Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lisanne87

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 20:16

Te korte tongriem en evt te korte lipband?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 20:28

Och jeetje wat vervelend! Allereerst nog gefeliciteerd met de geboorte van je kindje! Heb je inmiddels ook niet zelf beginnende kloven hierdoor?

Ik wil je vast meegeven, bij mij is bijna alles al voorbij gekomen en de bv was geen makkie: lees: spruw, kloven, borstweigeren, overproductie etc. Ik dacht er de eerste 6 weken elke dag om te stoppen maar ben zo blij dat ik dat niet heb gedaan!

Heel veel sterkte gewenst!

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 21:34

Zou idd spruw kunnen zijn, ik heb zelf Gentiaan Violet gebruikt, werkte goed en snel.

https://mensenkinders.nl/product/gentiaan-violet/

Voor het kleine aanhappen helpt meestal wel de nipple flip(even zoeken op youtube staan genoeg filmpjes), eventueel kan je de bovenlip dan met je vinger naar buiten krullen.

Drinkt je baby wel door in slaap?

Zolang er nog natte luiers zijn krijgen ze niet snel te weinig.

En voor je tepels zalf met lanoline erin(kruidvat eigen merk of purelan oid maakt allemaal niet uit).

Sterkte...

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 21:41

Hier puberteit van 2 van de 3 dochters en geloof mij, peuterpuberteit is gewoon een opwarmertje (Sorry dames -O- ).

En ja ik dacht ook aan spruw.
Kan je niet sneller ergens terecht, spruw is echt rottig voor beide partijen.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 23:04

Bedankt voor jullie tips! Ik heb de HAP gebeld en die hebben telefonisch ook besloten dat het spruw is. Mijn man heeft zojuist bij de dienstdoende apotheek medicijnen hiervoor op kunnen halen.
Volgens de HAP moet het morgenmiddag al stukken beter gaan.
Bedankt! +:)+ +:)+

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 04:33

Voor het kleine aanhappen zou je eventueel de biological nurturing houding aan kunnen nemen. Deze gebruik ik sinds afgelopen week, en daarbij lijkt het kleine aanhappen een stuk moeilijker te zijn.
Heel soms gebeurt het wel, maar de kans op klein aanhappen lijkt kleiner.
Lees op internet dat deze houding de kans op pijn en kloven ook vermindert. Maar misschien heb je die houding al geprobeerd natuurlijk!

Ik hoop in ieder geval voor je dat de spruw de reden is en het snel beter gaat!

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 06:52

Ik zit erover te denken om de borstvoeding overdag te gaan wisselen voor KV. Ik wil dan alleen sochtends en savonds nog BV geven dat ik overdag wat meer rust heb of eventueel afkolf voor de vriezer. Is dat een mogelijkheid? En hoe bouw je dat af?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 07:11

Kana, wat fijn! Hopelijk merk je snel verbetering!

Escada, volgens mij kan dat pas werken als je voorbij de 6 maanden ben. Hierin ben ik geen ervaringsdeskundige, maar ik begreep dat eerder je productie te snel terugloopt. Op hoeveel voedingen zit je per etmaal nu?

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 07:20

Escada schreef:
Ik zit erover te denken om de borstvoeding overdag te gaan wisselen voor KV. Ik wil dan alleen sochtends en savonds nog BV geven dat ik overdag wat meer rust heb of eventueel afkolf voor de vriezer. Is dat een mogelijkheid? En hoe bouw je dat af?

Ik kan je niet helpen met eigen ervaring hoe je moet afbouwen. Bij mijn eerste liep het op natuurlijke wijze terug bij de zwangerschap van de tweede. Maar ik heb ook begrepen dat voor 6-9 maanden afbouwen vaak betekent dat het niet in stand blijft. Als je daar vrede mee hebt is het prima natuurlijk. Dan kun je Google raadplegen voor een afbouw schema en in dat schema blijven " hangen" als je op 2 voedingen zit en dan zien hoelang het genoeg is.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 08:13

Hoi allemaal, voor mij gaat het hele avontuur binnenkort weer beginnen met kindje nr 2... de vorige keer stopte mijn productie helaas na ongeveer 4 maanden (ondanks powerkolven etc), waarschijnlijk door bepaalde lichamelijke complicaties van mezelf. Ik hoop het deze keer langer te kunnen doen, wil mijn lijf daar ook zo goed mogelijk ondersteunen. Dus ik vraag mij af: wat eten en drinken jullie zoal op een dag als jullie borstvoeding geven? Dus wat zijn jullie dagmenu's? En gebruiken jullie nog bepaalde supplementen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-21 08:17

Escada op deze termijn lukt dat echt vrijwel nooit.
Afbouwen doe je door steeds een voeding te vervangen voor kv, bijvoorbeeld 1x per week. Bij mij crashte het met 3 voedingen vervangen en toen was het vrij snel opgedroogd.

SennaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 08:21

Wat vervelend dat je productie vorige keer snel stopte Vogeltje. Ik heb niet echt een standaard dagmenu maar had vooral de eerste maanden wel veel honger dus at meer tussendoortjes dan ik normaal deed. Ik drink wel veel water, minimaal 2 liter maar ik ga regelmatig richting de 3 liter en ik slik Davitamon Mamafit.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 08:27

Escada schreef:

Hoe bedoel je wat meer rust?

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 09:03

Wat ik mij nog herinner uit de literatuur:
De eerste 6 tot 8 weken wordt het signaal om melk aan te maken genomen vanuit de hersenen, daarna nemen je borsten het als het ware een beetje over.
Als je in die eerste weken ongeveer tussen de 10 en 14 voedingen per dag hebt, heb je minder kans op de befaamde dip rond 4 maanden. Als je de eerste weken minder dan 10 voedingen per dag bv geeft is het erg moeilijk om een langdurige productie op te bouwen. Dus hoe meer aanleggen in de eerste weken geeft een betere kans op een vlot verder verloop.

