Handboogschieten, wie nog meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 11:33

Nog meer mensen naar de livestream van de World Cups gekeken? Sjef van den Berg echt supermooi naar goud geschoten. *\o/* :)F
En ik blijf ook fan van Khatuna Lorig, goud in de mixed team met Brady Ellison. :#
Daarna ook zelf extra gemotiveerd 80 pijlen staan wegschieten, heerlijk buiten!

Pikkepor

Re: Handboogschieten, wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 08:24

Zoo dan ben jij ook goed bezig geweest!

Hier al even niet meer geschoten. We zijn druk in de tuin aan het klussen, dus daar ging/gaat veel tijd in zitten.
Dus morgen lekker ( }:0 ) ongetraind mijn eerste 3D van dit jaar schieten!! Ik heb er zin in.
En ik heb goede hoop, want vorig jaar werd ik er eerste, ondanks dat ik maar een dag meegeschoten had, ipv twee dagen.

(Er waren maar twee dames in mijn klasse waarvan ik 1tje :+ )

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 20:36

Veel plezier! Ik was vandaag in Lierop: waanzinnig mooi bosterrein en de doelen zijn erg mooi weggezet. Maar ik vond ze lastig hoor, ver weg, lastig in te schatten door alle heuvels en dalen... Ik heb ook maar 256 punten geschoten. Ook voor het eerst met de jachtboog, dus ook weer even wennen hoe dat gaat. Maar al met al fijn staan schieten, ongelofelijk heerlijk weer en echt genoten met een gezellig groep. Heel veel plezier morgen!

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 18:48

Goed geschoten! Ik had slechts 74 punten :') Een hele verbetering tov vorig jaar.
Ze staan daar altijd ver!! En veel takken in de weg... Maar wel leuk. En lekker weer. En lekkere broodjes spek <3

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:42

Van mijn vereniging waren er zo'n 20 man richting Lierop, klonk er leuk! Ik ga hem onthouden voor volgend jaar, eerst nog even door oefenen. :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 10:46

Hij was ook echt pittig Renske!! We hadden ook een lid mee wiens eerste wedstrijd het was. Blijven steken op 55 punten... Maar hij had wel genoten. :D

Net deelnemerslijst NK gezien: bijna twee keer zoveel deelnemers in de dames BHR klasse ten opzichte van vorig jaar, superleuk! :)F

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:26

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 15:02

Laatste tijd weinig op bokt gezeten.
Maar wil deze foto toch even delen :P
Afbeelding

Ging een tijd wat minder met boogschieten.
Had wat tips gekregen maar werkte voor mij niet zo.
Dus was wel blij met dit schot^^

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:55

Haha gave foto's allebei! Da t zijn inderdaad momenten die je altijd even wil vast leggen!!

Ik was in Lierop weer eerste en enige deelnemer in de categorie vrouwen ruiterboog :+

Volgend weekend is het weer bij onze club te doen!! Iemand die bij St. Bernardus gaat schieten?
Ik ben er zondag om te helpen! Zaterdag helaas verhinderd, maar zondag waarschijnlijk terrein bewaking.

Dat topic ga ik eens bekijken!

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:40

Vanavond is er een soort van run archery training op de vereniging, ben erg benieuwd.

Dat topic vond ik erg gaaf, toch maar eens doen denk ik.

Mooie 10-en, zo'n mooie heb ik nog niet geschoten Lieszje :P

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 20:34

Ik was niet in Bergeijk helaas Renske, het is ook zo'n eind rijden en ik was net op en neer naar Lierop geweest....
Zag wel een filmpje langskomen, mooi uitgezette wedstrijd zeg! Wellicht toch volgend jaar een keertje. :j

En, hard gerend Felicia? :D

Lang leve de 70 m-blazoenen... Dan lijkt het ineens heel wat op de 30 m. :')

Afbeelding

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 16:03

Hoi allemaal, ben een tijdje uit de running geweest, 2015 was niet het beste jaar ooit. Maar ik ben weer begonnen met schieten. En met het bijlezen van dit topic.

Petje af voor run archery fanatics. Ik word al moe als ik er aan denk... 70 meter blazoen op 30 meter heb ik wél oren naar. Afgelopen donderdag voor het eerst sinds tijden weer buiten geschoten, en dat was natuurlijk verre van briljant. :D

Maar och, iemand moet volgend weekend bij de 3d in Echt laatste worden :+
Laatst bijgewerkt door Jazzit op 11-06-16 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 16:09

Ik doe het even in fases, want op een of andere manier verlies ik mijn ingetypte teksten voordat ik ze geplaatst krijg.

