Hyperventilatie wie heeft het en wat doe jij er aan?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Charlie_P

Re: Hyperventilatie wie heeft het en wat doe jij er aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:35

Oja, die koppijn inderdaad...Drama, maar komt ook vaak door verkeerd ademen. (dacht al dat ik iets in mn kop had ofzo, want soms echt weken achter elkaar hoofdpijn). En soms voel je het gewoon opkomen, terwijl je met je ademhaling loopt te rotzooien, 1+1=2 natuurlijk, dus heeft zeker met elkaar te maken.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 21:12

Ja klopt dat heeft waarschijnlijk allemaal met hyperventilatie te maken. Ik heb inderdaad ook altijd een soort van brok in mn keel waardoor ik moeilijk kan ademhalen en eten. Ikj viel kilo's af. En ik ben nog steeds heel vaak moe. Maar dat word steeds weer een beetje beter. Ik heb het ook op de raarste momenten

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 19:25

Het is al weer even geleden maar het is vanmorgen weer begonnen de hyperventilatie i kwas zo blij dat ik een een poosje af was en nu begint het weer. Gelukkig had ik weer wat energie gespaart zodat het er nu weer door gebrast kan worden haha. Maar ik heb vnadaag weer wat nieuws. Pijn o pde borst en tintels in mn armen maar verder niet benauwd komt jullie dat ook bekend voor?

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:20

Pijn op de borst en tintelingen zijn symptomen waar ik sinds een paar dagen ook weer héél erge last van heb... hoop dat het snel weer wat minder wordt, want het vreet energie en ik ben al zo futloos de laatste tijd!

Sterkte Ach gut

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:30

Echt pijn op de borst ken ik niet, wel die tintelingen, ook in mn hoofd. Inderdaad heel vermoeiend allemaal en soms moeilijk om genoeg energie op te brengen voor werk en studie. Maar het zal toch moeten! Lijkt ook altijd of je de enige bent die er last van heeft, ken echt niemand in mn omgeving die het ook heeft (al weten de meeste mensen het ook niet van mij)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 21:07

ja inderdaad ook soort van tintelinge rond mn borst heel appart. Net of je bh veel te strak zit en de randjes er op drukken ja beetje moeilijk te beschrijven

radje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 23:32

Ik heb ook een aantal jaren hyperventilatie gehad, waardoor ik ook paniekaanvallen kreeg.
De symptonen die ik had waren, slecht zicht, druk op de borst, tintelen in mijn vingers, hevig zweten- daarna ijskoud, zwaren benen, net of er een band langs mijn keel zat, ik kon geen bh dragen want die drukte in mijn maag, hartkloppingen, kramp rond mijn borstbeen, duizelig, misselijk en noem maar op.

De oorzaak was verkeerd ademen, door mijn borst en niet duur mijn buik. Hiervoor heb ik cesar therapie gehad en dat werkte heel goed.

Later bleek dat ik ook het syndroom van tietze heb ( chronische onsteking van het kraakbeen in de borstkas)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 21:20

ok wat een verhaal zeg. Ik vind een bh ook niet echt lekekr zitten

AnoukSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:25

Ik volg ook een therapie van maatkracht vanwege chronische hyperventilatie, en voel me in een paar weken al stukken beter, ik kan het echt aanraden! Het enige nadeel is dat je het zelf moet betalen, maar na als je je zo ellendig voelt wil je dat ook wel betalen! www.maatkracht.com

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 21:28

haha ok. Het ging echt een paar weken goed en nu moest ik deze week naar het ziekenhuis voor mn andere handicap en nu heb ik pillen gekregen waar i kvrijdag mee moet beginnen en vind ik wel weer spannend en daar komt het van denk ik. Het gaat al wel weer wat beter. Alleen de druk op mn borst blijft wle een beetje

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:29

@kleinelinda: fijn dat het in ieder geval een paar weken zo goed ging! En nu herken je het al, je zegt dat je het spannend vindt en dat je daardoor waarschijnlijk meer last hebt. Alle reden hoor om zoiets spannend te vinden, ik sta er niet raar van te kijken dat je op zo'n moment weer meer last krijgt!
@radje: dank je dat je costochondritis hebt opgelopen door je hyperventilatie of andersom?

En heeft iemand nog goede tips om het bh-probleem op te lossen? Ik heb hier namelijk nog steeds last van.

radje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:24

Ik denk andersom, omdat de symptonen van tietze dichtbij die van een hartaandoening liggen, waardoor de angst is ontstaan. Maar ik weet niet zo heel goed meer wanneer het is begonnen ik was toen een jaar of 15 denk ik ben nu 32 en ben nu 3 jaar van de hyperventilatie af.
Als ik terug denk heb ik wel een x bijna al mijn ribben gekneusd gehad om dat ik met turnen boven op de evenwichtbalk lazerde, misschien is toen tietze ontstaan, ook had ik er vaak last van na het stro lossen bijv. en ik merk dat als ik zware dingen doe het vaak terug komt. Dan bedoel ik de pijn rond mijn borstbeen, hyperen ga ik daardoor niet meer omdat ik me er niet druk meer om maak.

