Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 14:02

Mars schreef:
Oh ander model zie ik nu, ging over de pride zwempakken.

[ [url=m/ZXD6ZO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vrouwen hebben niet zo’n bult onderaan zitten.

Is inderdaad een heel ander model.

Die hele actie is gewoon een marketingstunt. Zolang er maar over gepraat wordt is het doel bereikt. Ook negatieve aandacht is tenslotte aandacht.

Needje

Re: Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 14:38

sinds wanneer is Pride een marketingstunt?

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 14:43

Needje schreef:

Voor commerciele bedrijven? Sinds ze zo aan 'performative activism' kunnen doen - we (=de bedrijven) veranderen niks in ons doen en laten dat gunstig/beter is voor onze medewerkers of voor LGBT-mensen in onze doelgroep, maar we verdienen wel lekker veel geld door de verkoop van regenboog-producten :\ ...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 14:53

secricible schreef:
Van "goh, de versoepeling van transwetgeving schuurt her en der ook met kwetsbare groepen of kwetsbare situaties, hoe ga je daar mee om, zeker iemand die nog in transitie is."

Omdat de wetgeving daar helemaal niet mee schuurt. Zelfs als er situaties zijn die moeilijk kunnen zijn, zijn dat niet vanwege de wetgeving en al helemaal niet vanwege een 'versoepeling van de wetgeving' want daarin is eigenlijk niets gebeurd wat uitmaakt.

En tegelijkertijd:
Citaat:
"Oh volgens sommigen mogen volledige transvrouwen niet naar een blijf van mijn lijf huis, kijk eens wat een transfobe mensen hier" en zelfs WW2 erbij halen.

De anti-transretoriek komt wel voor een groot deel van fascisten. Openlijke, overduidelijke fascisten die niet willen dat er 'nuance' in het debat komt, maar dat transmensen het bestaan uit gepest worden.

In Nederland speelt dat gelukkig ietsjes minder (dan in bv de VS), maar er is heel veel opzettelijke, kwaadaardige transhaat en agressie gaande en doen alsof al die 'nuance' los staat van het voortdurend haatzaaien vanuit extremistische hoek is onterecht. Dat speelt een grote rol.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 14:56

Needje schreef:

Net als greenwashing heb je zeker ook pinkwashing.

Met name Israel maakt daar grootschalig gebruik van om goed over te komen op andere westerse landen, terwijl ze eigenlijk heel veel mensenrechten schenden als het aankomt op sociale gelijkheid. Zij zetten bewust de pride in bijvoorbeeld, om progressief en open over te komen.

https://kohljournal.press/pinkwashing-israels-international-strategy

Maar ook kleinschaliger zetten bedrijven het in om een progressief gezicht te kweken, terwijl ze intern niets doen aan een veiligere en positievere omgeving voor lgbtq+ mensen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 21:15

Needje schreef:

Eh....
Ik heb heel wat Roze Zaterdagen meegelopen.
Heerlijk.
Maar rond de jaren 1980 was het nog 'actie, harde actie' (zoals de rel in Amersfoort, 1982).
Langzaamaan werd het steeds meer feest - wat op zich alleen maar goed is.
Wel is het streven nog steeds om naar steden als Venlo te gaan 'toch wat verder weg van Amsterdam' en vaak naar aanleiding van incidenten rond discriminatie.

Dus stiekem kan ik blij zijn dat (ouderwets uitgedrukt) het Roze Front nog niet in Drenthe is geweest...

En toen kwam 'de Pride', gezellig met ons allen door de Amsterdamse grachten varen. 'Moet kunnen...', zucht oma, maar het is commercieel geweest vanaf het begin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 23:07

Needje schreef:
Maar het is een Pride x Rich Mnisi collectie.
Wie is Rich Mnisi?...
Nou kijk:
[ [url=m/hrpzRk.png]Afbeelding[/url] ]
Hoe kan je dan nog geshockeerd zijn dat je een "man" in een badpak ziet?

Moeilijk doen om het moeilijk doen.

Hoe meer kleding hoe leuker, ik zou dat rokje en die schoenen zo kopen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 06:57

Ik wil zijn benen wel :')
(in een lichtere uitvering om de rest van mijn lijf te matchen)

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 08:29

Suliko schreef:
Needje schreef:

Net als greenwashing heb je zeker ook pinkwashing.

Met name Israel maakt daar grootschalig gebruik van om goed over te komen op andere westerse landen, terwijl ze eigenlijk heel veel mensenrechten schenden als het aankomt op sociale gelijkheid. Zij zetten bewust de pride in bijvoorbeeld, om progressief en open over te komen.

https://kohljournal.press/pinkwashing-israels-international-strategy

Maar ook kleinschaliger zetten bedrijven het in om een progressief gezicht te kweken, terwijl ze intern niets doen aan een veiligere en positievere omgeving voor lgbtq+ mensen.

Rainbowwashomg inderdaad.

