Minimalisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Capriootje

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 20:13

Wij zijn dit jaar januari verhuisd van 30m2 naar 66m2 en hebben behalve meubels bijgekocht echt heel erg veel onnodige rotzooi opgeruimd, dat voelde zo goed! Nu gaan we weer verhuizen, van de 66m2 naar een grote mensen huis van 126m2 := Maar ben weer van plan om met minder spullen erin te gaan.

Ik ben al begonnen met het opschonen van de keuken kastjes en producten bijkopen om recepten te maken komende weken, de kledingkast, mijn bureau lades zijn al uitgemest ,het tv meubel en het washok/opslag hok is ook aan de buurt vanavond. Ik vind het zo’n heerlijk gevoel dus ga tot onze verhuizing in januari alles langs. Het is dus niet zo ontzettend veel wat weg kan maar ik vind het ook vooral fijn om weer wat inzicht te hebben in wat ik heb ook qua verzorgingsproducten enz die achterin de la zijn beland.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 07:22

Ik moet ook nodig weer aan de gang, door een burn-out is ons huis behoorlijk verrommeld, heb er echt last van, maar kreeg het niet op orde… Nu zit ik weer iets beter in m’n vel en heb weer wat meer energie, dus maar even bedenken hoe en waar te beginnen….

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 09:39

Heb je eventueel iemand die jou kan helpen?
Dat is soms makkelijker beginnen.

Een standaard tip is om te beginnen in de badkamer. Daar zijn meestal geen dingen van emotionele waarde (oftewel dingen waar je over na moet denken) dus dat is het simpelste om een frisse start te maken.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 11:26

spottedponie schreef:
Ik moet ook nodig weer aan de gang, door een burn-out is ons huis behoorlijk verrommeld, heb er echt last van, maar kreeg het niet op orde… Nu zit ik weer iets beter in m’n vel en heb weer wat meer energie, dus maar even bedenken hoe en waar te beginnen….

Mij heeft het opruimen tijdens mijn burn-out echt geholpen om meer rust in mijn hoofd te krijgen. En begin met iets klein simpels.
En mocht je het fijn vinden dat iemand mee helpt, ik woon redelijk bij je in de buurt…

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 13:15

Wat een lief aanbod Esther! Dank je wel, ik heb gelukkig een goede vriendin wiens handen jeuken om mijn huis onder handen te nemen, dus die ga ik even inschakelen haha

Beginnen met de badkamer is eigenlijk wel een goed idee! Daar kan ik vanmiddag al wel een start mee maken…

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 13:19

Wat hulp is zeker fijn! En ik spreek uit ervaring dat in jou geval echt een verademing kan zijn om te ontspullen dus heel goed dat je dit nu op wil en kan pakken. Zolang je het maar stap voor stap doet en jezelf geen druk op legt moet het goedkomen :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 16:23

1 ding weggooien betekent zeker niet 1 vuilniszak? :+
Mijn badkamer is weer opgeruimd in ieder geval *\o/*

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 22:06

Lekker bezig!

Ik heb vandaag dag 1, 3, 5, 11 en 16 van de omgekeerde adventskalender gedaan :))
7 tijdschriften, 3 kledingstukken, 1 speelgoed, 1 schaaltje en wat kleine rommeltjes uit de keukenla.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 21:18

Halverwege vorig jaar een beetje van het pad af gevallen. Nu weer met frisse moet er tegenaan!

Met het opruimen vandaag van de kerstversiering is er een deel niet meer terug de zolder opgegaan maar in de container/kringloop doos.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 22:27

Ik heb vandaag ook wat gerommeld. Adventskalenders van de kinderen konden weg dus ik heb mijn dressoir terug. En meteen wat oude kinderbordjes weg gegooid en mezelf getrakteerd op mooie strakke diepe borden. Als die er zijn mag er nog een stapel borden de deur uit.van het weekend de boom naar boven en dan nog even verder rommelen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 16:25

Waar ik mij dit jaar op wil focussen is minder "bewaren voor een speciaal moment" of " voor als de kinderen wat ouder zijn". Maar gewoon nu gebruiken/verbruiken.
Beter gebruikt/ stuk door gebruik dan ongebruikt en eruit gegroeid.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 17:00

