Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 23:44

Jep, wandelen is inderdaad heel gezond! Alleen ik vind het zo verschrikkelijk saai om in mijn eentje te wandelen. :+

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 23:48

Petrichor schreef:
Jep, wandelen is inderdaad heel gezond! Alleen ik vind het zo verschrikkelijk saai om in mijn eentje te wandelen. :+

Ik normaal dus ook maar vandaag had ik gewoon mijn koptelefoon op gedaan en gewoon gaan lopen. Luchtte ook echt op nadat ik dat stuk gelopen heb.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 06:12

Ik zet vaak een luisterboek op tijdens het wandelen of gewoon muziek dan is een uur zo voorbij.
Ik heb een hond dus moet sowieso dat scheelt ook natuurlijk anders zou ik denk ik ook alleen gaan bij goed weer

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 06:59

Hoi allemaal,

Ik kom mij hier ook melden.
In 2023 heb ik meegedaan aan de 28 dagen challenge gezond ruitergewicht van dressuurnatuurlijk en daarmee uiteindelijk 20 kg afgevallen in een hslf haar.

Helaas was 2024 voor mij een regelrecht poedersuiker en heb de 20 kg er door alle stress weer aangevreten.
Ik weet dus dat ik het wel kan!

Ik loop momenteel met een hardnekkige peesplaatontsteking aan mijn voet ( zit daarvoor nu ook 4 weken in het gips).
Ook daarvoor moet ik echt gaan afvallen.
En voor een veel te hoge bloeddruk en cholesterolgehalte en ik zit tegen diabetes aan.
Heb last van mijn maag, ben altijd doodmoe etc.
Genoeg reden dus om minstens 30 kg kwijt te raken.

Ik loop sinds begin december bij de huisarts die een leefstijlspreekuur heeft en samen met haar weer besloten om het Ketogeen dieet weer op te pakken.

Sporten word voor mij lastig ivm mij n voet.
En ik haat sportscholen, vind te druk en heb een hekel aan zweten, ik vind dat zo'n onwijs vies gevoel.

Paardrijden doe ik niet meer ivm angst en mijn paard is afgelopen jaar ingeslapen.

Normaal wandel ik veel met mijn hond en voor mijn werk ook zo'n 25 a 30 km per dag ( 1 op1 hondenuitlaatservice).
Maar nu zit ik thuis ivm mijn voet.

Sinds begin december ben ik 4,5 kg afgevallen en ik vind dat mega knap omdat kerst en oliebollen en appelbeignets er ook nog tussen zaten

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 11:19

Doe je goed Amyd, zoveel afvallen in de feestmaand!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 12:33

Amyd wat goed dat je de draad weer hebt opgepakt en zelfs in december bent afgevallen!

Sporten hoeft niet in de sportschool. Ik doe dat bij de fysio die ook sportlessen geeft in kleine groepjes. Reuze gezellig en ondanks dat ik heel voorzichtig begonnen ben maak ik toch best grote stappen. Ik doe vooral krachttraining en weinig cardio. Dan valt het zweten reuze mee.
Thuis een beetje met dumbeltjes oefenen terwijl je zit is ook bewegen.

Ik heb een fijne keelontsteking, stem kwijt en al het eten smaakt bleh. Droog en kruimelig spul krijg ik niet weg, dus moet wat aanpassingen doen in mijn maaltijden. Dat vind ik best lastig, maar hoef gelukkig niet zo veel meer af te vallen. Eerst maar beter worden zonder aankomen.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 12:46

Gruis schreef:
De allerbeste wensen voor jullie! :*
Ik hoop dit jaar van 67 terug naar 58 kilo te gaan. Voor mijn gevoel zou dit moeten kunnen lukken in een jaar, maar ik vind het errug moeilijk om me in te houden met snacken. Nou helpt het bij mij ook niet dat mijn partner echt een gruwelijke snacker is. En wij krijgen altijd veel bezoek, die we graag goed verzorgen, dus we hebben ook altijd snacks in huis. Daar moet ik nog een beetje een weg in vinden...

Ik heb exact hetzelfde doel en dezelfde situatie :') Vooral de weekenden zijn echt rommelig bij mij. Probeer nu vooral snacks te halen die mij niet zoveel boeien, dan blijf ik er makkelijker vanaf. Tel jij kcal? Hoeveel probeer jij te eten per dag?