Die bedrijven die wel een vlag ophangen , maar hun hhbti+ medewerkers worden gepest.

Pinkwashing is dat ze scheermesjes roze maken, en duurder maken, en dan zeggen dat het een vrouwenproduct is .... Ook erg .

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 08:48

Eleeke, dat klopt niet. De term pinkwashing gaat over het misbruiken van lgbtq+ symboliek (voornamelijk gericht op seksualiteit), maar ook feministische standpunten. Dat heeft dus weinig te maken met het promoten van producten als vrouwelijk.
‘Pinkwashing is ook wel het toe-eigenen van progressieve seksuele en feministische verworvenheden voor een nationalistische agenda’,
Zie https://www.oneworld.nl/lezen/seks-gender/lhbti/pinkwashing-een-roze-missie-met-een-verborgen-agenda/#:~:text=Pinkwashing%20is%20het%20presenteren%20van,en%20de%20LHBT%2Dgemeenschap%20ingezet
Daar wordt het Israël voorbeeld genoemd, of politici die plots pro-homoseksualiteit zijn om zo een anti-moslimbeeld aan te wakkeren, maar ook het inzetten van roze lintjes door bedrijven voor bewustwording van borstkanker zonder daar aan te doneren.

Rainbowwashing heeft natuurlijk een zelfde strekking, waarin de naam voor zich spreekt, de regenboog van de lgbtq+ gemeenschap inzetten als promotie.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 09:08

Die vrouwenproducten die duurder zijn alleen omdat ze voor een vrouwen bedoeld zijn noemen ze volgens mij pink tax. Net even anders dus. Niet washing

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 09:09

Maar ook belachelijk!!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 09:10

Ja, dat sowieso :=

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 10:10

Het ergste is dat die producten niet alleen duurder zijn maar ook van mindere kwaliteit. De broeken die ik nu heb zijn steviger, slijten minder en zijn goedkoper.
Mijn winterjas was warmer en prima kwaliteit, en vooral véél goedkoper.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 10:19

Pinkwashing is weldegelijk een ding. Er zijn ontzettend veel merken die iedere mogelijkheid aangrijpen om te laten zien "kijk hoe goed wij het doen", en enkel om die reden - meer omzet en populariteit - hun communicatie kanalen vullen met feministische uitingen en lhbtiq+ steunbetuigingen terwijl ze intern niets doen om hun bedrijf zelf inclusiever of toegankelijker te maken. Kortom, niet omdat ze het belangrijk vinden maar omdat ze weten dat het werkt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 10:19

Dat is met paardenspullen toch ook. Zet er een paardje op en je kan er wat geld bovenop gooien :=

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 10:22

pmarena schreef:
Dat is met paardenspullen toch ook. Zet er een paardje op en je kan er wat geld bovenop gooien :=

Niet vergelijkbaar; een paard ergens opplakken betrekt zich enkel tot een niche - de paardenwinkel. Pinkwashing gebeurt globaal, juist ook vooral door merken die totaal niets te maken hebben met lhbtiq+, enkel om in een goed boekje te komen. Vaak getuigen de campagnes en uitingen niet van diepgang of grondig onderzoek.

https://www.adformatie.nl/reputatiemana ... -reputatie

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 15:39

Het was een reactie op het roze maken van scheermesjes en dan zeggen dat het een vrouwen product is, verder geen pride-taferelen ofzo :)

Edit: stuk gelezen en ik snap het idee uiteraard, maar vind het ook wel een beetje zeikerig om nou bvb. zo een bedrijf af te vallen dat gewoon denkt: Leuk we doen vanwege dat pride gebeuren roze mayo. Daar hoeft toch niet meteen een heel actiefront achter te zitten...?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 16:33

MyWishMax schreef:
Over de persoon op de linker foto waren sowieso al enorme discussies, nadat deze allemaal hele overdreven filmpjes maakten. Dag 1 leven als vrouw, wat in maart oid begon, waarbij er een heel overdreven stereotype vrouw nagedaan werd. Voor veel vrouwen, ook transvrouwen en transmannen, voelde het alsof ze belachelijk gemaakt werden. Dus ook daar ging het niet om het trans zijn, maar om de persoon zelf en het gedrag. En er waren al meerdere 'rellen' geweest voordat zij gevraagd werd door merken voor campagnes om vrouwen te representeren, dus de associatie was al niet positief. Ja, er zijn ook vast mensen die vinden dat transvrouwen sowieso zulke campagnes niet zouden moeten doen, maar voor veel mensen ging het om gedrag.

Kleding vind ik niet zoveel van en snap ik het probleem niet van. Vind het net zl bizar dat er gezeik was over een model kn een rolstoel. Dat wilden sommige bekrompen mensen ook niet zien in een campagne :+
Tamponreclames vond ik bizarder eigenlijk. Het voorbeeld waar ik een rel over zag was ook geen transgender, maar dat zou ik ook bizar vinden als een cis man zo'n campagne zou doen.

