Spastische darm belemmert leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 18:13

Def; dat is zeker zo Ja er zijn zoveel mooie dingen, en die moet je ook blijven zien Lachen absoluut!

ik durf echt amper bij andere mensen naar de wc Bloos
liefst gewoon thuis, kan ik zolang blijven zitten als ik wil Tong uitsteken

wil ook een eetdagboek gaan bijhouden, kijken welke dingen ik wel en niet kan eten..
verder maar daslookdruppels besteld van A vogel, schijnen te helpen tegen opgeblazen gevoel/winderigheid. Hoop het maar...

ik werk in de thuiszorg, dus ik krijg overal koffie (soms thee), maar soms zó sterk, merk dat ik daar ook niet goed tegen kan Scheve mond
En ik vind het ook lastig om langzaam te eten en goed te kauwen, scheelt ook een heleboel, maar vaak is het ff snel tussendoor een paar boterhammen wegwerken, dat is ook niet echt bevorderend voor de darmen Clown

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:43

daslookdruppels? Nog nooit van gehoord! En aangezien ik ongv. alles heb geprobeerd is dat vrij zeldzaam Haha!
Dus bedankt!

Ik heb in een justitiele instelling gewerkt (gevangenis mag je niet meer zeggen tegenwoordig) en daar was het een ramp met avonddienst. Dat eten was er zooo slecht.. ik zat de halve avond op de wc.
Gelukkig kan ik nu bijna altijd thuis eten.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 23:12

ik heb gelukkig nooit hele ernstige klachten gehad; alleen een buik die niet zou misstaan bij 5 maand zwangerschap, kramperige buikpijn alsof je heel erg ongesteld bent maar te weinig om je ziek te melden en als het overgaat, heel veel winden laten.
Tja en een stoelgang waar je werkelijk geen peil op kunt trekken. Of 4 x op een dag en daarna weer 4 dagen niet.
Nu, na de behandeling van de homeopaat, zijn de klachten mild en storen ze me niet echt.
Daarvoor heb ik een paar jaar geleden een paar keer een hele heftige pijnaanval gehad, zodat de ha dacht dat ik nierstenen had. Voor noodgevallen heb ik nog altijd diclofenac zetpillen in huis maar ik geloof dat ze al over datum zijn.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 23:21

ik hoop zelf persoonlijk dat het weer overgaat. vroeger had ik hier nooit last van

vet eten kan ik bijna niet verdragen. iedereen die niet meer weg durft raad ik gewoon van die pilletjes die je darmen rustig houden aan. het helpt echt. als ik thuis ben maakt het niet uit hoe lang ik op de wc zit. maar bij een ander is het even niet anders. en neem ik dus een pilletje zodra ik voel dat het misgaat. en het werkt echt heel erg snel!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 08:42

Def schreef:
denk dat het bij iedereen anders is.
Rocco1: het kan inderdaad zijn dat jij een milde vorm hebt.
Ik denk ook dat de mensen die dit niet zo heel erg hebben, niet zo heel snel op zoek gaan naar een topic hierover.

Cyntje: waarom vraag je niet in de supermarkt of je daar naar de wc mag?

Omdat ik me daar onwijs voor schaam Bloos
Normaal winkelen we altijd in de super waar we beide werken dus dan maakt het me niks uit. Maar in de vakantie doen we elders onze boodschappen en nee... dan liever niet Nagelbijten / Gniffelen

Overigens is het vanochtend compleet drama Verdrietig
Zit alweer aan de Norit anders hoef ik straks de stad niet eens in!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 08:55

Cyntje Ach gut hopelijk kun je straks alsnog de stad in.
Vervelend he, die rotdarmen Boos!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:02

Ik heb het al een tijdje niet zo gehad. Maarja... mijn lijf moest aan Sonja wennen. Nu hebben we vakantie dus kijken we niet zo nauw... en daar heb ik dus de 'lol' van Clown

Vriend is nu Norit bij halen... dadelijk maar een lading Dusputal erin en dan moet ik het wel kunnen redden denk ik Nagelbijten / Gniffelen

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:04

Cyntje schreef:
Def schreef:
denk dat het bij iedereen anders is.
Rocco1: het kan inderdaad zijn dat jij een milde vorm hebt.
Ik denk ook dat de mensen die dit niet zo heel erg hebben, niet zo heel snel op zoek gaan naar een topic hierover.

Cyntje: waarom vraag je niet in de supermarkt of je daar naar de wc mag?

