Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:55

Welkom Indinn en NikieV! Leuk dat jullie komen meekletsen.

Ik persoonlijk heb goede ervaringen met STR, maar dan moet je geen haast hebben. Ik ben heel lang ziek geweest, waardoor ik ook 1,5 - 2 jaar niet kon sporten (of lopen, fietsen, staan überhaupt) en ben begonnen met STR (rennen met Evy heet de app geloof ik?) 0-5KM. Die bouwt heel erg geleidelijk op en als je de 5K eenmaal kan en door wil gaan dan kun je verder met de 5-10KM app/podcasts.

NikieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:00

Lillith24 schreef:
Welkom Indinn en NikieV! Leuk dat jullie komen meekletsen.

Ik persoonlijk heb goede ervaringen met STR, maar dan moet je geen haast hebben. Ik ben heel lang ziek geweest, waardoor ik ook 1,5 - 2 jaar niet kon sporten (of lopen, fietsen, staan überhaupt) en ben begonnen met STR (rennen met Evy heet de app geloof ik?) 0-5KM. Die bouwt heel erg geleidelijk op en als je de 5K eenmaal kan en door wil gaan dan kun je verder met de 5-10KM app/podcasts.

Oh, die ga ik eens zoeken! Ik heb ook door rugklachten 1.5 jaar niets kunnen doen

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:07

Whaaah!!! Ik ga pas morgen lopen, maar nu door jullie stukjes te lezen heb ik helemaal zin om het nu te doen, maar ik heb teveel gegeten, dus dat loopt toch niet lekker... Daarbij heb ik vandaag al paardgereden en mag ik dat morgen niet (blessure opbouw). Dit topic werkt iig echt motiverend!!

Schoenen heb ik inderdaad ook groter. Was eerst wel wennen, maar vind ik nu idd veel fijner!

Zaterdag had ik fijn gelopen of had ik dat al verteld? Ik had iig 2 bruggen erin meegenomen en toch nog 8,7 km/uur gelopen. 4,64 km in 32 minuten met Evy. Ik vond het wel zwaar, want ik kan niet goed tegen de warmte volgens mij...

Hoe ademen jullie trouwens? Door je neus of door je mond? Ik had het laatst met iemand erover dat je door je neus moet ademen, maar dan kan ik echt niet dit tempo lopen hoor!! :oo Ik adem gewoon door mijn mond en af en toe door mijn neus.

Qua eten vind ik de discussie ook erg interessant. Ik heb liever niet teveel in mijn maag. Heb laatst gelezen: zware maaltijd 6 uur wachten tot het uit je maag is, flinke broodmaaltijd 4 uur wachten en lichte hap 2 uur. Ik weet alleen niet meer waar ik dat gelezen heb... :n Ik heb zaterdag eerst uitgebreid uitgeslapen en na een paar slokken water ben ik gaan rennen. Ging prima wat dat betreft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:16

Ik vind STR ook fijn opbouwen idd! Zelf begin ik altijd (oh wat erg) met een schema op papier. Die bouwt een stuk sneller op, omdat het eigenlijk een afvalschema is. Maar met een aardige basisconditie lukte dat altijd goed. Tot het moment dat ik dan weer afhaak telkens :+

Ik adem meestal door mn mond. Zodra ik ga sporten lijkt het wel of ik spontaan verkouden ben. Dus dan is ademen door je neus er niet meer bij haha. Vervolgens zweet ik nooit met hardlopen (echt elke andere sport wel..) dus ben ik ook nog eens een gigantische tomaat. Dus loop zeer charmant mn rondjes :')

Eten doe ik meestal niet te zwaar en dan minstens een uur laten zakken. Daarom ga ik ook liefst in de ochtend of middag lopen. Van avondeten blijf ik te lang last houden. Lege maag lukt mij niet, ja aan begin van een schema. Maar anders krijg ik halverwege last van hongerklop en dan heb ik een probleem..

