Krachttraining voor vrouwen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:35

Toushie schreef:
Wildgirl schreef:
wie geeft mij even een schop onder mijn kont>?ik moet eigenlijk gaan trainen maar ik heb zooo geen zin haha

Geeft een hele harde schop :+

Ik ga de hond uitlaten,een sigaretje roken en dan rapido richting sportschool!!

missfitness

Re: Krachttraining voor vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:59

Ik heb vanmiddag weer getraind! Triceps gedaan en cardio, man o man wat voelt dat weer lekker!!
Iedereen die nog moet sporten, succes en leef je weer even lekker uit!!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:40

Ik ben ook weer terug :D

Ik heb 5 minuten in deze stand gestaan (voor mij een nieuw PR)
Afbeelding

Mijn hele lichaam trilde daarna, haha :=
Voelde wel goed!

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:44

Ja dat is een pittige oefening!!

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:44

Zo nu en dan hoor ik mensen wel eens praten over spierpijn en zitten dan te dubben of ze wel of niet kunnen trainen. Hoe werkt spierpijn eigenlijk?

Als je aan het krachttrainen bent dan ontstaan er scheurtjes in de spiervezels en dat levert dus de spierpijn op. Maar deze spiervezels herstellen snel en tijdens het herstellingsproces worden de spiervezels dikker. Dit herstel duurt ongeveer2 dagen en daarna is alles weer normaal. Duurt het langer dat ben je overtraint en kan de spier zelfs slapper worden.

Ik train erg zwaar en breek de spieren als het ware af tijdens de training. Ik wil uiteindelijk dat tijdens het herstel de spier weer groeit en dit gebeurt dus ook. Ik train een spier daarom ook maar 1x hooguit 2x per week, want door mijn intense training is rust en herstel heel belangrijk. Maar eigenlijk geldt dit dus voor iedereen die aan krachttraining doet!

Nu train ik zwaar maar iemand die minder hard traint kan met lichte spierpijn trainen. Maar je moet dan wel rustig trainen want je loopt kans op een spierscheuring.
Ik weet niet of dit nieuw is voor sommige mensen, maar doe er je voordeel mee.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:52

_Nancy schreef:

Afbeelding

Voelde wel goed!

wow wat kletsen jullie veel :=

deze bovenstaande oefening moet ik elke training 2 x doen....
inmiddels wordt ie al makkelijker :P

_kiki_ ik heb ook de shake's, ik ontbijt ermee en gebruik het na het trainen voor spierherstel

je moet niet zomaar een shake nemen, laat je wel goed informeren naar welke shake bij jou en je trainingswijze past

wat een hartslagen zie ik voorbij komen := :oo
hoogste: 152
meestal: 129

maar ik heb begrepen van mijn arts dat ik een groot hart heb wat veel volume per slag maakt...

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:58

Ik neem de shakes als ontbijt en evt ook nog lunch. en gewoon avond eten en tussendoortjes.
Ik doe het om af te vallen maar geen spieren af te breken.
Ik heb ze van eiwitpoeder.nl mijn potten waren 2 voor 44 euro.

Je moet wel even goed kijken of je het nodig hebt, ik heb veel info van mijn vriend gekregen die heeft
het ook gebruikt. ik ga het iets van 6-8 weken proberen. en hopen dat er goed resultaat vanaf komt :)

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:00

Zo, vanuit het niets 5 minuten in de Hoover vind ik nogal wat := Dat kan ik niet hoor, terwijl ik hem tijdens het Bodypumpen regelmatig moet doen :D Dan ben ik na 2 minuten wel echt dood :))
Ik lees verder gewoon weer gezellig met jullie mee :Y)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:02

Handige info missfitness!

Ik ga nu maandag pas weer. Als ik nu naar de sportschool ga weet ik niet wat ik moet doen en ik wil graag wel eerst wat kracht training doen en daarna cardio. Als ik een schema heb, kan ik aan de slag.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:07

Sabine schreef:
Zo, vanuit het niets 5 minuten in de Hoover vind ik nogal wat := Dat kan ik niet hoor, terwijl ik hem tijdens het Bodypumpen regelmatig moet doen :D Dan ben ik na 2 minuten wel echt dood :))

Nee niet vanuit niks :)

Ik doe m iedere dag 3x 1 minuut :j
En vandaag dacht ik.. "Laat ik eens even een nieuw PR zetten!" :')

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:12

Knap hoor! Dat red ik vast niet. :D

Dat van herstellen/rust/spierpijn na krachttraining etc was mij bekend :j maar volgens mij altijd goed om te herhalen. :) Belangrijk om te weten!

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:20

En wat als je geen spierpijn hebt? Heb je dan niet goed genoeg getrained? Of zijn de gewichten dan te licht? Ik had de indruk dat ik daarjuist wel moeite had met de gewichten omda ze zwaarder waren dan anders, maar toch geen spierpijn...

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:20

_Nancy schreef:

Afbeelding

Voelde wel goed!

Deze moesten wij altijd met street dance doen. Ik vond het altijd een zware maar fijne oefening.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:21

Het fijne van die oefening is, is dat er wel 20 variaties op zijn :) Je hoeft je nooit te vervelen met die oefening.

