ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:57

Bzoem schreef:
Nou m'n stage weet het hoor.
Fantastisch. Kreeg gelijk de vraag of ik dan wel dacht dat ik geschikt was voor het werk.

Oef. :\
En nu? Mag je nog wel doorgaan met je stage?

Mandarijn12

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:21

Ja ligt eraan hoe ze het bedoelen.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:40

Maakt me niet uit hoe ze het bedoelen. Ik ga toch niet nog een keer stoppen met stage. Echt niet.

Ik zorg er gewoon voor zorgen dat ze zien dat ik wel m'n best doe. Ik ben wat vaak te laat gekomen en dat kan ook echt niet meer. Maar dat was niet de bedoeling dat ze dat gingen koppelen aan m'n adhd. Dat vind ik niet eerlijk, aangezien het veel mensen ook wel lukt om normaal op tijd ergens aan te komen.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:41

Goedzo ! misschien stimuleert het juist wel dat anderen het weten ?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:42

weetje, het is gek maar voor stage of werk of afspraken kom ik nooit te laat, ja het vertrekken is standaart een chaos, en ik moet vaak racen, maar het lukt me altijd wel om op tijd te komen. Maar school daarentegen was ik een kampioen in te laat komen :') meerdere mensen die dat hadden?

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:46

Nouja ze reageerde net alsof ik m'n collega's tot last zou zijn omdat ik bepaalde dingen niet zou kunnen.
Ze dacht gelijk dat ik niet zou kunnen plannen, dat ik altijd moeite zal hebben met de dag opstarten, dat het de bedoeling is dat ik leer om begeleidingsplannen te maken en dat het niet zo moet zijn dat ik als een extra client begeleidt moet worden.
Misschien was het niet zo heftig als ik mij nu herinner, maar het schoot bij mij verkeerd en ik klap dan dicht. Wist ook niet wat ze van me wilde horen en kon dus ook niet uitleggen hoe ik het zag.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:48

Ik had wel extra begeleiding tijdens mijn stage, wou ik zel. niet eens voor mijn ADD maar dóór mijn ADD ben ik zeer onzeker geworden betreft wat ik kan en of ik het goed doe. Maar het heeft me wel geholpen :j

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:58

Ja ik heb bij al mijn werkgevers denk ik wel een officiële waarschuwing gehad wegens het te laat komen. Het is wel banketstaaf dat ze zo lomp reageren. Maar anderzijds heb ik 7 jaar elke dag 300% moeten geven voor een baan die dus totaal niet te doen was voor wen ad(H)D-er. Omdat ik weigerde dat in te zien ben ik wel totaal kierewiet met een burn out thuis komen te zitten. Dus het is wel belangrijk dat je baan bij jou en je ADD past.

Maar het lijkt me ook een stukje onzekerheid. ADHDers kunnen heel slecht omgaan met onzekerheid en vinden het heel vaak moeilijk om toe te geven dat ze iets niet kunnen en om hulp te vragen, maar als je stage loopt ben je daar toch om te leren? Hoe meer ik er over na denk hoe lomper ik het vind dat ze zo gereageerd hebben.

Heb je een stagebegeleider? Misschien daar eens mee kletsen? Ik bedoel, je hebt ADD, niet het syndroom van down ofzo. Ze hoeven je niet gelijk af te schrijven. Maar je moet wel goed nadenken wat je ze duidelijk wil maken, en waar je behoefte aan hebt vanuit je stageplek. En als ze geen zin hebben daar om mensen dingen uit te leggen en te leren, tja sorry, maar dan moeten ze vooral geen stage plekken aanbieden!

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 22:13

Mijn stagebegeleidster wordt op de hoogte gesteld door het locatiehoofd, zo ook de praktijkopleider. Opzich wil ze ook gaan kijken of die laatste misschien tips heeft, of ze vaker ad(h)d'ers extra begeleiding gegeven hebben.
Dus aan de ene kant wil ze mij ook wel helpen, aan de andere kant maakte ze me flink duidelijk dat ze twijfelt of het wel wat wordt.
Vervelende is, mijn vorige stage deed dit ook en daar ben ik dus uiteindelijk gestopt. Met de cliënten ging het prima, het functioneren in het team ging helemaal niet. Ik had na drie maanden nog steeds niet het gevoel dat ik er bij hoorde en wist nog niet wat ze nou precies van mij verwachtten.

