Intermittent fasting

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zerena

Berichten: 3893
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:09

Hoezo willen zij bepalen hoe je eet?

Rawr

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:13

Omdat (kennelijk) mijn lichaam in spaarstand staat en dat fysieke inspanning zoveel energie vraagt dat ik dan geheid knock out ga, met alle gevolgen van dien. Ik sta de hele dag op mijn benen, loop veel trappen en heb nooit een licht gevoel en als ik 's avonds een rondje hard loop dan heb ik ook nergens last van, maar dat is dus wel na het eten.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:13

Hee, ik zie dit topic nu pas! Geweldig, ik wist niet dat er een apart topic over if was hier op Bokt. Dus ik meldt me ook.
Ben nu vijf dagen geleden begonnen. Tussen 20:00 en 12:00 vast ik. ( zelfs al twee keer gerekt tot 14:00 vanwege geen honger).
Rawr, wouw wat knap dat je dat kan, een eetperiode van 4 uur en 20 uur vasten. Respect! Maar inderdaad als je er bij gaat sporten ( fanatiek?!) dan denk ik dat het wat kort is om genoeg te eten om ook de spieren goed op te bouwen?! Volgens mij hoef je niet bang te zijn dat het effect wegvalt als je het eetraam wat groter maakt, zeker omdat je erbij gaat trainen.. maar ik ben er geen deskundige in.

magda_90
Berichten: 32285
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:14

Ik snap dat het hun eerste reactie kan zijn. Ik vind het lastig, ik sport ook gerust een uur intensief op de lege maag (14/8) en geen problemen mee.

En als je het eerst eens probeert? Sporten moet je immers toch opbouwen. Krijg je wel alles goed binnen aan totalen?

Maanlicht

Berichten: 6856
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:59

Rawr schreef:
Hi, sorry dat ik zo even het topic binnen kom vallen maar ik heb een vraag m.b.t. IF en sporten.

Ik doe nu ruim een halfjaar aan IF met een ritme van 20/4 (ik eet tussen 16:00 en 20:00 omdat dat past bij mijn bioritme). Het was geen bewuste keuze maar na een keto-dieet is het zo gegroeid en een soort levensstijl geworden. In totaal ben ik zo'n 15 kilo kwijtgeraakt en qua gewicht ben ik stabiel met een gezonde BMI.

Maar nu ben ik vandaag voor 2 verschillende intakes bij een sportscholen geweest en beide personal trainers hebben gezegd dat ik onmiddellijk moet stoppen met IF als ik bij hun wil komen sporten of de eetperiode zo groot moet maken (12/12, van 8:00 tot 20:00) dat ik denk dat de voordelen van IF verdwijnen. Ik vind het heerlijk om niet te hoeven ontbijten, lunchen en de hele dag geen trek te hebben en qua energie ren ik rondjes om mijn collega's heen en ben ook nog eens véél helderder/scherper in m'n hoofd.

Zijn hier mensen die IF wel combineren met actief sporten/fitnessen en zo ja hoe gaat dat? Welk window gebruik je en hoe veel/vaak eet je dan? Heb je wel eens het gevoel dat je tegen het randje van 'out' gaan aan zit?


Wat een onzin. Ik sport zelf intensief (crossfit) en doe dat gewoon icm vasten. Vind het juist fijn om aan het eind van mijn vast te gaan sporten.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:02

Ik vraag me af waar ze dat spaarstand verhaal en het out gaan verhaal op baseren?
Puur op je eetraam of ?

Nadir

Berichten: 12751
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:07

Ik denk dat veel mensen gewoon niet goed bekend zijn met IF. Jouw eetraam is wel vrij klein, zou het wat zijn om tussen bijv 14:00 en 20:00 te eten?

Ik sport 5 a 6 keer per week vrij intensief en eet altijd tussen 12:00-19:00. Dit werkt voor mij heel goed.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 00:33

Zou een dieet shake in de ochtend aanzetten?

Ik probeer pas na 12.00te eten soms neem ik voor die tijd een weightcare shake en dan pas tegen 6uur avond eten verder zwarte koffie. Middag soms een appel oid.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 00:40

Wat bedoel je met aanzetten?

Het breekt je vast wel alleszins.

Maanlicht

Berichten: 6856
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 08:44

SecretLIN schreef:
Zou een dieet shake in de ochtend aanzetten?

Ik probeer pas na 12.00te eten soms neem ik voor die tijd een weightcare shake en dan pas tegen 6uur avond eten verder zwarte koffie. Middag soms een appel oid.