De tip van de pistache nootjes: kan ook weer averechts werken: het gekraak, de handeling doen en de ''moeite'' geeft een grotere beloningssignaal af als je dan eten binnen krijgt, dus dan ga je er juist méér van eten. Aldus dezelfde theorie bij een pringles bus die nét te klein is om comfortabel veel chipjes te pakken. Een supergoede documentaire van de BBC (op youtube te bekijken) over waarom we niet kunnen stoppen met eten (why cant i stop eating) gaat in op zoveel meer aspecten dan alleen wilskracht. Maar eens dat je niet zomaar hele handen noten naar binnen werkt op deze manier :')

Voor mij een reden om komend jaar proberen minder ultra bewerkt voedsel te eten, omdat die op zoveel fronten je brein manipuleren om meer-meer-meer te eten :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 13:28

Het is natuurlijk niet zo dat ik met de zak nootjes op de bank ga zitten, ik neem netjes een handje in een klein bakje. Groot bakje zou een risico inhouden dat ik er teveel in doe.
Ik zal vanmiddag eens wegen hoeveel erin gaat en hoeveel de schillen wegen.

Pringles is natuurlijk het voorbeeld van een overbewerkt product, heeft niks meer van doen met de oorspronkelijke aardappel, bij nootjes is dat heel anders gelukkig.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 17:34

Nootjes gewogen, er ging 33 gram in mijn bakje en er bleven 16 gram schillen over. Ongeveer de helft dus.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 17:49

Beste wensen allemaal! Dat jullie doelen allemaal mogen lukken :D

Ik heb even een boktbreak genomen tijdens de feestdagen :)) (eetbreak is een ander verhaal _O-) Na de feestdagen ben ik wel wat zwaarder weer, maar is opzich ook niet heel vreemd. De taille en heupen zijn wél smaller geworden, dus ik maak mij er niet teveel zorgen om. Mijn doel is dit jaar een marathon te lopen (21 juni). Voor het blessurevrij blijven mag er daarom nog iets aan gewicht af. Komende tijd dus geen alcohol etc, en dat gaat ook al heel veel schelen.

Iemand begon over snaaidrang. Wat voor snaaidrang heb je voornamelijk? Ik mag van mijzelf 1 keer in de week een fitpiggy. Ja, is een calbommetje, maar ook 1 vol eiwitten en vezels. Het vult dus énorm. Ik deel hem soms door de helft. Dan heb ik 2x een halve fit piggy die ik gedurende de week op kan eten.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 20:28

Winged schreef:
Beste wensen allemaal! Dat jullie doelen allemaal mogen lukken :D

Ik heb even een boktbreak genomen tijdens de feestdagen :)) (eetbreak is een ander verhaal _O-) Na de feestdagen ben ik wel wat zwaarder weer, maar is opzich ook niet heel vreemd. De taille en heupen zijn wél smaller geworden, dus ik maak mij er niet teveel zorgen om. Mijn doel is dit jaar een marathon te lopen (21 juni). Voor het blessurevrij blijven mag er daarom nog iets aan gewicht af. Komende tijd dus geen alcohol etc, en dat gaat ook al heel veel schelen.

Iemand begon over snaaidrang. Wat voor snaaidrang heb je voornamelijk? Ik mag van mijzelf 1 keer in de week een fitpiggy. Ja, is een calbommetje, maar ook 1 vol eiwitten en vezels. Het vult dus énorm. Ik deel hem soms door de helft. Dan heb ik 2x een halve fit piggy die ik gedurende de week op kan eten.

Mooi doel die marathon! Mooie stok achter de deur ook :j

Dat was ik van het snaaien. Verschilt bij mij heel erg per dag. Soms cravings naar iets zouts, soms iets zoets (en dan soms wel zin in chocolade en soms ook niet (meer snoepjes)) en soms gewoon zin in iets hartigs. Heb voor de chocoladecravings nu inderdaad iets soortgelijks in huis wat naar ferrero rocher smaakt (maar niet zoveel kcal bevat als een fit piggy). Maar die andere dingen vind ik vooral lastig!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 15:22

Wat een mooie doelen hier weer.
Ik ben gisteren echt begonnen met streng zijn voor mezelf.. Heb het er wel moeilijk mee. Zeker met tussendoortjes enzo. Ik moet echt even weer wat andere dingen gaan maken waar niet zoveel khoolydraten enzo in zittten maar wel goed vullen.

