[MW] Less is more! Verantwoord en gezond afvallen III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:30

Pff.. Sanne. Wat een lijst. Het spijt me zeer maar ik kan me er niet volledig in vinden. Als ik me daar aan zou houden zou ik punt 1. veel meer geld kwijt zijn en punt 2. ontzettend ongelukkig worden.
En over al die reacties die je krijgt van gluten etc. Dat is ontzettend per persoon verschillend. Ja, als je een glutenallergie hebt zou ik vooral gluten mijden of wanneer je last van je buik (obstipatie, krampen etc.) krijgt. Maar heb je dat niet, dan is het echt geen probleem om gluten te eten.

Het aspartaamverhaal is ondertussen een bekende. Het verhaal is ooit begonnen doordat iemand een spammail over aspartaam verspreidde. Dat het slecht zou zijn etc. en langzaam maar zeker is dit verhaal er ingeslopen. Echter, voordat producten in voedingsmiddelen verwerkt mogen worden worden ze ontzettend uitgebreid getest, gecontroleerd etc. Als je bedenkt dat de aanvraag voor het gebruik van aspartaam in 1973 werd ingediend en er pas in 1981 toestemming werd gegeven, kan je je voorstellen dat er eerst uitgebreid onderzoek is gedaan. Twijfels rezen vooral met betrekking tot de stoffen fenylalanine en methanol. Ook dit bleek echter geen problemen te geven, helemaal niet als je je bedenkt dat in een glas melk meer fenylalanine zit en in een glas tomatensap vele malen meer methanol dan in een blikje 'light' frisdrank. Natuurlijk geldt bij aspartaam ook dat je er overgevoelig voor kunt zijn, maar tot dusver is nooit met goed wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat het daadwerkelijk kanker etc. kan veroorzaken.

Het blijft natuurlijk ieders eigen keus wat je wel en niet eet. En zoals eerder gezegd te veel/te weinig is nooit goed. Ik wil het verhaal van Sanne ook absoluut niet onderuit schoffelen, juist goed dat je mensen bewust maakt van wat ze binnenkrijgen. Maar ik wil ook benadrukken dat je niet alles direct moet geloven wat je hoort (ook hierbij doel ik niet op Sanne's verhaal) maar dat je iets verder moet kijken dan je neus lang is. En misschien dat niet iedereen zin heeft om wetenschappelijke artikelen door te pluizen maar google gewoon wat en zoek op sites die je betrouwbaar overkomen en niet alleen op fora of sites die geen duidelijke onderbouwing geven. En kijk ook vooral wat voor jezelf werkt. Zoals ik al zei, voor mij is het ondraaglijk om me aan de lijst te houden zoals Sanne die opgeeft. Voor anderen is zoiets misschien een enorme houvast. Dus kijk naar wat voor jou werkt en zorg dat het wel een beetje leuk blijft. Anders ga je het sowieso niet volhouden.

Voor zover mijn betoog :+

AmyII

Re: [MW] Less is more! Verantwoord en gezond afvallen III

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:04

Mooi betoog Eefske, in jouw verhaal kan ik me vinden en ik moet zeggen, je maakt me gelukkig met wat je zegt. Mijn moeder vewacht dat ik me aan een dieet ga houden, terwijl ik voor mezelf juist veel bewuster bezig wil zijn met wat ik in mijn mond stop. De bekende schijf van 5 ik wil zorgen dat ik per dag de juiste hoeveelheden boedingsstoffen binnen krijg met de juiste producten. Dat vind ik belangrijk, ik wil voorkomen dat ik ga crashen dus ik zorgper dag dat ik minimaal 1500 tot maximaal 2000 kcal binnen krijg en ik moet eerlijk toegeven dat ik het moeilijk vind om alleen aan die minimale grens te komen, zeker met een uitgebalanceerd dieet.
Tuurlijk is het simpel om dmv lu crackers en liga koeken aan die grens te komen maar ik vind dat soort producten loze kcal, ze voegen weinig waarde toe aan mijn (bewust) gezonde eetstijl.
Tuurlijk maak ik wel eens een slippertje en pak ik een handje nootjes of chips, tuurlijk ben ik gek op lekker en veel eten, anders was ik nooit op het punt gekomen om meer te letten op wat ik eet. Maar als ik nu zondig, zorg ik wel dat ik ervan geniet.

