Mexicaanse Griep - Pandemie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 14:23

x_Marr schreef:
Afspraak kan je bij de meesten ook maken aan de balie.
Maar dat is niet eg handig als je denkt dat je de mexicaanse griep hebt.

Daarbij is het bellen om een afspraak iets heel anders dan bellen om te vragen of je al of niet getest moet worden op Mexicaanse griep! Dus wát je zegt door de telefoon is waar het om gaat.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:31

Amy77 schreef:
Las zelfs in de kranten hier (mss dus ook wel bij jou Twiggy?) dat de scholen erover denken om nog wat langer zomervakantie te houden..heb er verder niets meer over gehoord..zal mij benieuwen.

Ik heb eergisteren alweer gelezen dat ze de scholen toch gewoon open gaan, hoor ;) . De 18e zit die kleine van mij weer in haar klas, dus.... helaas, geen langere vakantie hier. Nou ja, we zien wel.....

Paintlinger, beterschap voor jou en je vriendje!!! :(:)

MDJ

Re: Mexicaanse Griep - Pandemie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:35

Heb inmiddels gehoord van vriendinnen dat er idd mensen op terschelling (camping appelhof / terpstra) MG hebben

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:48

Hier een paar kleine feitjes van een doktersassistente die helemaal gek gebeld wordt.

Symptomen:

temp boven de 38.
Hoesten en benauwd..
Dit zijn de belangrijkste 2 symptomen.

Hebben mensen braken en diarree dan heb je gewoon een buikgriepje en geen MG.

Verder, als je met iemand in aanraking bent geweest die de MG heeft, geconstateerd is, dan als je besmet ben zal binnen 7 dagen de symptomen optreden.

Bel je huisarts en kom NIET langs!!!

Bij mensen met een goede weerstand hebben wij absoluut geen zorgen.
Net zoals bij alle andere griepen zijn mensen met andere problemen de pineut.
Hoeveel mensen per jaar aan griep overlijden is ontzettend veel. Alleen omdat dit een nieuwe variant is wordt er meer ophef over gemaakt.

Voor alle vragen en weetjes kan iedereen kijken op de site van rivm.
http://www.rivm.nl

Hier vind je vele vragen en antwoorden. ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:51

eowyn04 schreef:
Hebben mensen braken en diarree dan heb je gewoon een buikgriepje en geen MG.

Dat zijn nogal krasse uitspraken als je weet dat er al meerdere gevallen positief zijn getest die geen luchtwegklachten hadden maar vooral hoge koorts, diarree en braken.
Het overzicht wat ik een paar pagina's terug heb geplaats geeft dat ook aan, uit mijn hoofd heeft 94% van alle positief geteste patienten luchtwegklachten. Dat betekend dat 6 % van de positief geteste geen luchtwegklachten had.

Een kleine kans, maar je kunt niet zeggen dat die mensen dus gewoon een buikgriepje hebben.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:56

ja je heb gelijk, ik heb het niet goed neergezet.
Had effe mijn geschreven stukje terug moet lezen. :o

De kans op MG is kleiner als je alleen braken en diarree heb.
Dat was beter geweest.

Sorry. Y;(

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:58

Eowyn, ik ken eigenlijk niemand (behalve een paar hoogbejaarde mensen) die aan de normale griep overleden zijn, eerlijk gezegd. Niet dat dat wat hoeft te zeggen, maar het is wel iets wat ik me dan weer afvraag. Wie overlijden er in ons land daadwerkelijk aan griep dan? Zieke en/of oude mensen? Of ook gezonde mensen. Van die laatste groep heb ik echt nog nooit gehoord van een dode in mijn omgeving (en ik ben toch ook de jongste niet meer :+ ).
Of hebben we het over griep in combinatie met longontsteking? Want dat vind ik nog wat anders.

En hoe zit het met jonge kinderen? Die van mij is 4 jaar oud en is een heel gezond kind gelukkig, maar wel eentje die volgens het consultatiebureau 'te licht' zou zijn. Ze eet genoeg, hoor, maar ze is gewoon zoals haar ouders gebouwd en die zijn ook niet te dik, dus..... Maar dat betekent wel dat ze weinig reserves heeft ALS ze een tijdje weinig binnen krijgt door bv ziekte.

