Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Re: Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 10:54

Lastig hoor linoleum. Die veranderingen zijn mentaal/emotioneel soms lastiger te "verantwoorden" dan relationeel. Was je vorige zwangerschap 20 kg aangekomen?

Herkenbaar ook, die neiging om steeds nieuwe kleren te kopen ;-) Ik vind het ook lastiger om er nu leuk uit te zien. En ik mis mijn leuke spijkerbroeken |( Ik probeer zoveel mogelijk niet-zwangerschapskleding aan te schaffen, die de outfits van nu wel leuker maken. Dus met blousejurkjes of een blazer ofzo. Maar ja, als je dat geld eigenlijk al in andere potjes hebt zitten wordt het nog lastiger :D Hebben jullie al een auto op het oog? Wij hebben onze auto twee weken geleden ingeruild voor wat groters, heel fijn dat dat alvast geregeld is.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 11:03

Ik heb van vorige zwangerschap best veel jurkjes nog met korte mouwen. En ook nog wel wat blousejurken met lange mouwen die ik nog lang kan dragen. Dus zal denk ik vooral om een leuke blazer en iets van teddy gilet gaan om het leuker aan te kleden en geschikt te maken voor de winter.
Ik ging vorige zwangerschap al in met voor mijn doen zwaar gewicht (coronakilo's + halfjaar wonen in een huis zonder fatsoenlijke keuken). Ik was altijd 67kg, toen ik zwanger werd zo'n 85kg en tegen einde zwangerschap 107. Ik weeg momenteel nog 95. Nogal wat meer dan ik altijd gewend was.

We hebben nog geen auto op het oog, door de verbouwing hadden we steeds budget niet. Maar twee kinderen gaat gewoon echt niet passen in onze huidige auto's. Het is nu al creatief inpakken als we met z'n 3en + kinderwagen op pad moeten. We willen gewoon een ruime stationwagen, hoeft niet de nieuwste of meest luxe, iets van Renault, Peugeot of iets Japans bijvoorbeeld. Tegen die tijd is ook verbouwing klaar en kunnen we weer fatsoenlijk sparen, komt er dan na paar jaar wel echt een goede nieuwere auto.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 11:08

Ja precies. Die (teddy) gilets zijn leuk he! Kan dat zelf niet stijlen, maar vind het bij een ander altijd super leuk :))
Kan me voorstellen dat je je met 95 niet helemaal comfortabel voelt, als je van 67 af komt. Zijn jullie na de bevalling klaar met verbouwen? Als in, komt er dan wat meer tijd/ruimte/mogelijkheid om te focussen op gewicht/gezondheid/koken/sporten?

Met twee kinderen, een wandelwagen en een tas/paar tassen zit een auto al heel snel vol :') Ik vond de zoektocht naar een andere auto wel tegenvallen moet ik zeggen. Voor het budget wat ik zelf in gedachte had hebben we niets kunnen vinden. Nu een beetje met de ogen dicht betaald, want ja die auto moest er toch komen...

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 11:14

Hopelijk is de verbouwing dit jaar klaar, of tenminste de badkamer, want zonder badkamer is wel echt zwaar beroerd. Dan moeten overloop en de laatste slaapkamer nog, maar dat heeft wat minder haast. Maar zal zeker voor de bevalling wel klaar zijn. Enige voordeel van geen badkamer is dat ik wel naar de sportschool moet :+ Mijn man helpt me ontzettend, ondanks zijn eigen drukte. Ik was weer lekker bezig met sporten, wandelen en gezond eten. Maar toen met beroerdheid en vermoeidheid van eerste trimester verviel dat weer. Dus gaat wel weer komen, maar eerste maanden na bevalling had ik daar gewoon niet de ruimte voor mentaal en in combinatie met de borstvoeding.

