Fibromyalgie, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JollyJumper

Re: [Centraal] Fibromyalgie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:32

Jeetje, kom per toeval terecht op dit topic en was even aan het lezen maar ik kom zoveel herkenbare dingen tegen! Ik had natuurlijk wel gehoord van fibromyalgie (ben jaren doktersassistente geweest) maar dat kwam volgens mij alleen bij oude mensen voor Clown dacht ik...
Nu zit ik al jaren in de lappenmand maar zo oud ben ik toch ook weer niet (44 Haha! ) dus ik was eigenlijk net van plan eens naar een dokter te stappen. Nou doe ik dat niet zo snel (tja, als je jaren bij een dokter hebt gewerkt kijk je wel uit Bloos ). Maar de dingen die ik hier lees komen me zo bekend voor, vooral die hoge spierspanning is bij mij een groot probleem. En ook mijn rug en nek liggen al vele vele jaren ik puin. En dan weer last van knieen, dan weer enkels, dan weer es schouders. Iedere keer gaat dat wel weg (na soms best wel lange tijd) maar komt het ergens anders weer terug. Het is nu al zover dat ik allebei mijn paarden te koop heb staan omdat ik die jonge springbeesten niet meer aankan. Iedere keer heb ik ze weer lekker aan het lopen en dan staan ze weer weken stil omdat ik niks kan en kan ik weer opnieuw beginnen Huilen . Ik heb ook al mijn hele leven last van extreem veel spierpijn na sporten of inspanning maar zocht daar nooit iets achter. Gewoon slappe hap dacht ik zelf Haha! . En bij mij is het ook dit jaar erger geworden. Ik ben behoorlijk overspannen geweest na het ongeluk en de dood van Jumper vorig jaar en ik heb daardoor dus ook meer lichamelijke klachten gekregen. Heel veel stukjes vielen bij mij op zijn plaats na het lezen van jullie stukjes.
Hoe zijn jullie er eigenlijk achter gekomen dat je FM had? Is er een test voor of zoiets? Ik wil wel een beetje beslagen ten ijs komen bij onze huisarts (die mij overigens wel altijd serieus neemt als ik eens met iets kom gelukkig). En hebben jullie ervaring met de link tussen hormooninvloeden en FM?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 17:59

Hey JJ . Welkom , leuk dat je je ook hier meld.

Ik heb geen idee of hormonen een rol spelen, ik zie de link in elk geval bij mij niet.
Ben overigens al jaren aan de pil en nu een aantal jaar zelfs de nuvaring (minimale hormonen)

Ik heb trouwens geen moeite met autorijden.
Ja lang stilzitten maakt stijf, maar dat is nooit anders geweest.
Ben ook erg blij dat ik een supercomfortabele auto heb.

Ik bedenk me nu trouwens wel, ik was altijd heel erg blij met mijn jeep, minder comfort, maar het in en uit stappen was zo ontzettend veel makkelijker... die kuipstoelen die ik nu heb zitten heerlijk.. maar uitstappen is soms erg lastig.. damn..

De huisarts zal je doorsturen naar de reumatoloog, die knijpt in je enkels,knieen, etc, en zal zeggen dat het niet in de gewrichten zit, maar in de banden...

Ik ben nu aan het zoeken naar nieuwe mogelijkheden.

Omdat het niet echt een bewezen ziekte is, wil ik echt alles laten onderzoeken, in de hoop dat ze wel wat vinden.

Ik zat ook te denken, voor paarden met spierproblemen geven ze vitamine E met selenium. Ik ga vrijdag ff kijken of ze dat niet bij de kruidvat voor mensen ook hebben. De moeite waard om te proberen he .
Glucosamine heb ik nog liggen, maar dat is echt voor de gewrichten zelf...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:54

Heeft er iemand hier ook ervaring met een ostheopaat? Fysio helpt niet meer echt bij mij, hij had ook in de gaten dat het FM is en heeft me ook doorgestuurd naar de ostheo. Wordt het ook vergoed door het ZF ?

