ik wil geen kinderen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:12

hier ook een nafok uit de jaren 70 maar no way dat er thee met een koekje klaar stond na school. :+
ik had wel een werkende moeder en eerlijk is eerlijk,ik vond het allang best.

zoals ik al eerder schreef heb ik geen kinderwens,nooit gehad en ik zal het ook niet meer krijgen.
voordeel toen was dat mijn moeder het al heel vroeg door had,als tantes o.d. begonnen te zeuren viel mijn moeder bij met de mededeling dat het bij mij echt was.
mijn zussen hebben wel kinderen,en net zo goed als ik toen al wist dat het niets voor mij was wisten hun al van kleins af aan dat ze ooit moeder wilden worden.
bijkomend voordeel was dat ALS ik een keertje moest oppassen bij hun ik helemaal zeker wist dat dat niets voor mij was. :o

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:19

Mindim schreef:
Sinds wanneer is dat eigenlijk 16 weken? Nog niet zo lang geloof ik, Vroeger had je 6 weken voor en zes weken na de bevalling.

Statistieken zeggen idd iets over het gemiddelde en niet over het individu, er hoeven maar een paar vrouwen te zijn die erg lang nodig hebben om op de been te zijn en dan veranderd het gemiddelde.

Heb je dat aan een verloskundige gevraagd? Daar kan ze alleen iets over zeggen als een bevalling voorspoedig verloopt. Dus niet al er een stuit,tang, pomp, totaalruptuur of een gedeeltelijke ruptuur is of een keizersnede.

En ik geloof dat de emotionele band met het kind voor een moeder hechter is na de bevalling en eerste tijd, dan een adoptief kindje. Ik bedoel dat niet negatief, want ik geloof dat de band met een adoptief kind net zo hecht is als met een eigen kind, maar de eerste ogenblikken, weken niet, denk ik.

Geen idee sinds wanneer het 16 weken is, maar met die 6 weken voor en 6 weken na hebben blijkbaar ook genoeg mensen het overleefd. Heel eerlijk gezegd interesseert het mij persoonlijk totaal niet wat de gemiddelde hersteltijd is. Waar het mij om ging is dat werd gezegd dat je pas kunt oordelen over kort of lang als je het zelf hebt meegemaakt, maar die verloftijd is echt niet gebaseerd op de persoonlijk ervaring van degene die die periode heeft vastgesteld. En als alleen de gemiddelde hersteltijd de basis was, zou dat beteken dat tussen jouw vroegere 12 weken en de huidige 16 weken, de Nederlandse vrouwen zoveel zwakker zijn geworden dat ze 4 weken langer moeten bijkomen van een bevalling. Dat gaat er bij mij echt niet in.

Ik geloof direct dat bij de mens, net als bij andere zoogdieren, de eerste tijd na de bevalling heel belangrijk is voor hechting en imprinting en wat niet al. Maar opnieuw de vraag, hoe lang moet je daarvoor vrij hebben van je werk? En dan ga ik nog een stapje verder, want waarom is die eerste periode niet te combineren met werk? Als je kinderen krijgt moet je keuzes maken, dus misschien is het dan gewoon niet haalbaar om een baan te hebben waarvoor je heen een uur en terug een uur moet reizen. Misschien kun je dan beter een baan dichterbij hebben, waardoor je in je lunchpauze even naar beebs kunt, of een baan in een kantoorgebouw met de kinderopvang op de beganegrond, kun je wel je kind gewoon mee naar je werk nemen. Als we dan toch met z'n allen het geld moeten opbrengen voor die zwangerschapsverloven, misschien kunnen we dan met dat geld iets slimmers bedenken dan alleen inkomensbehoud voor de aanstaande moeders. Als het verlof de helft korter zou kunnen en de herstart op het werk geleidelijker wordt er op het verlof een hoop geld bespaard en kunnen moeder en kind geleidelijk wennen aan uit elkaar zijn tot ma weer een gewone werkdag kan draaien.

Overigens lijkt het me wel anders maar minstens zo heftig (of heftiger) om een adoptiekindje in huis te krijgen. Ik heb begrepen dat de eerste 6 weken alleen de directe gezinsleden van de geadopteerde kinderen contact met ze mogen hebben vanwege de hechting. Pas later mogen ooms en tantes e.d. erbij. Ook daarom vind ik het heel erg krom dat je maar 4 weken krijgt voor een adoptie, en dan maakt het niet uit of je 1 kindje krijgt of bijvoorbeeld twee broertjes tegelijk adopteert.