Maar als je voor die tijd een shake neemt ben je niet meer aan het vasten.

magda_90
Berichten: 32285
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 09:20

Een shake past nu niet bepaald in de vastenperiode nee.

Het is rood feest hier en ik heb zo'n behoefte aan snaaien. :') volgens mijn moet ik om 12 uur maar een flinke groente omelet gaan maken. :=

renee16

Berichten: 4900
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:13

Rawr: kan de sportschool ergens wel begrijpen, met personalia training wordt er qua voeding ook vaak meegedacht. Kun je niet een compromis vinden? Bv de sportdagen je eetperiode wat oprekken en de overige dagen wel de 4u aan houden..

Uiteindelijk heb je natuurlijk wel energie nodig om je Workout te volbrengen, kwestie van uitproberen wat voor jou (en je pt) het beter werkt.

Ik ben pas kort bezig met IF maar merk wel degelijk verschil of ik in mijn vaten periode ga sporten of in de eetperiode.
In de vastenperiode merk ik dat ik soms gewoon energie te kort kom, moe wordt tijdens de workout, ga staren etc.. wanneer ik erna weer eet, trekt dit snel bij (ik ga dan wel net voor de eetperiode begint sporten) en mijn lichaam moet nog wennen aan het vasten, dat is wisselend per dag..

Zerena

Berichten: 3893
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:17

Een dieet shake... brr krijg gelijk de bibbers O:) ooit eens zo stom geweest om alleen op shakes te leven, grootste fout.

Maar dat is ook "gewoon eten", dus dan heb je gewoon een ontbijt.

chitra
Berichten: 1421
Geregistreerd: 10-04-05

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:10

Jammer dat de trainers niet goed geïnformeerd zijn over de vastenmethode. Er zijn nog veel mensen die erg veroordelend zijn helaas. Maar wellicht kan je ze uitdagen zich er meer in te verdiepen. En evt een electrolieten/sport drankje meenemen voor als je echt nadelige effecten merkt tijdens het sporten?

Van wat ik gelezen heb kunnen het vooral de mineralen die je lichaam opbruikt tijdens vasten een nekslag zijn tijdens sporten.

Maar dat is vooral uitproberen lijkt me. Je weet niet hoe je lichaam gaat reageren voordat je het doet. Uit angst voorzorgsmaatregelen nemen vind ik persoonlijk niet de voorkeursmethode.

magda_90
Berichten: 32285
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:13

Wat apart zeg dat je dat zo ervaart. Het is zo persoonlijk!

Voor mij werkt het beste dat ik sport in de vastenperiode. Als ik gedurende of na mijn eetraam sport ben ik juist loom en voelt mijn maag zo zwaar. -O-

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:57

Zerena schreef:
Een dieet shake... brr krijg gelijk de bibbers O:) ooit eens zo stom geweest om alleen op shakes te leven, grootste fout.

Maar dat is ook "gewoon eten", dus dan heb je gewoon een ontbijt.



Leef niet alleen op shakes eet gewoon avond eten. Maar begin krijg ik gewoon niks anders weg of gelijk een opgeblazen buik.. En moet zeggen met de shake kan ik gewoon weer normaal naar de wc.

Ga de shake gewoon begin vd middag doen na vasten periode.

magda_90
Berichten: 32285
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:00

Drink je dan wel genoeg en eet je genoeg vezels in je eetraam? Hoe lang ben je precies bezig?

Toen ik net begon had ik ook een opgeblazen gevoel maar bovengenoemde twee dingen hebben gelukkig geholpen. Wat meer water drinken en meer vezels in de vorm van fruit, rauwkost, volkoren brood etc.

chitra
Berichten: 1421
Geregistreerd: 10-04-05

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:15

Ik eet sinds ik vast veel minder brood. Eet nu mijn havermout rond lunchtijd. Doe er altijd lijnzaad, tarwe zemelen en banaan doorheen. Vaak nog wat bosbessen. En daarmee krijg ik best wat vezels binnen.

Drink daarnaast erg veel water. Zeker 2,5 tot 3 liter per dag. Merk dat m'n lichaam dat ook echt nodig heeft.

Dat opgeblazen gevoel heb ik alleen nog als ik ongesteld ben of na het avondeten nog erg zout snack. Dus dat doe ik ook amper meer.