Fijn om dit topic weer voorbij te zien komen. Voor mijn eigen en gezamenlijke spullen ben ik al jaren goed bezig en mijn vriend, die normaal van het bewaren is, heeft nu ook wel gemerkt hoe fijn het is met wat minder spullen. Afgelopen weekend eindelijk ook zijn kledingkast na gelopen en 2 vuilniszakken aan kleding voor de container verzameld. Voelt heerlijk!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 18:33

Ik heb al een papiercontainer met oude 'in de strengen' weggedaan. Sommige jaargangen waren van 1963, tja, wat moet je daar nog mee?

Er ligt nu nog een stapeltje met skimagazines, de meeste zijn al weg, moet even weer ruimte in de container hebben.

Verder hier een nieuwe badkamer, ik wist niet dat ik zo veel shampoo e.d. in voorraad had. Hoef zeker het komende jaar niets te kopen en ben nu flink royaal met het gebruik er van. Ik weet ook wel waarom ik zo veel heb, dat was omdat m'n vader een bon had van de Hema en nooit wat bij de Hema koopt. Ik ook niet, dus heb toen voor 20 euro aan shampoo meegenomen en dat zijn allemaal flessen van een liter. Maar komt wel op, ik koop gewoon eerst geen nieuwe.
Verder viel het mee wat er uit kwam, niets wat ik weggegooid heb. Ik heb het alleen nu in plastic kratten gedaan en niet teruggezet in de badkamer.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 18:39

Klinkt wel herkenbaar. Ik kreeg deze zomer van 3 mensen een bon van 10e voor verzorgingsproducten bij de jumbo. Toen waren ze 3 voor 10e oid door die actie.
Ik heb dus nog 6 flessen andrelon staan nu :+

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 18:39

Zo jij bent al lekker bezig dan Germie, wij hadden ook zo'n enorme voorraad maar dan van de douchegel dus zijn ook al een tijdje aan het opmaken ervan.
Bleken ook een gigantische voorraad wasmiddel te hebben waar we al 1,5 jaar mee doen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 18:48

Ik heb voor dit jaar als voornemen dat ik ga proberen deel te nemen aan "No spend 2025" (of eigenlijk, ik ga deelnemen, maar het succes ervan staat nog niet helemaal vast). Dus alleen dingen vervangen die stuk zijn, en ik mag planten kopen, ik mag kunst kopen, en boodschappen, en that's it.

Als ik dat combineren met kritisch kijken naar de inhoud van mijn kasten, dan denk ik dat ik aan het einde van het jaar flink wat minder spullen moet hebben.

Overigens staat er op Netflix weer een leuke documentaire "Buy Now, the shopping consperacy". Daar hoor je hoeveel nieuwe paar schoenen er iedere dag gemaakt worden. Of hoeveel nieuwe kledingstukken shein per jaar 'ontwerpt'. Het gaat over dat spullen bewust ontworpen worden om stuk te gaan, en om niet gerepareerd ge kunnen worden, en het gaat over de magische plek "away" waar je al je ongewenste spullen naartoe kunt doen. Ik vond het weer een fijne eyeopener :j

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:39

Ik kende de documentaire "Buy now" nog niet. Ik vind hem wat irritant opgezet met de computer stem, maar de boodschap is duidelijk en goed om die weer eens helder voor je ogen te krijgen.

Gelukkig zijn nieuwe kleding en elektronica niet mijn probleempunten. Maar blijft ongelofelijk hoeveel afval wij wereldwijd produceren.

Waar ik mij geregeld aan irriteer is dat repareren geregeld financieel gezien (voor mij als consument) duurder is dan een nieuw product kopen. ik ben helaas niet heiliger dan de paus en ga vaak dan voor het nieuwe product.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:57

Ik zit nog heel erg in de fase van het ontspullen en ik merk hoe lastig het ook is om op een goede manier van spullen af te komen. Het maakt dat ik vaak de boel inlaadt en naar de stort breng.
Dat compenseer ik wel met minimaal spullen kopen, maar toch...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 23:06

secricible schreef:
Ik zit nog heel erg in de fase van het ontspullen en ik merk hoe lastig het ook is om op een goede manier van spullen af te komen. Het maakt dat ik vaak de boel inlaadt en naar de stort breng.
Dat compenseer ik wel met minimaal spullen kopen, maar toch...

