Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 07:58

Die emoties zijn er waarschijnlijk ook van jezelf. Bij mij voel ik altijd 1 emotie, gewoon zoals iemand zich echt voelt. In een groep voel ik de negatiefste het sterkste aan :+ De rest merk ik wel op, maar is zeker niet zo sterk aanwezig. Is dat bij jou ook zo?

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 08:22

Wat naar voor je, Miekemuis_, gecondoleerd :(:) Ik heb helaas geen goede tip voor je, behalve misschien degene die al langs zijn gekomen: je voorstellen dat je in een glazen bol zit, je voeten contact voelen maken met de aarde, enzovoorts.

Miss_Caroo

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:00

Vervelend zeg. gecondoleerd.
Inderdaad, voeten voelen, in een glazen bol zitten, alle tips zijn beetje gegeven. Denk niet dat er veel meer bestaat en anders ken ik ze nog niet?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:25

Ik denk dat je, met welke tip dan ook, niet kunt voorkomen dat het een extreem emotionele plechtigheid voor je wordt... De emoties van anderen zijn tijdens zo'n gelegenheid zo uitdrukkelijk en zichtbaar aanwezig, dat je het niet slechts door voelen overneemt, maar ook door zien ern horen. En dan hebben we het nog niet eens over jouw eigen emoties bij deze situatie gehad, want een vriendin die zelfmoord pleegt, dat is niet niks. Misschien heb je er niets aan, maar ik zou zeggen: laat het over je heen komen. Ik denk niet dat dat te voorkomen is. Heel veel sterkte!

LifeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:19

Vind het erg fijn dat er zoveel HPS'ers zijn.
Sorry als het al is besproken hier, maar hoe ervaren jullie de werk in de zorg?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:12

Is deels al besproken maar ik wil nog wel reageren hoor. HSP is deels een kracht omdat je goed aan kan voelen wat de ander nodig heeft maar tegelijk is dat ook de grootste zwakke plek, ik vind het zelf erg fijn dat ik geleerd heb hoe ik me af kan sluiten voor (negatieve) emoties van anderen, en ook dat ik genoeg zelfkennis heb om te weten wanneer ik echt weer op moet laden om tot mezelf te komen.

Waar ik zelf de meeste moeite mee heb is wanneer mensen m.n. familieleden van clienten niet tevreden zijn ik kan me dat persoonlijk erg aantrekken en er lang over blijven doormalen. Ik heb echt moeten leren om dat los te laten, bijvoorbeeld door erover te praten met collega's of leidinggevende en natuurlijk prive bijvoorbeeld met mijn man.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:32

Persoonlijk denk ik dat het goed is dat ik met een voornamelijk internaliserende doelgroep werk op een kleinschalige instelling. Heftiger problematiek zou ik denk ik niet goed aankunnen. Ik kan inderdaad wel goed aanvoelen waar iemand behoefte aan heeft. En ook goed intermediëren tussen collega's, bijvoorbeeld. Dus het heeft voor- en nadelen, denk ik :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:32

SusanH schreef:
Is deels al besproken maar ik wil nog wel reageren hoor. HSP is deels een kracht omdat je goed aan kan voelen wat de ander nodig heeft maar tegelijk is dat ook de grootste zwakke plek, ik vind het zelf erg fijn dat ik geleerd heb hoe ik me af kan sluiten voor (negatieve) emoties van anderen, en ook dat ik genoeg zelfkennis heb om te weten wanneer ik echt weer op moet laden om tot mezelf te komen.

Waar ik zelf de meeste moeite mee heb is wanneer mensen m.n. familieleden van clienten niet tevreden zijn ik kan me dat persoonlijk erg aantrekken en er lang over blijven doormalen. Ik heb echt moeten leren om dat los te laten, bijvoorbeeld door erover te praten met collega's of leidinggevende en natuurlijk prive bijvoorbeeld met mijn man.

Die kracht dat je kunt voelen wat een ander nodig heeft, is voor mij de valkuil omdat je weliswaar voelt wat de ander nodig heeft, maar de ander nog altijd zelf de beslissing moet willen/ durven nemen dat wat nodig is te aanvaarden. Mijn grootste struikelblok is dan ook het gevoel van onmacht. Voelen dat het niet goed met iemand gaat, voelen dat er iets mis is, voelen dat de sfeer niet goed is, maar vervolgens daar niks mee kunnen omdat het aan de ander is er iets aan te veranderen. En soms zijn mensen daar nog niet klaar voor, of willen/ durven ze er niks mee te doen. Zoals hulp zoeken, of zich openstellen.