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:38

Ik kom hier wat voorleggen aan FM'ers...

Ik wilde graag vragen of jullie denken dat ik tekenen van FM vertoon.Voor de duidelijkheid,ja,ik ga naar de dokter,maar moet het hele circuit nog gaan starten en hoop hier wat meer duidelijkheid te krijgen.

Ik maak aanvankelijk een afspraak voor twee dingen die ik veel te lang heb uitgestelt; mijn handen en mijn heup.
Mijn heup doet al heel lang zeer,altijd het gevoel dat hij 'niet goed zit'.Steeds als ik denk,nou ga ik naar de dokter,is de pijn voorbij.Dan mijn handen,wat begon als een zeurend pijntje,is in een paar weken naar stekende gewrichten,stijve vingers en dingen laten vallen gegaan.
Ik zocht op bokt of ik iets kon vinden over zere handen,en kwam zo in dit topic terecht.

Mijn knieën heb ik al jaren gedonder mee,maar na allerlei onderzoeken moet ik ermee leven dat ze niks kunnen vinden.
Mijn nek is altijd al stijf,en heb ook een hele verkeerde houding.
Ik 'hang' voorover,alsof mijn borsten te zwaar zijn.
Ik heb daarom ook altijd hoofdpijn,wat overigens wordt afschreven als 'migraine'.
De welbekende migraine medicatie helpt echter nooit.

Slapen? Vanaf 3 uur als ik geluk heb,terwijl ik zooo moe ben.
En 's middags stort ik dan in.

En regelmatig darm/maag onderzoeken gehad,waar niet meer uitkwam dan keer op keer 'geïriteerd maagdarmvlies'...

Ik moet morgen bellen voor een afspraak bij de HA,ten eerste omdat mijn heup weer zo'n zeer doet,en ik nog steeds die stekende handen en polsen heb.Is het verstandig om dan al aan te kaarten dat deze klachten misschien in verbinding zouden kunnen staan?
Of kom ik dat over als 'ik heb op internet iets gelezen en kom daar nu even over hyperchonder-en'?
En... zal ik een kans hebben of FM?
In mijn familie zitten aardig wat reumaklachten.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 00:18

Citaat:
Maar die korte spieren, das toch wel typisch.

Grappig had dit nooit gelinkt aan FM, dacht altijd dat het of aangeboren was of dat het kwam omdat ik al als 4 jarige begon met paardrijden..
Maar ik kan de meest simpele gym oefeningen dus ook niet.. simpel weg omdat die spieren daar te kort voor zijn, met name rug en bovenbeen spieren lijken gewoon veels te kort en stug.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 06:53

Nou ja! Ik heb idd hier ook nooit bij stil gestaan, maar hier hetzelfde verhaal betreft de korte spieren....

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 06:53

Tivoli, maak jezelf niks wijs voor eje een arts bezocht hebt.

Zeg ook niet tegen de arts dat je denkt dat je dat hebt, geloof me je wil eerst al het andere uitsluiten voor je de stempel Fibro krijgt.

Sla met de vuist op tafel en laat rontchenfoto's maken en bloed afnemen, niet alvast voorleggen dat je denkt dat je dit hebt, en dat een arts dan zegt ja mevrouw dat denk ik ook, en vervolgens krijg je dan te horen dat er niks aan te doen is en je zult leren leven met de pijn...

Osteopaat helpt bij mij eventjes.. Ik vind m alleen te duur om vaker naartoe te gaan.
Consult kost 75 euro, en je krijgt er maar 35 van terug, belachelijke ziektekostenverzekering, en daar betaal ik dan 120 euro per maand voor Boos!

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 07:04

Hier nog iemand die pas de diagnose Fibromyalgie heeft gekregen.
Maar of ik er veel wijzer van wordt is nog maar de vraag,wat ik zo lees overal is er verder weinig aan te doen behalve pijnbestrijding en zelfs dat is niet zaligmakend geloof ik.