Mijn stagebegeleidster staat op een andere woning, waar ook fijne collega's rondlopen. Die zie ik soms buiten in de tuin, of als ik op vrijdag hun cliënten terug breng. Sommigen zie ik ook op de dagbesteding en daar kan ik heel fijn mee samenwerken.
Ik had er voor gekozen om bij enkele collega's, waaronder mijn stagebegeleidster, wel aan te geven waar ik moeite mee heb, zónder te vertellen waarom. Als ze doorvragen, dan zeg ik het eerlijk. Maar ik wil er niet mee te koop lopen en er aandacht mee vragen. Nu word ik dus verplicht om open kaart te spelen en ik weet nog niet zo goed hoe ik dat moet aanpakken. Ik had het plan al eerder om een brief op te stellen aan mijn collega's met daarin uitleg waar ik wel eens tegenaan loop en hoe ik het beste 'leer' in situaties waarin zij mij moeten begeleiden.

Ik heb een mega faalangst, in het eerste jaar van deze opleiding had ik daar bizar weinig last van. Vorig jaar had ik dus echt een domper en die angst om dezelfde fouten te maken zit er nog goed in.
Misschien moet ik daar eens aan denken als ik op tijd weg wil voor stage (of school of paardrijden of alles), maar ik zie er ook tegenop dat ik dan nog meer ga stressen uit angst voor de gevolgen.

Maar toch, als ik al zoveel aan mezelf twijfel en ik hoor dan ook nog eens van de 'baas' dat die er ook geen vertrouwen in heeft, dan is het toch wel moeilijk om m'n koppie boven water te houden.
Ik heb wel de stap genomen om het tegen m'n moeder te zeggen en zij reageerde gelukkig heel fijn.

Sorry voor het lange verhaal, ik zit weer eens op de laptop ^^
Bedankt voor jullie reacties iig :)

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 22:19

Bzoem! hee joh kop op! het komt echt wel goed :D Je kan het echt!!

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 22:42

Ja je moet je ADD met trots dragen! Ik heb ook moeite met samenwerken en communiceren. Mijn communicatie bestaat voornamelijk uit zeer sterke uitdrukkingsvaardigheden, en is ook maar éénrichtingsverkeer. Dat maakt mij niet echt de ideale collega. Ik heb ook extreem hoge verwachtingpatronen op mijzelf, en stel diezelfde eisen aan mijn collega's. Wat niet altijd even redelijk is.

Ik ben een typ wat jankt uit frustratie. Mast zodra ik dit voel opkomen loop ik snel weg. Ik laat nooit mijn zwakke kant zien. Heb bij mijn vorige werk mijn collega's uitgelegd dat het me zeer veel moeite kost om tot 10 te tellen. En dat ik in sommige situaties even weg moet lopen voordat er stomme dingen uit mijn mond komen waar ik spijt van krijg.

Ik wil je adviseren om je moed bij elkaar te rapen en met een zelfverzekerde houding zo'n gesprek in te gaan. Lekker assertief. Als jij aan jezelf twijfelt gaan zij dat ook doen.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 23:50

Zo zie je maar weer, zit je alsnog om 00.00 uur op de computer terwijl ik morgen vroeg moet werken..
Had 4 uur geleden al tegen mezelf gezegd dat ik moest stoppen. :+
NU sluit ik hem dus echt af.

