Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:34

Helemaal eens met jullie, mag best kritisch naar gekeken worden..

purny

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:40

Toen ik het een tijdje terug zei wegens economisch opzicht werd er gezegd dat dit egoïstisch was...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:45

Het is ook een vorm van egoisme Purny maar ook van realiteit, ik heb 16 jaar wekelijks het verpleegtehuis van binnen gezien door daar geplaatste familieleden en ben heel blij dat er in Nederland een redelijk goed beleid is wat betreft laatste zorg. 'Leven toevoegen aan de dagen, niet dagen aan het leven zou iedereen zich voor ogen moeten houden wanneer je te maken krijgt met heftige gebeurtenissen, zelf of met gezin of familieleden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:46

purny schreef:
Toen ik het een tijdje terug zei wegens economisch opzicht werd er gezegd dat dit egoïstisch was...

Vandaar ook dat ik zeg dat ik het waarschijnlijk niet mag zeggen. Dat ligt nogal gevoelig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:53

NatasjavE schreef:
Ik ga mee doen met de studie naar het vaccin wat het UMC Utrecht gaat testen. Ik ga dus volgende week woensdag een injectie krijgen(met wel of niet het werkzame vaccin) na 28 dagen krijg ik weer een injectie.
Ze gaan me uiteraard onderzoeken. En ik moet een dagboek bijhouden. En dat maximaal 2 jaar.

Ik vind het reuze spannend. Heb zelf prikangst dus tja.. _O-

Maar vind het wel heel gaaf om een bijdrage te kunnen leveren in de strijd tegen COVID-19.

Meis, wat GOED dat je dit doet...!
+:)+

En houd ons op de hoogte, als je wil...?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:54

bigone schreef:
Datzelfde heb ik met de ernstig dementerende bewoners van een verpleegtehuis, indien mijn moeder nog had geleefd had ik het vaccin voor haar geweigerd. Ik denk dat het ook geen zoden aan de dijk zet aangezien deze mensen bij ernstige ziekte eigenlijk niet meer naar het ziekenhuis gaan maar zonder pijn kunnen sterven in het tehuis. En dus zeker geen druk op de ziekenhuizen veroorzaken.
Ik vind dat de gezonde werkende groep tussen de 40 en 70 het eerst mag( na alle zorgpersoneel) want die staan midden in de samenleving, werk, pubers thuis, vrijwilligerswerk, vaak nog ouders. Zo kun je er een laag besmettingen tussen uit halen.

Enkel als je gevaccineerd niet besmettelijk bent, anders sterft vervolgens het bejaardenhuis alsnog uit.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:58

Femke_Tweety schreef:
Zat erin he, dat zoiets zou gebeuren. ik zet die meme nog maar een keer neer...

[ [url=m/BuiAts.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo hard gelachen :')
Ik krijg 4 januari de oproep. Ben benieuwd wat de opkomst is :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:02

Ik hoorde laatst dat er ook een tehuis was met alleen maar hoogste graad demente mensen waar ze in afspraak met de familie er bewust voor gekozen hebben om niet aan de maatregelen te houden (geen isolatie en geen familie weigeren). Inmiddels hebben ze allemaal corona gehad en een paar zijn gestorven maar in iedergeval hebben ze nog een zo goed mogenlijk laatste stukje leven. Dat snap ik ook heel goed.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:04

Op zich kan ik het idee wel volgen. Alleen is het in de verpleeghuizen ook echt geen feestje als daar een corona besmetting uitbreekt. Ook al hebben mensen relatief gezien niet meer zo lang, de zorg voor gewone dementerende ouderen is wel anders dan de zorg voor deze ouderen in quarantaine of als er een hele vleugel besmet is en er zo een stuk of 15 tegelijk verzorgd moeten worden die benauwd en erg ziek zijn. Waarbij vaak de kinderen niet goed kunnen waken, want die willen ook niet besmet raken. Op zich denk ik dat de problemen in het verpleeghuis ook echt groot zijn. Alleen hebben de gezonde mensen er minder last van.
Volgens mij hebben een aantal verpleeghuizen beroep gedaan op het leger omdat het daar ook spaak loopt

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:07

bigone schreef:
Datzelfde heb ik met de ernstig dementerende bewoners van een verpleegtehuis, indien mijn moeder nog had geleefd had ik het vaccin voor haar geweigerd. Ik denk dat het ook geen zoden aan de dijk zet aangezien deze mensen bij ernstige ziekte eigenlijk niet meer naar het ziekenhuis gaan maar zonder pijn kunnen sterven in het tehuis. En dus zeker geen druk op de ziekenhuizen veroorzaken.
Ik vind dat de gezonde werkende groep tussen de 40 en 70 het eerst mag( na alle zorgpersoneel) want die staan midden in de samenleving, werk, pubers thuis, vrijwilligerswerk, vaak nog ouders. Zo kun je er een laag besmettingen tussen uit halen.