Gelukkig heb ik inmiddels beter geleerd hiermee om te gaan, want voorheen ging ik die gevoelens van bezorgheid, onmacht, onrust, etc op een niet zo handige manier uiten.

Ik zou het overigens nog steeds liever niet voelen. Heb wel eens aangegeven dat ik liever gevoelloos en hersenloos zou zijn, aangezien ik me dan niet druk kan maken om de dingen waar ik me nu wel druk om kan maken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:33

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:40

Thanx, maar weet niet of ik daar in geloof....

Overigens wel interessant: over dat aarden! Mij is ooit op mijn 18e geleerd hoe te aarden, maar heb in de buurt van sommige mensen, kunnen ook onbekenden zijn zoals gisteren in de winkel een jongen die zijn onderarmen moet missen, het gevoel dat ik de grond niet eens meer raak. Ik ga dan alle kanten op! Het voelt alsof ik echt zweef en duizelig wordt, maar als ik in de spiegel zou kijken sta ik gewoon recht en met beide voeten op de grond. Ik vind dat iedere keer weer een hele rare ervaring, vervelend. Maar heb het er vberder nooit over, want de meesten zullen me raar aankijken en denken dat ik maf ben.

Ik weet dat het te maken heeft met aarden, maar ben er nog niet achter hoe het me op dat moment moet lukken. Alsof je letterlijk qua energie naar een persoon toegezogen wordt, kan het niet anders omschrijven. Overigens voelde ik me ook echt helemaal niet lekker toen de jongen mij passeerde. Mijn moeder heeft ditzelfde op vakantie gehad, waar een jong meisje met krukken liep omdat ze 1 been miste. Mijn moeder begon spontaan te tranen (niet huilen, want da's je eigen emotie). Toen het meisje weg was, was het over.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:51

Gummie: ik geef idd ook al aan dat de grootste kracht van HSP tegelijk ook de grootste zwakte kan zijn. Idd aarden is heel belangrijk, en ook weten hoe je je aura bij jezelf kan houden, af kan sluiten voor de energie van anderen, en kan reinigen van negatieve energie. Ik gebruik hier zelf reiki voor dat heeft mij heel erg geholpen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:26

gummie, kan het me voorstellen. Heb het ook regelmatig, situatie hier is nu wat beter, maar er zijn periodes waarin het erg slecht gaat om me heen en dan wil ik zo graag iets doen, maar dat gaat niet, het ligt niet in mijn macht en niemand wil mijn hulp.
Dat zijn zware momenten. En gevoelloos zijn is dan gemakkelijker, en dan gebeurd dat soms ook, sluit ik me volledig af en doe gewoon mijn eigen zin. Maar dat lukt niet lang, en heel veel beter voelt dat niet.

Een evenwicht vinden, is echt moeilijk.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:10

Een tijdje geleden dat ik hier nog heb gepost, het is blijkbaar terug wat bevolkt :). Ik vraag me af of jullie dat gevoel kennen of ook al eens hebben gehad... Vroeger in de klas (als ik zo'n 17 à 18 jaar was) als ik aan het dromen was kon ik soms het gevoel hebben dat ik uit mezelf kon stappen, niet ver hoor, gewoon een beetje erboven, uitgaande van m'n rug. Lijkt heel bizar wat ik hier beschrijf, maar weet niet hoe ik het anders kan benoemen. Het leek echt alsof ik daar op m'n stoel zat en dat m'n geest ofzo (??) er wat begon uit te vliegen. Ik kreeg ook een ander idee van perceptie, heel raar. Bekijk me nu aub niet voor gek, vind het zelf heel gek lezen als ik m'n tekstje zo bekijk :)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:14

dat ken ik, heb het nu ook nog. Zeker als ik bv lang achter de computer zit, na een tijdje lijkt het alsof ik er niet meer echt ben, maar uit mijn lichaam wil.
Gek ben je zeker niet ;) Ik denk dat je echt in een soort droom fase gaat, maar dan terwijl je echt nog wakker bent. Een hele speciale ervaring vind ik het.
Heb je dan ook dat je soms het gevoel hebt dat je weet hoe alles gaat lopen, wat een goede manier is om dingen aan te pakken, maar zo dra je terug bent, is dat inzicht weg?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:18