Hoop ik.. :=

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 00:52

Bzoem schreef:
Ik vraag me al even af of rensiepensie het over mij had.
Ik merk namelijk dat ik anders wil gaan posten, omdat ik het idee kreeg dat ik wellicht als een 'aansteller' word gezien.

je bent geen aansteller omdat iedereen het anders meemaakt en er anders mee omgaat. rensiepensie dit ligt voor veel mensen heel gevoelig voor mij ook wel , ik snap je wel hoor maar iedereen is anders in zijn omgang

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 01:08

Bzoem schreef:
Nouja ze reageerde net alsof ik m'n collega's tot last zou zijn omdat ik bepaalde dingen niet zou kunnen.
Ze dacht gelijk dat ik niet zou kunnen plannen, dat ik altijd moeite zal hebben met de dag opstarten, dat het de bedoeling is dat ik leer om begeleidingsplannen te maken en dat het niet zo moet zijn dat ik als een extra client begeleidt moet worden.
Misschien was het niet zo heftig als ik mij nu herinner, maar het schoot bij mij verkeerd en ik klap dan dicht. Wist ook niet wat ze van me wilde horen en kon dus ook niet uitleggen hoe ik het zag.

Dit is dus echt heel herkenbaar en taotaal niet motiverend , dit heb ik ook zo vaak meegemaakt dat ze eigenlijk niet wetenwat ze met je moeten, ik vind dat dus heel erg , dat is door hun onkunde en interesse om met jou om te gaan, je doet je best maar dat is zo vaak niet genoeg. Maar wat onwijs knap van je dat je het verteld hebt , eerlijkheid duurt het langst maar dan krijg je helaas wel dit soort reacties. Gelukkig zijn er ook mensen die hier wel alle begrip voor kunnen opbrengen, mede adhders en mensen die er dus al evaring mee hebben. Ik hoop dat ze je op je stage begrijpen en dat je kan blijven. succes meid

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 11:29

Bzoem, ik weet niet of het voor jou iets is, maar kun je voor jezelf niet op een rustig moment (dus gewoon tijdens een vrij weekend) eens gewoon op papier kunnen zetten wat de voordelen van je AD(H)D zijn , wat er wel allemaal goed gaat (ik kan namelijk voor een ander geweldige plannen maken en alles organiseren en zorgen dat het uitgevoerd/geregeld word , voor mezelf kan ik dat ook, maar de uitvoering van mijn eigen plannen voor mezelf, daar moet ik echt voor waken zeg maar)
gewoon op je privé, maar ook op je werkleven gericht
let op, de positieve dingen dus he ;)

daarna op papier de dingen waar je moeite mee hebt
en daarna ook oplossingen voor de dingen waar je moeite mee hebt, dus agenda van je telefoon gebruiken om je te herinneren aan dingen, of juist met het stukje communicatie , dat je een handvat maakt voor jezelf zodat je wat makkelijker over dingen begint, of dingen makkelijker bespreekt.

op die manier krijg je ene beetje een overzicht waaruit je richting je stagebedrijf kunt aangeven waarom je wel geschikt bent voor, en dat je met eventueel een beetje hulp, prima in staat bent te functioneren op je stage en strakjes je werk.

AD(H)D wil niet zeggen dat je opeens een hoop dingen niet meer zou kunnen, alleen dat je soms dingen wat anders benadert , soms dingen wat langer moet doen voor het kwartje valt en met andere dingen ben je veel sneller dan de gemiddelde persoon.
dat is een kwartje wat op je stagebedrijf nog niet is gevallen ...
dus voor jou een kans! om dat kwartje een duw te geven ;)

mij heeft het in ieder geval al wel meermaals geholpen , door op deze manier het overzicht te creëren in mijn eigen sterke punten en leerpunten, kan ik vaak beter overbrengen wat ik kan en wat ik moet/wil verbeteren zeg maar, en ook waar je stagebedrijf/werkgever etc je mee zou kunnen ondersteunen.
AD(H)D is voor veel mensen ene onwijs vaag begrip en verder dan "dan ben je toch heel druk" komen ze vaak niet . zaak is dan om een stukje voorlichting te geven welke specifiek op jouw situatie slaat :)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 11:54

Kom ook weer eens kijken en tikken. Heb wat meegekregen van Bzoems verhaal, succes meis!