Poehh dat wat je kan krijgen voor welk bedrag viel mij ook al tegen. Daarom dat we nu ook eerst gaan voor groot genoeg en goed genoeg en daarna sparen voor een eventuele vervanger. Die kinderstoeltjes zijn ook allemaal zo groot, niet normaal.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 14:14

Doubtless, je ziet er echt prachtig uit!!

Heel herkenbaar Linoleum. Ik was net 13kg afgevallen voordat ik zwanger werd en dat ik nu weer dikker word doet me ook niet veel goeds. Als ik dan een leuk jurkje aan heb dan voel ik me nog wel redelijk met mijn dikkere buik, maar zodra ik maar iets anders aan heb dan voel ik me gewoon een vetzak.. dus ik draag eigenlijk alleen nog maar jurkjes. Ik ben Vinted behoorlijk aan het afspeuren, want droeg haast nooit jurken dus zoveel die ik me nu mooi vind staan, heb ik niet.

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 15:11

Heel mooi Doubtless!

Ik vind het groter en zwaarder worden echt vreselijk. Ben na het stoppen met ac ruim 10kg afgevallen en dat vond ik echt top. Nu dat er langzaamaan weer aankomt, merk ik dat ik dat echt heel moeilijk vind. Ik probeer het van de positieve kant te zien dat mijn groeiende buik, een groeiende baby betekent maar voor mezelf hoop ik elke ochtend weer dattie minder dik is 8-)

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 16:16

Yonker, goed genoten van je vakantie, heerlijk!

Present, fijn dat de reis goed is gegaan, maar wat een onderneming! Hopelijk weer goed geaard en kunnen jullie genieten van de tijd hier. Hoe lang blijven jullie? :)

Barbientje, begrijpelijk je onzekerheid. Hopelijk willen ze je laten komen om even een keer extra te kijken/luisteren. Voor jou helemaal uitkijken naar het moment van de baby voelen, dat zal meer geruststelling geven!

Welmoed, hoe is het nu met je heup?

Linoleum, lastig die onzekerheid over de veranderingen in je lichaam. En kleding is ook echt een drama tijdens de zwangerschap, en teveel geld eraan uitgeven is ook zo zonde omdat je het maar kort draagt…

Doubtless, wat zie je er prachtig uit! Mooi trots sta je erbij! :)
Wat voor auto is het geworden bij jullie?

Ik ben zelf nu met 23 weken ongeveer 2,5kilo aangekomen, was er heel bang voor omdat ik eigenlijk nog 5 kilo wilde afvallen voor m’n zwangerschap haha. Lijkt haast een beetje of de baby van mij snoept, want m’n gezicht wordt juist smaller.
Zo bijzonder hoe elk lichaam anders reageert en doet…

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:38

Over gewicht: je hóeft je niet te wegen hè. Als je een volwaardig en gevarieerd eetpatroon hebt en voldoende beweegt (binnen de mogelijkheden die je hebt), wat zeggen die kilo’s dan, zeker als je er moeite mee hebt om dat getal te zien? Ik vond het ook wel confronterend dat al mijn gewone broeken met 13/14 weken al niet meer dicht willen. Maar ik weet ook dat mijn lijf die reserves straks hard nodig heeft om te herstellen van de bevalling en voor de borstvoeding. Mijn verloskundige heeft volgens mij niet eens een weegschaal in haar spreekkamer, zal er woensdag eens op letten als ik op controle ga.
@yesterday, het kan heel goed zijn dat je in je gezicht wat smaller bent geworden, dan is er vooral veel naar de baby/vruchtwater/extra bloed/placenta gegaan!

Over kleding: ik heb op Vinted wat mooie bovenkleding en jurken gekocht. Dat kan ik combineren met wat ik al heb aan flared leggings, zwangerschapsjeans en blazers/vesten. Ik wilde dit najaar/winter een capsule wardrobe gaan uitproberen en dan is een beperkte hoeveelheid zwangerschapskleding best een leuke start van zo’n experiment. Ik vond het trouwens lastiger om ná de bevalling leuk gekleed te gaan, met borstvoeding/kolven viel echt 70% van mijn mooie kleding af omdat het totaal niet handig was..