Omdat ik niet wist dat ik tietze had ben ik mezelf gek gaan maken denk ik. En dan ga je van alles voelen en overal het ergste van denken.
Hetheeft echt een paar jaar mijn leven bepaald, ik durfde niet eens meer alleen weg, ik ging niet meer uit, durfde geen auto te rijden. dat doe ik nu allemaal weer wel, behalve alleen in de auto over de snelweg durf ik nog steeds niet goed, ik doe het wel maar dan ook maar een klein stukje.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 19:49

wat is tietze sorry snapte het niet helemaal meer. Ik heb alles wel gelezen. Inderdaad ik ga ook steeds alles voelen mn borsten en onder bij mn ribben bij mn hart mn pols enzovoort. Echt heel erg het word wel langzaam wat minder

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:11

kleinelinda schreef:
wat is tietze sorry snapte het niet helemaal meer. Ik heb alles wel gelezen. Inderdaad ik ga ook steeds alles voelen mn borsten en onder bij mn ribben bij mn hart mn pols enzovoort. Echt heel erg het word wel langzaam wat minder

Tietze is een chronische ontsteking van het kraakbeen rondom de ribben en borstbeen. Ze weten niet precies hoe het ontstaat, maar het begint meestal na een val of overbelasting.
Ik heb ook last van mijn ribben en borstbeen en alles in die buurt. Maar er zitten op die plekken ook heel veel kleine spiertjes waarin je waarschijnlijk een soort van spierpijn krijgt door het verkeerd ademhalen. Ik voel ook nog steeds hoor of de pijn daarvandaan komt. Het verschil is wel dat ik mezelf vroeger zowat lek prikte en nu is een por voldoende om mezelf gerust te stellen.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:51

Ik heb het ook een hele tijd gehad door stress. Ik kreeg ook hartkloppingen, duizelingen (echt het gevoel dat je flauw gaat vallen) en druk op de borst/ademhalingsproblemen.

Wat bij mij heel erg geholpen heeft is veel water drinken! Dat heeft echt heel goed geholpen. Er is ook een hyperventilatieforum, even googlen dan heb je het zo gevonden.

En vooral caffeine houdende producten vermijden als koffie/cola etc.

radje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:50

Nu ik bijna geen cola meer drink heb ik idd minder last van een drukkend gevoel in mijn maag/borst

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 14:59

okay!!! Dat is een goeie tip!! Kijken of het bij mij ook zo werkt. En tietse ofzo best appart zeg. Ik voel het namelijk ook vaak alles aan de rechterkant beetje raar tintelig gevoel

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:09

Ik heb vorig jaar heel veel last gehad van hyperventilatie, daarna is t een tijd weggeweest, maar de laatste tijd gaat het elke keer bijna mis. Ik loop nog niet te hyperventileren, maar wel heel 'zwaar' en snel te ademen.

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:18

absque_dubio schreef:
Ik heb vorig jaar heel veel last gehad van hyperventilatie, daarna is t een tijd weggeweest, maar de laatste tijd gaat het elke keer bijna mis. Ik loop nog niet te hyperventileren, maar wel heel 'zwaar' en snel te ademen.

Dat klinkt meer als chronische hyperventilatie, het continu verkeerd ademen. De meeste in dit topic hebben daar last van zo te lezen. Volgens mij komen de hyperventilatie-aanvallen zoals je ze in films wel eens ziet eigenlijk maar vrij weinig voor, of als gevolg van continu verkeerd ademen wanneer er een paniek-aanval ontstaat.

radje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:26

Als je druk op je borst voelt en je drukt tegen je borstbeen en als het dan pijn doen, kan je best tietze hebben, anders moet je ff googelen. Het komt best vaak voor, zonder dat je het weet.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:28

Ivon schreef:
absque_dubio schreef:

Dat klinkt meer als chronische hyperventilatie, het continu verkeerd ademen. De meeste in dit topic hebben daar last van zo te lezen. Volgens mij komen de hyperventilatie-aanvallen zoals je ze in films wel eens ziet eigenlijk maar vrij weinig voor, of als gevolg van continu verkeerd ademen wanneer er een paniek-aanval ontstaat.

Ik adem niet de hele dag verkeerd, maar in een situatie met veel stress of emoties begin ik zwaar te ademen, gelukkig blijft het tot nu toe daar bij. En ik hoop dan ook niet dat ik weer ga hyperventileren. Vorig jaar werd ik daar helemaal gek van, wat is dat vreselijk zeg.

Rietjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:16

Mijn vriend heeft het gehad, het is inmiddels wel een tijd geleden.. Hij moet zoizo niet zonder ontbijt het huis uit gaan..
Hij werdt er eerst altijd een beetje bang van.. bang om neer te gaan etc. maar hij heeft nu geleerd zich rustig te houden, en heeft het zo 'overwonnen' maar het lijkt me erg lastig!

radje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:53

Als je geen angst meer heb om een aanval te krijgen, heb je er idd minder last van. ik dacht iedere x straks krijg ik het weer... en dan komt het ook. ik heb ook geen angst meer, omdat ik er al een paar jaar geen last meer van heb, wel sommige symptonen nog, maar omdat je weet wat het is en weet hoe je ermee om moet gaan, zakt het weer.

Hebben jullie trouwens ook wel eens last van een opgejaagd gevoel in je lichaam?

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:42

Hoe bedoel je dat precies?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 21:50

Ik ben vandaag niet aan de medicijnen begonnen. Er stond in de bijsluiter dat je hartslag langzamer ofz o kan gaan. Ik alweer in paniek omdat ikde medicijnen nu niet durf te nemen. en ik wil ze juist wel weer nemen. Maar weer dus niet goed wat ik moet doen. Het zijn spierverslappers voor mn handicap en het komt dus vaak voor dat mensen dat krijgen vna die langzame hartdinges nou aj hoe je het wilt noemen. Dus ja. Zit ik weer te twijffelen