Ik kan uit ervaring zeggen dat als je licht van gewicht bent en je bent behoorlijk ziek (zoals ik eerder dit jaar ben geweest en dan hebben we het over minstens 6 weken lang), dan ben je echt een gratenpakhuis daarna. Deze griep duurt korter, dat scheelt, maar toch..... Ik maak me daar wel een beetje zorgen over wat mijn dochtertje betreft. Maar ja, we zullen zien, ik kan er verder toch niet veel meer aan doen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:05

eowyn04 schreef:
ja je heb gelijk, ik heb het niet goed neergezet.
Had effe mijn geschreven stukje terug moet lezen. :o

De kans op MG is kleiner als je alleen braken en diarree heb.
Dat was beter geweest.

Sorry. Y;(

Geeft niet. ;)

Wordt er eigenlijk nu nog wel getest of alleen de risicogevallen? Heb het idee dat de meeste huisartsen eigenlijk wel vinden dat wat je ook hebt je het gewoon maar moet uitzieken. Wel wordt er gezegd dat je 5 dagen thuis moet blijven en geen bezoek moet ontvangen.

@Twiggy: Klopt wat je zegt als je dun bent. Ik ben pas geleden in 5 dagen tijd 10 kilo kwijtgeraakt, dat is niet goed als je al een gratenpakhuis bent. Wat bedoel je met kort? Sommigen zijn echt wel 2 weken goed ziek namelijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:13

ThePast03, ik was destijds zes weken doodziek (mijn ribben waren zwaar gekneusd van het hoesten), dan zijn twee weken relatief kort. ;)
Ik was daarna een schim op twee luciferhoutjes (mijn benen ;) ). Het heeft me daarna nog twee weken gekost om weer echt een beetje op krachten te zijn. Dus over mezelf maak ik me met deze MG niet zo'n zorgen, al hoewel ik dan wel met praktische zaken zit m.b.t. de zorg voor mijn dochter en mijn huisdieren.

Wat betreft mijn dochter, dat vind ik een heel ander verhaal. Over haar maak ik me wel zorgen, als ze ziek wordt....... We hebben het dan over een meisje van 16 a 17 kilo..... :\

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:16

Twiggy2008 schreef:
[*olduser*], ik was destijds zes weken doodziek (mijn ribben waren zwaar gekneusd van het hoesten), dan zijn twee weken relatief kort. ;)
Ik was daarna een schim op twee luciferhoutjes (mijn benen ;) ). Het heeft me daarna nog twee weken gekost om weer echt een beetje op krachten te zijn. Dus over mezelf maak ik me met deze MG niet zo'n zorgen, al hoewel ik dan wel met praktische zaken zit m.b.t. de zorg voor mijn dochter en mijn huisdieren.

Wat betreft mijn dochter, dat vind ik een heel ander verhaal. Over haar maak ik me wel zorgen, als ze ziek wordt....... We hebben het dan over een meisje van 16 a 17 kilo..... :\

Pfff dat is inderdaad wat anders dan 2 weken en ik begrijp dat je 2 weken nu relatief kort vind. :O

Ik kan me heel goed voorstellen dat je jezelf zorgen maakt over je dochter, zou ik zeker te weten ook doen.
Zelf vraag ik me ook af wat er straks gaat gebeuren als iedereen weer terug is uit het buitenland en de kinderen weer naar school gaan, komt er dan een explosie van grieppatiënten of gaat het meevallen.
Vond het nog niet eens zo'n stom idee om de scholen even iets langer dicht te houden, maar dat kan blijkbaar tegenwoordig niet meer omdat ouders moeten werken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:20

ThePast03 schreef:
Pfff dat is inderdaad wat anders dan 2 weken en ik begrijp dat je 2 weken nu relatief kort vind. :O

Ik kan me heel goed voorstellen dat je jezelf zorgen maakt over je dochter, zou ik zeker te weten ook doen.
Zelf vraag ik me ook af wat er straks gaat gebeuren als iedereen weer terug is uit het buitenland en de kinderen weer naar school gaan, komt er dan een explosie van grieppatiënten of gaat het meevallen.
Vond het nog niet eens zo'n stom idee om de scholen even iets langer dicht te houden, maar dat kan blijkbaar tegenwoordig niet meer omdat ouders moeten werken.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik ook niet zit te wachten op twee weken zo'n griep met luchtweginfectie, hoor,na al die ellende eerder dit jaar. ;)
Ik ben juist zo blij dat ik me heel gezond voel en alles aankan!!! *\o/*
Hopelijk blijft dat zo de komende maanden......