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:07

Slapen jullie ook zo slecht snachts?

Ik word echt om de haverklap wakker, meestal omdat ik dan weer op me rug ben gedraaid. Zou zo’n zwangerschap kussen me kunnen helpen?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:13

Kan! Ik heb daar niet zoveel meer aan omdat buik gegroeid is en dat icm last van m’n heup maakt dat het zwangerschapsmisselijkheid te groot/te veel is. Ik slaap met een sier kussentje van de bank :)) geeft wel wat steun, maar natuurlijk veel minder.

En ik neem deze 2 of 3 keer per week:
https://www.kruidvat.nl/kruidvat-magnes ... /p/3547692

Dan slaap ik veel vaster en word ik niet steeds wakker.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 11:29

Zeker het proberen waard! Ik vond het de vorige keer, wat verder in de zwangerschap, echt een uitkomst. Slecht slapen herken ik helaas ook, ik ben vooral al heel vroeg wakker :Z.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 12:59

Die groeiende buik kan ik prima hebben. Maar dat mijn gezicht en armen en alles ook meegroeien... Not so much. Maar goed, ik heb nog steeds moeite met eten en vanmorgen ging mijn ontbijt er na 5 minuten ook weer uit. Vorige keer was ik tegen deze tijd al flink aangekomen, nu nog steeds lager dan begin zwangerschap.

Welmoed, hier ook slecht slapen. Wordt nog wel eens wakker van mijn dochter, dat is niks nieuws, maar eerder viel ik direct weer in slaap, nu lig ik rustig een uur of langer wakker in bed.
Ik gebruik zelf een extra hoofdkussen tussen mijn benen/knieën. Ik vind een heel voedingskussen niet fijn, teveel stof, maar genoeg die wel heel blij ermee zijn. Zomaar omdraaien doe ik niet meer sinds vorige zwangerschap, toen kon ik dat lichamelijk niet, en erna vaak met dochter in bed slapen. Dus omdraaien doe ik alleen bewust als ik wakker ben :')

Ik had vanmorgen intake bij de gynaecoloog en ook even echo gehad. Maar heel even, maar toch fijn even hartslagje zien en een baby de alle kanten op bewoog. Donderdag 13 weken echo, dan uitgebreid kijken en gaat mijn man ook mee :D

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 14:26

Yonker wat fijn dat iedereen zo lief reageert!

Welmoed wat vervelend die pijn, hopelijk kan de fysio iets

Wiwabalia wat leuk een zoontje! Gefeliciteerd!

Barabientje snap je hoor, maar inderdaad sinds 18/19 weken voel ik mijn kleine en ben ik zoveel geruster. Voel haar gelukkig ook iedere dag dus dan weet je dat ze "het doet"haha.

Heel mooi Doubtless!

Linoleum lastig.. herken dit wel een beetje maar meer omdat ik van mijzelf al zwaar ben en was helemaal blij dat er met 21 weken nog "maar" 4 kilo aan was gekomen en nu met 25 weken 3 kilo extra.. Ook zelf eraan gegeten deze week want had zo'n snaaitrek.. Maar beetje jezelf verwennen mag echt wel met wat nieuwe kleding of inderdaad make up ofzo.

Hier gaat alles nog zijn gangetje, gisteren controle en vandaag alweer 25 weken. Heb alleen bandenpijn en dat is de ene keer erger dan de andere keer. Vanavond fysio dus eens vragen of ze er wat mee kunnen doen

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 14:53

3 maanden geleden hebben wij een nieuwe (tweedehands uit 2019) auto gekocht. Komt nu achteraf wel goed uit. Stuk ruimer en veiliger, ook voor de kleine. :)

@Wiwabalia een zoontje wat leuk! Gefeliciteerd. Ik kan niet wachten om het te weten. Dan kan ik definitief kleuren voor de babykamer gaan kiezen haha. En kleding uitzoeken.