Ik kreeg van Cor van de boogwinkel in Veldhoven de tip om mijn eigen doelpakken te maken. Prop zacht plastic verpakkingsmateriaal (geen harde blisters) in een koffer/tas/plunjezak. Je moet het echt goed volstoppen.

Resultaat is een nagenoeg gratis doelpak dat nauwelijks iets weegt. Pijlen gaan er niet diep in en - dit vind ik zelf echt geweldig - uittrekken kost helemaal geen kracht. Pijlen glijden eruit alsof je ze uit een pakje boter trekt.

Foto's volgen in de 3e post
Laatst bijgewerkt door Jazzit op 11-06-16 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 16:18

Berg plastic van de supermarkt en 2 mini opvouwbare tasjes voor 1 euro per stuk van de big bazaar:

Afbeelding

Paar watervaste stiften en een melige bui:

Afbeelding

2 pijlen, 2 mini 3d doeltjes en een groter doelpak:

Afbeelding

Komende week ga ik oefenen op de buitenbaan. Dan leg ik 3 minidoeltjes op 5, 10, 15 en 20 meter. De plunjezak komt op 40/45 meter. En ik ga nog op zoek naar een tussenmaatje voor 25, 30 en 35 meter. Dan kan ik mijn afstanden oefenen zonder steeds doelen te moeten verschuiven en medeschutters te hinderen :)

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 13:59

Wat een leuk idee van die doelpakken! Simpel, goedkoop en ook makkelijk te verplaatsen.

Gelukkig gaat het goed hier met mijn schouder, dus schiet lekker af en toe wat pijltjes weg.
Ben nu ook maar weer even verder mij longbow aan het inschieten, maar heb er een beetje ruzie mee...!
Mijn pols lijkt namelijk in de weg te zitten voor de pees wat resulteert in een behoorlijk zere plek. Ik probeer mijn boog ook op andere manier vast te pakken, maar kan niet echt een oplossing ervoor vinden. En dat terwijl ik met mijn ruiterbog er geen last van heb.
Ik zal binnenkort wel even een foto van maken om te laten zien wat ik bedoel. Wie weet weten jullie de oplossing!

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:14

Oei vervelend dat je pols in de weg zit. Schiet jij zonder bescherming? Of klapt de pees voorbij je bescherming tegen je pols?

Ik schiet meestal zonder bescherming. Je zou zeggen dat het een goede leerschool is, maar ik trek slechts 28# en dat maakt wel blauwe plekken maar geen 'indruk' op mijn onderarm... :D

Komende zondag 3d in Echt. En ik heb maar 10 pijlen (dat is met mijn gebrek aan talent iets te weinig, daar haal ik het eind van de dag misschien niet mee). Ik ben nu voor het eerst zelf pijlen aan het maken.
De eerste pijl zit in de veren plakker... spannend :)

Afbeelding

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:52

Wij zijn het hele weekend in Echt! (En ik heb 12 pijlen bij :+ )

Ik schiet hier altijd met peesbeschermer! Laatst per ongeluk een paar pijltjes zonder geschoten en ondanks mijn dikke sweater echt een blauw ei op mijn onderarm #) niet fijn.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 23:16

Fanatiek bezig meteen weer Jazzit! Wat een fantastische doelen! :))
Kijk ook eens of je iets kunt maken om ze boven de grond te hangen in plaats van te leggen, dat is een superhoede oefeningen voor de 3D doelen op 'hoge poten'.

Als je bij je ruiterboog nergens last van hebt, denk ik dat die klappen van de pees bij de longbow komen doordat hij een lage spanhoogte heeft Ashley. Hij raakt je dan waarschijnlijk op je pols? Wellicht heb je nog enige speling in de afstelling. Qua techniek weet ik zo niet waar je extra op zou kunnen letten als je er met je ruiterboog geen last van hebt, misschien eens aankaarten bij een andere longbowschutter op je club?

Het is bij ons clubbeleid dat er met armbescherming wordt geschoten, dus ik ben niet anders gewend.
Het gebeurt eigenlijk nooit dat de pees tegen de beschermer komt, dus zonder zou wel kunnen, maar dan denk ik volgens mij continu dat ik iets ben vergeten. :D

Succes in Echt Renske en Jazzit! Ik ga volgend weekend hopelijk op zaterdag naar Lelystad, dagje Zomer 3D. :)

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 07:30

Hopelijk heb je ook zomers weer op de zomer 3d :D

Hier een geslaagd weekend Echt gehad! Heel leuke geschoten en erg tevreden. 196 de eerste dag, 200 de tweede dag!

