelmatig doe dat het me gewoon echt goed doet. Maar ja, dan moet ik daar weer niet teveel gaan doen, en dat is soms erg moeilijk.

LinnieLin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:29

Ik ben nog diagnose-loos maar twijfel zelf nog wel...Heb wel, nu ik wat meer beweeg iets minder last...maar als ik last heb van iets is het wel pijnlijk...

Maar ik wil 1 ding hard duidelijk maken! Het is onzin dat het tussen je oren zit!

Ziekten aanpraten is een ander syndroom! Ga nou snel fietsen met: "het zit tussen je oren!"
Kom op zeg...
Ik heb het te doen met de mensen hier met een diagnose fybro!

*knuf* (voor de FM-tjes dan)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:33

Een hypogonder heet iemand die zichzelf ziektes ´aanpraat´, maar dat is zeker weten ook een knap vervelende ziekte.
Dokters zeggen dat het tussen je oren zit ja,... wil nog niet zeggen dat het zo is he Vork

LinnieLin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:36

Cyntje schreef:
Een hypogonder heet iemand die zichzelf ziektes ´aanpraat´, maar dat is zeker weten ook een knap vervelende ziekte.
Dokters zeggen dat het tussen je oren zit ja,... wil nog niet zeggen dat het zo is he Vork

Mee eens!

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:39

Tsja dat dokters dat zeggen komt helaas nog steeds doordat veel artsn nog onbekend zijn met deze aandoening en er helaas nog niet veel over bekend is.....

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:48

Inderdaad, overigens hoorde ik van mijn internist en reumataloog dat ze nu onderzoeken aan het doen zijn of het komt door een ''fout'' in de hersenen.
Ze denken nu dat de hersenen de zenuwen ''vertellen'' dat er een ontsteking zit waardoor er pijn geproduceerd wordt wat dus gelijk is aan ontstekingspijn, wat dus ook zou verklaringen waarom er geen echte ontstekingen te vinden zijn.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:54

Er is al veel langer de gedachte dat "het in de hersenen zit", gedachte is tot nu toe dat er een bepaalde stof minder / meer geproduceerd wordt waardoor de klachten ontstaan.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:57

Gedachten wel, onderzoeken tot op heden nog niet Knipoog

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 00:03

jawel onderzoeken ook. Hoe hadden ze hier anders achte rmoeten komen.
Heb er in elk geval eens wat over gelezen, kan alelen zo direct niet meer vinden waar, mh, kom er vanzelf weer op....