Zo. Da's mijn verhaal ;)

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:11

Eens :j :D

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:19

Mooi betoog Eefske :) Ik sluit me bij jou aan :j

Zeg heeft iemand hier een idee voor een lekkere, en gezonde ovenschotel? Zolang er geen loven en kolen inzitten vind ik het denk ik wel best

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:21

Je kan prei/aardappelschotel maken of met sperziebonen. Ik weet het recept niet zo uit mijn hoofd.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:27

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:30

Pff, net hopelijk mijn laatste tentamen van de opleiding gehaald, heb nu wel echt zin om bosche bollen te gaan eten (ga dadelijk de stad in in Den Bosch, vandaar ;) ) maar ga het niet doen!

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:33

pirouetje schreef:
Ik ben heel blij met alle goede tips die hier langskomen :-) en jullie geven me ook de motivatie om door te gaan, heerlijk gewoon :-)
Er komt toch zoveel bij kijken waar je soms te weinig bij stil staat, als je het topic afvallen in het dagelijkse leven aansnijdt (op't werk, manege,...) zijn er altijd mensen die je zo bekijken van ; dan eet je toch gewoon minder,toch niet zo moeilijk ??? had je het maar niet zover moeten laten komen... e.d...
In elke post van jullie zit wel iets dat ik herken en ik echt het gevoel heb dat ik niet alleen ben, of het nu om positieve resultaten gaat of over een dipje. Ik volg dit topic met echt veel plezier en vind er enorm veel steun bij :-)
Doe zo verder allemaal, samen komen we er wel :j

Hehe, dat moest ik even kwijt :-)

_/-\o_

MMMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:34

Handige lijst van Sanne, maar gaat voor mezelf echt te ver. Hierbij geldt ook, alles met mate. Ook zou ik die verhouding van 40 - 40 - 20 echt niet kunnen halen. :wow: Probeer echt meer eiwitten binnen te krijgen, maar zou echt niet weten hoe.

Vandaag:
O: Activia: Ananas
T: 1 appel, 10 amandelen
L: 3 rijstewafels met halvajam aardbei, 2 gekookte eieren + beetje zout uiteraard :P
T: 2 kiwi's + 100 gr. druiven (misschien een kleine eierkoek)
A: 1,5 tosti ham, kaas (tarwebrood bruin)

ong. 1250 cal.
Vanavond weer een uurtje paardrijden :D

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:35

8.00: 2bh met vruchtenhagel en beker thee
10.00: 2bh met canadese ham en 0.5l water
12.30: appel, kopje optimel vanille yoghurt en net een pot rooibosthee gezet
T: ?
A: ?
T: ?
Laatst bijgewerkt door Dieuwke_ op 28-01-11 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:36

Weet je wat ik ook vervelend vind, als je vertelt dat je wilt afvallen, dat mensen zeggen: dat het helemaal niet hoeft en dat ze liever een wat voller persoon zien dan een te mager persoon.

Maar als ik het nu gewoon zelf, voor mezelf wil omdat ik me dan fijner voel, dan moet ik dat toch zeker zelf weten?
Ik weet dat ik met mijn kleren aan er niet uit zie als ' te dik' maar ik loop echt niet graag in mijn bikini rond.

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:38

Anneert schreef:
Weet je wat ik ook vervelend vind, als je vertelt dat je wilt afvallen, dat mensen zeggen: dat het helemaal niet hoeft en dat ze liever een wat voller persoon zien dan een te mager persoon.

Maar als ik het nu gewoon zelf, voor mezelf wil omdat ik me dan fijner voel, dan moet ik dat toch zeker zelf weten?
Ik weet dat ik met mijn kleren aan er niet uit zie als ' te dik' maar ik loop echt niet graag in mijn bikini rond.

Dit vind ik ook zo vervelend! Dan heb je het gevoel dat ze je liever zo zien, als een paar kilo er af!

MMMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:38

Eefske, wil jij niet van die lekkere dingen posten! Ik krijg er meteen trek in, vooral die gesmolten kaas erop :P

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:40

xGaab schreef:
Dit vind ik ook zo vervelend! Dan heb je het gevoel dat ze je liever zo zien, als een paar kilo er af!