By the way, voor zover ik iets van de feministische golven heb meegekregen ging het allemaal om zelfbeschikking van de vrouw, of die vrouw nu carrière wilde maken of iets anders. In die zin is het dus uiterst geëmancipeerd om er zelf voor te kiezen thuis te blijven bij je kind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:30

Als ik je tekst zo lees,d an kan je met een adoptief kind dan toch ook gelijk weer aan het werk?

Verder zijn er veel mensen die het niet kunnen veroorloven hun baan op te zeggen, vooral in de huidige tijd niet. Van baan wisselen gaat dan ook niet zo gemakkelijk.

Maar als je de zwangersschapsverloven aan wilt pakken, dan ook flink controle op de ww en de bijstand en op kinderbijslag naar kinderen in het buitenland, wat mnder voetbal op de publieke televisie en wat minder hulp aan groepen jongeren die niet zijn te handhaven.
Verder heb je als werkende vast meebetaald aan het verlof van een andere moeder en aan andermans huurtoeslag.

Stel je zou zelf zwanger worden (weet ik , wil je niet, is maar een voorbeeld) dan neem ik aan dat je de 16 weken vrij van je werk zou af slaan?

Ik denk ook niet dat je die weken krijgt om alleen maar te herstellen van je bevalling, maar om te wennen aan de giga wending die je leven heeft genomen. En dan niet zeggen, dat weet je van te voren, je hebt een idee, maar echt voorbereiden er op kan je niet.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:53

Mindim schreef:
Als ik je tekst zo lees,d an kan je met een adoptief kind dan toch ook gelijk weer aan het werk?

Klopt helemaal, maar ik zeg dan ook niet dat wie bevallen is weer moet werken zodra dat kan. Ik vind de huidige verlofperiode nogal lang. Zes weken zwangerschap + zes weken bevallingsverlof klinkt mij 'redelijker' in de oren. En dan voor adoptie natuurlijk geen zes weken zwangerschapsverlof, maar zes weken adoptieverlof. Gelijk aan bevallingsverlof dus, in plaats van twee weken minder.

Mindim schreef:
Verder zijn er veel mensen die het niet kunnen veroorloven hun baan op te zeggen, vooral in de huidige tijd niet. Van baan wisselen gaat dan ook niet zo gemakkelijk.

Maar er zijn ook veel mensen die graag een paard willen en zich dat niet kunnen veroorloven. Je kunt niet én je carrière én veel tijd voor je kind hebben. Dan moet je kiezen, net als iedereen die graag iets wil.

Mindim schreef:
Maar als je de zwangersschapsverloven aan wilt pakken, dan ook flink controle op de ww en de bijstand en op kinderbijslag naar kinderen in het buitenland, wat mnder voetbal op de publieke televisie en wat minder hulp aan groepen jongeren die niet zijn te handhaven.
Verder heb je als werkende vast meebetaald aan het verlof van een andere moeder en aan andermans huurtoeslag.

Ik snap even niet wat de lengte van het zwangerschapsverlof met anderen zaken te maken heeft? Mijn oorspronkelijke vraag was, en is nog steeds, of ik de enige ben die 16 weken verlof voor het ter wereld brengen van een kind, wat lang vindt.

Mindim schreef:
Stel je zou zelf zwanger worden (weet ik , wil je niet, is maar een voorbeeld) dan neem ik aan dat je de 16 weken vrij van je werk zou af slaan?

Ik zou voor abortus kiezen. Maar goed, de ervaring leert dat ik veel met m'n werk bezig ben, ook buiten normale werktijden en ik kan ook thuis werken. Ik zou mogelijk wel minder gaan werken, maar sommige projecten zijn zo lastig over te dragen dat die vermoedelijk 4-6 weken op stand-by gezet zouden worden. Omdat het simpelweg meer tijd zou kosten om een ander voor tijdelijke vervanging in te werken (ik heb niet de illusie dat ik onmisbaar ben, als ik arbeidsongeschikt raak, een andere baan zou aannemen of dood ga komt er natuurlijk wel gewoon iemand anders). Overigens gaat het bij mij op het werk precies zo als mensen ziek zijn of om welke reden dan ook hun vakantie in een langere aaneengesloten periode willen opnemen. Ik zou dus zeker geen 16 weken full-time vrij nemen, maar ik zou ook niet de hele periode full-time doorwerken.

Mindim schreef:
Ik denk ook niet dat je die weken krijgt om alleen maar te herstellen van je bevalling, maar om te wennen aan de giga wending die je leven heeft genomen. En dan niet zeggen, dat weet je van te voren, je hebt een idee, maar echt voorbereiden er op kan je niet.

Maar dat geldt toch met adoptie net zo goed??? En klaarblijkelijk vinden de beleidsmakers daarvoor 4 weken voldoende. Dus ofwel valt het best mee met het wennen aan die verandering in je leven, ofwel worden adoptieouders nogal achtergesteld bij biologische ouders. Daar heb ik dan nogal moeite mee.