Ik was even bang dat ik niet meer mocht paardrijden maar mijn reumatologe moedigde dat juist aan,in bewegingblijven is juist goed zei ze.

Ik zit nog te overwegen om naar Fysiofitness te gaan,heeft iemand hier daar ervaring mee?

En wat gebruiken jullie als pijnbestrijding en hoe vaak?Ik gebruik nu Meloxicam en dat helpt bij mij de ergste pijn weg te halen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 07:07

Ik zit net aan het begin van de hele ladder, de reumatoloog verwees me terug naar de huisarts.

Hij zegt niks aan te doen, alleen pijnbestrijding en psycholoog Scheve mond

Fijn denk ik dan..

Maar laat het er niet bij zitten !!

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 07:13

De mijne verwees me ook terug naar de huisarts.Ik kon ook nog wel een afspraak krijgen bij de reumaconsulente maar ik vraag me af of ik daar wijzer van wordt.

Verder werk ik ook nog eens in de zorg bij dementerende bejaarden en wat voor gevolgen brengt dat weer met zich mee.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 07:14

Hoe bedoel je dat dat gevolgen met zich mee brengt?

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 07:17

Kan ik wel blijven werken bedoel ik.Het is best zwaar werk,heb al jaren altijd pijn en moet ik gaan overwegen om iets anders te zoeken.

Dat zal ook niet meevallen,ben de jongste niet meer en heb eigenlijk alleen maar in de zorg gewerkt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 07:18

Ik heb nog veel zwaarder werk, ik werk op een boerderij.
Voorlopig blijf ik het nog doen.
Ik zou niet weten wat in namelijk anders zou moeten doen ...

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 07:21

Ik zou ook niet weten wat ik anders zou moeten doen. Haha!

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 08:30

crossmonster schreef:
Ik heb nog veel zwaarder werk, ik werk op een boerderij.
Voorlopig blijf ik het nog doen.
Ik zou niet weten wat in namelijk anders zou moeten doen ...

vergeet niet dat voor iederen 'zwaar' anders valt....

sinds mijn moeder is overleden was eigenlijk alles te zwaar... ik werk nu 3 dagen en dat red ik net en dan rijd ik mijn beestje nog amper..... (en ik werk gewoon in een wikel)
het is ook heel moeilijk omdat ik op school heel vaak de eerste paar uur vrij nam, ik kon gewoon mijn bed niet uitkomen, vervolgens vakantiebaantjes had waarbij ik ook vaak ziek was of uiteindelijk maar kassa ging doen en ik heb ook nog eens een beste tijd thuis gezeten.... dus ik ben al blij dat ik die 3 dagen nu heb en volhoud!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:45

Wie gaat er met mij mee emigreren naar Italië?
Ben net terug van 3 weken werken en ik heb verdorie gewoon bijna geen pijn gehad, en dat terwijl ik aan het werk was met paarden en de hele dag aan het lopen was.
Tuurlijk had ik wel iets pijn maar niet zoals ik dat hier heb, ik heb nog niets uitgevoerd en verrek al weer van de pijn, ben ontiegelijk stijf en mn handen zijn weer helemaal dik.

Artsen hadden al tegen mij gezegt verlaat Nederland ga naar een ander klimaat daar heb je een beter leven, en ze hebben hardstikke gelijk Ja
Wel is het zo dat er bij mij heel wat meer mee speelt dat alleen fibro zoals o.a. hartklachten, en juist ook daar had ik bijna geen last van!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:55

Miii wanneer gaan we ? Ik merk ook met de regen en kou dat ik meer last heb dan nu bijvoorbeeld. Hoppa paardjes mee en daar gaan we met z'n alle Haha!