Eens je stabiele productie hebt en je behoud deze zonder veel problemen de eerste 6 a 8 maanden, kan je gaan uitproberen tot hoeveel voedingen je kan zakken. En als je voelt dat de productie achteruit gaat, kan je in die situatie je productie terug opkrikken. Indien je geen stabiele productie hebt, is het terug opkrikken veel moeilijker.

Ik heb zelf ondervonden dat met de tweede en derde bvperiode het telkens gemakkelijker was, mijn lichaam regelde het precies beter nadat het het hele proces al is had doorgemaakt.

Dit gezegd zijnde, ieder vrouwenlichaam is anders dus er zullen zeker uitzonderingen hierop zijn.

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 09:12

VogeltjeM schreef:
Hoi allemaal, voor mij gaat het hele avontuur binnenkort weer beginnen met kindje nr 2... de vorige keer stopte mijn productie helaas na ongeveer 4 maanden (ondanks powerkolven etc), waarschijnlijk door bepaalde lichamelijke complicaties van mezelf. Ik hoop het deze keer langer te kunnen doen, wil mijn lijf daar ook zo goed mogelijk ondersteunen. Dus ik vraag mij af: wat eten en drinken jullie zoal op een dag als jullie borstvoeding geven? Dus wat zijn jullie dagmenu's? En gebruiken jullie nog bepaalde supplementen?

Heel veel water vooral, 2-2,5 liter drink ik wel en met sapje etc erbij zit ik wel op 2,5 tot 3l vocht per dag.
Verder vaak 2 koppen borstvoedingsthee
6-8 boterhammen plus avondeten en gezonde tussendoortjes
Evt boezemvriendjes (Google even)
Genoeg rust pakken

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 09:16

Over bv heb ik zelf een heel duidelijke overtuiging die ik enkel deel op uitdrukkelijke vraag omdat ik vind dat dit een beslissing is voor elke mama persoonlijk. Voor de rest hou ik mij bij feiten, wetenschappelijk onderzoek en persoonlijke ervaring als langvoedster van drie kinderen.

Wat ik gedurende mijn 8 jaar als moderator in het borstvoedingsgedeelte van een forum rond natuurlijk ouderschap heb ondervonden is dat de verhouding tussen enerzijds mama's die spijt hebben dat ze voor hun gevoel te vroeg gestopt zijn en anderzijds mama's die voor hun gevoel te lang zijn doorgegaan ongeveer gelijk is.

De ene groep wil graag info en steun om door te gaan, de andere info en steun om te stoppen. Aangezien dit zo een gevoelig thema is, kan je nooit voor beide groepen goed doen en het is vanop een scherm niet altijd goed inschatbaar wie bij welke groep hoort en er wordt door vermoeidheid/hormonen/context wel is heen en weer gewisseld tussen de groepen.

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 10:01

Mooi geschreven en imo ook kloppend. Zeker dat laatste deel.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 10:21

Citaat:
Aangezien dit zo een gevoelig thema is, kan je nooit voor beide groepen goed doen en het is vanop een scherm niet altijd goed inschatbaar wie bij welke groep hoort en er wordt door vermoeidheid/hormonen/context wel is heen en weer gewisseld tussen de groepen.

Hier ben ik het zo mee eens :j. Hoevaak ik al gedacht heb ik stop ermee ben zoooo moe maar uiteindelijk toch blij dat ik doorgezet heb :j.

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 10:23

Ik heb de eerste tot 19 mnd gevoed en dat ook vaak gedacht. En dan denk je bij de tweede weet je het wel, maar ook nu wel eens getwijfeld. Maar goed, 11mnd nu en echt nog geen plannen om te stoppen haha.
Het is soms best wel eens pittig, maar als ze ouder worden dan wordt het toch steeds makkelijker

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:01

Ik heb pas bij mijn 4e kindje dusdanige problemen gehad dat ik serieus stoppen heb overwogen. Bizar na 3 "probleemloze" borstvoedingsperiodes. Het is dat ik de vorige keren in mn achterhoofd had dat ik alles op alles heb gezet en nu zo blij mee. Maar als dat je eerste ervaring is kan ik mij best voorstellen dat je er dan klaar mee bent.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:08

Borstvoedingsthee raden ze tegenwoordig af.

Qua eten, ik eet gewoon 'normaal' zoals ik altijd eet. Ik drink wel te weinig maar heeft blijkbaar geen invloed op m'n productie want heb eerder te veel dan te weinig melk.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 14:24

_Nelleke_ schreef:
Borstvoedingsthee raden ze tegenwoordig af.

Huh, waarom is dat, weet je dat?

Ik at in het begin gewoon altijd wanneer ik zin in iets had (en dat was vaak), en ook veel extra avondeten etc, vaak zelfs snachts een rol biscuit of brood naast bed, en altijd een fles water bij me. Na verloop van tijd stabiliseerde dat altijd wel :D

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 14:56

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 15:38

Ik zorgde dat er altijd code d'Or zwarte chocolade met noten aanwezig was in huis, heeft niks met bv te maken wel alles met het goed voelen van mama :D.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 19:29

Ik begreep dat het ook het mentale ding is, dat er vrouwen zijn die liters drinken om de borstvoeding te stimuleren maar uiteindelijk draagt die thee (minimaal) bij en kan je veel beter kijken om bijv. Vaker aan te leggen.

In het begin (eerste maand) at ik echt veel, ook snachts maar nu zit ik wel weer op mijn oude eetpatroon. Ik drink ook wel 2l per dag meest.