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:08

Renske, wat leuk dat je ook in Echt was. Ik was er alleen de zondag. In een leuk team met 3 Duitsers & 3 Nederlanders. Bij het eerste doel begonnen de 3 Duitsers: alledrie meteen in 1x raak. Dat heb ik 'gelukkig' kunnen compenseren met een aantal missers :+ Een erg leuk parcours, (dat ingegraven hert _O- ). Uiteindelijk heb ik nog 216 punten bij elkaar weten te sprokkelen. Volgende wedstrijd wordt 21 Augustus (Kersentoernooi Mierlo).

Doelen ophangen is een beetje lastig. Maar ik heb er verschillende, en stapel ze af en toe gewoon op. Dan staat het mini-doeltje op een verhoging (max 1.20 m). Maar dat is de komende jaren goed genoeg als oefenmateriaal. Het is wel een hoop gesleep naar het schietveld van de vereniging. Dus ik heb deze week bij de Aldi een vouw-bolderwagentje gekocht waar de doelen allemaal inpassen.

Veel plezier op de zomer 3D Elanor. Ben benieuwd naar je verslagje.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 16:39

Netjes Jazzit! Ik vond het ook een erg leuk parcours. Soms best uitdagend, maar vaak pakte die doelen beter uit dan de 'makkelijke'.
Mierlo zijn wij ook bij! Dat is de eerste keer dat wij gaan schieten als we een hond/puppy hebben. Even kijken of ie dan al mee kan, zodat ie ook aan dat soort uitstapjes kan wennen :D

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 10:36

Gisteren ben ik gaan schieten in Schinveld, bij Archery World. Met 3 anderen heb ik 2 uur les gehad, en daarna nog een paar uur geschoten. Hartstikke leuk! Het parcours bestaat uit 5 delen, varierend van 'gemakkelijk' (als je mist vind je je pijlen nog terug) tot '(psychisch) uitdagend' (pijlen kwijt of stuk, dus je moet raak schieten). Ik heb me bijzonder goed vermaakt :)

Zelfs zo goed dat ik me lid ga maken. Het is nog geen half uur rijden vanuit mijn huis, dus ik zal regelmatig op dinsdagavond naar de training gaan. Die is echt gericht op schieten zonder vizier. Dat mis ik een beetje bij mijn andere vereniging. Daar blijf ik ook wel lid, want de mensen zijn gewoon erg leuk, mijn paard staat vlakbij, en ik kan op de buitenbaan op mijn eigen doelen schieten. Maar in aanloop naar de komende 3d's kan ik nog wel wat extra oefening gebruiken.

Ik ga ook leren om betere pijlen te tunen. Ik heb nu 5/16 met spine 30-35 en 35-40, maar die kwispelen heel erg. Zou kunnen dat het 11/32 gaat worden met hogere spine. Ik trek eigenlijk maar ongeveer 28# met treklengte 27", maar het schijnt een erg felle boog te zijn. Het pijlen maken is nu dus even gestaakt. Al heeft het zelf pijlen maken me toch iets opgeleverd: ik wil graag van die fluffy veertjes (tracers?) op mijn pijlen. Nu zie ik de pijlen tenminste vliegen en in het doel steken. Ik begin er weer mee als ik een betere combinatie weet voor mijn boog :D

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 07:30

Leuk Jazzit!!

Pijlen kunnen inderdaad stiekem best wat verschil maken!
Mijn vriend heeft ook van die pluisjes op zijn pijl :') best handig soms!

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 23:44

Gisteravond pijlen getest. Kale zonder veren. Ik moet iets anders onder de boog gaan staan, de booghand licht gebogen (ipv gestrekt en uitgedraaid). Hoppa dat scheelt meteen ruim een inch treklengte en 3#. Ik trek nu 25#.

Het is wel een felle boog. Pijlen zijn 5/16 gebleven, maar spine is toch 40-45 geworden. Lengte 27.5" ipv 29". Nu kan ik weer pijlen gaan maken :) Nog 6 weken tot de volgende 3d wedstrijd, dus ik heb nog ff.

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 23:55

Ik vraag me trouwens iets af mbt stand van de veren. Ik heb 3 veren, 120 graden hoek. De indexveer wijst bij mij, net als bij de meeste schutters, loodrecht van de boog af. Er 'schuren' dus 2 veren tegen de boog, de bovenste onder een 60 graden hoek tegen de zijkant boog, de onderste schuurt zo ongeveer door de hoek van het venster.
Nu zag ik laatst iemand die de veren ietsje anders gelijmd had. Ook 120 graden, maar indexveer ietsje lager dan standaard, waardoor er slechts 1 veer tegen de boog schuurt. Minder wrijving, betere vlucht.

Zijn er hier meer die dit al eens hebben gezien, of die zelf zo schieten?