Omdat ik me daar onwijs voor schaam Bloos
Normaal winkelen we altijd in de super waar we beide werken dus dan maakt het me niks uit. Maar in de vakantie doen we elders onze boodschappen en nee... dan liever niet Nagelbijten / Gniffelen

OOh ik ben op het punt dat ik hier overheen ben hoor... Is alleen maar onnodige stress

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:24

Als ik echt weet dat ik het niet red doe ik het wel hoor Knipoog
Ik heb PDS ook compleet geaccepteerd in mijn leven en iedereen weet ervan dus schaam me verder nergens voor Lachen
Anders zorg ik altijd wel dat ik snel bij de MAC ofzo naar binnen ren maar waar we op dat moment waren zag ik het niet zo zitten Bloos

En in die zin heb ik het zo geaccepteerd dat ik me rustig kan maken op zo'n moment. Zolang ik maar kan lopen of stil kan gaan staan wanneer ik wil Knipoog en dan kan ik het nog even rekken Ja dus niet ga staan stressen want dan is het helemaal einde verhaal Vork

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 21:29

Cyntje; nog zonder al te veel klachten de stad in gekund?

ff vraagje; iemand ervaring met aeropax?

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 21:46

_Lott schreef:
ik hoop zelf persoonlijk dat het weer overgaat. vroeger had ik hier nooit last van

vet eten kan ik bijna niet verdragen. iedereen die niet meer weg durft raad ik gewoon van die pilletjes die je darmen rustig houden aan. het helpt echt. als ik thuis ben maakt het niet uit hoe lang ik op de wc zit. maar bij een ander is het even niet anders. en neem ik dus een pilletje zodra ik voel dat het misgaat. en het werkt echt heel erg snel!

Mag ik vragen welke pilletjes dat waren? Of heb ik daar over heen gelezen?

Vandaag weer naar de huisarts geweest. Heb namelijk ook psychische klachten en het blijkt dat ik al die tijd onder behandeld ben bij het GGz/Lentis (verkeerde behandeling gehad), de behandeling die ik nodig ben hebben ze alleen in Groningen (ik woon in Nieuweschans). Daar dus eerst een verwijsbrief voor gehaald.
Ook ben ik vorig jaar geopereerd op een gênante plek en dat deed nog altijd pijn, de gynaecoloog zei al die tijd tegen mij dat het tussen m'n oren zat en me aanstelde. Nu had ik het laatst al met de huisarts erover gehad (we hebben nu een andere erbij) en die wou toch wel even kijken, heb ik waarschijnlijk een ontsteking Scheve mond Eerst zalf proberen en hopen dat het overgaat.. Ze zei : het is wel logisch dat je zoveel pijn hebt.. Door de hechtingen gaan zenuwen bij elkaar zitten en dat word sowieso vaak al gevoelig, als je er dan ook nog een ontsteking bij hebt Clown
Was dus een beetje teleurgesteld in m'n gynaecoloog dat ze me nooit geloofde dat het nog zoveel pijn deed.

Gelukkig is mijn buik nu al 2 dagen redelijk rustig (na 10 dagen constant pijn), dus daar ben ik wel heel erg blij mee. Heb nu van de huisarts in ieder geval dyclofinac zetpillen gekregen en ook gewone pilletjes (voor als ik onderweg ben of i.d.).

Ben dus wel blij dat we een andere huisarts erbij hebben en die me echt gelooft als ik aangeef dat het pijn doet (ze heeft zelf de ziekte van Crohn en weet dus hoe vervelend die buikkrampen zijn).

Sorry voor het lange verhaal, maar wou het even kwijt.. Lucht even op.. Bloos

Cyntje, ik hoop trouwens dat jij nog zonder al teveel problemen de stad in bent kunnen gaan Lachen

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 15:31

Ik heb ook dat ik me er vreselijk voor schaam hoor Nagelbijten / Gniffelen
Mijn vriend weet wel hoe erg het is en zijn moeder weet het ook wel. Maar zijn broertje en zusje die weten het niet echt geloof ik. Dus ga ik daar ook niet echt makkelijk naar de wc.

MM: aeropax is dat wat je op recept moet krijgen of zijn dat die pilletjes die je 3 maal daags moet nemen? En je zonder recept kan krijgen?

Gister had ik ook weer onwijze last, ik had ontzettende hoofdpijn en ik weet dat als die maar lang genoeg duurt ik ook buikpijn krijg Scheve mond ik dacht echt nog even en ik ga zo ontzettend overgeven Nagelbijten / Gniffelen En dan was ik ook nog bij vriendje daar thuis voel ik me toch minder relaxed als ik weer eens last heb.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:02

_Micha_ schreef:
Ik heb ook dat ik me er vreselijk voor schaam hoor Nagelbijten / Gniffelen
Mijn vriend weet wel hoe erg het is en zijn moeder weet het ook wel. Maar zijn broertje en zusje die weten het niet echt geloof ik. Dus ga ik daar ook niet echt makkelijk naar de wc.

MM: aeropax is dat wat je op recept moet krijgen of zijn dat die pilletjes die je 3 maal daags moet nemen? En je zonder recept kan krijgen?