Ik mag van mezelf het weekend wel samen met mijn man een frietje eten en wat lekkers, maar niet iedere dag van het weekend. Heb nu ook lekkere kazen besteld om als tussendoortje te eten.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 15:31

Kaas is ook een gevalletje 'met mate eten'. In 1 goede plak (voorgesneden, 30 gram) kaas zit al snel over de 100 kcal.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 15:41

Hmmm.. Dat wist ik dan weer niet, maar moet zeggen dat mijn kcal gehalte redelijk laag is.
Ben nog een beetje zoekende met hoe en wat.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 15:49

Oke, wat kan helpen is het volgende:

- Bepaal wat jouw caloriebehoefte is, zoals bijvoorbeeld op deze site: https://evisports.nl/ (even naar beneden scrollen). Let op: die behoefte wordt láger in verloop van tijd. Check dus bij voorkeur elke maand of jouw behoefte nog passend is. (in mijn geval: als ik 1700 kcal eet dan val ik af)

- Track jouw eten voor de komende tijd. dat houdt ook in dat je je eten weegt en geen schatting doet van hoeveel het is (1 plak kaas vs 2 plakken kaas maakt dus nogal een verschilletje)

- Wat je eet ga je registreren. daarvoor zijn verschillende apps beschikbaar. Het mooiste is om een app te hebben waarin je je eten registreert én hoeveel kcal je hebt verbrand (je rust verbranding + hetgeen dat je hebt bewogen)

Let op: Je gaat dus niet crashen en maar 1000kcal eten, dat is namelijk geen langdurige oplossing. Als je namelijk daarna weer normaal gaat eten (dus incluis de snaaidrang) zit alles er binnen no time weer aan. Eet dus echt rond die aangegeven kcal behoefte. Ja, dat gewicht gaat er misschien minder snel af dan met een shake, maar afvallen draait ook om het gezond omzetten van jouw eetpatroon.

Resultaat: inzicht.

mag je dan helemaal niks meer eten? Zeker wel. Zelf doe ik aan 80/20 behoefte. 80 procent van mijn eten is voedzaam. Denk aan kwark, ei, brood. Die 20 die nog over zijn dat is dan een koekje, snoepje etc. Geen grote hoeveelheid, maar een snoepje of 2 mag dan echt wel. En verder leven via de 'schijf van 5'. (https://www.voedingscentrum.nl/nl/gezon ... 20behouden.)

Hopelijk helpt dit een beetje.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 15:59

Ik heb ook even op die site gekeken en hij zei dit: Je dagelijkse caloriebehoefte is: 2278 calorieën. Ik eet ietsje minder rond de 2000 calorieën en ik val geleidelijk af. :)

Een dieet bestaat eigenlijk niet, je moet in je hoofd alles om zetten en voor een totaal andere levensstijl gaan. Ik ging van een bankhanger met snoep chips en chocola naar iemand die 4 keer per week fanatiek is in de sportschool en 90% minder van deze snacks nog eet. Dit betekend niet dat ik mij alles ontzeg, vanmorgen was ik op de koffie bij mijn moeder en nam daar een heerlijke kletskop bij. Word je daar dik van? Nee, ook niet als je dat elke dag zou doen. Je word dik van een luie levenstijl met veel slechte voeding en dat is waar we van af moeten.

Ik ben nog 10 kilo verwijderd van het gewicht wat ik graag wil, maar ik voel mij al zo veel beter! Mijn conditie is goed mijn spiermassa neemt toe en ik voel me nooit meer opgeblazen of psychisch rot omdat ik mij weer eens heb lopen vervreten. :)

Gister hebben we een snelle hap gedaan bij een restaurant uit de buurt en vandaag gaan we nog luxe uiteten. Niets aan de hand, ik was vanmorgen zelfs lichter. Als je maar niet alles naar binnen werkt en een actief leven leidt. :)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 16:53

Thnx Winged!

Hij geeft hier aan 1859 kcal. Ik ben begonnen met wat shakes inderdaad maar net met mijn app kwam ik er al achter dat er best veel suiker in zit dus ga kijken of ik mijn middag kan omzetten naar een lekker omelet met groente ofzo.
Ik kom nu zeker niet aan die 1859, maar dan is het niet zo erg als ik keer stukje kaas pak wat ik dan weer heel lekker vind. Moet gewoon echt even ontdekken met wat ik nu fijn afval zonder honger te hebben.

Ik heb zelf te weinig beweging wat door de kleine heel lastig is. Gelukkig komt er binnenkort een crosstrainer thuis als mijn ouders gaan verhuizen dan kan ik paar keer per week dat gaan doen als de kleine op bed ligt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 17:12

Ik ben ook gisteren weer serieus begonnen. In de kerstvakantie met alle socials en gezelligheden, wijntjes en de daarbij bijbehorende verminderde discipline heb ik maar gewoon van genoten. Nu het streven in 3 maanden 15 kg afvallen. Dat is een kilo per week dus zou haalbaar moeten zijn.