Van mij mag die school langer dicht blijven, hoor. Ik vind de gezondheid van mijn kind veel belangrijker dan werken, eerlijk gezegd. We gaan het meemaken, hier gaan ze over een week al beginnen met school, dus, we zullen zien........

En bij ons op stal komen er ook mensen uit Spanje eerdaags, dus..... Ik vrees dat als het zo moet zijn, je het dus toch niet tegen kan houden. :\

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:31

Twiggy2008 schreef:
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik ook niet zit te wachten op twee weken zo'n griep met luchtweginfectie, hoor,na al die ellende eerder dit jaar. ;)
Ik ben juist zo blij dat ik me heel gezond voel en alles aankan!!! *\o/*
Hopelijk blijft dat zo de komende maanden......

Van mij mag die school langer dicht blijven, hoor. Ik vind de gezondheid van mijn kind veel belangrijker dan werken, eerlijk gezegd. We gaan het meemaken, hier gaan ze over een week al beginnen met school, dus, we zullen zien........

En bij ons op stal komen er ook mensen uit Spanje eerdaags, dus..... Ik vrees dat als het zo moet zijn, je het dus toch niet tegen kan houden. :\

Het komt zoals het komen moet. Maar met jonge kinderen is het natuurlijk altijd zo dat je je extra zorgen maakt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:36

Mijn dochter is (naast mijn geliefde huisdieren) eigenlijk alles wat ik heb. Maar goed, niet te dramatisch gaan doen. We komen er samen wel doorheen, toch? :)

Het komt zoals het komt, net zoals het eigenlijk in het hele leven gaat. ;)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:59

Iedereen weer relaxt het leven in :D

BILTHOVEN - Het RIVM heeft vandaag een nieuw beleid rondom Nieuwe Influenza A (H1N1) bekend gemaakt. Huisartsen zullen het nieuwe protocol toegestuurd krijgen.

Niet iedereen die mogelijk Mexicaanse griep heeft, hoeft meer te worden onderzocht. De mensen die wel worden getest zijn zwangere vrouwen in het derde trimester en patiënten die mogelijk in het ziekenhuis terecht komen.

De meldingsplicht voor artsen geldt alleen nog maar voor patiënten die in het ziekenhuis worden opgenomen wegens Influenza A of die hieraan overleden zijn.

Omdat de griep mild verloopt, niet ernstiger dan de nornale griep, worden alleen risicogroepen behandeld met geneesmiddelen.

Het gaat dan om zwangeren in het derde trimester, mensen die een oproep voor de jaarlijkse griepprik krijgen, kinderen jonger dan 2 jaar en mensen met een ernstige immuunstoornis.
Bron: nu.nl

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:14

Twiggy2008 schreef:
Mijn dochter is (naast mijn geliefde huisdieren) eigenlijk alles wat ik heb. Maar goed, niet te dramatisch gaan doen. We komen er samen wel doorheen, toch? :)

Het komt zoals het komt, net zoals het eigenlijk in het hele leven gaat. ;)

Natuurlijk komen we er samen doorheen. :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:17

Yessy schreef:
Iedereen weer relaxt het leven in :D

BILTHOVEN - Het RIVM heeft vandaag een nieuw beleid rondom Nieuwe Influenza A (H1N1) bekend gemaakt. Huisartsen zullen het nieuwe protocol toegestuurd krijgen.

Niet iedereen die mogelijk Mexicaanse griep heeft, hoeft meer te worden onderzocht. De mensen die wel worden getest zijn zwangere vrouwen in het derde trimester en patiënten die mogelijk in het ziekenhuis terecht komen.

De meldingsplicht voor artsen geldt alleen nog maar voor patiënten die in het ziekenhuis worden opgenomen wegens Influenza A of die hieraan overleden zijn.

Omdat de griep mild verloopt, niet ernstiger dan de nornale griep, worden alleen risicogroepen behandeld met geneesmiddelen.

