wie ook te trage schildklier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:26

Ze vond mijn waardes wel redelijk mag nu halve witte en hoopt dat tsh zakt naar 4 hiermee maar ze zegt t kan ook zijn dat we dN weer terug moeten... vind zelf tsh 4 nog wel redelijk hoog

Shadow0

Re: wie ook te trage schildklier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:07

Jetwii... hoe voel je je? In de NHG-standaarden staat dit:
Citaat:
Het doel van de behandeling van hypothyreoïdie is dat de patiënt klachtenvrij is dan wel zich zo optimaal mogelijk voelt en dat het TSH en vrije T4 normaal zijn. Het TSH bevindt zich bij goed ingestelde patiënten veelal in het laag-normale gebied (het vrije T4 is dan meestal hoog-normaal).

https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... ehandeling

Een TSH van 4 is volgens diezelfde standaarden echt het uiterste randje van normaal. Dat lijkt mij dus niet echt het streven...

Soez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:42

Het gaat erom dat je je goed voelt, dus is dat dan nog niet het geval zou ik het zeker aangeven.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:23

Ik zit op 0.14375 mg

Ik kijk idd altijd hoe ik mezelf voel... en ben ik langer dan een week moe (meestal in de praktijk komt dat neer op dat ik 3 weken loop te klagen) dan prik ik even
Maar veel slapen doe ik toch wel. Had vroeger echt al 8 uur nodig maar meestal lig ik rond 20.30 in bed en de wekker gaat altijd 05.30 ongeveer.
9 uur slaap is dus voor mij wel normaal

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:48

Mijn TSH zit bijna op 0, was < 0.01 en de T4 was 18.1. Paniek bij de huisarts, niet bij mijn behandelend arts. Ik voel me hier prima bij. :D

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:29

Ik ben zelf nu met mn TSH van 0.3 naar 0.74 gegaan, T4 zit op rond de 14, toch voel ik me iets minder. De stijging heeft in een half jaar plaats gevonden. Wil nu in december toch nog even laten prikken om te kijken of ie nog meer stijgt. Heb toch het gevoel dat daar een deeltje vermoeidheid vandaan komt. Al vind mijn huisarts mijn TSH nog aan de lage kant terwijl ik zelf eigenlijk al heel lang rond de 0.2 zat. Twijfel wat ik moet doen.

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:19

Ik voel me zo moe.
Ik lig vaak half 10 en half 6 wekker werken 4 uur thuis en dan slaap ik eerst weer 2 uur... zet ik de wekker niet blijf ik slape..
En heb t ijs ijskoud regelmatig...
Maar die vermoeidheid vind ik zelf zo uggg op vrije dage slaap ik zo klok rond...
Maar vraag me af of dat er niet gewoon bijhoord..
Mn tsh is nooit onder de 4 geweest sinda ik slik maar de klachten zijn ook nooit weggeweest..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:28

Jetwii, dan zou ik bij de arts aandringen dat ze de richtlijn uitvoert: verhogen van de dosis totdat jij je optimaal voelt. En anders naar een andere arts. Nergens voor nodig om zo op het randje te gaan zitten als je je niet fijn voelt.

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:32

Ik wacht eerst weer ff 6 weke af

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:33

Kwartje erbij Ann-moi... ik zat ook rond de 0.7 en was ook niet fit.
Een halve erbij stuiterde ik vrolijk van rond en een kwart zit ik precies goed

Jetwill, neem ook eens magnesium citraat.. helpt ook heel erg hoor

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:47

Dat kun je gewoon halen bij de drogist ?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:10

Uhhh je heb toch gewoon je medicijnen
Dan haal je er 1/4 af
Dus een blauwe thyrax van 0.025 breek je door 4 dan heb je n kwart.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:19

Inderdaad wat Mando zegt, je wordt vanzelf thuis in het schipperen met de medicatie op gevoel :+

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:38

Ik bedoel die magnesium haha

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 06:47

Haha blond....

Ja hoor dat kan.

Ik heb zelf de paarden variant van phytonics. Gebruik ik 2 maand dan 1 maand niet en weer 2 maand.
Goed voor je spieren en bijnieren die vaak vermoeid zijn.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:23

Ga het eens met een kwartje proberen dan! Wel lastig met die nieuwe verpakking :') moet ik nadenken waar ik mn kwartjes houd. :P Maar als ik me er beter door voel heb ik het er graag voor over ^^
Bedankt! :D

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:36

O ik heb altijd nog wel potjes liggen waar ik ze dus los in doe en daar ook de kwartjes bij

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:45

Bij decapotheek heb ik een pillensnijder/knipper meegekregen, heel handig ding. Je kan er ook je kwartjes in bewaren.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:34

Jetwil, het is bekend dat de meeste mensen met schildklierproblemen zich het meest prettig voelen bij een TSH rond de 1. Uiteraard zijn er mensen die minder ook prettig vinden of mensen die wat hoger prettig vinden. JIj zit daar ruim boven. Je T4 is prima. Ik zou de thyrax ophogen met een half blauwtje.

Het is belangrijk dat er niet alleen naar de getallen gekeken wordt maar HOE JIJ JE VOELT.
Bij klachten zit je nog niet goed ingesteld!!!!

Soez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:39

Ik lees overigens veel klachten over de Thyrax sinds dit duotap is. Zelf gebruik ik het maar kort, dus ik ken het verschil niet. Zijn hier ook mensen die deze als minder goed ervaren?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:32

Nee ik eigenlijk niet
Ik had wel dat toen de thyrax niet te krijgen was die andere gehad en daar gingen mijn waardes echt van aan de wandel.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:07

Even wat doorgelezen en fijn om te zien dat mensen toch goed kunnen leven ondanks een schildklier probleem. :j

Ik heb een vraag en ik ga zowieso naar de huisarts, maar gezien hoe lang het al speelt, en het een drukke periode op mijn werk is, wil ik eigenlijk tot januari wachten.

Twee jaar geleden werd ik een dag heel erg ziek. en dat bleef een beetje hangen. De gebruikelijke klachten: moe! Spierpijn e.d. Eind vab het liedje natuurlijk bloedprikken en ja hoor..TSH was geloof ik 7.5 of 8. t4 dacht ik aan de lage kant, meen iets van 12. Arts wilde afwachten zes weken. Na zes weken was de uitslag 5.5 van de tsh. T4 bleef laag. Nog een tijdje bloed geprikt en uiteindelijk komt het erop naar: Tsh schommelt altijd rond de 5/6, T4 is altijd aan de lage kant, maar binnen de marge. En dan de grote vraag: ik ben in principe wel helemaaal klachtvrij geworden ander half jaar geleden..geen medicatie oid, en ik blijf altijd ietsjes sneller moe, maar voel me verder prima. De winter is altijd iets minder, afgelopen week weer zo'n dag..maar eigenlijk gaat het super en nooit meer last.

Is hst nu gevaarlijk om zo door te lopen? Het enige waar ik altijd aan twijfel is dat ik toen ik wel nog erg last had in het begin weleens last had van hartoverslagen en dat mijn hart ineeens snel ging. En heb het idee dat dat nu nog weleens gebeurt. Ik moet dat zowieso bij de huisarts navragen. Maar vroeg me af of iemand iets herkend. Ik heb namelijk eigenlijk weinig zin in medicijnen omdat ik geem last heb.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:41

Dt kan idd. Schildklierproblemen veroorzaken vaak vage klachten
Mijn TSH stond indertijd op 156 en mijn HA verbaasde zich dat ik nog op mijn benen stond. Maar ik had van alles... (dachten ze) tot aan een nekhernia toe _O-
Toen ik eenmaal goed ingesteld was was ik klachten vrij.

Ja ik doe idd van alles want mijn instelling is.....
Als ik strijk ben ik moe, als ik werk ben ik moe, als ik paardrij ben ik moe maar als ik op mijn reet op de bank zit ben ik ook moe.

Dat maakt dus niets uit.. dus ik haal alles uit de dag en soms dan moet ik wel even dag pas op de plaats doen maar dat heb ik er graag voor over.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 21:02

Ik heb vandaag even overlegt, mijn TSH bleek 1,4 te zijn ipv 0,7. Dus aangezien ik normaal rond de 0,2 zit ga ik nu een halfje bijnemen. T4 zat op 19 dus was opzich prima, maar wil het toch even proberen of de vermoeidheid enzo nog wat afneemt. :)

Gekvanfleur: het is opzich niet gevaarlijk omdat je nog binnen de waardes zit. Het probleem is wel dat je je er niet optimaal door kan voelen. Medicatie kan dit goed opvangen waardoor je een stuk lekkerder in je vel kan komen zitten.
Wat betreft je hartkloppingen kan het zijn dat je misschien een beetje rondstuitert. Er is een schildklier aandoening waarbij je tussen hyper en hypo kan wisselen, ik zal even kijken hoe het ook alweer zat. Ik zou toch even je bij de huisarts langs gaan weer. Het is vooral zonde als je de hele winter zo door zou kwakkelen en niet optimaal je drukte door moet. Ik was met een lager TSH dan jij nu hebt met medicatie zo van mn klachten af. :)

Bizar hoog TSH zeg mando!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 21:03

Ja was idd beetje hoog. .
En ik maar gek vinden dat ik zo moe was haha. ..