Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:33

Corona is wel uitgeroepen tot pandemie. Echter geldt de spoedwet voor epidemieën. Een pandemie is een wereldwijde epidemie, maar een epidemie hoeft geen pandemie te zijn. Ik vind het ook bijzonder dat het ineens vervroegd is, maar ben blij dat een verlenging nu door de kamer moet worden goedgekeurd. Hoewel ik ook al ergens een brief las van minister Ollongren waarin over mogelijk uitstel van de verkiezingen wordt gesproken, dus ik ben benieuwd hoe dat in maart gaat lopen (ik snap sowieso niet waarom we nog niet met bv DigiD kunnen stemmen? Maar dat terzijde, is een hele andere discussie). En ik meen ook iets gelezen te hebben dat er in de nieuwe spoedwet niet meer achter de voordeur gehandhaafd wordt.

Ik heb de tekst van de eerste versie van de spoedwet wel eens doorgelezen, de geupdate versie kon ik net zo gauw niet vinden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:30

Dimphyl schreef:
Daarnaast wordt er in deze wet gesproken over een EPIDEMIE en dus geen pandemie. Er is namelijk géén pandemie!

Oh? :7

Citaat:
We dienen solidair te zijn met IEDEREEN, met respect voor onszelf en elkaar!

Daarvoor zijn toch juist de maatregelen? }:0

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:49

Solistar schreef:
Corona is wel uitgeroepen tot pandemie. Echter geldt de spoedwet voor epidemieën. Een pandemie is een wereldwijde epidemie, maar een epidemie hoeft geen pandemie te zijn. Ik vind het ook bijzonder dat het ineens vervroegd is, maar ben blij dat een verlenging nu door de kamer moet worden goedgekeurd. Hoewel ik ook al ergens een brief las van minister Ollongren waarin over mogelijk uitstel van de verkiezingen wordt gesproken, dus ik ben benieuwd hoe dat in maart gaat lopen (ik snap sowieso niet waarom we nog niet met bv DigiD kunnen stemmen? Maar dat terzijde, is een hele andere discussie). En ik meen ook iets gelezen te hebben dat er in de nieuwe spoedwet niet meer achter de voordeur gehandhaafd wordt.

Ik heb de tekst van de eerste versie van de spoedwet wel eens doorgelezen, de geupdate versie kon ik net zo gauw niet vinden.

In de nieuwe wet wordt inderdaad niet achter de voordeur gehandhaafd.

Met DigiD stemmen zou ik niet zo om staan te juichen, als je kijkt hoe ingewikkeld het is om die corona-app van de grond te krijgen. :+
Ik geloof dat het meer gaat om dat de politiek zich nu bezig moet houden met covid19 en niet met campagne voeren e.d.
Naar stembureaus gaan enzo is maar een klein deel van "de verkiezingen". De lijsttrekkers die elke avond bij een ander TV programma zitten, dan weer een debat hier, een interview daar, etc etc. Dat gaat óf ten koste van covid beleid óf ze branden allemaal op en dat schiet beiden niet op. :+ (Ja of ze doen het niet en dan zijn het alleen Wilders en Baudet die constant met hun hoofd op TV zijn, dat moet je ook niet willen)

BigOne

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:53

Met de CoronaMelder App heb ik geen enkele moeite. Je zet dat ding op je mobiel , Bluetooth aan en geen omkijken naar. Snap niet dat mensen er zo fel op tegen zijn, dan moet je internet ook compleet links laten liggen. Wel schreeuwen op feestboek maar echt, wie is hier nu dom.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:06

bigone schreef:
Met de CoronaMelder App heb ik geen enkele moeite. Je zet dat ding op je mobiel , Bluetooth aan en geen omkijken naar. Snap niet dat mensen er zo fel op tegen zijn, dan moet je internet ook compleet links laten liggen. Wel schreeuwen op feestboek maar echt, wie is hier nu dom.

Tja ik heb Bluetooth niet aanstaan omdat dat batterij vreet. Dus heb ik er dus vrij weinig aan.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:10

Cowboy55 schreef:
Magrathea schreef:
Ik heb trouwens even het nieuwsbericht uit juli teruggezocht, in de nieuwe spoedwet is elk halfjaar verlenging nodig door de Kamer. Dus er is zeer zeker geen sprake van dat het voor eeuwig kan blijven zoals het is, hij moet elk halfjaar bijgesteld worden. Bovendien zijn de mensen er zelf ook bij hè, als het ineens heel hard gaat met een vaccin ontwikkelen of er komt een magisch medicijn waardoor mensen nog maar 1 dag aan de beademing moeten (even heel overdreven gezien) zullen de kamerleden er als de kippen bij zijn om te vragen om eerdere herziening. Met de verkiezingen in het vooruitzicht wil iedereen zijn naam wel onder die motie zetten hoor.