De posts van Rensiepensie zorgden bij mij ook een beetje voor een wat 'wrevelig' gevoel. Denk dat dat komt omdat je wel net datgene aanstipt waar ik ook heel erg mee zit. De reactie die Bzoem daarop gaf had ook van mij kunnen zijn. Ik voelde het ook zo.

Het kloterige is dat ik al zo verschrikkelijk boos ben op mezelf soms. Dat ik dingen niet doe, die ik wel had kunnen doen. De schoppen onder mijn hol die ik mezelf constant geef. Het is zo ontiegelijk lastig om uit te vinden welke dingen ik wél kan veranderen en welke niet en daarbij ga ik constant onderuit door het maken van planningen voor mezelf die ik dan niet uitvoer. Ben ik weer boos op mezelf en verdrietig.

Ik doe al heel veel, maar eigenlijk ben ik nooit tevreden. Had altijd wel iets meer kunnen doen. En soms doe ik helemaal niets omdat ik soms een hele dag geblokkeerd ben (door wat?)...en dan ben ik ook boos. Het maakt eigenlijk geen verschil.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 11:54

Bzoem, Je zou je via je huisarts ook door kunnen laten verwijzen naar Ggz voor een cursus waar je bovenstaande en nog veel meer, leert via psycho educatie/cognitieve gedragstherapie. Is ook goed voor je zelfvertrouwen.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:05

rensiepensie schreef:
AD(H)D heeft wel degelijk met ongeduld te maken. En ook met laksheid. Wat mij toch wel op valt is een behoorlijke generatie kloof tussen de mensen op dit forum. In leeftijd ofwel ervaring. Zo heeft een gedeelte de hele mallemolen doorlopen qua behandelingen, en heeft een gedeelte slechts het "idee" dat ze het ook wel eens zouden kunnen hebben. Het is helaas zo de Ad(H)D echt een mode verschijnsel is. Iedereen scoort wel een aantal puntjes op de diagnose kaart in deze drukke chaotische dagen van tegenwoordig. Ik ben ook getest op borderline en bipolaire stoornis. Niet verrassend dat ik daar ook heel hoog in scoorde. Nou ik durf toch met zekerheid te stellen dat ik niet bipolair ben. Om maar even een voorbeeld te geven over hoe het er aan toe gaat tegenwoordig in de psychologie. In ik ben niet de enige die dit spelletje kent.

Het is wel makkelijk om je achter je ad(H)D te verschuilen als je eenmaal de diagnose hebt gekregen. "Zie je wel dat ik er niets aan kan doen!" Maar daar ga je echt niet verder mee komen. Je zult je elke dag in moeten zetten om een planning te maken, en je daar aan te houden. Niet tot 10 maar tot 100.000 tellen, voor de vierde keer, als iemand je irriteert en je op het punt staat hem iets aan te doen. Je zult elke dag een checklist bij moeten houden. Je zult heel veel aanpassingen moeten doen. En dat waarschijnlijk voor de rest van je leven.

Het irriteert me dus als mensen de slachtofferrol gaan spelen. Je kunt er namelijk wel degelijk iets aan doen. Het gaat niet vanzelf. Je zult er hard aan moeten werken en keuzes moeten maken die niet leuk zijn. En zelf als je je 100% inzet, is het af en toe nog steeds een chaos, en wordt je duizelig van je zelf omdat je je hele huis doorrent op zoek naar wat je ook al weer aan het doen was,

Accepteer hetgeen wat je echt niet kunt voorkomen,maar ga met al het andere eerst eens keihard aan het werk voordat je je erachter verstopt.

Ik ga nu toch maar even het bericht terug halen. Wat is nou hetgene waar jullie je zo door aangesproken voelen? Ik denk dat als je de hele mallemolen hebt doorlopen, zoals ik, wel kunt stellen dat van bovenstaande heel veel sprake is op het moment.