Het gaat dan om zwangeren in het derde trimester, mensen die een oproep voor de jaarlijkse griepprik krijgen, kinderen jonger dan 2 jaar en mensen met een ernstige immuunstoornis.
Bron: nu.nl

We worden gewoon niet meer getest maar dat betekend niet dat er nog best wel een hoop mensen ziek zullen worden. :)

Maar wees gerust, we krijgen allemaal een folder :D:

Nederlanders krijgen folder over Mexicaanse griep
Gepubliceerd: 7 augustus 2009 11:50 | Gewijzigd: 7 augustus 2009 12:07
ANP

Bilthoven, 7 augustus. De overheid stuurt binnenkort naar iedere Nederlander een folder over de Mexicaanse griep. Daarin wordt uitgelegd wat de overheid en de zorgsector doen en wat de mensen zelf het beste kunnen doen.

Dat maakte een woordvoerster van het ministerie van Volksgezondheid vandaag bekend tijdens een persbijeenkomst over de Mexicaanse griep in Bilthoven.

Naar verwachting valt de folder volgende week op de mat. Inmiddels zijn zeker ruim negenhonderd patiënten ziek geworden door het virus. Driekwart van hen liep de infectie in het buitenland op. Het vaakst gebeurde dat in Spanje. Dat land heeft Groot-Brittannië ingehaald. Ook in Griekenland raken veel reizigers geïnfecteerd met het virus dat de Mexicaanse griep veroorzaakt.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:20

Ah dan hoeft ook niet meer op mijn eerder geplaatst berichtje te reageren :D daar stond namelijk in dat ik het raar vond dat het vriendinnetje van een vriendje van mijn vriendje niet getest werd. Geen enkele arts wilde dat namelijk. Maar nu blijkt dus dan dat helemaal niet meer nodig is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:51

Nikka schreef:
Amy77 schreef:
zolang je niet getest bent, weet je nog niets ;) Even goed laten testen dus, je HA bellen ipv naar de praktijk gaan.

Er wordt meestal niet meer getest. Er wordt namelijk ook meestal niet meer behandeld tenzij je in een risicogroep valt.

Er wordt alleen getest als je uit een van de risicolanden komt ;) Ik kwam uit Engeland, een risicoland.. maar ik kreeg ook geen tamiflu..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 23:08

Hier worden ook niet iedereen getest, maar dit heeft ook wel eens grote gevolgen, zoals een 30 jarige vrouw die nu op de intensive care aan de beademing ligt met riscico op overlijden. Zij is drie keer eerder gewoon door artsen naar huis gestuurd. De eerste heeft haar zelfs anti-biotica gegeven terwijl hij zei dat het gewone griep was. Ik weet niet wat hij denkt dat anti-biotica dan zouden moeten doen? Die werken nl op bacteriën in en helpen niet bij een virus. Het vreemde bij haar is dat ze nooit de deur uitkwam, ze moet het opgelopen hebben toen ze met de baby naar de dokter ging. (Dus waarschijnlijk zo'n typisch in de wachtkamer aangestoken geval.)
Een oudere man uit mijn gemeente die levensbedreigend ziek was opgenomen is mag binnenkort weer naar huis.

Twiggy, bij gewone griep gaan de mensen over het algemeen dood aan de complicaties en dit is bijna altijd een longontsteking, al of niet samengaand met uiteindelijk het falen van organen. Probleem is dat er nog geen echt medicijn is tegen virale longproblemen.
Deze Mexicaanse griep huist met name graag laag in de longen.

Een van de belangrijkste symptomen is aanhoudende hoge koorts.
Als je geen hoge koorts hebt, hoef je je geen zorgen te maken.
Ik denk zelfs dat zolang je je nog in de weer bent op een computer, je niet ziek genoeg bent om iets ernstigs te hebben ;) Als je hoge koorts hebt, lig je echt wel voor pampus.
Koorts op zich kan trouwens al voor hoofdpijn en braken zorgen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 23:13

Lusitana, dat zei ik dus ook; griep die overgaat in een longontsteking (en als je dat hebt, praat ik niet meer over een griepje ;) ), waarbij vooral kwetsbare mensen doodgaan, bv. oude mensen. ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 23:39

Ah het was dan een retorische vraag. Ik zag een vraagteken en gaf antwoord... :D

Griepje is net zoiets als een beetje zwanger. Je hebt griep of niet. Wat mensen een griepje noemen is meestal een verkoudheid of keelontsteking ofzo. Van griep (influenza) wordt je echt wel heel erg ziek (met hoge koorts) en ontzettend slap.