Als het de vrouw is die ik denk dat het is;
Waarom wordt het gelijk weggeschreven als stereotypering, typetjes en vergelijken met travestie? Misschien is ze qua karakter en interesses wel gewoon echt zo. Mag ze dan niet haarzelf zijn omdat anderen het te stereotype vinden?

Als je iemand erop aan moet kijken zijn het de merken die haar vragen, niet de persoon zelf. En sowieso, ze heeft een flinke groep (jonge) volgers dus de keuze kan ik wel snappen.

Ik snap de ophef over het badpak niet. Boeiend wie het aanheeft, als je het niks vind kijk je toch weg/verder.

Qua algemene vragen in het topic: als iemand aangeeft op een bepaalde manier aangesproken te willen worden dan respecteer ik dat. Anderzijds hoop ik dat ze mij met respect verbeteren mocht ik het een keer fout hebben bij het aanspreken van mensen.

Wbt de termen rondom zwangerschap enzo; prima als je zo zelf genoemd wil worden, ik hou het zelf (dus om bij mezelf te gebruiken indien het ooit ter sprake komt) bij termen als moedermelk, baarmoeder, zwangere vrouw etcetera. Als iemand graag wil dat hij/zij/die liever als zwanger persoon gezien wil worden is dat prima en zal ik dat respecteren. Kleine moeite om een beetje aan te passen op elkaar.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 23:11

Ik heb er ook wel eens moeite mee. Je weet tegenwoordig gewoon niet meer hoe je iemand moet aanspreken.
Vooral bij kinderen vind ik het eigenlijk heel eng hoe makkelijk er aan een transitie begonnen wordt. Soms zijn ze nog geen acht jaar.
Van mij mag iedereen zijn wie hij wil, maar verwacht niet van mij dat ik alle termen ken en weet hoe het werkt.
Ik weet ook niet wat ik me moet voorstellen bij een nonbinaire transman (werd ergens op de eerste pagina genoemd). Als je non binair bent, ben je toch geen man en geen vrouw?
Het wordt steeds gecompliceerder. En ik denk soms dat juist door al die media aandacht, er alleen maar meer gedoe van komt.
We zijn allemaal mens. Ik ga denk ik voortaan iedereen maar aanspreken met mens, ipv meneer, mevrouw, want dat mag haast niet meer

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 23:25

Weet je wat het leuke is bij kinderen: alles wat ze doen is een sociale transitie. En in de puberteit kunnen ze puberteitsblokkers voorschrijven, waardoor je het moment van beslissen uitstelt :)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 00:49

Avalanche schreef:
Weet je wat het leuke is bij kinderen: alles wat ze doen is een sociale transitie. En in de puberteit kunnen ze puberteitsblokkers voorschrijven, waardoor je het moment van beslissen uitstelt :)

Valt er altijd een beslissing te maken dan?

Puberteitsblokkers, ik vind dat echt een stap te ver. Ik wil dat boek van Hannah Barnes eens lezen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 00:58

Gelukkig neemt niet één iemand die dingen te ver vind gaan de beslissingen over procedures aangaande slopende genderdysforie, maar gaat daar een compleet team van mensen die er daadwerkelijk voor gestudeerd hebben over. Zo fijn he, kunnen wij onze energie richten op het steunen van de mensen die het zwaar hebben omdat ze nooit écht thuis en ontspannen kunnen zijn!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 01:02

VuurVleugels schreef:
Gelukkig neemt niet één iemand die dingen te ver vind gaan de beslissingen over procedures aangaande slopende genderdysforie, maar gaat daar een compleet team van mensen die er daadwerkelijk voor gestudeerd hebben over. Zo fijn he, kunnen wij onze energie richten op het steunen van de mensen die het zwaar hebben omdat ze nooit écht thuis en ontspannen kunnen zijn!

Nee, zou wat zijn als ik daar de beslissing over zou nemen :')

Ik zou zo zeggen,Google eens op tavistock. Zo fijn zijn puberteitsblokkers niet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 01:06

Wintu schreef:
Avalanche schreef:

Valt er altijd een beslissing te maken dan?

Puberteitsblokkers, ik vind dat echt een stap te ver. Ik wil dat boek van Hannah Barnes eens lezen.

Waarom vind je dat een stap te ver? Als je ermee stopt begint de puberteit gewoon. Overigens gewoon geaccepteerd middel, wordt ook bijvoorbeeld gebruikt bij borstkanker om hormonen te blokken.

Zou jij graag een mannelijke puberteit door willen, of is het misschien sympathiek om te zeggen: goh, die beslissing kun je pas maken als je 18 bent, maar tot die tijd kunnen we wel zorgen dat je geen borsten/brede heupen krijgt, of de baard in de keel, baardgroei en al die dingen meer, want sommige effecten van de puberteit zijn namelijk onomkeerbaar.

Puberteitsblokkers worden ingezet om de daadwerkelijke transitie uit te stellen, dus waarom je juist dat een stap te ver vindt gaan is me echt een compleet raadsel.