Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Fleurtje100 schreef:@ Mistral, volgens mij geef ik gewoon mijn mening (net als jij) en ik heb nergens gezegd hoe de ouders van de TS hun geld uit moeten geven. Iedereen oordeelt hier over hoe lang je nodig hebt om je haar te wassen, of twee keer wassen wel nodig is etc. Toen ik ik 16 was en ik snel vet haar had deed ik het ook twee keer wassen, dat werd het veel minder snel vet, en ik had echt wel goede shampoo hoor. Het ene haar is het andere niet. Het ligt ook een de kraan die je hebt. Met de thermostaat van thuis had ik altijd snel water op de juiste temperatuur. Nu in mijn studentenhuis (met beetje vreemde kraan) sta ik soms echt even te draaien voor ik de juiste temperatuur heb. Als de buren (zitten op dezelfde ketel) net ook warm water pakken is het warme water kouder, dus dat is iedere dag weer passen en meten. Tijdens het douchen wordt het soms ook ineens koud en dan moet ik weer meer warm minder koud etc.
TS heeft trouwens al aangegeven dat ze niet mee mag betalen aan de rekeningen om langer te douchen, haar ouders willen gewoon dat ze in 7 minuten leert douchen. Ik heb zo'n vermoeden dat de TS, aangezien ze haar eigen zorgverzekering ed. betaalt inmiddels al 18 is en dan vind ik het maar vreemde regels, meebetalen en eigen verantwoordelijkheid zou ik dan eerder zeggen.
Nog iets: Wettelijk gezien zijn je ouders tot je 21 financieel verantwoordelijk voor je (ook pas vanaf je 23e krijg je een redelijk minimunloon, daaronder krijg je nog jeugdloon). Zo gek is het niet dat je onder die leeftijd thuis gebruik mag maken van de douche.
runningkawa schreef:en de een bezuinigt op dit de ander op dat en de ander vind lang douchen onzin...
Zo werkt dat als je thuis woont...als je later op jezelf woont mag je het helemaal doen zoals je zelf wilt
Nu niet....
Ielsje schreef:Waar slaat deze opmerking nou nou weer op???
Ik heb ook natuurkunde en rekenen op school gehad, en weet heus wel hoe een waterrekening eruitziet!!
Water is wel degelijk erg goedkoop!!
De gaskosten, dáár gaat het om! NIET om de kosten van het water!!
water kost gemiddeld tussen de 0,00117 - 0,00200 euro per liter
We douchen gemiddeld 7,5 minuut en verbruiken daarbij gemiddeld 57 liter water.
Dat betekent dat je per douchebeurt van 7,5 minuut 0,114 euro kwijt bent
Douche je twee keer zo lang (dus 15 minuten) ben je 0,228 euro kwijt...
Als je 15 minuten ipv 7 minuten verspil je dus ongeveer 12 eurocent!!
Nou, nou wat een verspilling!!!![]()
En helemaal in het geval van de TS is het dus GEEN verspilling, omdat ze dus om de dag doucht..
Daarom vind ik de argumenten van de ouders kinderachtig en nergens op slaan....
Citaat:emig zeg, wat een gezeik over de douche tijd. En alle opties die we aandragen zijn niet goed. Er zijn genoeg problemen in de wereld en dan ga jij je hier druk om maken.
IndianLady schreef:Jee, 2 tot 3 keer per dag de vaatwasser?? Ja dan snap ik dat ze zo'n punt maken met waterbesparing. Maar zoals gewoonlijk besparen de meeste mensen op de verkeerde dingen. Een vaatwasser is een luxe iets, een douche nou net iets minder. Dat lijkt mij belangrijker.
MISTRAL94 schreef:Leuk hoor je berekening maar je moet kijken naar het eind bedrag wat je per kwartaal betaald. Je gebruikt voor veel meer dingen water niet alleen voor de 7 minuten douchen. Wij betalen 139 euro voor het water dus hoe kom je erbij dat het goedkoop is?
runningkawa schreef:Ze kan ook naar de kapper![]()
(grapje hè)
Ik vraag me af als de regel er wat langer is of er dan zo precies gekeken wordt?
Vast niet, maar nu om hem aan te leren natuurlijk wel
Ielsje, niet elke ketel geeft toch evenveel water per minuut?
En je hebt ook nog gas...en ja ouders...helaas soms... maar zo zit dat thuis
EngeltjeS schreef:Ik betaal niks, kwa huishouden.
Zelf onderhoud ik wel mezelf (ziekezorg, kleding, rijbewijs, school etc) daarom mag ik 'zonder' kosten thuis blijven. Tot ik school vrij ben. (nog 2 jaar).
Ook heb ik andere kosten, mijn hond, konijn, katten, rijbewijs (zoals eerder genoemden school etc.)
Dit zijn flinke kosten.
De vaatwasser draaid denk ik zo'n 2 of 3x per dag. Persoonlijk vind ik dit te veel. Het kan makkelijkk 1x of max. 2x.
We gebruiken geen verwarming, maar hebben een houtkachel. Veel beter voor de kosten en het huis blijft langer warm.
In de winter trek ik ook een dikke trui aan, en wacht zo lang mogelijk met de kachel of douche.
Ik vraag alleen om die extra minuutjes om te douchen...
ooh en ik las ergens de vraag: waarom maak je er een topic over?
Omdat ik graag de meningen van anderen wil weten.
MISTRAL94 schreef:Jij zegt water is goedkoop dat is het dus niet dat probeer ik je duidelijk te maken maar schijnbaar wil je dat niet begrijpen.
Ielsje schreef:MISTRAL94 schreef:Jij zegt water is goedkoop dat is het dus niet dat probeer ik je duidelijk te maken maar schijnbaar wil je dat niet begrijpen.
PFF.... moet ik het voor je uitkauwen??
goed dan, omdat JIJ het niet wil begrijpen
volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Drinkwater
- Duizend liter water ( 1 m³) kost in Nederland 1,17 tot 2,00 euro oftewel 0,00117 - 0,00200 euro per liter
- gemiddeld verbruiken wij 124 liter water per dag...
- 124 * 0,002 * 365 = € 90,52 per jaar... DIT IS MINDER DAN 10 euro per maand!!!
De rest van het bedrag wat op je water rekening staat is rioolbelasting en dat soort sh1t. Dat betaal je per huishouden, ongeacht hoeveel water je gebruikt... DAAR kun je dus niet op bezuinigen!!
die 139 euro van jou zal dus ook voornamelijk bestaan uit belastingen die je hoe dan ook moet betalen. OOK als je 7 minuten ipv 15 minuten gaat douchen.
conclusie: ja water is goedkoop... De energie die je verbruikt om water te verwarmen daarentegen is NIET goedkoop..
Als de ouders zouden zeggen dat de TS minder moet douchen om het energieverbruik omlaag te brengen kan ik me daar volledig in vinden.
Echter als ze WATER als argument gaan gebruiken vind ik dat onzin!
Ielsje schreef:Pff?? gaan we Afrika erbij halen??
DAAR hebben we het toch helemaal niet over!!!