ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:40

Sorry, ik reageer hier niet zoveel, gaat niet meer echt altijd over ADHD, dus vandaar. Maar op Puissance wil ik nog wel reageren: ik heb ook wel last van de rebounds, maar kan er niet zoveel tegen doen. Accepteren en nieuwe pil slikken, haha. :P Ik zou het anders helaas ook niet weten. Lagere dosering?

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:50

Bedankt voor je reactie! :) Zit nog heel erg te puzzelen met dosering, van een halve pil merk ik niet zoveel (ook niet echt een heel irritante rebound), van een hele pil voel ik me helemaal super maar dan wel een erge rebound. Ik gebruik nu 2x een hele pil en om de rebound uit te stellen nog een halve pil (pillen werken bij mij uit na 2,5 uur en ik zit na 2x een hele pil nog op school, niet zo praktisch zeg maar :P).
Nouja, ik gebruik nu nog geen week deze medicijnen, wil gewoon (te) snel alles voor elkaar hebben. :')

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 01:51

Ja ik heb ook de merkloze methylfenidaat en baal er wel van, ik wil de echte Ritalin weer. 1e pil gaat goed en daarna werkt het me alleen maar tegen, keer helemaal in mezelf, hoofdpijn, duizelig, kan maar 1 ding tegelijk, etc. Bij de rebound word ik echt depressief. Je kan idd een halve dosis nemen, en soms neem ik valeriaan, maar het moet gewoon ook uitwerken..

De apotheek vertelde me dat mijn huisarts een aantekening moet maken zodat de verzekering de merk-Ritalin vergoed, maar mijn huisarts kennende gaat ze niet zomaar aan mijn verzoek voldoen (ze heeft er geen verstand van en doet graag moeilijk.)
Er zijn ook van die dagen dat ik zo enorm baal van dit medicijn gebeuren, mijn non-concentratie en mijn moeite met sommig sociaal gebeuren. Maar goed, dit is wie ik ben en ik wil daar het beste van maken.
Heb vaak wel moeite met accepteren dat niet alles zo goed gaat als ik zou willen (ik wil alles perfect kunnen..)

Ik vraag me zo af wat jullie eigenlijk voor werk doen? Ik werk nu in de kinderopvang (als bijbaan naast mijn studie..)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 09:17

dwaallicht schreef:
Ja ik heb ook de merkloze methylfenidaat en baal er wel van, ik wil de echte Ritalin weer. 1e pil gaat goed en daarna werkt het me alleen maar tegen, keer helemaal in mezelf, hoofdpijn, duizelig, kan maar 1 ding tegelijk, etc. Bij de rebound word ik echt depressief. Je kan idd een halve dosis nemen, en soms neem ik valeriaan, maar het moet gewoon ook uitwerken..

De apotheek vertelde me dat mijn huisarts een aantekening moet maken zodat de verzekering de merk-Ritalin vergoed, maar mijn huisarts kennende gaat ze niet zomaar aan mijn verzoek voldoen (ze heeft er geen verstand van en doet graag moeilijk.)
Er zijn ook van die dagen dat ik zo enorm baal van dit medicijn gebeuren, mijn non-concentratie en mijn moeite met sommig sociaal gebeuren. Maar goed, dit is wie ik ben en ik wil daar het beste van maken.
Heb vaak wel moeite met accepteren dat niet alles zo goed gaat als ik zou willen (ik wil alles perfect kunnen..)

Ik vraag me zo af wat jullie eigenlijk voor werk doen? Ik werk nu in de kinderopvang (als bijbaan naast mijn studie..)

Even je huisarts aanpakken. Gewoon heel stellig zeggen dat je het specialite weer wil vanwege de ernstige bijwerkingen die je ervaart op de generieke variant.(neem even de woorden specialite en generieke in de mond want dan weet je huisarts dat je eriets over weet)
Dramatiseer de klachten een beetje. Zwak ze niet af omdat je anders denkt voor zeur versleten te worden....gewoon verschrikkelijk duizelig, ernstige hoofdpijn etc.

Ik ben Account Manager in de farmaceutische industrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 09:22

Volgens mij mag je best aandringen op andere medicatie. :j

Goh ik kon uitslapen maar wakker is wakker. Heb de hele week al last van m'n buik.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:26

Mensen, heb even jullie raad nodig.
Mijn ouders zijn overlaatst naar het CLB geweest (is voor jullie in Nederland iets van mentor ofzo?) Ze hebben daar wat meer info gevraagd over ADD en hoe testen.

Mijn ouders hebben vragenlijsten voor mijn leerkrachten, mijzelf en mijn ouders meegegeven, maar zeiden dat als ik ermee wou doorgaan, het een hele lange procedure zou worden om het dan effectief te diagnostiseren, en ik dan ook naar een psycholoog oid zou moeten voor tips enzo? Moeten jullie dat? Want uiteindelijk zie ik het niet zozeer zitten om daar hele uren te zitten, en ik voel dat mijn ouders daar ook niet bepaald naar uit kijken.