Ik heb al eerder gezegd, als ze zo om zouden gaan in de media met andere griep als met deze, schrik je je echt wel dood van de aantallen (gevallen en doden- in alle leeftijden).

Wat ik vandaag in de krant hier las is, dat hoe later het ontdekt wordt, hoe groter het risico dat het slecht afloopt. Van de dodelijke gevallen zijn er zeker een aantal die al tig keer eerder naar huis zijn gestuurd terwijl die toch wel zo ziek waren dat opname beter was geweest.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 00:25

Lusitana schreef:
Wat ik vandaag in de krant hier las is, dat hoe later het ontdekt wordt, hoe groter het risico dat het slecht afloopt. Van de dodelijke gevallen zijn er zeker een aantal die al tig keer eerder naar huis zijn gestuurd terwijl die toch wel zo ziek waren dat opname beter was geweest.

Dat heb ik van een patient op een ander forum ook begrepen. Tamiflu werkt alleen als je dat vanaf de eerste of tweede dag inneemt en kan voorkomen dat je longontsteking krijgt. Bij deze griep zijn er ook hele gezonde mensen (dus niet de risicogroepen) die longontsteking hebben gekregen.

Weet niet of het hetzelfde verhaal is maar een tijd terug was er ook in het nieuws dat een 19-jarige zwanger meisje is overleden die meerdere keren terug was gestuurd. De baby heeft het wel overleefd. Triest, dat had gewoon voorkomen kunnen worden als ze de gezondheidszorg wat beter op had gelet.

Ik hoop niet dat de artsen nu te makkelijk gaan denken. Paniek is niet goed, maar hier heb ik ook mijn vraagtekens bij.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 01:19

Dat was een andere (ik meen in Spanje), maar idd ook een geval van iemand die al een paar keer naar de dokter was geweest.

Probleem is wel een beetje dat ze hier en in zuidelijke landen in het algemeen, erg snel piepen, en dat men patiënten dus allemaal eigenlijk niet erg serieus neemt.
Ik denk dat de kans om hier weggestuurd te worden terwijl er iets ernstigs is, veel groter is dan in noordelijker landen waar patiënten minder snel piepen en ook beter kunnen verwoorden wat er mis is.
Hier sterven het hele jaar door gewoon ontzettend veel mensen totaal onnodig, vaak nog op de stoep van de eerste hulp, onderweg of thuis, als ze weggestuurd zijn.... En soms zelfs op de eerste hulp omdat ze niet serieus genomen worden.

Maar goed, wat ik zeggen wil, hoe minder mensen onnodig naar de dokter rennen, hoe beter, want ik denk dat het artsen wel degelijk beïnvloed als de honderdduizendste met eigenlijk niks aan komt die denkt dat hij/zij MG heeft...dat dan die wél MG hebben er idd wel eens tussendoor kunnen glippen.

Maar laten we niet vergeten dat je in de meeste gevallen niet eens een arts nodig hebt, en dat er maar bij zeer weinig patiënten medicijnen nodig zijn, en bij nog minder zieknhuisopname.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 02:14

Lusitana schreef:
Maar goed, wat ik zeggen wil, hoe minder mensen onnodig naar de dokter rennen, hoe beter, want ik denk dat het artsen wel degelijk beïnvloed als de honderdduizendste met eigenlijk niks aan komt die denkt dat hij/zij MG heeft...dat dan die wél MG hebben er idd wel eens tussendoor kunnen glippen.

Maar laten we niet vergeten dat je in de meeste gevallen niet eens een arts nodig hebt, en dat er maar bij zeer weinig patiënten medicijnen nodig zijn, en bij nog minder zieknhuisopname.

Dat ben ik helemaal met je eens. Maar ik betwijfel of het hier minder erg is. Ik zie soms een programma over de huisartsenposten hier in Nederland en soms zit ik met open mond te kijken waarvoor mensen daarheen gaan.
En lees op forums dat mensen zichzelf een beetje slapjes voelen en gelijk in paniek hun dokter bellen omdat ze denken dat ze MG hebben.

Maar het is en blijft triest dat er mensen onnodig sterven.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 07:41

Hier is het ook al behoorlijk erg met de eerste hulp posten.
Mensen zittten voor de eenvoudige kwaaltjes al bij de eerste hulpposten.
Mensen die voor belangrijke kwalen er zitten kunnen soms uren wachten op hulp.
Met alle gevolgen vandien.