Lucide dromen waarschijnlijk. Google daar maar is op. Is heel leuk ;)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:23

nee het zijn geen lucide dromen als je wakker bent lijkt me. Het is eerder, terwijl je wakker bent, in een soort andere staat van zijn terecht komen. Bij mij toch. Alsof je een deurtje hebt naar ergens anders.
Ik ben een lucide dromer, bijna al mijn dromen zijn zo, niet altijd met eigen inspraak maar toch zeer levendig, en er is wel een groot verschil tussen de twee.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:34

Oef!! Ben ik blij dat er nog iemand is dat het heeft :). Ik was daarnet van de PC bedacht ik me echt 'toe nou, wat heb je daar nu toch op durven posten, ze gaan lachen" :). ja achter de PC heb ik het ook welleens, heel raar. Is idd geen lucide droom, want dat ben ik ook, dit iets iets raars, heb het nog nooit gevonden op internet ofzo. Precies alsof je ziel eventjes eruit gaat, terwijl je toch beseft dat je daar zit. Om het te beschrijven lijkt het precies alsof je een pc spelletje aan het spelen bent, waar je een mannetje bestuurd en ergens daarboven hangt het te begeleiden. Als iemand weet hoe het heet: graag geweten hierzo! :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:48

Ik denk dat jullie een BLE of uittreding omschrijven. Ik weet eigenlijk niet beter dan dat ze bij Lucide dromen horen. En dat elk mens het min of meer doet, maar dat omdat mensen met Lucide dromen zich meer bewust zijn van dromen het beter opmerken.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:50

Maar dat kan je toch niet overdag, als je gewoon rechtzit met je ogen open, dromen?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:53

ja het zou best een uittreding kunnen zijn. Ik heb het wel nog niet volledig gehad. Enkel een arm bv. En mijn gedachten.
Heb het al geprobeerd om het uit mezelf te doen, dus te bepalen wanneer ik het doe. Maar dat lukt niet.
Ik wist ook niet dat er nog mensen waren die het hebben :)
best een vreemde ervaring

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 20:40

gummie, dat herken ik echt heel goed!
weten dat het niet goed gaat met iemand anders. en ook weten wat er verandert moet worden om het beter te krijgen.
Maar je mag niks voorkauwen, de persoon moet het zelf doen. Soms willen ze geen hulp. Het gevoel van onmacht is dat echt heel groot.

Lucide dromen, heb het 1 keertje gehad. Toen wilde ik vliegen, dus ik begon te bvliegen, later ging ik weer mee met de droom..
Het was heel kort, maar heel raar. Wel leuk.

Uittreden kan je ook best overdag doen hoor. Gewoon uit jezelf. Maar het is wel balgnrijk om ook weer goed terug in jezelf te komen.
Ben zelf nog nooit uitgetreden, is ook niet goed voor me aangezien ik al niet helemaal goed in mijn lichaam zit. Zweef er een beetje boven, ben niet gegrond.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:24

Ik weet het het is een oud topic, maar toch meld ik me. (kon geen ander soortgelijk topic vinden) Ik ben ook hoogsensitief, heb er nu therapie voor.

Ben erg benieuwd hoe het nu met jullie gaat aangezien het laatste antwoord meer dan een jaar geleden was. :o
Misschien zou het leuk zijn om dit topic weer wat leven in te blazen, en weer elkaar melden waar je tegenaan loopt en wat voor oplossingen je hebt. Zou veel mensen wel goed kunnen helpen denk ik. (waaronder ik)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:31

Toevallig... ben er de laatste dagen juist weer wat meer mee bezig omdat ik tegen wat dingen aanloop.

Mag ik vragen waarom je precies therapie hebt en of dat is bij iemand die gericht is op HSP en of je er wat aan hebt?

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:32

Ja natuurlijk mag dat, maar ik antwoord dan wel liever via pb. Dus ik pb je zo ;)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:34

Daar schieten de andere HSP'ers dan weinig mee op;)