Nog een kleine vraag voor de mensen waar ADD vastgesteld is: Wordt hier rekening mee gehouden op school? Bijvoorbeeld dat je langer mag werken aan een toets, dat je leerkracht je vaker attent wijst als je aan het dagdromen bent,...

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:18

Dat van die rebounds wil ik ook graag weten... heeft iedereen daar nou last van of maar een bepaald percentage. En kan het schelen per medicatie?

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:23

ik heb ook ritalin geslikt en moest er dan zes op een dag
nou adhd en zes ritalin perdag gaat niet goed kan ik je vertellen
ik nam er mischien twee perdag in en de rest vergat ik en dan kreeg ik maar een rebounds
nu ben ik helemaal van de ritalin af en ik vind het wel lekker zo

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:43

Hier ook die methylnogwatpillen en ook ik heb behoorlijke rebounds. Zit nu op 2 pillen op een dag. Als de pillen uitgewerkt zijn stort ik in. Hoofdpijn en echt ontzettend moe.
Ik hoop eigenlijk dat dat nog overgaat want zo is het niet te doen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:01

Ik heb nooit rebounds. :P alleen ineens weer veel meer honger soms. :+ en dan kijk ik op de klok, oh ja verrek, moet alweer een pilletje nemen.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:51

Ik heb wel rebounds, meestal niet zo erg als ik maar 1 x heb genomen, maar als ik 2 x of vaker op 1 dag ritalin heb geslikt dan krijg ik vaak barstende koppijn met uitwerken en qua rebound zelf raak ik dan heel geirriteerd en interesseert echt helemaal niks meer, super verveeld enzo. Heel irritant :j

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:25

Ik heb nooit rebounds gehad. Maarja, medicijnen werkten in zn geheel niet bij me :')
Ja alleen de eerste dag :?

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:21

Gelukkig ben ik niet de enige!
Zit er echt een verschil tussen Ritalin (merk) en methylfenidaat (merkloos)?

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 15:18

Hallo iedereen,

Ik ben eigenlijk nieuw in de wereld van ADD. Ik heb in het verleden veel psychische problemen gehad (verslaving, anorexia, depressie) maar nooit verder gedacht dan die diagnoses. Tot ik begin dit jaar een goede vriendin leerde kennen met ADD. Ze is de grootste chaoot die ik leerden kennen (we kunnen erom lachen), maar ik kon me wel heel erg in haar herkennen. Dus sinds een week ben ik informatie aan het opzoeken over ADD, en ik kom zúlke herkenbare dingen tegen, het is echt niet normaal! Ik ben dus alleen niet chaotisch (ik plan juist alles perfect), maar alle andere dingen zijn typisch Laura..
Wat is het beste om nu te gaan doen? Ik heb in de instelling waar ik nu nazorg heb nog contact met een psych, zou ik het beste met hem kunnen overleggen?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 15:24

Hoi 91laura, tja zou het ook niet zo 123 weten. Ik ben ook erg van het plannen vooral omdat ik chaotisch ben en bang ben om de controle te verliezen en het een grote chaos wordt. Ben dus door schade en schande door de jaren heen wijzer geworden. Maar chaos loert nog steeds om de hoek dus ben ik ben een beetje doorgeslagen met plannen en daardoor minder flexibel dan ik zou willen.

Wellicht kan die psych je inderdaad verder helpen. Krijg wel de indruk dat niet elke psych precies weet hoe het nou zit met add.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:33

Ik ben vandaag weer bij de psych geweest, en heb toch besloten toch ritalin te gaan proberen...
Spannend...

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:56

Hier ook terug van de psych! *\o/* Officiële diagnose: hoogbegaafd, ADD en een angststoornis niet anders omschreven... Wel frappant, ben vroeger veel gepest, heel erg lang heel veel last van gehad, maar dacht het inmiddels achter me te hebben gelaten. Niet dus. Op zich klopt het ook wel hoor...

Dus nu Concerta voorgeschreven gekregen, wat ik wel fijn vind, want dan hoef ik er maar één keer per dag aan te denken :') En daarnaast eerst therapie voor de ADD en daarna voor de angsstoornis :) Ben heel benieuwd!

Straks naar de apotheek, medicatie ophalen, eerste twee weken 18 mg, daarna 2 weken 36, en tot slot 2 weken 54, en dan bijhouden hoe ik me voel en kijken wat het beste past.

Ik vind het zo'n raar idee dat ik straks gewoon kan nadenken als een NORMAAL persoon :D *\o/*

Ann_moi: per wanneer begin je met de Ritalin?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:14

Fijn lady! Dan je nu duidelijkheid hebt iig :) Altijd een beetje dubbel vind ik: aan de ene kant bevestiging van wat je al dacht en alle puzzelstukjes vallen op hun plaats, aan de andere kant heb je toch een 'stempel', en een 'afwijking'..