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:26

_Nancy schreef:
Sabine schreef:

Nee niet vanuit niks :)

Ik doe m iedere dag 3x 1 minuut :j
En vandaag dacht ik.. "Laat ik eens even een nieuw PR zetten!" :')

Wij moesten dit vroeger met turnen ook heeeeeeeel veel doen. Simpel, maar zeer effectief. Probeer het ook eens steunend op 1 been en dan links en dan rechts.
Of steunend op 1 arm. Leuke uitdagingen!
5 minuten is voor mij niet zo heel lang :o
Laatst bijgewerkt door missfitness op 01-03-12 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:29

amyke schreef:
En wat als je geen spierpijn hebt? Heb je dan niet goed genoeg getrained? Of zijn de gewichten dan te licht? Ik had de indruk dat ik daarjuist wel moeite had met de gewichten omda ze zwaarder waren dan anders, maar toch geen spierpijn...

Het ligt aan verschillende factoren. Hoe lang train je, hoeveel oefeningen doe je voor de spier, hoe langzaam of snel doe je de oefening, hoe zwaar is het gewicht, hoeveel repetities maak je enz enz... Het kan zijn dat je het juiste gewicht hebt, maar als je een uur dezelfde spier met verschillende oefeningen heel gericht traint dan ga je zeker iets voelen!

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:43

Oh, dus het is niet noodzakelijk om spierpijn te hebben. Mijn buikspieren voel ik wel, maar ik heb nooit geen spierpijn in mijn bovenbenen...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:46

Ik had van afgelopen dinsdag spierpijn in mijn borstspieren, nu net weer thuis, ruim 30 min kracht gedaan,triceps/biceps/buik/onderbuik/onderrug/schouders/borst alles 3x 15 en sommige 20/15/10 keer met steeds 5 kg erbij, daarna nog ruim 20 min op de loopband,wat een saai ding is dat zeg!

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:47

Vriendin van mij heeft ook nooit spierpijn, zelfs na 10 km hardlopen niet. Ik word 's ochtends gewoon wakker met spierpijn van niks, heel frustrerend. Heeft iemand een idee hoe het komt dat ik er zo snel last van heb?

Die Hoover ga ik ook eens proberen vanavond, waar is het precies goed voor?

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:52

amyke schreef:
Oh, dus het is niet noodzakelijk om spierpijn te hebben. Mijn buikspieren voel ik wel, maar ik heb nooit geen spierpijn in mijn bovenbenen...

Er is enige ervaring nodig of begeleiding om te beoordelen of je productief traint. Als je langere tijd traint dan weet je eigenlijk precies wanneer je een productieve training hebt gehad!
Voor iedereen die wil weten of je goed traint, hou een logboekje bij! Noteer elke keer als je traint hoe zwaar, hoeveel repetities, gewicht en spieromvang. Na verloop van tijd zal je zien hoe effectief de trainingen voor jou zijn.

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:36

dressagelady schreef:
Die Hoover ga ik ook eens proberen vanavond, waar is het precies goed voor?

Buikspieren! En zorg ervoor dat je goed blijft staan, niet doorzakken in je rug, anders krijg je rugpijn. Kont niet te hoog anders werkt hij niet goed :)) en als je het op je voeten te zwaar vindt, kan je hem ook op je knieën doen :j

Ah, da's een ander verhaal _Nancy :)) Knap hoor!

Inderdaad, opzij ga je vooral je schuine buikspieren voelen. Je kan je hand nog in de lucht doen en je 'bovenste voet' kan je ook nog optillen, allemaal variaties :Y)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:26

de Hoover, het planken, dat 5 minuten volhouden vind ik wel knap hoor!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:34

Het is ook niet iets wat ik in 1 dag even neer zet hoor..

Maar goed, ik doe het nu al maanden iedere dag, begon eerst met 3x 30 sec en zo opgebouwd naar 3x 45 sec. naar 3x 60 sec. naar 3x 90 sec. en zo verder.

Als ik het goed zeg is de Hoover ook een stabiliteits oefening :j

Als ik m op mijn knieen doe, heb ik het idee alsof ik voor jan met een korte achternaam sta te trainen :+
Maar goed, als je m nooit doet dan is op de knieen wel een goede optie. :)

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:40

Ik doe hem dus wel op mijn knieën :o Neem me elke keer wel voor om hem te doen 'zoals het hoort' maar de buikspieren zijn altijd het laatste nummer voor de cooling down met de bodypump en daarvoor hebben we een zwaar schoudernummer met veel opdrukken.. dus ik ben eigenlijk al kapot als ik eraan begin :+ Zaterdag weer en dan ga ik proberen mijn goede voornemens in de praktijk te brengen. Ben gisteren al extra diep gegaan met squats dus ik kan nauwelijks de trap meer op :)) maar volgende week leg ik er weer wat extra gewicht op!

Al zal ik nu mijn mond houden over bodypump want ik heb geleerd dat dat toch geen echte krachttraining is.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:44

Ohh jaaaaa dat schoudernummer is altijd zo killing!!!!
Dat was ook altijd hetgene waar ik zo tegenop keek in de les :+

Dat het geen echte krachttraining is, ben ik niet mee eens :n :)
Je traint zeker wel wat hoor..
Toen ik dat 3x per week deed, veranderde mijn lichaam zeer zeker wel in positieve manier :j