Respect dat je reageert op wat in essentie een "dat heb op Facebook gestaan"-bericht is.

Ik wou het plaatje al plaatsen want dat kwam ook als eerste in mij op :') maar alles wat op Facebook staat is toch waar ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:12

lenaa_tje schreef:
bigone schreef:

Tja ik heb Bluetooth niet aanstaan omdat dat batterij vreet. Dus heb ik er dus vrij weinig aan.

Dan kun je alsnog de app downloaden wanneer dat mogelijk is zodat je wanneer je bvb een grotere bijeenkomst of feest hebt je Bluetooth wel aan zet. Waar een wil is is een weg.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:12

lenaa_tje schreef:
bigone schreef:

BT staat hier ook niet aan en mijn gsm zeurt nu al steeds geheugen vol.
Ik heb niet elke 2 jaar een nieuwe, maar pas als hij niets meer doet.
Dus die app past er niet eens op.

Anoniem

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:25

Ik heb de app er sinds gisteren op. Hij verbruikt 0,1% van mn energieverbruik. En nog geen 13 mb van mn schijfruimte. De facebook app is 40x zo groot bij mij. Bluetooth had ik toch al aan, wegens smartwatch, koptelefoon etc.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:25

Om mensen die moeite hebben met de app meteen af te doen als dom vind ik erg vreemd. Ik ken genoeg, juist ontzettend slimme, mensen die bewust geen Facebook hebben en hun locatie niet delen ect. Op het moment dat er dan ineens een stukje software op je telefoon verschijnt (want dat is al in ieders telefoon geupdate) dat de mogelijkheid heeft je te tracken en wat je niet kunt verwijderen is dat nogal een inbreuk.

Zolang de app een keuze blijft heb ik er geen problemen mee, echter, zal de app toch weinig effectief zijn. Als het een verplichting wordt zal ik mijn telefoon voortaan thuis laten. Sowieso om het principe, maar ook aangezien ik niet weet wat voor regels ze er nog meer aan vast gaan hangen. Heb ik kans om verplicht in quarantaine te moeten omdat ik toevallig op het zelfde moment in de supermarkt ben geweest als een besmet iemand? Kans is nl groot dat dat sinds maart al meerdere keren voor is gekomen. En dat geld helemaal voor mensen die zich vaker op drukke plekken begeven.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:30

bigone schreef:

Mwah, las gister nog dit
https://www.nu.nl/tech/6071466/autoriteit-persoonsgegevens-start-nog-niet-met-coronamelder.html

Ik ga, voor zover mogelijk, wel bewust met data en privacy om, heb geen 'feestboek' meer, deel geen locatie, etc. Om iedereen dan gelijk dom te noemen die ertegen zijn, vind ik ook wel wat ver gaan.

Edit: precies wat Sky_britt zegt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:35

Sky_Britt schreef:
Heb ik kans om verplicht in quarantaine te moeten omdat ik toevallig op het zelfde moment in de supermarkt ben geweest als een besmet iemand? Kans is nl groot dat dat sinds maart al meerdere keren voor is gekomen. En dat geld helemaal voor mensen die zich vaker op drukke plekken begeven.

Nee, de app kijkt namelijk ook hoe lang je bij iemand in de buurt bent geweest.

Leuk draadje op Twitter over de voors- en zeker ook de tegens van de app: https://twitter.com/danielverlaan/statu ... 94080?s=19

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:38

Sky_Britt schreef:
Om mensen die moeite hebben met de app meteen af te doen als dom vind ik erg vreemd. Ik ken genoeg, juist ontzettend slimme, mensen die bewust geen Facebook hebben en hun locatie niet delen ect. Op het moment dat er dan ineens een stukje software op je telefoon verschijnt (want dat is al in ieders telefoon geupdate) dat de mogelijkheid heeft je te tracken en wat je niet kunt verwijderen is dat nogal een inbreuk.

Zolang de app een keuze blijft heb ik er geen problemen mee, echter, zal de app toch weinig effectief zijn. Als het een verplichting wordt zal ik mijn telefoon voortaan thuis laten. Sowieso om het principe, maar ook aangezien ik niet weet wat voor regels ze er nog meer aan vast gaan hangen. Heb ik kans om verplicht in quarantaine te moeten omdat ik toevallig op het zelfde moment in de supermarkt ben geweest als een besmet iemand? Kans is nl groot dat dat sinds maart al meerdere keren voor is gekomen. En dat geld helemaal voor mensen die zich vaker op drukke plekken begeven.

Eens. Ik ben zelf voor maatregelen, maar ik zou ook 2 keer nadenken tenzij men heel open is over het privacybeleid.