Gister had ik ook weer onwijze last, ik had ontzettende hoofdpijn en ik weet dat als die maar lang genoeg duurt ik ook buikpijn krijg Scheve mond ik dacht echt nog even en ik ga zo ontzettend overgeven Nagelbijten / Gniffelen En dan was ik ook nog bij vriendje daar thuis voel ik me toch minder relaxed als ik weer eens last heb.

aeropax is zonder recept te verkrijgen, zijn zowel in pilvorm als in drank-vorm.. ben benieuwd of zoiets werkt..
Nav jou reactie ben ik benieuwd hoe bij iedereen je vriend/partner/man reageerd op je PDS?
Ik heb er pas sinds een paar maanden last van en ik schaam me er ook echt voor Bloos
slaap vaak liever thuis dan bij vriendlief, rn ik vind het ook wel lastig om erover te praten.. maar als ik me druk ga lopen maken heb ik er wel veel meer last van, dus wat dat betreft kan k er weer beter wel over praten...

van de week maar weeris richting de dokter.. diaree is wel veel minder geworden Lachen alleen nog steeds vaak en veel krampen, winderigheid, en opgeblazen gevoel.. heel irritant Boos!
ik slik nu wel vaak rennie deflatine, kan ik iig wat rustiger slapen..

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:05

Kan me niet veel meer herinneren maar ben van de week ook nog in de stad geweest en toen kon ik ook niet lang blijven Scheve mond
Tis de laatste tijd toch al niet zo geweldig met mijn darmen gesteld No Cheer

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:16

Nav jou reactie ben ik benieuwd hoe bij iedereen je vriend/partner/man reageerd op je PDS?
Ik heb er pas sinds een paar maanden last van en ik schaam me er ook echt voor Bloos
slaap vaak liever thuis dan bij vriendlief, rn ik vind het ook wel lastig om erover te praten.. maar als ik me druk ga lopen maken heb ik er wel veel meer last van, dus wat dat betreft kan k er weer beter wel over praten...

Die van mij is er na 8 jaar aan gewend. Ik heb me er nooit voor geschaamd eigenlijk bij hem.
Soms snapt hij dingen niet, waarom ik de ene keer wel pizza kan eten en de andere keer niet. Hebben we ook wel eens ruzie over gehad.
Ik heb op een gegeven moment gezegd, je kan erover in discussie gaan, maar dat heeft geen zin. Neem het gewoon aan. Nou dat doet ie dan maar. Hij probeert verder wel veel rekening te houden met me.
We hebben samen erg gelachen toen ik na de endoscopieeen op de uitslaapkamer ontzettend veel gasoverschot had Haha! en daar geen controle over...
Die schaamte ben ik echt voorbij met hem

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:23

Mijn vriend doet heel lief tegen mij en vindt het zielig... ik heb eens 1 van zijn pancreasetabletten gehad en die hielp heel goed Haha!. Maar ik wil geen medicijnen slikken die ik niet voorgeschreven heb gekregen.

Ik slik wel domperidon tegen het opgeblazen gevoel en de misselijkheid. Ik heb ze altijd bij de hand, maar probeer er zo min mogelijk te nemen, alleen als het echt niet meer gaat.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:40

pfoe, dat is nogal wat allemaal,

ik heb soms in periodes zeg maar, veel last van buikpijn, echt pijn, dat je krom staat, krijg er soms rare blikken van Vork
en winderigheid herken ik ook, ik ben ook altijd heel zenuwachtig om bij anderen te gaan slapen, ga er niet graag naar de wc. Als ik op de handelsstal slaap, ga ik ook gewoon in de ochtend (dus nog voor de pensionklanten die daar ook staan komen) naar de wc. Terwijl ik in dat huis ook gewoon naar de wc kan, maar daar voel ik me minder op mijn gemak Tong uitsteken ik heb het ook vaak zo erg dat je mijn darm kan voelen, is heel raar maar als je dan aan de onderkant van mijn buik voelt, voel je precies een stukje darm
lig er soms wel wakker van, van de pijn. Slik er geen medicijnen voor en ben ook nog niet langs de HA geweest omdat mijn moeder het aanstellen vind, juist ja, dus ik weet nie of ik een spastische darm heb of PDS Knipoog

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:50

Ik had een hele lieve vriend die me compleet begreep en steunde.. Na ruim 3,5 jaar heeft hij me van de een op de andere dag aan de kant gezet.. Verdrietig Heb gewoon zoveel meegemaakt, trek het op dit moment echt niet..

Het gevolg van dit alles: niet kunnen eten of drinken, neem ik 1 hap komt het omhoog.. (vandaag ging dat iets beter..)

Mijn darmen zijn zo van slag.. zit constant op de wc met kramp, komt gewoon alleen maar vocht uit Sigaar Erg pijnlijk..