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:42

tsja ook ik kan niet meer werken in de horeca..
moet nu wat zoeken wat minder belastend is maar ja, ga dat maar eens vinden.
heb 5 jaar bij het zelfde bedrijf gewerkt, mn eerste baantje ook nog wel, maar ga toch niet bij voorbaat denken wat ik zou willen gaan doen..
had net promotie gemaakt en alles liep lekker..
en dan inenen is alles weg..
Ik heb echt geen idee wat ik nou verder wil doen..
Maar goed, ook dat komt wel weer.
Nijn, geloof best dat het met warm weer stukken beter gaat!!
Ikke gaat ook mee met emigreren! Tong uitsteken
Nu het hier van die regenachtige rot dagen zijn merk ik dat ik aan alle kanten knak en stijf ben..

Deebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:47

taverno schreef:
Hier nog iemand die pas de diagnose Fibromyalgie heeft gekregen.
Maar of ik er veel wijzer van wordt is nog maar de vraag,wat ik zo lees overal is er verder weinig aan te doen behalve pijnbestrijding en zelfs dat is niet zaligmakend geloof ik.

Ik was even bang dat ik niet meer mocht paardrijden maar mijn reumatologe moedigde dat juist aan,in bewegingblijven is juist goed zei ze.

Ik zit nog te overwegen om naar Fysiofitness te gaan,heeft iemand hier daar ervaring mee?

En wat gebruiken jullie als pijnbestrijding en hoe vaak?Ik gebruik nu Meloxicam en dat helpt bij mij de ergste pijn weg te halen.

Hoi, welkom ook!
Je bent er maar mooi klaar mee, met zo'n diagnose. Ik heb na mijn hernia-operatie fysiofitness gedaan en dat heeft mij goed geholpen. Je moet je alleen wel realiseren dat je dan zo'n 2 a 3 keer in de week moet gaan en dat de klachten in eerste instantie verergeren. Ook naderhand deden bij mij bepaalde oefeningen pijn. Ik was het op een gegeven moment een beetje beu en ben toen gestopt. Ik ben later nog wel even teruggegaan tijdens mijn 2e zwangerschap, omdat ik er over het algemeen wel baat bij had.
Ik doe momenteel weinig (wandelen en beetje rijden, maar ook dat zit in de beginfase en ik doe tot nog toe stap-werk) en dat is eigenlijk niet goed. Zodra ik dagelijks wat meer beweeg voel ik me veel beter.

Mag ik ook mee naar Italie? Haha! Cool

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:08

Nou, dat moet een flink huis worden daar dan, want ik meld me ook om mee te gaan naar Italie hihi Haha!
Heerlijk dat warmere weer! Doet een mens goed!

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:58

Nouja Sharon, Italië, economisch is het daar kl.ote, ga ik liever naar Spanje Knipoog

Ik zit een beetje in de klem, met dieren werken is zwaar, maar ik ga stilzitten en typen wss. Ik heb de baan nog niet, ik heb eerst een 2e sollicitatie ronde. Maar ze zijn erg enthousiast over me en ik wil de baan graag. Maargoed, we zien wel hoe we het gaan trekken. Lachen
Tegen de pijn, gebruik ik soms paracetamol x ibrofen (schrijf je dat zo?). Meer wil ik niet, ookal rade de reumatologe het wel aan, zodat je je spieren niet gaat aanspannen omdat het pijn doet... Sigaar

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 13:06

Met typen krijg ik juist veel last van mijn handen en polsen,is voor mij geen oplossing.

Ibuprofen deed bij mij helemaal niets.

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 13:30

diclofenac, ibuprofen etc doen bij mij helemaal niets.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 13:31

nee we moeten naar egypte!!! kunnen we ACE ook nog helpen Haha!

(animal care in egypt)

ik kom al zo'n 6 jaar daar, heerlijk land!!!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 13:35

Nou, ik was er vorig jaar zomer en toen was het 40 graden. Weinig last van pijntjes idd, maar alsnog vreselijk onprettig Haha!
Ik ga voor Italie, bijkomend voordeel is dan ook nog de echte Italiaanse pizza Haha!

Iburofen werkt bij mij trouwens ook niet!