Ja, ik vind dit zelf ook de beste strategie maar durfde dat eigenlijk niet te zeggen :o

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:14

Sizzle schreef:
Ik hoorde laatst dat er ook een tehuis was met alleen maar hoogste graad demente mensen waar ze in afspraak met de familie er bewust voor gekozen hebben om niet aan de maatregelen te houden (geen isolatie en geen familie weigeren). Inmiddels hebben ze allemaal corona gehad en een paar zijn gestorven maar in iedergeval hebben ze nog een zo goed mogenlijk laatste stukje leven. Dat snap ik ook heel goed.

Dit snap ik ook, 100%. Enige kanttekening vind ik dat het ook voor personeel veilig moet blijven om te werken. Want als je hier voor kiest moet je dus al je personeel in volledige pbm zetten om ze veilig te houden en dat komt ook de zorg niet ten goede. Bewoners met dementie hebben herkenbaarheid nodig, geen maandenlange verpleging in volledige bescherming. Hoe haalbaar is het voor zorg dag in dag uit verpleeghuiszorg te leveren in een pak?

Qua vaccineren... poeh, ik vind die moeilijk. In de discussie over kwaliteit van leven vind ik het niet thuis horen. Het (vaccineren) is voor de meeste een ingreep van niks, en levert dagen op en het voorkomen van een hele nare dood. De meeste mensen sterven aan covid geen hele mooie dood, zeker toen er in de eerste golf te weinig materialen leken te zijn om symptomen te verlichten. Als er 30 miljoen vaccins klaar lagen zei ik ja, vaccineren die hap... en als ze allemaal gevaccineerd zijn kan daar ook weer heel veel kwaliteit terug komen. Misschien werken zonder pbm, weer een knuffel geven aan een kwetsbare verwarde bewoner, ze weer samen koffie laten drinken of een spelletje laten doen.

Het punt is het tekort aan vaccinaties, is het dan de juiste keuze om mensen die terminaal ziek zijn en toch op korte termijn overlijden voorrang te geven, of zijn er andere kwetsbare groepen die meer voorrang zouden moeten hebben? De 60+ er met onderliggend lijden die nog jaren mee zou kunnen? Die meer leefbare jaren krijgen met dat vaccin? Ik weet het niet... ik denk wel dat de bewoners in het vph de meeste kwaliteit terugkrijgen op korte termijn.

Ik vind er allemaal wat van te zeggen, ik ben blij dat ik de keuze niet hoef te maken. Ik gun mijn bewoners iig dat ze straks weer meer kwaliteit van leven mogen hebben als zij en de medewerkers zijn geënt. Weer meer menselijke zorg, juist in die laatste fase.

Ik denk dat 250.000 willekeurige mensen 40-70 vaccineren heel weinig doet op de cijfers. Dat gaat pas tellen als we veel meer tegelijk kunnen vaccineren.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:44

Ik begrijp je gedachten gang wel Sizzle. Blijft moeilijk, je beschermt als eerste een groep die natuurlijk een verwachting heeft van maanden tot enkele jaren wellicht, maar goed, we willen ook allemaal opa en oma bij ons houden zo lang het kan en corona is natuurlijk heftig wanneer je er echt flink ziek van raakt. En ook die groep wil graag weer visite kunnen ontvangen etc. Zoveel overwegingen. Ben blij dat ik die keuzes allemaal niet hoef te maken idd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:48

Oudere mensen die zelf niet meer naar het ziekenhuis willen of waarvan de familie dit beslist krijgen wel middelen zodat ze niet door benauwdheid ellendig doodgaan.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 30-12-20 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:48

Oor gezonde ouderen helemaal prima.
Maar neem klein voorbeeld bovenbuurman net opgenomen zware dementie door Parkinson en vegeteerd alleen nog maar..

Zou ik enten...duidelijk nee wat houden van is ook loslaten
Zijn vrouw laat het wel doen want zij wil hem.niet kwijt...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:53

Bij dementie vind ik het helemaal lastig want dan weet je niet eens of de persoon in kwestie nog wel jaren zo door wil. Er zijn genoeg mensen die zeggen: als ik dememt wordt, aub niet meer aan dokteren. Maar als het eenmaal zo ver is besluit de familie.

Ik ben ook heel blij dat ik het niet hoef te bepalen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:55

bigone schreef:
Oudere mensen die zelf niet meer naar het ziekenhuis willen of waarvan de familie dit beslist krijgen wel middelen zodat ze niet door benauwdheid ellendig doodgaan.