Ik ben inmiddels nog steeds niet gebeld door PsyQ. Ik wacht het nog 1 week af aangezien ik tentamens heb, daarna ga ik zelf maar een keer een belletje doen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:25

Fijn lady en Ann. Ik moet zo ook weer heen. Mijn tweede potje is duidelijk placebo, ik merk helemaal niks :=

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:30

Lady_M schreef:
Ik vind het zo'n raar idee dat ik straks gewoon kan nadenken als een NORMAAL persoon :D *\o/*

Pas op hoor, de medicatie slaat niet bij iedereen aan (*meldt zich*) dus vestig niet té veel hoop op medicijnen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:33

Heino schreef:
Lady_M schreef:

Pas op hoor, de medicatie slaat niet bij iedereen aan (*meldt zich*) dus vestig niet té veel hoop op medicijnen :)

Idd, niet teveel hoop hebben :)

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:54

Ik begin zaterdag met 30 mg ritalin verdeeld over de dag, en woensdag heb ik dan weer een afspraak om iets op te hogen.
Ik vind het heel spannend, maar ik denk dat het in principe wel goed kan gaan.
Ben heel erg benieuwd naar de werking en of ik een effect merk. :) Even afwachten, morgen iig naar de apotheek om het op te halen. Is wel ineens een soort van dubbel idee, eerst is het nog een beetje in gedachten als: goh ik ben gewoon een beetje druk, en nu is het ineens met medicijnen, maar heb iig een verstandige beslissing gemaakt het iig te proberen, stel dat ik later er van moet balen dat ik het niet heb geprobeerd, met een studie schuld zit van 1000'en euro's omdat het me gewoon niet gelukt is dingen op tijd te halen..

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:04

Spannend dames! Hou ons op de hoogte wat het met je doet. En ja, het is inderdaad een dubbel gevoel. Ik vind het met Ritalin alleen zo lastig dat men nog steeds geen idee heeft wat het met je doet op langere termijn...

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:18

Ik keek gisteren een documentaire over volwassenen met autisme. Eén meisje vertelde dat het voor haar heel lastig is om mensen uit te leggen wat ze heeft. Bij alles wat ze als kenmerken opnoemt, zeggen anderen: "oh, maar dat heb ik ook wel!"
Ik herkende dat heel erg, heb hetzelfde 'probleem'. Als ik aan iemand uitleg dat ik me bijvoorbeeld heel slecht kan concentreren en dat ik me niet langer dan 15 minuten met één taak kan bezighouden, is het: "tja, dat is wel iets student-eigens hoor". Als ik zeg dat ik heel vaak te laat kom, zonder dat ik dat wil, dat er altijd dingen tussen komen en dat het me gewoon niet lukt om op tijd te komen, is het: "oh hahaha ja, je bent half-Afrikaans, je vader heeft dat ook!". Heel impulsief dingen zeggen, kopen of doen: "dat heb ik ook! maar vind het wel een leuke eigenschap, lekker spontaan!". Altijd alles kwijt? "Ik ken heel veel mensen die dat hebben, is vrij normaal". Zo druk en chaotisch zijn in je hoofd dat je er echt gek van kan worden en in huilen kan uitbarsten omdat iets wéér niet gaat zoals je zou willen: "ja, luister, dat heeft iedereen. Heeft iedereen dan AD(H)D??"

Ik word daar zo moe van.. Aan de ene kant snap ik het wel, want er zíjn ook heel veel symptomen die ook voor 'normale' mensen herkenbaar kunnen zijn. Dat is anders bij bijvoorbeeld mensen die psychotisch zijn, daar zullen gezonde mensen zich een stuk minder snel in kunnen herkennen. Maar het voelt soms op die manier echt alsof je niet serieus genomen wordt, alsof het iets is wat iedereen wel een beetje heeft en wat je gewoon niet zo moet overdrijven. Maar wat zij niet lijken te zien, is dat het bij mij niet 'een beetje' of 'soms' is, maar heel erg en altijd. Moeilijk uit te leggen en zorgt wel voor veel onbegrip merk ik. Hebben jullie dat ook?
Niet dat ik perse begrip nodig heb, maar het zou wel fijn zijn soms.. :D

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:24

Ja, dat herken ik zeker... mensen bagatelliseren het meestal als ik over mijn dochter vertel (zelfs de huisarts). Gelukkig weet ik zelf hoe het voelt en kan mij danig inleven in mijn dochter haar problemen. Wat ik wel vaak te horen krijg is: kan je/ze er niet mee leren te leven. Het is zo, dus moet je je leven er op inrichten, zoiets. Moet er altijd wat 'aan gedaan worden'? Vind ik nog best een moeilijke en worstel ik best mee.