@linoleum, lastig dat aankomen hé? Ik merk het nu ook al wel. Ik eet normaal keto maar ik kan sommige gerechten niet meer zien of ik ga al kokhalzen. Ben dus maar weer terug naar wat ik wel kan verdragen. Maar daardoor kom ik wel aan.

Wat betreft kleding denk ik dat ik binnenkort een paar broeken moet kopen. Verder kom ik denk wel ene eind met mijn lange shirts, truien en jurken. Broek begint nu al ietsje strakker te zitten.

@Welmoed: ik slaap ook slecht snachts maar dat komt ook deels door de muggen die wij nog steeds hebben, ondanks horren. Ik wordt daar echt gek van. Zo'n zwangerschapskussen lijkt mij wel prettig op een gegeven moment.

Ik ben vandaag (volgens mijn app) 8 weken. En ik voel mij echt ruk. Ik hoef niet veel daadwerkelijk te braken maar ik ben continue de hele dag misselijk, dingen die ik met plezier at kan ik niet eens ruiken of ik krijg al een knoop in mijn maag. Ik heb continue hoofdpijn en ben echt heel erg moe. Dus op dit moment valt het mij wel echt even vies tegen. Ik voel mij echt een oud wijf met ook 0 conditie ineens. Heb mij gister ook ziek gemeld. Morgen ga ik wel weer aan de slag, het veranderd voorlopig toch niet en dan heb ik wat afleiding. Dan maar wat langzamer, ik kan thuis werken gelukkig.

Ik heb donderdag de eerste afspraak bij de verloskundige met echo en ik denk dat ik mijn baas vrijdag maar moet gaan inlichten als het donderdag allemaal okee is.

Hebben jullie je nog ziek moeten melden in het eerste trimester vanwege klachten?

Dit weekend wil ik het ook aan mijn ouders gaan vertellen als donderdag alles goed is. Ik heb een klein cadeau pakketje gemaakt. Ik denk dat ze echt heel verrast gaan zijn. :)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 14:57

Ik heb ooit eens gereageerd, daarna in meeleesmodus terecht gekomen.

We zijn nu op 14 weken, 13 weken echo en nipt waren perfect. Vanwege mijn overgewicht staan we wel onder controle van het ziekenhuis. Dit vind ik gelukkig alleen maar fijn.

Tot nog toe heb ik 1 voordeel gevonden van het zwanger zijn... door een lichte misselijkheid door de hele dag heen ben ik nu 5 kilo afgevallen. Gelukkig heb ik genoeg reserves en neem ik vitamines. Dat wat ik eet probeer ik gebalanceerd te houden.

Verder dus misselijk en sinds 1,5 week bandenpijn. Ik word er snachts ook gerust 4-6x wakker van. Als ik dan even rechtop ga zitten trekt het wel weer weg maar een uur later ben ik weer wakker.

Ondertussen dus echt moe. En nu lijk ik ook nog ziek te worden. Keelpijn en verstopte neus.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 15:15

Dankjewel nog trouwens voor de lieve reacties :)

@Yesterday: De Renault Megane estate! Man reed hiervoor een Renault Clio, wat een fijne auto was maar dus te klein. Ik heb eerder een Renault Clio estate gereden en die beviel qua ruimte heel goed. De Megane is nog net een tikkie groter en heeft wat meer body. Rijdt lekker en de kinderwagen + boodschappen passen met gemak in de kofferbak ;-) Heel relaxed.

Leuk een snelle echo linoleum :) ! Was alles ook in orde verder?

@Yipee: Je kan de huisarts bellen voor die misselijkheid. Je kan daar medicijnen tegen krijgen... :(:) En spannend dat je het gaat vertellen :D Willen je ouders graag opa en oma worden? Ik heb me niet ziekgemeld het eerste trimester, maar wel veel thuis gewerkt en in de lunchpauze geslapen.