Er zijn diverse momenten geweest waarop we tegen tekorten aan liepen/lopen en bewoners niet altijd comfortabel gehouden konden worden helaas. Moesten er soms hele nare beslissingen en afwegingen genomen worden. Dat is niet voorbehouden aan het ziekenhuis en ontzettend verdrietig.

Ook in de vph lopen we nu tegen de muren aan, is de rek eruit. Deze groepen vaccineren geeft ook in deze groep ademruimte aan personeel om weer door te kunnen. In dat opzicht ben ik heel dankbaar dat de vaccinaties voor deze groep er snel aan komen. Het feit dat het vaccin ze levensjaren geeft is niet van hoog belang, wel dat er weer meer kwaliteit geboden kan worden aan zorg voor deze bewoners. En dat is wel van heel veel belang, vooral bij iemand met vergevorderde dementie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 22:05

Janneke2 schreef:
En houd ons op de hoogte, als je wil...?

Ja tuurlijk. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 22:53

secricible schreef:
bigone schreef:

Er zijn diverse momenten geweest waarop we tegen tekorten aan liepen/lopen en bewoners niet altijd comfortabel gehouden konden worden helaas. Moesten er soms hele nare beslissingen en afwegingen genomen worden. Dat is niet voorbehouden aan het ziekenhuis en ontzettend verdrietig.

Ook in de vph lopen we nu tegen de muren aan, is de rek eruit. Deze groepen vaccineren geeft ook in deze groep ademruimte aan personeel om weer door te kunnen. In dat opzicht ben ik heel dankbaar dat de vaccinaties voor deze groep er snel aan komen. Het feit dat het vaccin ze levensjaren geeft is niet van hoog belang, wel dat er weer meer kwaliteit geboden kan worden aan zorg voor deze bewoners. En dat is wel van heel veel belang, vooral bij iemand met vergevorderde dementie.

In dat opzicht helemaal met je eens .

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 22:56

In Duitsland blijken er nogal wat problemen met de distributie te zijn. Sommige gebieden krijgen niets en dat duurt ook nog een week, bijna 8 januari dan }>

Kuipers en Gommers hebben opgeroepen vaccins naar ziekenhuizen te sturen en maandag te beginnen met personeel daar te vaccineren. Kan ik alleen maar toejuichen ! Anders gaat het echt helemaal fout .

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 23:30

Ik ook, begin AUB zo snel mogelijk met die ziekenhuizen. Ze zeggen dat ze de mogelijkheid hebben, komop!! Waar wachten we dan nu op? Dat personeel kan het ziekenhuis toch wel registreren?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 23:30

Dat gaat niet gebeuren let maar op. Ik ben er ook voor.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 23:32

bigone schreef:
In Duitsland blijken er nogal wat problemen met de distributie te zijn. Sommige gebieden krijgen niets en dat duurt ook nog een week, bijna 8 januari dan }>

Kuipers en Gommers hebben opgeroepen vaccins naar ziekenhuizen te sturen en maandag te beginnen met personeel daar te vaccineren. Kan ik alleen maar toejuichen ! Anders gaat het echt helemaal fout .

Ze hebben de middelen en de kunde. En zij staan dag in dag uit in de vuurlinie. Zou volkomen terecht zijn als ze eerst mogen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 23:36

Ik gun he ze van harte en als het helpt om code zwart mogelijk te voorkomen en het ook veilig kan dan zou ik ook zeggen doen. Maar again, ik ben blij dat ik die 500.000 vaccins niet hoef te verdelen, ik gun het heel veel mensen :o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 00:41

Gommers heeft overheid gevraagd om aan hen (de ziekenhuizen) de vaccins te geven want dan beginnen ze maandag te enten. Het zkh kan dit en zijn er klaar voor. Een man van mijn hart. Komt zo dadelijk op het nieuws en ik blijf er nog even voor op.
Voor daarna slaap lekker allemaal.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 09:24

bigone schreef:
In Duitsland blijken er nogal wat problemen met de distributie te zijn. Sommige gebieden krijgen niets en dat duurt ook nog een week, bijna 8 januari dan }> .

Even terugkomend op dit, ik heb even lopen Googelen maar kan hier helemaal niks over vinden, enkel dit waar staat dat ze met die mobiele teams overs naar toe rijden? Dus ik ben benieuwd naar een bron.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/12/27/in ... k-a4025279

En ik snap je emoticon die je erbij gebruikt ook niet goed, vind je het leuk dat het pas 8 januari begint in sommige deelstaten? Vind zo’n duivel smiley nogal ongepast terwijl het over mensen levens gaat.