Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
chance schreef:Ik ben ook altijd moe. Bij mij is na veel onderzoek (bloed, spieren etc..) uitgekomen dat ik CVS heb. oftewel chronisch vermoeidheid syndroom.
Ik heb nu een half jaar therapie gehad bij een psychotherapeut van het radboud ziekenhuis te nijmegen. Het gaat door die therapie een stuk beter nu.
Ik heb daar geleerdt:
- vaste tijden naar bed en vaste tijden opstaan 7 dagen per week
- overdag niet gaan liggen, alleen maar liggen als je naar bed gaat en dan ook gaat slapen. Dus ook niet voor de tv liggen of liggend een boek lezen.
- Luisteren naar je lichaam, dus niet over je grenzen gaan.
en zo nog een aantal dingen.
Ik merk wel met bepaalde weersveranderingen dat ik het zwaarder heb, en met de klok verzetten ben ik een paar weken de kluts kwijt.
Dus een tip die ik kan geven voor mensen die veel moe zijn. Houd regelmaat aan. Luister naar je lichaam en doe niet teveel op een dag.
TeSzZz schreef:[/quote]Ik volg zelf een revalidatieprogramma in 't Roessingh (enschede) en ik krijg zelf juist een paar andere tips. Vaste tijden naar bed en opstaan is daar wel ook heel belangrijk, maar overdag slapen vinden ze juist helemaal geen goed idee, terwijl liggen wel mag.
Ook leren we wel naar ons lichaam te luisteren, maar niet naar de dingen als moeheid en pijn, juist omdat die signalen onbetrouwbaar zijn geworden. Ik ben 24/7 moe en heb altijd last van mijn spieren, door de laatste 4 jaar daarnaar te luisteren was me conditie helemaal niks meer en zat ik al ruim 2 jaar thuis, terwijl ik nu sinds juni met dit programma bezig ben en alweer 20-25 minuten kan fietsen (kon hiervoor meestal niet eens heen en weer naar de supermarkt), een hele middag de stad in kan zonder daar dagen ziek van te zijn, weer ben gaan paardrijden (ik reed nog maar heel af en toe) en weer enigzins normaal met vriendinnen af kan spreken (zelfs weer een keer mee uitgeweest).
Wat we ook leren, is weer veel meer af te wisselen. Zijn maar kleine dingetjes, bijv ff een rondje lopen nadat je een spelletje heb gespeeld of je een film hebt gekeken, gewoon om je hoofd ff leeg te maken en je lichaam weer een beetje actief te krijgen.
Denk dat alle programma's anders werken, en ben heel benieuwd of het voor jou werktIk heb nog een paar weken te gaan in enschede en ze geven zelf aan dat ze je alleen een opstapje kunnen geven en dat je zelf nog heel lang daarna door moet blijven werken om je beter te voelen, maar so far ben ik wel behoorlijk tevreden
moeshie schreef:Ik meld me ook. Ik ben al een hele tijd erg moe, heb geheugenproblemen, concentratiestoornissen, 'down' voelen, overal tegen lopen, er niet bij zijn, vaak 'grieperige' klachten, koorts, ....
Nu ik hier wat gelezen heb, lijken mijn klachten een stuk minder 'raar' .
Alleen zijn er wel heel veel mogelijkheden: Schildklierprobleem, b12 of mss cvs?
Paula schreef:Ik had hier laatst ook een topic over, misschien dat jullie hier nog iets aan hebben/herkennen;
[MW] Wie kan mij helpen; zo moe...
moeshie schreef:Ik meld me ook. Ik ben al een hele tijd erg moe, heb geheugenproblemen, concentratiestoornissen, 'down' voelen, overal tegen lopen, er niet bij zijn, vaak 'grieperige' klachten, koorts, ....
Nu ik hier wat gelezen heb, lijken mijn klachten een stuk minder 'raar' .
Alleen zijn er wel heel veel mogelijkheden: Schildklierprobleem, b12 of mss cvs?