En over al die reacties die je krijgt van gluten etc. Dat is ontzettend per persoon verschillend. Ja, als je een glutenallergie hebt zou ik vooral gluten mijden of wanneer je last van je buik (obstipatie, krampen etc.) krijgt. Maar heb je dat niet, dan is het echt geen probleem om gluten te eten.
Het aspartaamverhaal is ondertussen een bekende. Het verhaal is ooit begonnen doordat iemand een spammail over aspartaam verspreidde. Dat het slecht zou zijn etc. en langzaam maar zeker is dit verhaal er ingeslopen. Echter, voordat producten in voedingsmiddelen verwerkt mogen worden worden ze ontzettend uitgebreid getest, gecontroleerd etc. Als je bedenkt dat de aanvraag voor het gebruik van aspartaam in 1973 werd ingediend en er pas in 1981 toestemming werd gegeven, kan je je voorstellen dat er eerst uitgebreid onderzoek is gedaan. Twijfels rezen vooral met betrekking tot de stoffen fenylalanine en methanol. Ook dit bleek echter geen problemen te geven, helemaal niet als je je bedenkt dat in een glas melk meer fenylalanine zit en in een glas tomatensap vele malen meer methanol dan in een blikje 'light' frisdrank. Natuurlijk geldt bij aspartaam ook dat je er overgevoelig voor kunt zijn, maar tot dusver is nooit met goed wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat het daadwerkelijk kanker etc. kan veroorzaken.
Het blijft natuurlijk ieders eigen keus wat je wel en niet eet. En zoals eerder gezegd te veel/te weinig is nooit goed. Ik wil het verhaal van Sanne ook absoluut niet onderuit schoffelen, juist goed dat je mensen bewust maakt van wat ze binnenkrijgen. Maar ik wil ook benadrukken dat je niet alles direct moet geloven wat je hoort (ook hierbij doel ik niet op Sanne's verhaal) maar dat je iets verder moet kijken dan je neus lang is. En misschien dat niet iedereen zin heeft om wetenschappelijke artikelen door te pluizen maar google gewoon wat en zoek op sites die je betrouwbaar overkomen en niet alleen op fora of sites die geen duidelijke onderbouwing geven. En kijk ook vooral wat voor jezelf werkt. Zoals ik al zei, voor mij is het ondraaglijk om me aan de lijst te houden zoals Sanne die opgeeft. Voor anderen is zoiets misschien een enorme houvast. Dus kijk naar wat voor jou werkt en zorg dat het wel een beetje leuk blijft. Anders ga je het sowieso niet volhouden.
Voor zover mijn betoog