Ja, waarschijnlijk totdat ze je zien als er wat af is, dan is het ineens wel mooi..

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:47

Anneert schreef:

_/-\o_
Daar heb ik ook last van. Ik heb al jaren niet meer gezwommen...

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:48

Ik heb dit jaar nog wel gezwommen.. in Slovenie, daar kijkt toch niemand je raar aan :P

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:49

Anneert schreef:

Klopt. Of als mensen gaan roepen 'later wil je dit figuur weer terug'. Dan schiet ik bijna in de stress omdat ik hier al niet tevreden mee ben. Hoe moet dat later dan?!

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:52

Nou, ik vond mezelf vroeger ook dik, en als ik nu die foto's zie, wil ik daar inderdaad naar terug :P

Maar dat was nog een beetje voor de vrouwelijke vormen kwamen (lees bredere heupen, die krijg ik er namelijk niet vanaf)

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:55

AmyII schreef:
Je kan prei/aardappelschotel maken of met sperziebonen. Ik weet het recept niet zo uit mijn hoofd.

dat maak ik inderdaad wel vaker, mar ik dacht dat het ongezond was :o

Eefske schreef:
Ik vind zelf deze heerlijk: http://www.ah.nl/recepten/recept?id=545 ... staschotel
Is een pastaschotel, ik voeg zelf altijd een champignonetje toe. Eventueel hamblokjes, maar dat is weer minder gezond :=

Oeh ziet er goed uit!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:24

Ben het met je eens Eefske :j Ik denk dat je met gewoon gezond/bewuster kiezen qua eten en natuurlijk regelmatig bewegen al een heel eind bent!

Ik ga vanavond van de Mcdonalds eten.. Dus ik hou er maar rekening mee vandaag, straks alleen nog een kiwi en mandarijntje en dan tot de avond niks meer :)) Zal zo even op de site van de Mac kijken wat ze nog meer hebben behalve de salades die ik niet lust :+

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:27

Nou ik ben inmiddels weer bekomen van mn verkoudheid / griepje...
Deze week daardoor weinig gesport, maar verder ook niet veel geks gedaan met eten..

Vanavond ga ik lekker uit eten bij de mexicaan met collegas, kijk er echt al weken naar uit :D Heerlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:28

Ik ben het ook wel eens met Eefke. Mooi gezegd. :)

Als ik dan toch een saus wil gebruiken bij de gourmet, welke zijn dan veilig?

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:29

Eefske en Amy, ik kan me wel in jullie verhalen vinden :)
En het is hoe je je er zelf bij voelt. Ik voel mij niet prettig in bikini met m'n dikke buik en zwembandjes.

Anneert: dat heb ik dus ook. Een aantal jaar geleden vond ik mezelf al te dik en als ik nu die foto's zie mocht ik willen dat ik er zo uit zie :P

Aranel: hmm lekker naar de Mac :D Een keertje zondigen moet kunnen. Ik heb woensdag ook lekker patat gehad :P

Zien jullie ook steeds die banner hier onder van Body slimming? :P mooie afbeelding er bij :=

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:36

Tinkelbell schreef:
Ik ben het ook wel eens met Eefke. Mooi gezegd. :)

Als ik dan toch een saus wil gebruiken bij de gourmet, welke zijn dan veilig?

Rode sauzen zijn volgens mij altijd beter dan witte. Denk aan curry, ketchup enz.

Ik zie idd ook die banner, wat een ranzig en fatsig plaatje erbij :=

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:38

Wij hebben n nieuwe weegschaal die ook vetpercentage weegt enz.. dus die wou k gelijk ff testen.. heb gelijk op de oude en nieuwe gestaan om te kijken wat het verschil was.. 0,8 kg per weegschaal verschil in gewicht! Dus dat heb ik ff weer met elkaar verrekend omdat ik nu die nieuwe ga gebruiken.. zodat k mn startgewicht heb aangepast aan de nieuwe weegschaal.. anders krijg ik natuurlijk geen kloppend resultaat.. a fijn.. mijn vetpercentage is dus 27,1%..
En ik ben al weer lekker afgevallen :D namelijk: - 2,5 kg totaal nu :D
Eigenlijk is maandag mijn weegmoment.. maar was wel heel nieuwsgierig naar mn vetpercentage!