Dan ben ik in het voorjaar weer "fit to compete" zodat ik weer netjes in mijn rijjasje pas en dat is ook het moment dat ik denk dat mijn jonkie zo'n beetje klaar is om een proefje te gaan starten. Zou toch jammer zijn als je paard dan klaar is en je niet kan starten omdat je anders de jury beschiet met lospringende knopen :+

Wil tegen die tijd ook een beetje gaan springen met mijn jonkie. Ben bang als ik nu mijn airjacket aandoe, dat ik bij een val niet beschermd wordt voor gekneusde ribben, maar ze juist krijg door mijn airjacket... ha ha hij zit nu een beetje te strak (ik heb zo'n elegant gilet model airjacket....had ik maar gewoon zo'n ruime genomen).

Dus geen smoesjes meer, aan de bak. Ik heb mijn fysiobal, mijn joga matjes en mijn step ook weer onder mijn bed vandaan getrokken en ga gewoon elke dag in huis een workout doen met een lekker muziekje eronder. Verder wil ik op 1400 kcal per dag gaan zitten. Ik weet dat ik daarmee best heel prima kan eten en steady 1 kg per week kan afvallen voor langere tijd. Aankomend weekend is de proof in the pudding.....dan heb ik een feestje en wil ik echt de wijntjes laten staan, zodat ik me ook niet te goed ga doen aan de nootjes en toastjes met franse kaasjes...Dat is echt mijn zwakke plek. Dus fingers crossed dat ik dan de discipline weer goed te pakken heb. Afgelopen jaar was ik echt een slappe dweil als het op gezonde voeding en sporten aankwam. Het roer moet weer om!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 17:30

Ook ik ben weer begonnen! Het eten gaan goed, ik sport 2 -3 x per week maar het gewicht blijft staan.. wat echt super super vervelend is. Wel heb ik het idee dat de broek losser zit... hebben meer mensen hier last van? Of moet mijn lichaam nog wennen en dat het daarna het gewicht op eens afneemt?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 18:45

Yenni schreef:
Ook ik ben weer begonnen! Het eten gaan goed, ik sport 2 -3 x per week maar het gewicht blijft staan.. wat echt super super vervelend is. Wel heb ik het idee dat de broek losser zit... hebben meer mensen hier last van? Of moet mijn lichaam nog wennen en dat het daarna het gewicht op eens afneemt?

Ik was 2 weken niet aan het afvallen elke keer ons erop ons eraf, toen opeens binnen 1 dag 2.5 kilo eraf. Ik zat toen ook even in de en het lukt niet spiraal en toen kreeg ik dit als beloning dat was toch wel fijn. :)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 19:06

Winged schreef:
Kaas is ook een gevalletje 'met mate eten'. In 1 goede plak (voorgesneden, 30 gram) kaas zit al snel over de 100 kcal.

Zelf je kaas schaven is hiervoor de oplossing. Mijn ervaring is dat een voorgesneden plak altijd te groot is voor m’n boterham, maar eet het wel op :D

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 21:03

Wat is iedereen goed en dapper bezig! :)

Ik had al eerder een beetje meegetypt maar meld me nu opnieuw. Ik wil er zeker 10kg af hebben maar mijn oorspronkelijke gewicht is 15kg minder dus dat is nog wel een eindje weg.

Voor degenen die kcal tellen, ik vraag me af hoe jullie dat doen? Ik heb het een paar weken goed volgehouden maar liep er tegenaan dat ik het per dag bijhield en dan 's avonds merkte dat het te veel werd en ik nog moest avondeten, of dat ik bv heel weinig eiwit binnenkreeg. En dat viel dan niet meer te corrigeren die dag.
Maken jullie dan een planning vooruit? En dan dus al uitrekenen hoeveel je van wat eet? Ik gebruik de Samsung Health app ervoor.

Veel succes allemaal :j

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 21:46

Ja ik hou calorieën bij. Dit wel onder begeleiding van een voedingsdeskundige.
Ik plan dag voor dag. Dus ik heb vanmiddag, morgen helemaal gepland. Ik begin meestal met het avondeten, daarop pas ik mijn lunch, ontbijt en tussendoortjes op aan. Ik zorg dat ik voldoende eiwitten binnen krijg op een dag.
Als je gewoon eet en het daarna pas invult dan kom je indd in de knoei...

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 22:02

Ik plan ook een dag vooruit. Soms wijk ik dan gedurende de dag wel iets af, maar dan weet ik dat de basis in ieder geval goed is en past binnen wat ik nodig heb :j

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 22:14

Dat precies. En inmiddels heb ik een aardige standaard opgebouwd qua ontbijt en lunch. Gedurende de dag hou ik het ook bij mocht t anders lopen. Dan is er ook ruimte om indien nodig aan te passen.