Langcara

Re: ik wil geen kinderen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:31

Toch, zwangerschapsverlof en ouderschapsverlof is heel collega-onvriendelijk en ook baas onvriendelijk. Die moeten doorbetalen maar krijgen het werk niet gedaan omdat je er niet bent.
En collega moet dubbel zoveel doen en dat is allemaal maar heel normaal.

En dit werkt wel tegen jonge vrouwen want die hebben minder kans om ergens aangenomen te worden dan jonge mannen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:54

Citaat:
Ik ben ook nafok uit de jaren 70 en mijn moder was altijd thuis na schooltijd, met de standaard pot thee en een koekje. Ik heb dat altijd als fijn ervaren.

Mijn ouders waren veel aan het werk, ik heb er weinig aan gemist en de band die ik met henb heb is oersterk. Dus part-time werken is prima te doen wat mij betreft....

En over vaders en ouderschapsverlof...Vaders hoeven inderdaad niet lichamelijk te herstellen. Dat je je moet hechten aan het kind en andersom het kind aan jou, dat is zo, maar dan neem je onbetaald verlof op als je dat zo belangrijk vind?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:09

@Langcara; ouderschapsverlof is onbetaald. Zwangerschapsverlof wordt betaald door het UWV.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:56

Langcara schreef:
Toch, zwangerschapsverlof en ouderschapsverlof is heel collega-onvriendelijk en ook baas onvriendelijk. Die moeten doorbetalen maar krijgen het werk niet gedaan omdat je er niet bent.
En collega moet dubbel zoveel doen en dat is allemaal maar heel normaal.

En dit werkt wel tegen jonge vrouwen want die hebben minder kans om ergens aangenomen te worden dan jonge mannen.

Terwijl men juist vrouwen meer aan het werk wil zien.

Maar goed, hoe wil je het dan oplossen? Onbetaald zwangerschapsverlof? Leuk voor de baas, maar nog steeds niet leuk voor de collega's.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:00

Doorwerken tot de bevalling, kind op de rug en de volgende dag weer aan het werk. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:04

Graag wel een stoel met gat er in :D

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:07

Dat zei ik ook al, maar dan zit je dus als bewust kinderloze of zelfs kinderhater de godganse dag op het werk tussen krijsende babys, stinkende pampers, borstvoedende tieten en moeders die elkaar vertellen hoe de poep van hun baby er uit ziet :+ :P . Moet je er dan wel voor over hebben :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:11

Kwanyin schreef:
Dat zei ik ook al, maar dan zit je dus als bewust kinderloze of zelfs kinderhater de godganse dag op het werk tussen krijsende babys, stinkende pampers, borstvoedende tieten en moeders die elkaar vertellen hoe de poep van hun baby er uit ziet :+ :P . Moet je er dan wel voor over hebben :P

Nee, kind moet vanzelf gelijk door naar de creche, met moedermelk en al. Kan je je zuurverdiende centen gelijk weer afgeven. Nou, dan maar niet werken en thuisblijven bij het kind of je huis verkopen of geen kind nemen, loopt de bevolking ook nog terug. Zijn kinderen straks alleen nog voor de mensen met geld en hebben we het later goed voor elkaar, alleen niemand die voor ons pensioen werkt, want er zal amper een generatie na ons zijn. :D

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:21

Tegenwoordig lijkt zwanger zijn wel een ernstige ziekte. Maar het is gewoon de natuur.
En op een enkeling na zie je de moeders snel weer gewoon op de been en alleen maar extra tijd hebben met het kind zonder verdere noodzaak.
Leuk natuurlijk voor hen. Maar waarom moet iedereen opdraaien voor die geplande "ziekte"?
Verzorgingstaat vind ik bedoeld voor onvoorziene ziektes. Niet voor dit.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:25

Uit onderzoek is meermaals gebleken dat een veilige hechting van het kind, de rest van het leven een zéér positieve invloed heeft. Dat is dus positief voor iedereen om het kind heen. Die hechting moet vooral plaatsvinden in het eerste levensjaar en daarom krijgen moeders in Scandinavische landen dus een jaar (of meer) bevallingsverlof. Dan komen wij er met onze 10-12 weken dus nog vrij karig vanaf...

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:30

Dan neem je zelf toch vrij als je achter die stelling staat?
Jij kiest voor een kind waarom moet de rest dan daar voor opdraaien?
En vergelijk met andere landen? Noem dan ook die waar het minder is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:34

Ik heb lang zat vrij genomen toen ik kinderen kreeg, bij de eerste 8 maanden en bij de jongste een jaar :') Helemaal op eigen kosten. Maar ik denk wél dat voor mensen voor wie dat niet mogelijk is, die 16 weken totaal écht geen overbodige luxe is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:36

schrikdraad schreef:
Dan neem je zelf toch vrij als je achter die stelling staat?
Jij kiest voor een kind waarom moet de rest dan daar voor opdraaien?
En vergelijk met andere landen? Noem dan ook die waar het minder is.