Ja ik merk geestelijk en lichamelijk gigantisch wat dit met mij doet.. Ben echt kapot.. Mijn maatje kwijt Huilen

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:39

@ Def; mijn vriend is erg lief. Ik heb de pijn dus meestal met uitgaan, en ik wil meestal gewoon blijven maar hij wil vaak dat we gaan. Verder heb ik er dus nu niet zoveel last meer van. Ik eet nu 2x per dag 2 á 3 boterhammen en avondeten, nauwelijks tussendoortjes. (fruit als toetje ofzo) en dat gaat me heel goed af.

@Kaatje: Sterkte meisje Ach gut

@ Sheran: Werkt domperdon wel bij jou? Bij mij werkte het helaas niet, maar dat is wel fijn voor je joh! Haha!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:41

@Alexx (ik neem aan dat ik Sherdon ben Haha!): ja, domperidon helpt bij mij iig wel tegen de misselijkheid! De krampen gana er helaas niet van over. Maar het is toch al wat!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:43

haha ja sorry had het al veranderd, ik had je naam ietsje te snel gelezen

Fijn dat het werkt tegen misselijkheid.. Dat is in iedergeval iets ja.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:43

helpt het bij jou dan ook niet tegen de misselijkheid, Alexx? Of heb jij dat niet?

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:53

nee misselijkheid heb ik niet echt. Maar toen ik uitlegde aan mijn arts dat ik steeds s'nachts wakker werd en dan kotsmisselijk was en naar de WC moest rennen waar het er aan twee kanten uitkwam(dit was in december), Zei hij dat ik dan maar aan de domperdon moest, maar ik wás helemaal niet misselijk, ja maar eventjes en dan kotste ik meteen alles eruit Sigaar . Maar toen ik aan meneertje arrogant uitlegde dat ik eigenlijk al jaren last heb van krampen 's avonds, vertelde hij met opgeheven hoofd dat hij toch mediceinen had gestudeert en dat ik nou gewoon eens even naar hem moest luisteren en domperdon nemen.
Nou die werkte natuurlijk niet. De oorzaak was teveel stress, ik ben toen van school veranderd en toen is het gestopt. Maar daardoor zijn mijn darmen nog wel extra verkloot.
Maargoed, dat was de 2e keer in mijn leven dat ik naar een huisarts ging dus hij zou al moeten weten dat ik geen aansteller ben die voor ieder wissewasje naar de huisarts rent.

Maar nu ben ik niet misselijk, dus heeft domperidon ook niet zoveel zin Haha!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:01

Alexx schreef:
nee misselijkheid heb ik niet echt. Maar toen ik uitlegde aan mijn arts dat ik steeds s'nachts wakker werd en dan kotsmisselijk was en naar de WC moest rennen waar het er aan twee kanten uitkwam(dit was in december), Zei hij dat ik dan maar aan de domperdon moest, maar ik wás helemaal niet misselijk, ja maar eventjes en dan kotste ik meteen alles eruit Sigaar . Maar toen ik aan meneertje arrogant uitlegde dat ik eigenlijk al jaren last heb van krampen 's avonds, vertelde hij met opgeheven hoofd dat hij toch mediceinen had gestudeert en dat ik nou gewoon eens even naar hem moest luisteren en domperdon nemen.
Nou die werkte natuurlijk niet. De oorzaak was teveel stress, ik ben toen van school veranderd en toen is het gestopt. Maar daardoor zijn mijn darmen nog wel extra verkloot.
Maargoed, dat was de 2e keer in mijn leven dat ik naar een huisarts ging dus hij zou al moeten weten dat ik geen aansteller ben die voor ieder wissewasje naar de huisarts rent.

Maar nu ben ik niet misselijk, dus heeft domperidon ook niet zoveel zin Haha!

Ach gut
Eerst had ik ook zo'n huisarts. Vreselijk... je wordt afgescheept met dingen waarvan je ZEKER weet dat ze niet gaan werken omdat je geen last hebt van datgene dat ze bestrijden... ik kreeg Ranitidine, een maagzuurremmer. Ik heb helemaal geen last van brandend maagzuur... ja, soms, maar dat vind ik niet zo erg omdat het heel incidenteel is. Werkte niet, kreeg ik Omeprazol, een maagzuurblokker. was ik alleen maar de hele dag misselijk van. Dus ik had zoiets van Doei, doei huisarts!

Nu heb ik een hele fijne Lachen

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:08

oh dat is fijn, nou deze vent is inmiddels vertrokken, en er zijn nog veel anderen in die kliniek. Maar ik ga dus bijna nooit naar de huisarts, mijn vader is zelf arts dus als ik iets uitgeschreven krijg van een HA kan hij altijd even beslissen of het uberhaupt wel zin heeft. Dat is wel heel erg makkelijk!