Emilia

Re: Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:23

Na een intensief traject in een revalidatiecentrum voor mijn longen waarvan ik nu in mijn laatste week zit, kan ik ook met trots vertellen dat ik nu al 25 min achterelkaar (op de loopband) kan hardlopen. Wat ik ervaren heb is dat alles zo veel makkelijkere gaat wanneer je er voor jouw gevoel als een zoutzak bijloopt. Ontspanning en vanuit je buik blijven ademhalen is het aller belangrijkste. Ook is het fijn om met een hartslagmeter te trainen (moet je wel weten wanneer jouw omslagpunt is). Wanneer ik geen les gehad zou hebben in de techniek was ik denk ik nog niet zo ver. Kortom verdiep je ook echt goed in de techniek en het levert je veel op!

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:24

Zucchero ik weet hoe je je voelt. Het liefst ging ik morgen weer :') maar het is belangrijk om aan het schema vast te houden. Te hard van start gaan kan ook negatief werken.
Ik adem heel gecontroleerd in door mn neus en uit door mn mond. Soms raakt het wel in de war en ik merk dat altijd als ik versnel ik wel mn ademhaling weer helemaal moet 'bedenken' (dus echt goed nadenken en concentreren om de ademhaling gecontroleerd te houden). Geen idee of ik het goed doe maar het is beter dan het gehijg en gepuf dat ik eerst deed denk ik :')

Indinn misschien is het een idee voor je om een wat langzamer schema te gebruiken? Dan leg je niet zo'n druk op jezelf (afvallen, conditie opbouwen, etc) en houd je het misschien vol omdat het leuk is en niet omdat je het doet om af te vallen of zo. Ik merk dat dat voor mij echt een betere motivatie is hoor. Ik begon vroeger altijd met hardlopen met het idee van: ik wil gewoon dan en dan zoveel zijn afgevallen. Maar dat viel dan flink tegen en dan gaf ik het weer op :') Nu hoef ik niet zo nodig af te vallen (maar heb ik er ook geen enkel probleem mee als 't wel gebeurt :Y) ) en is de druk niet zo hoog. Ik doe het echt ter ontspanning en om m'n hoofd leeg te maken!

NikieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:27

Str is wel betaald zag ik. Of hoe doen jullie dat?

NikieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:27

NikieV schreef:
Str is wel betaald zag ik. Of hoe doen jullie dat?

Of hebben jullie die van Yakult?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:33

Ik wil gelukkig niet afvallen door hardlopen. Maar het is een fijn schema die net wat vlotter opbouwt als STR. Dat ligt mij wel goed. De reden dat ik telkens afhaak is eigenlijk de loopomgeving :')

Ik vind langs de weg echt dodelijk saai. En dat is wel bijna de enige optie hier bij mijn ouders. Op kot in Antwerpen heb ik het hardlopen best lang volgehouden. Woonde naast een super mooi, groot park met fijne onverharde bospaden en heuveltjes. Helaas kregen we in die omgeving steeds meer meldingen van verkrachtingen te horen. Dus alleen hardlopen zat er dan niet meer in. Ook overdag waren delen van dat park namelijk erg stil. Super fijn lopen, maar niet met een gek in de buurt.

Ga het nu toch nogmaals proberen langs de weg lopend. Maar dan vaker een wedstrijdje meedoen met korte afstand. Ken nu wat andere die ook meedoen met zulke loopjes, dus dat werkt dan wel motiverend! Hoop ik :+

En twijfel om lid te worden van basic fit. Zodat ik eerst op de loopband kan oefenen. In Antwerpen liep ik ook vaak op de sportschool voor een groepsles bodypump een half uurtje op de loopband als extra warming up. Wel verwend met tv scherm voor je neus, maar ach. Het liep wel altijd prettig!

NikieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:38

Voor mij bouwt STR wel goed op maar is jammergenoeg betalend

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:52

Ik heb versie voor mp3. Wil hem wel versturen

NikieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:53

egnie schreef:
Ik heb versie voor mp3. Wil hem wel versturen

Oh dat zou handig zijn!
Maar euh, weet je toevallig of je dat op iphone kan zetten?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:59

Ik ben ook pas begonnen! Altijd een hekel gehad aan hardlopen terwijl ik er best goed in ben.
Sinds ik er achter ben gekomen dat ik een spierziekte heb wil ik overal goed in worden dus zodoende :')

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:45

NikieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:47

Is niet duur inderdaad maar mag het niet kopen van mn ouders

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:46

Als je bij mijn berichten kijkt vind je mijn loopschema. Die zet ik zelf (en daarom gratis) in Runkeeper. Wellicht een optie?

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 07:23

NIKIEV Ik zou het niet weten. Moet je mij even je mailadres doen dan kan ik het wel opsturen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 09:12

Nel ik heb soms een beetje steek en bij mij is dat eigenlijk alleen als ik te kort na het (avond)eten loop. Drinken doe ik ook niet voor het lopen, krijg ik ook last van. En ademhaling speelt denk ook wel mee.

Zucchero knap gedaan! En lekker enthousiast haha. En leuke foto's :D
Ik probeer altijd door m'n neus te ademen, dacht altijd dat dat beter is.

Emilia wauw wat goed van je!!

Ik ga morgen weer lopen. Gisteravond veel te laat thuis voor een maandag (naar concert geweest) dus vandaag denk echt geen energie.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:21

Ik volg op dit moment het schema van de Strong Sister Run, die hebben een schema tot 30 minuten en daarna tot 45 minuten lopen. Ook eentje specifiek gericht op Obstacle Runs met oefeningen tussendoor.
Kun je op hun website vinden. Gewoon uitprinten en op de koelkast plakken :D

Dat is dus niet op afstand, maar op tijd lopen. Vind ik handiger want ik loop in het bos en paden uitstippelen op afstand is daar niet zo handig (en de GPS wil wel eens niets kunnen vinden daar).

Tijdschema houd ik bij via de gratis App Seconds (er is ook een betaalde versie, maar gratis werkt prima. Enig nadeel is dat je geen dingen op kan slaan dus elke keer even nieuwe timer aan moet maken). Runkeeper kan dat waarschijnlijk ook.
Afstand wil ik uiteindelijk ook bij gaan houden als ik wat verder ben, een collega van me kwam met Runtastic aan? Heeft een gratis variant ook dacht ik.

Eigenlijk bestaan er legio (gratis) apps, zoek er gewoon eentje uit en proberen maar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:45

Ik ga over 10 minuutjes weer en wil ook weer wat opbouwen. Ben benieuwd of het wil lukken vandaag.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:13

Mijn grenzen weer lekker verlegd! Voor het eerst 7 km gelopen, deel 1 in 29 minuten @ 8.2 km per uur al kletsend met mijn maatje en deel 2 was 20 minuten in 9.2 km/uur, waarbij ik gelukkig niet hoefde te praten :'). Tussendoor gestrekt en mijn loopmaatje gedag gezegd. Voelt wel heel fijn om het zo eens wat uit te bouwen als het goed voelt! Heb met Evy gelopen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:33

ik ben net terug van wat een kleiner rondje moest worden. Maar ik ben terug op 8km uitgekomen :+

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:41

Zucchero lekker zeg! Goed tempo ook.

Petitparis haha komt dat vaker voor? Wel mooi rondje dus. Lekker die afstand ook! Ik ben trouwens benieuwd of ik zo ver zou kunnen, maar ik houd me voor nu nog even strak aan het STR schema... Te angstig dat ik mezelf overvraag :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:47

haha laatste tijd loop ik meestal tussen 8 en 8.5km. Maar was er vandaag echt van overtuigd maar een dikke 6 gelopen te hebben. Dat weten we dan ook weeral :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 02:27

Ik heb voor het eerst 2 km onafgebroken kunnen rennen! Jeeeej!

Heb even overlegd met m'n trainer. Opbouwen hoef ik niet mee te stoppen qua duur, wel mijn tempo goed in de gaten houden.