Helpt het om je te beseffen dat vroeger of later, al die spullen daar toch terecht zouden zijn gekomen? Voor het milieu maakt het (nagenoeg) niet uit of dat nu is of over 5 jaar, of het heel is of stuk; deze grondstoffen komen daar toch terecht.

Maar wat nou als jij je spullen verkocht had? Of weggeven aan een kringloopwinkel? Dan had nog iemand anders er iets aan gehad, toch?
Zeker, maar het had precies niets uitgemaakt voor de totale hoeveelheid dingen in deze wereld. Er zou niets minder om geproduceerd worden, niets minder om verkocht worden, niets minder om vernietigd worden.

Dus voel je vrij om dingen weg te gooien, om niet opzoek te gaan naar de aller beste bestemming, want eerlijk; die is er gewoon niet. Totdat we met zijn allen, collectief beslissen dat het nu genoeg is geweest, dat we moeten stoppen met de wereld vernietigen en tot we klaar zijn met deze achterlijke ratrace om meer meer meer... zitten we vast aan deze hoeveelheden afval en troep.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 09:49

Dat is wel een mooie gedachte, nooit zo naar gekeken!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 10:07

Ik moet 2,5 uur wachten voordat mijn dochter klaar is met een behandeling. Ipv zinloos scrollen en online shoppen ben ik begonnen met foto's per maand op te roepen en verwijderen.
Ik heb nu al Jan/febr en maart gedaan en ben bijna 200 foto's kwijt. Jammer genoeg kan ik niet door de filmpjes ivm andere mensen in de wachtruimte, dus dat moet een ander keertje.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 10:34

Leuk dat dit topic weer wat leven heeft! Ik heb in december de omgekeerde adventkalender van minimalistischmetjet gedaan. Elke keer denk ik: ik heb nu alles wel ontspuld. Maar er konden toch nog 68 dingen weg :wow:
Daarentegen kwamen er ook 35 dingen ons huis binnen, iets met Sinterklaas en groeiende kinderen. Dus zo blijft er de komende jaren genoeg te ontrommelen :7. Maar mijn schoonouders hebben ook heel lief gehoor gegeven aan het verlanglijstje en onze oudste niet alleen maar spullen maar ook een uitje cadeau gedaan, heel leuk!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 16:48

Aantallen tellen word ik denk ik niet zo vrolijk van, iets te confronterend. :o
Mijn doelstelling dit jaar is dat er iedere dag meer de deur uit gaat dan er binnenkomt.
Zal een paar dagen in het jaar zeker niet lukken, verjaardagen en Sint/kerst. Maar als het 98% van het jaar lukt dan ben ik tevreden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 16:58

Ik wil iedere dag iets uit huis wegdoen. Meestal cluster ik dat wel, bijv maandelijks 30 dingen.
Tot nu toe lukt dat aardig. Ik merk wel dat ik nu op het punt ben dat ik er over moet gaan nadenken. "Zooi" of prullaria wegruimen is wel voorbij.
Nieuwe spullen beperk ik toch al echt tot een minimum, die omslag zit er wel heel erg in.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 17:18

Ik heb gisteren 5 zakken kinderkleding en schoenen naar de kledingcontainer gebracht. Er mag voorlopig ook niks meer bij. Vanmiddag begonnen in de kelder verdieping. Ons hele huis is onderkelderd met diverse kamers, waar sinds de verhuizing 2,5 jaar geleden alles is gedumpt :') en alles wat even geen plek heeft of even niet nodig is ook staat. Veel, heel veel speelgoed en knuffels :+
2x per jaar haal ik er een beetje weg en probeer ik wat te ordenen, het is haast onbegonnen werk en zowat geen doorkomen aan. Maar doel van dit jaar is om alles geordend te hebben en zoveel mogelijk ervan weg te doen. Ook al is het niet in het zicht, het is geen fijn idee zo'n rommelverdieping.
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 04-01-25 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt