Meer mensen met burnout/overspannen: deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:22

Pollewoppy schreef:
Gelukkig kan ik er goed over praten met mijn vriend. Hij begrijpt mijn angst wel, maar hij is er van overtuigd dat het goed komt. Dat is dan wel weer fijn.

Toen ik thuis kwam te zitten met die burnout was dat heel vervelend, maar de depressie ervaar ik als vele malen erger. Maar dat kan voor iedereen natuurlijk verschillend zijn.

Idd Daijano, gewoon weer genieten van dingen die iedereen doet, de simpele dingen. Dat is mijn doel..

Inderdaad de burn out was rot, maar dit is echt vele, vele malen erger. Met de burn out, was ik nog wel happy zeg maar, dat kan ik nu even niet zeggen.

Oeh vriendje komt naar beneden!

Pollewoppy

Re: Meer mensen met burnout/overspannen: deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:23

Spannend!

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:26

spannend,.. ik wacht!

AJ , lees rustig bij , leuk dat je er weer bent!

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:28

Angela, spannend......

Als ik het zo lees dan hoop ik nooit een depressie te krijgen, vond die burnout al erg en daar ben ik nog van aan het herstellen. Hoe kom je aan een depressie? Begin te genieten van de kleine dingen, een vogeltje dat fluit, probeer niet te groot te beginnen.

Toch zei de HA toen wel dat ik een depressie had maar ik was niet depressief, hij wilde me ook gelijk AD geven maar gelukkig heb ik dat niet gedaan. Zag het even niet zitten maar echt depressief vond ik mezelf niet.

AJ, neem de tijd, wij wachten wel ;) Hoe is het met je?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:33

De kans op terugval bij depressie is ook best groot. Een groot deel van de mensen die een depressie gehad hebben valt weer terug, binnen redelijk korte tijd ook. Dat gegeven stelt me niet bepaald gerust.

Tja, hoe kom je aan een depressie? Dat kan heel veel verschillende oorzaken hebben. Een vervelende gebeurtenis, maar het kan ook erfelijk bepaald zijn. Soms is de oorzaak gewoon niet duidelijk. Bij mij is de oorzaak mijn minderwaardigheidsgevoel, mijn onzekerheid, mijn faalangst en het meeste dankzij mijn jeugd.

Het gekke is dat ik gewoon niet meer weet hoe ik kan genieten van dingen. Ik zou ook niet weten hoe ik genieten van kleine dingen weer moet doen. Het lijkt zo simpel, maar het is zooo moeilijk.

Stomme klote depressie

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:35

ik moet eerlijk zeggen dat ik van de burn out genoeg ellende heb nog steeds de nasleep en kom niet verder lijkt het wel... maar depressies heb ik ook niet gehad vind knap hoe jullie er mee omgaan.
Civ ik ben erg spiritueel en ben erg met de natuur bezig kan er ook van genieten, maar als de ellende dan weer binnen komt ben ik het weer vergeten ik probeer ieder mens te waarderen ik vergeef en probeer mezelf echt op te beuren met de mooie dingen in het leven, maar soms kan ik niet meer...

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:41

PW, hopelijk hoor jij bij de groep die die terugval niet krijgt en waarom bang zijn voor iets wat misschien niet gebeurt, aldus mijn psych. Als het toch gebeurt dan help jij jezelf nu niet door eraan te denken, bedoel het niet verkeerd.

Ik heb mezelf voorgenomen om 1x per dag stil te staan bij de mooie dingen uit de natuur, ik kan genieten van de vogeltjes in mn vogel huisje, zonnetje dat schijnt maar dit heb ik ook weer moeten leren. Stond niet meer stil bij deze dingen, alles ging langs me heen en ik zag alleen nog maar de slechte dingen uit mijn leven. Jij hebt toch een leuke vriend, een mooie hond, daar kun je misschien wel van genieten, dat hij geniet van zijn oude dag. Dat kan je toch een goed gevoel geven, door daar even bij stil te staan en te voelen wat voor gevoel je dat geeft. Als je je rot voelt, probeer je dat gevoel weer op te roepen, datgene wat jou een goed gevoel gaf. Zo hebben ze het mij geleerd maar het komt misschien niet helemaal over zo op scherm?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:44

Jawel, ik begrijp wel wat je bedoeld. Daar kan ik me wel in vinden, dat ga ik proberen in gedachten te houden.
Mijn lieve oude hond is het enige waar ik nog wat voldoening uit haal. Alleen hem al horen snurken kan me zo goed doen.

Wat je als eerste zei heb je ook helemaal gelijk in, maar zo simpel is dat nog niet. Ik kan dat denken helaas niet zo even uitschakelen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:46

Wat heel goed is aan die runningtherapie is dat je naderhand een logboek moet bijhouden en daarin moet opschrijven wat je is opgevallen in de natuur. Zo word je ook weer bewuster van die kleine dingen. Al heb ik vandaag opgeschreven dat ik een paard met koets heb gezien.. :D

Hoe ik aan die depressie kom weet ik ook niet, al lijkt het deels erfelijk te zijn. Het probleem is dat je dat fijne gevoel niet meer op kunt roepen als je dat wilt, en juist dat is een depressie.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:49

Ik weet precies wat je bedoelt PW, denken hoort ook bij mijn leven of moet ik zeggen piekeren. Zo denk ik teveel na over wat als..... ik een terugval krijg. Erg vervelend maar ik kan het ook niet loslaten en zo denk ik ook steeds dat ik dood ga als ik iets voel, kan het zelfs in de auto hebben, wat als ..... hij niet op zijn eigen weghelft blijft? Gaat nergens over maar we kunnen het maar hebben, vind het ook wel erg vervelend en zou er graag vanaf willen.