Beterschap gewenst Emptywords, hopelijk trekken de klachten binnenkort weg.

Hier vanochtend check-up gehad bij de VK, alles prima in orde :)

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 15:24

Dustinlover, hopelijk kan de fysio wat voor je betekenen!

Yipee, leuk dat je het aan je ouders gaat vertellen! Ik heb me niet ziek gemeld het eerste trimester, maar wel mijn manager en een directe collega vroeg op de hoogte gebracht. Met thuiswerken gebruik gemaakt van de lunchpauze en af en toe eens tussendoor om te liggen. Nu nog trouwens, als mijn bekken even rust nodig heeft.
Spannend ook je eerste echo!

Emptywords, ik duim voor je dat je niet echt ziek wordt. Dat zou nu extra beroerd zijn.

Doubtless, dat zijn zeker fijne auto's! Ik ben van huis uit ook Renaults gewend, mijn vader is merkvast. Rij nu zelf al heel aantal jaar Peugeot ook naar tevredenheid. Daarom ook die twee nu waar we beetje naar kijken.
De echo was goed, maar alleen even gekeken of hartje klopte, nog heel even gekeken of foto lukte, maar door het fanatieke bewegen wilde dat niet. Dus was ook zo weer klaar. Verder geen bijzonderheden.

Wel sinds twee dagen dat mijn borsten ook eindelijk door hebben dat ik zwanger ben :') Gevoelig en groeien lekker. Eerste periode helemaal niks, terwijl dat vorige zwangerschap echt direct al vanaf begin was. Bijzonder hoe zwangerschappen van elkaar kunnen verschillen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 15:31

Peugeot vond ik ook interessant, hebben nog staan kijken naar een 3008. Maar die lijkt erg veel op mijn auto (Renault :') Arkana) en dan vonden we een auto met andere pluspunten toch slimmer. Hoewel de 3008 mooier is :+

Fijn dat de echo goed was!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 15:37

Fijn van de goede echo’s en controles.

Yipee, als je er zoveel last van hebt zou ik medicatie tegen de misselijkheid vragen. Ik heb me niet ziekgemeld maar had deels vakantie in mijn eerste trimester, dat scheelde. Na werktijd stortte ik wel echt in van vermoeidheid.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 15:43

Dustinlover; succes bij de fysio hoop dat die je kan helpen!

Yippe; ik heb me nooit ziek gemeld maar ben wel 2x eerder naar huis gegaan omdat ik het echt niet meer trok. Moet zeggen dat ik vandaag me ook niet top voel. Eigenlijk sinds ik terug ben van vakantie niet zo heel top.

Emptywords; hopelijk niet ziek... Ik merk het ook momenteel mijn keel is wat gevoelig, het schijnt te heersen maar laten we duimen dat we er weg van blijven.

Doubtless; fijn dat alles goed was bij de VK!

Linoleum; fijn dat echo goed is :D Bij mij nog geen verandering in mijn borsten, benieuwd wanneer dat komt eigenlijk :')

Hier heb ik het op het werk nu aan de meeste mensen verteld, fijn dat het geen geheim meer is! Ben vandaag ook precies 12 weken. Wel heel veel verrassende reacties gehad, maar eigenlijk is iedereen blij voor me dus dat is heel fijn.
Collega net; Ik wist niet dat je een vriend had
Ik; heb ik ook niet
Hij; ow

_O- kon er wel om lachen. Het blijft ook een uitzonderlijke situatie natuurlijk :D

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 22:40

@Doubtless fijn dat je check up helemaal goed was! Ook bedankt voor de tip. Ik heb een afspraak gemaakt voor donderdagochtend bij de huisarts. Hopelijk kunnen ze er inderdaad wat mee, dit werkt zo echt niet. Ik zit als een zielig vogeltje op de bank mij de hele dag te concentreren om niet te moeten braken. De vermoeidheid, pijnlijke borsten etc kan ik wel accepteren, maar dit is echt niks. Ik voel mee voor de vrouwen met een HG zwangerschap. Dat moet nog erger zijn.