De rest ervoor opdraaien???? We betalen nou eenmaal allemaal belasting (en in Skandinavie is dat nog veel meer dan hier in NL).
Wat een egoisme. Typerend voor deze tijd. Maar goed, dat zegt meer over de mens met zo'n mening, denk ik dan maar.

En dat gezever over dat je 'baasonvriendelijk' bent, als je zwangerschapsverlof hebt. Goh, mijn baas zet 60 miljoen per jaar om, woont in een vette villa, gaat tig keer per jaar op vakantie. Denk je dat ik dat merk aan mijn salarisje, terwijl ik ook rustig overuren maak en daar nooit voor betaald ben? Welnee...... Eigenlijk denk ik vaak aan hoe wij als personeel eigenlijk uitgebuit worden bij zo'n bedrijf. Maar goed, ik zet mijn woorden om in daden. Deze week zeg ik mijn baan op, om een veel leukere baan aan te nemen, waarin ik financieel (en in vrijheid en nog een aantal zaken :) ) wel merk dat ik oprecht gewaardeerd wordt. :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:36

Blue_Eyes schreef:
Ik heb lang zat vrij genomen toen ik kinderen kreeg, bij de eerste 8 maanden en bij de jongste een jaar :') Helemaal op eigen kosten. Maar ik denk wél dat voor mensen voor wie dat niet mogelijk is, die 16 weken totaal écht geen overbodige luxe is.

Amen!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:37

@Twiggy: +:)+ (en proficiat met je nieuwe job :D)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:39

Blue_Eyes schreef:
@Twiggy: +:)+ (en proficiat met je nieuwe job :D)

Hihi, dank je wel :) :) :) ! Nog even niks roepen op mijn hyves e.d., hoor.... is nog geheimpje, tot ik officieel heb opgezegd. ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:39

My lips are sealed :x :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:40

Blue_Eyes schreef:
My lips are sealed :x :D

Thankxxxx :)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:44

En daar hebben we dan een andere mening over.
Knuffeltijd vind ik echt voor eigen kosten.
Ziek zijn uiteraard betaald.
Keuzes die je zelf weet voordat je zwanger wordt.

En dat heeft niets met kinderhaten te maken maar dat de keuzes die iemand maakt niet vanzelfsprekend op een ander zijn bordje komt.Het is enorm egoistisch als je zwangersschap verlof voor lange tijd vanzelfsprekend vind.

Jij zou het ook niet willen betalen dat mensen met een veulen 6 weken op jou kosten thuis zijn om te knuffelen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:45

schrikdraad schreef:
En daar hebben we dan een andere mening over.
Knuffeltijd vind ik echt voor eigen kosten.
Ziek zijn uiteraard betaald.
Keuzes die je zelf weet voordat je zwanger wordt.

En dat heeft niets met kinderhaten te maken maar dat de keuzes die iemand maakt niet vanzelfsprekend op een ander zijn bordje komt.Het is enorm egoistisch als je zwangersschap verlof voor lange tijd vanzelfsprekend vind.

Jij zou het ook niet willen betalen dat mensen met een veulen 6 weken op jou kosten thuis zijn om te knuffelen.

Helaas voor jou heeft de wet dus anders bepaald. Dus wat jij vindt, moet jij weten, maar hier in NL heb je gewoon recht op zwangerschapsverlof. :j

Overigens.... volgens mij wordt zwangerschapsverlof grotendeels door het UWV betaald (en niet of gedeeltelijk door de werkgever). Ik weet het niet zeker, maar zoiets staat me bij. Iemand hier die het echt weet?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:57

De hechtingsfase van een baby een gewone knuffeltijd noemen, noem ik toch wel erg bagatelliseren...sommigen denken blijkbaar echt dat mensen en vooral babys maar voorwerpen zijn die alleen eten en drinken en een schone luier nodig hebben om in leven te blijven en dat die moederliefde en moederband maar extra en bijzaak is...daarnaast krijg ik dan weer de smaak in mijn mond dat kinderen dus enkel iets zijn waar de mensen met een dikke spaarrekening aan mogen beginnen, en al die vrouwen die misschien nog veel betere moeders en zo'n hevig verlangen naar een kind in hun gezin hebben, hebben pech, of doen het toch en moeten hun gezin daardoor maar in de armoede duwen? Gelukkig werkt het zo niet.