Angela, dat is wel een goede oefening en vergelijken jullie die dan ook met elkaar? Er zijn veel mooie dingen in de natuur maar ook in en om het huis.vb Het is toch fijn dat onze poezen genieten van onze aanraking?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:52

Tijdens mijn burnout kon ik nog genieten van dingen, de paarden haalde ik toen bijvoorbeeld nog veel voldoening uit. Waneer je een burnout hebt wordt je geadviseerd de dingen te doen die je leuk vind.

Bij een depressie vind je niks meer leuk. Het interessereert me ook allemaal zo weinig of eigenlijk helemaal niks. Echt heel erg vervelend is dat. Daardoor kom je in een negatieve spiraal die heel moeilijk te doorbreken is. Want omdat je nergens plezier uit haalt, ga je steeds minder doen. Daarom probeer ik me af en toe wel tot dingen te zetten, ookal heb ik er dan helemaal geen zin in.

Edit: Het mediteren hielp mij wel een beetje tegen het piekeren, maar het punt is dat ik nu niet de discipline heb om te gaan zitten. Ik heb het doorzettingsvermogen niet om dan door te zetten en het weer regelmatig op te pakken. Komt in de toekomst wel weer. Moet nu blij zijn met de activiteiten die ik onderneem en zorgen dat ik die volhoud.
Laatst bijgewerkt door Pollewoppy op 27-07-09 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:53

Wat is het advies dan bij een depressie? Heb ik trouwens ook een periode gehad dat ik nergens meer zin in had maar door bovenstaande is dat weer wel teruggekomen, ben nu weer meer op mezelf en maak me minder druk om andere.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:54

ik hoef er niet bij na te denken al sik s morgens de eenden familie zie oversteken ben ik zo ontroerd ik merk bijna alles op wat om me heen gebeurd, vroeger was dat genoeg om het allemaal goed te maken maar nu lijkt het soms niet genoeg en dat is zo stom, want dat zijn de mooiste dingen die we hebben het pure ongeschonden leven om ons heen

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:55

Mooi gezegd Daijano! We leren het weer wel maar het heeft tijd nodig, eerst leren kruipen, dan lopen en rennen komt later wel.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:57

Civ dit is de spijker op zen kop!!!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:58

Activering is bij de behandeling van depressie een belangrijk onderdeel. Maar wel in stapjes.
En dagritme en structuur is erg belangrijk. Vandaar ook de ochtendgroep, dan moet je je bed uitkomen. (Want het liefst lig ik de hele dag in bed op slechte dagen).

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:58

Aj lees maar rustig.. als je tijd en rust hebt.

Wat is er gebeurd?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:59

Idd mooi gezegd, maar eigenlijk zouden we helemaal niet moeten rennen. Behalve Angela bij haar runningtherapie ;)
Een collegaatje van mij zei altijd: Denk er aan; Niet hollen...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:01

Angela: Heeft je vriend je brief gelezen?

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:02

nu moeten we leren kruipen om rustog om ons heen te kunnen kijken daarna lopen om het vanuit een ander oogpunt te bekijken en dan rennen om hier en daar eens de boel achtr ons te laten... zo vat ik hem nu op

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:07

Heb er even wat info over opgezocht zodat ik het wat beter begrijp, kwam jou therapie tegen PW en de runningtherapie van Angela en dan nog de bekende AD, zitten jullie daar nu ook aan?

We zullen vooruit moeten, achter ons hangt een sluier met wat gaten erin die nog dichtgeweven moeten worden maar in principe ligt het achter ons, wat er voor ons is zal de toekomst zijn en daarom moeten we leven in het nu, vandaag, niet in morgen want je weet nooit wat de dag je brengt. Het heeft ook geen nut om erover te piekeren maar ik doe dat ook teveel, wil me overal op voorbereiden maar dat gaat toch niet. Het loopt altijd net anders dan je verwacht en er is altijd wel iets.

Angela, en wat was zijn reactie? Hoop zo voor je dat het meevalt.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:10

Ik zit inderdaad aan de antidepressiva, behoorlijk zware dosering ook.

Welke therapie kwam je tegen CIV? Ik volg momenteel meerdere therapieën.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:12

Civ mooi gezegd weer, we komen er wel, zeker met deze topmeiden hier!

Angela ik hoop dat zijn reactie goed is.

Ik ga naar bed dames, mijn oogje houdt het niet meer vol!

Slaap lekker allemaal. Knuf

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:15

Conigiviteitstherapie was het volgens mij PW, had even op internet gezocht maar er stonden er meerdere benoemd, ook de mindfulniss. Het kwam er op neer dat ze inderdaad moeten proberen de persoon weer te activeren en daardoor krijgt deze persoon weer meer energie, door een bepaald stofje. Heb maar op 1 site gekeken dus het kan zijn dat de vermelde info niet juist is maar ik begrijp jullie nu wel beter.

Slaap lekker Daijano

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:20

Dacht al dat je cognitieve gedragstherapie bedoelde.
Daar horen de g-schema's ook bij ;) deze therapie wordt trouwens ook wel gebruikt bij mensen met een burnout.
Verder klopt de info die je hebt gelezen helemaal. Lief dat je je in ons probleem verdiept :j