Ik verbaas me er zo over. Ik kon de hele dag door snoepen. Als ik dat nu doe, merk ik dat m'n lichaam het zwaar heeft. Zo bijzonder, voorheen bleef ik maar door eten...

magda_90
Berichten: 32285
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:30

Klopt zo bizar! Laatst wilden we patatjes eten, lang geleden mocht wel eens. Misselijk en opgeblazen daarna, zo dan. :') volgende keer een kleinere porties nemen en dan flink een rauwkost salade er naast zetten geloof ik. :=

Havermout is zo lekker. Begin ik ook vaak om 12 uur mee inderdaad. Appel, banaan, besjes net wat ik in huis heb. :+:

Kinke

Berichten: 20619
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:44

banaan werkt juist als stopmiddel he :)

Vera96

Berichten: 2168
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:56

Maanlicht schreef:
Rawr schreef:
Hi, sorry dat ik zo even het topic binnen kom vallen maar ik heb een vraag m.b.t. IF en sporten.

Ik doe nu ruim een halfjaar aan IF met een ritme van 20/4 (ik eet tussen 16:00 en 20:00 omdat dat past bij mijn bioritme). Het was geen bewuste keuze maar na een keto-dieet is het zo gegroeid en een soort levensstijl geworden. In totaal ben ik zo'n 15 kilo kwijtgeraakt en qua gewicht ben ik stabiel met een gezonde BMI.

Maar nu ben ik vandaag voor 2 verschillende intakes bij een sportscholen geweest en beide personal trainers hebben gezegd dat ik onmiddellijk moet stoppen met IF als ik bij hun wil komen sporten of de eetperiode zo groot moet maken (12/12, van 8:00 tot 20:00) dat ik denk dat de voordelen van IF verdwijnen. Ik vind het heerlijk om niet te hoeven ontbijten, lunchen en de hele dag geen trek te hebben en qua energie ren ik rondjes om mijn collega's heen en ben ook nog eens véél helderder/scherper in m'n hoofd.

Zijn hier mensen die IF wel combineren met actief sporten/fitnessen en zo ja hoe gaat dat? Welk window gebruik je en hoe veel/vaak eet je dan? Heb je wel eens het gevoel dat je tegen het randje van 'out' gaan aan zit?


Wat een onzin. Ik sport zelf intensief (crossfit) en doe dat gewoon icm vasten. Vind het juist fijn om aan het eind van mijn vast te gaan sporten.

Ik sport onder begeleiding van een personal trainer en zij zei dat het probleem is dat als je sport tijdens het vasten dat dit slecht is voor je omdat je spieren wel vlak voor of na het sporten eiwitten nodig hebben. Als je aan het eind van je vasten sport is dit niet zo'n probleem, maar als het daarna nog lang duurt toch je gaat eten is dat wel slecht voor het herstel van je spieren zei ze. Als ik niet uitkomt kwa vasten pak ik voortaan een shake na het sporten, het doorbreekt het vasten wel maar anders kan ik sowieso de volgende dag niet meer lopen van de spierpijn.
Maar mijn pt vindt het geen probleem om bovenstaande reden (dat je slap wordt), volgens haar is het echt om je spieren. Ligt er dus ook aan hoe intensief jij je spieren gebruikt tijdens het sporten. Als ik cardio ga doen hoef ik geen shake te pakken.

magda_90
Berichten: 32285
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:57

Kinke schreef:
banaan werkt juist als stopmiddel he :)


Klopt maar ik heb er nu ook geen last van dat ik opgeblazen oid ben.

chitra
Berichten: 1421
Geregistreerd: 10-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:51

Het is een hardnekkige fabel dat bananen verstopping veroorzaken. In bananen zitten veel vezels en die zijn juist goed voor je darmen. Vezels worden verteerd in de dikke darm en dan komen stoffen vrij die de darmbeweging stimuleren. Bananen zijn dus, net als andere soorten fruit, goed voor de spijsvertering en bevorderen je stoelgang.

Onrijpe bananen bevatten veel zetmeel, wat voor gassen kan zorgen. Hoe rijper hoe rustiger voor je darmen.

Renee1991

Berichten: 5991
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:53

Ah, dat verklaart een hoop, chitra. Ik vond het altijd al zo hypocriet dat ondanks dat een banaan vezelrijk is, het verstoppend zou werken. Hoe dan? :o?

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:32

Ik volg op Facebook een groep over krachttraining en daar zijn er ook veel tegen IF... waar ik train moedigen ze het juist heel erg aan, juist voor sporter. Lastig al die meningen. Ik zou het zelf ervaren, zelf voel je het best of het wel of niet goed voelt en je resultaten zeggen ook genoeg.

Ik moet zeggen dat ik er soms moeite mee heb. Als ik echt zwaar getraind heb, heb ik daarna vaak erge honger, maar dan mag ik al niet meer eten.. dat gaat wel ietsje tegen mijn gevoel