@Yonker ik kan mij voorstellen da het ook heel fijn is als het geen geheim meer is. Ik vind dat wel heel spannend. Alsof het dan ook pas echt is ofzo. :)

Ik ben enig kind en volgens mij verwachten mijn ouders het niet zo meer van mij. :+ Ik denk dat mijn moeder stiekem het wel heel leuk vind om oma te worden/zijn. Maar heb nooit druk gehad, ik moest het vooral helemaal zelf weten.

Omdat de kinderopvang best vol zit in onze omgeving heb ik ook als plan B mij ingeschreven bij een gastouderbureau. Intake gehad en klonk eigenlijk ook wel als een positieve optie. Er komt misschien in ons dorp een nieuwe gastouder erbij, dus wie weet. Zou ik wel leuk vinden zo in de buurt. Voor het kind zelf ook. Iemand ervaring met gastouderopvang? Was in eerste instantie niet gelijk de eerste keus, maar ik sta er voor open. Maar ook daar meer vraag dan aanbod. Dus ingeschreven voor 15 opvang locaties + gastouderbureau. Denk dat ik alles in de omgeving wel heb gehad dan.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 08:31

Met zoveel inschrijvingen zou het toch goes moeten komen met een plekje

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 08:50

Het zou toch wel bizar zijn als je bij 15 locaties niet terecht kan.... zover van te voren al ingeschreven, bizar blijft het hoe moeilijk het tegenwoordig is.

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:07

@noeps, ideaal om nu met je kledingkast te experimenteren! Ben benieuwd hoe het je gaat bevallen!

@welmoed, ik slaap sinds ik meer buikklachten heb met een zwangerschapskussen… mij bevalt het echt super goed, ik heb hem tussen m’n benen en onder mijn buik voor wat extra ondersteuning. Ik heb deze: https://www.prenatal.nl/eten-en-drinken ... gI78_D_BwE

@linoleum fijn dat de gynaecoloog nog even snel gekeken heeft naar de baby! Altijd leuk zo extra momentje! Hopelijk morgen ook een goede 13 weken echo!

@dustinlover, hoe was het bij de fysio? Heb je nog goede tips gekregen waar je wat mee kan? :) schiet alweer mooi op met 25 weken!!

@emptywords, fijn een goede nipt en 13 weken echo! Hopelijk word je niet ziek, maar er heerst veel…

@doubtless, mooie auto! En ideaal die extra ruimte!! Kun je nog is wat extra meenemen naast de wandelwagen en de kinderen haha!

@yonker, wat fijn dat iedereen op je werk het weet en iedereen blij voor je was! Haha, wel mooi van je collega :')

@yipee, rot zeg dat je steeds zo misselijk bent… goed dat je morgen terecht kan bij de huisarts. Hopelijk heeft hij een pilletje voor je wat goed werkt tegen de misselijkheid! Ook spannend morgen de eerste echo! Ik ga voor je duimen dat alles goed is en je daarna leuk nieuws kan brengen aan familie! :)
Qua opvang… hopelijk krijg je snel bericht dat er ergens een plek voor je is!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:35

EMptywords fijn die goede testen en echo's! Beterschap!

Doubtless fijn alles weer in orde!

Linoleum oh die gevoelige borsten. Hier gelukkig iets minder maar wat hebben ze hier ook echt zeer gedaan.

Yonker fijn dat de reacties zo positief zijn! Die collega zal ook wel gedacht hebben oeps :P

Yipee nou hopen dat er iets bij zit!

Gisteren avond naar de fysio geweest en links onderrug los laten maken want die zat echt vast. Deed ook zeer, maar wat een opluchting! Durf te zeggen dat het nu al meer dan de helft scheelt. Advies eventueel een bekkenband dus daar als het echt nog zwaarder word en zeker met de paarden doen toch maar eens naar kijken.