Zeg ik hier dat AD(H)D aanstellerij is? Nee! Ik zou niet durven, ik vecht er zelf al 26 jaar tegen! Ik geef simpelweg aan dat ik iets zie in mijn omgeving waar ik me als AD(H)Der vreselijk boos om kan maken. En jullie voelen je aangesproken omdat? Jullie je daar niet boos om maken? Jullie het type zijn waar ik het over heb? Of jullie vinden dat ik uit mijn nek klets? Ik snap de verontwaardiging gewoon niet niet zo goed.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:09

Niet verontwaardigd. Meer verdrietig omdat je waarschijnlijk gelijk hebt maar ik me er wel machteloos/moedeloos/ellendig door voel omdat ik het niet lijk te kunnen veranderen.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:12

Wat heb je al gedaan qua cursus/coaching/therapie?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:15

Een add vaardigheidstraining, 1x in de week voor 6wkn. Hielp best wel maar is op een rare manier geeindigd. Weet ook nog niet zo lang van de add. Nog geen half jaar denk ik.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:17

Heb je daar ook vaardigheden geleerd mbt planning enzo? En opdelen van grote taken?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 13:15

Niet iedereen pakt het leven aan zoals jij dat doet rensiepensie.
Ik zie niet AD(H)D-ers die er een grotere puinhoop van maken dan ik.

Er is bij mij zat ruimte voor verbetering, maar ik kijk ook graag naar wat ik al wel heb bereikt en kan.
Ik schop mezelf regelmatig, maar geef mezelf ook wel eens een aai over de bol en laat de afwas lekker staan.
Teveel schoppen heeft me al eens een burn-out opgeleverd.

Het is net als paardrijden, weten hoe druk te zetten, wanneer druk te zetten en het allerbelangrijkste, wanneer los te laten.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 13:45

Dat ben ik volledig met je eens. De laatste regel van mijn bericht staat volgens mij exact hetzelfde in.

Jij bent er al heel hard mee aan de slag gegaan. Hebt blijkbaar vanalles geprobeerd, en weet dat het dan alsnog af en toe een chaos is. Net als ik.

Des te irritanter is het dan als mensen die nog niet eens de moeite hebben genomen om zich te verdiepen in oplossingen even hard met je mee zuchten en roepen dat het zo zwaar is allemaal. Dat is de kern van het bericht dat ik plaatste.

Nogmaals, vanwaar dan de verontwaardiging? Als je je best doet en je je verdiept hebt in je problematiek dan hoef je je toch helemaal niet aangesproken te voelen?

Ik ga er over ophouden straks want ik krijg steeds dezelfde reacties en daar wordt mijn vraag niet bepaald mee beantwoord. Het spijt me dat mijn bericht mensen heeft geïrriteerd, ookal begrijp ik er niets van.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 14:13

Ik snap de kern van jou bericht wel hoor, rensiepensie. Maar goed, ik ben dan ook niet verontwaardigd.

Met de echt gerichte ADD-trainingen ben ik nog niet zo lang bezig. Vóór de diagnose ben ik wel al heel wat jaren aan de gang geweest met verschillende therapieën, therapeuten en -logen. Het nare is dat er echt wel handvatten zijn aangereikt waar ik wat mee kan,waar ik dan vol goede moed mee aan de slag ga en het dan als dubbel falen zie als het me niet lukt om het vol te houden.

Wat dat betreft is jou reactie misschien te vergelijken met iemand die op een dieetforum zegt: 'Ja maar jongens, elk pondje gaat door het mondje'. Ook al heb je dan gelijk, bij velen zal dat een reactie oproepen.

Ik ben gewoon een te dik persoon die telkens een nieuw revolutionair dieet tegenkomt. Deze ga ik dan proberen want meestal lijkt het dé oplossing. Het werkt vaak ook enorm goed!

Totdat ik een keer een terugval heb en vervolgens driedubbel aan het kl*tviolen ben (vreetbui :+ ). Daar wordt ik dan weer heel ongelukkig van.

Nu is het dus mijn doel om te stoppen met Jojo-en (ook omdat dat je daar uiteindelijk alleen maar 'dikker' van wordt) en een 'gezond' leefpatroon te vinden dat ik makkelijk kan volhouden. Maar dan op ADD-gebied.