Want het kan veilig en respectvol gebeuren, maar dan moet er wel een systeem zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:40

bigone schreef:

Ik twijfel nog steeds. Als ik in de buurt ben van een persoon met covid en deze heeft de app niet op zijn telefoon staan zal ik nog steeds besmet raken als ik langer dan 15 minuten in contact ben geweest met die persoon. De app zou pas echt helpen als iedereen hem op zijn mobiel heeft staan

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:48

safina schreef:
Sky_Britt schreef:
Heb ik kans om verplicht in quarantaine te moeten omdat ik toevallig op het zelfde moment in de supermarkt ben geweest als een besmet iemand? Kans is nl groot dat dat sinds maart al meerdere keren voor is gekomen. En dat geld helemaal voor mensen die zich vaker op drukke plekken begeven.

Nee, de app kijkt namelijk ook hoe lang je bij iemand in de buurt bent geweest.

Leuk draadje op Twitter over de voors- en zeker ook de tegens van de app: https://twitter.com/danielverlaan/statu ... 94080?s=19

Goeie thread! Heel informatief inderdaad.
Wat ik ervan begrijp zit het inderdaad technisch best wel prima in elkaar, maar de maatschappelijke impact laat zich lastiger sturen.

Arjen Lubach had er ook een item over waar hij goede kritische punten naar voren bracht. Ook vanuit het punt: het concept "een covid app" is goed maar het maakt niet alle kritiekpunten ineens minder geldig. Let op ; dit item is uit april, dus toen was er nog heel weinig bekend en waren veel eisen die er destijds werden gesteld nog niet ingewilligd werden

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:51

Ik heb facebook lite op mijn gsm staan, die is maar 9mb groot.
Helaas is die verdwenen in de playstore, dus bij een nieuwe telefoon moet ik de grote variant er op zetten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:21

purny schreef:
bigone schreef:

Ik twijfel nog steeds. Als ik in de buurt ben van een persoon met covid en deze heeft de app niet op zijn telefoon staan zal ik nog steeds besmet raken als ik langer dan 15 minuten in contact ben geweest met die persoon. De app zou pas echt helpen als iedereen hem op zijn mobiel heeft staan

Klopt en juist daarom zou het fijn zijn dat 60 % van de bevolking hem gebruikt , ik zie het als een goed hulpmiddel om dat klote virus eronder te krijgen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:22

purny schreef:
bigone schreef:

Ik twijfel nog steeds. Als ik in de buurt ben van een persoon met covid en deze heeft de app niet op zijn telefoon staan zal KAN ik nog steeds besmet raken als ik langer dan 15 minuten in contact ben geweest met die persoon. De app zou pas echt helpen als iedereen hem op zijn mobiel heeft staan

Hele kleine correctie hierboven.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:23

Facebook heb ik niet op m’n telefoon. Als ik persé op Facebook wil kijken kan dat ook via de browser.

Ik snap het idee van de app wel hoor. Maar er zijn gewoon zat mensen zonder smartphone. Zelfs onder middelbare scholieren heb ik wel is leerlingen zonder smartphone. Ze hebben toch een laptop geven ze aan.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:24

Ik heb de app gedownload en verbruik viel me inderdaad mee. Gezien hij hier nog niet werkt heb ik bluetooth weer uit gezet, waarna er dan een pictogram komt. Voor openbare gelegenheden en ov kan het denk ik echt wel een meerwaarde zijn en zodra hij dan landelijk werkt zet ik bluetooth wel even aan.

Wat betreft privacy, de app ligt onder een enorm vergrootglas dus misschien uiteindelijk veiliger dan menig andere app.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:09

... Klaas en ik hebben het ding op onze "boordcomputers".

Hier in Drenthe werkt-ie al echt, een aantal vrienden in de Randstad heeft m ook, maar het ding geeft alleen melding als je bij een besmette 'noorderling' geweest bent.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 21:14

Afbeelding

Dit gaat rond op FB en er zijn dus mensen dit dit geloven :=

Terwijl geen enkel punt ervan waar is

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 21:17

verootjoo schreef:
[ [url=m/IElE03.png]Afbeelding[/url] ]

Is dat laatste nog relevant dan? :roll:

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 21:19

Cowboy55 schreef:
verootjoo schreef:
[ [url=m/IElE03.png]Afbeelding[/url] ]

Is dat laatste nog relevant dan? :roll:

Blijkbaar wordt al ons DNA van de geteste mensen nu in een grote database bewaard ofzo :7

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 21:21

Nee joh, bij mij thuis. En ik meng het met het dna van de marsmannetjes en koppel dat aan marmotten. Het produkt noem ik Gremlins. Leuke beestjes zo lang je de gebruiksaanwijzing volgt. En ik heb dit bericht net op Facebook gezet dus het is waar.