Vaak moe.. Wie nog meer?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chance

Re: Vaak moe.. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 16:02

Ik ben ook altijd moe. Bij mij is na veel onderzoek (bloed, spieren etc..) uitgekomen dat ik CVS heb. oftewel chronisch vermoeidheid syndroom.
Ik heb nu een half jaar therapie gehad bij een psychotherapeut van het radboud ziekenhuis te nijmegen. Het gaat door die therapie een stuk beter nu.

Ik heb daar geleerdt:
- vaste tijden naar bed en vaste tijden opstaan 7 dagen per week
- overdag niet gaan liggen, alleen maar liggen als je naar bed gaat en dan ook gaat slapen. Dus ook niet voor de tv liggen of liggend een boek lezen.
- Luisteren naar je lichaam, dus niet over je grenzen gaan.
en zo nog een aantal dingen.

Ik merk wel met bepaalde weersveranderingen dat ik het zwaarder heb, en met de klok verzetten ben ik een paar weken de kluts kwijt.

Dus een tip die ik kan geven voor mensen die veel moe zijn. Houd regelmaat aan. Luister naar je lichaam en doe niet teveel op een dag.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 16:05

ik heb het ook, bij mij komt het doordat ik overspannen ben..
Heb het nu een paar jaar, maar het blijft maar.
Vaak kan ik niet naar afspraken ed omdat ik door de vermoeidheid erge hoofdpijn krijg.

BarBosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 16:38

Voor mij allemaal herkenbaar..
Ik had eerst zoiets van; niet zeuren, komt gewoon door m'n manier van leven Bloos .
Maar het nu zover dat ik paar weekenden achter elkaar niet uit ben geweest, gewoon
omdat ik niet genoeg energie had.
Ik kan elk moment van de dag wel op bed gaan en paar uurtjes slapen. En 's avonds
ga ik maar nooit op bed. Ben blijkbaar avondmens..
Heb paar jaar geleden bloed laten prikken, omdat ik toen paar keer flauw gevallen was.
Maar niks uitgekomen. Heb altijd wel heel snel last van duizelig gevoel en dat het zwart voor m'n ogen word. Als ik opsta enzo.
M'n moeder had nu een vrouw ontmoet, die een bepaald dieet volgt en allemaal poedertjes en pilletjes.
Omdat je als je 's ochtends ontbijt allemaal kolydraten binnenkrijgt en verwerkt moeten worden en dat veel energie kost ofzo.
Wel moet ik zeggen dat ik wel een goeie weerstand heb, ben bijna nooit ziek.
Snap me eigen lichaam soms ook niet meer..

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 16:39

ik ben ook moe ik ga vaak 's middags slapen omdat ik anders gewoon in slaap val maakt niet uit waar.
Mijn moeder zegt dat het door de warmte komt, omdat ik niet genoeg drink, en omdat ik niet ontbijt

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 16:49

er kunnen veel redenen zijn, soms verklaarbaar en soms niet..
Sterkte iedereen!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:19

chance schreef:
Ik ben ook altijd moe. Bij mij is na veel onderzoek (bloed, spieren etc..) uitgekomen dat ik CVS heb. oftewel chronisch vermoeidheid syndroom.
Ik heb nu een half jaar therapie gehad bij een psychotherapeut van het radboud ziekenhuis te nijmegen. Het gaat door die therapie een stuk beter nu.

Ik heb daar geleerdt:
- overdag niet gaan liggen, alleen maar liggen als je naar bed gaat en dan ook gaat slapen. Dus ook niet voor de tv liggen of liggend een boek lezen.

Ik merk wel met bepaalde weersveranderingen dat ik het zwaarder heb, en met de klok verzetten ben ik een paar weken de kluts kwijt.

Dus een tip die ik kan geven voor mensen die veel moe zijn. Houd regelmaat aan. Luister naar je lichaam en doe niet teveel op een dag.

Is CVS een diagnose omdat er niets anders gevonden werd bij jou, of is het een diagnose omdat het uit een 'test' kwam?

'Mijn' cardioloog zei ook al; moeheid is een heel breed iets, met 1 derde wat je kunt onderzoeken, en 2 derde waar je niet bij kunt..
Die symptomen komen overeen met wat ik heb, maar dat is net zoals bij die lage suiker.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:28

Ik heb een hele pak met vragenlijsten moet invullen voor ze deze diagnose vaststelde.
Daarvoor had ik in het ziekenhuis (radboud) allerlei spieronderzoeken gehad. Zelfs stuk spier laten onderzoeken. En daar is allemaal niks uitgekomen. Alleen met bepaalde stroomonderzoek vonden ze een afwijking.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:18

[quote="chance"]
Ik heb daar geleerdt:
[quote]

Ik volg zelf een revalidatieprogramma in 't Roessingh (enschede) en ik krijg zelf juist een paar andere tips. Vaste tijden naar bed en opstaan is daar wel ook heel belangrijk, maar overdag slapen vinden ze juist helemaal geen goed idee, terwijl liggen wel mag.
Ook leren we wel naar ons lichaam te luisteren, maar niet naar de dingen als moeheid en pijn, juist omdat die signalen onbetrouwbaar zijn geworden. Ik ben 24/7 moe en heb altijd last van mijn spieren, door de laatste 4 jaar daarnaar te luisteren was me conditie helemaal niks meer en zat ik al ruim 2 jaar thuis, terwijl ik nu sinds juni met dit programma bezig ben en alweer 20-25 minuten kan fietsen (kon hiervoor meestal niet eens heen en weer naar de supermarkt), een hele middag de stad in kan zonder daar dagen ziek van te zijn, weer ben gaan paardrijden (ik reed nog maar heel af en toe) en weer enigzins normaal met vriendinnen af kan spreken (zelfs weer een keer mee uitgeweest).

Wat we ook leren, is weer veel meer af te wisselen. Zijn maar kleine dingetjes, bijv ff een rondje lopen nadat je een spelletje heb gespeeld of je een film hebt gekeken, gewoon om je hoofd ff leeg te maken en je lichaam weer een beetje actief te krijgen.

Denk dat alle programma's anders werken, en ben heel benieuwd of het voor jou werkt Lachen Ik heb nog een paar weken te gaan in enschede en ze geven zelf aan dat ze je alleen een opstapje kunnen geven en dat je zelf nog heel lang daarna door moet blijven werken om je beter te voelen, maar so far ben ik wel behoorlijk tevreden Lachen

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:42

TeSzZz schreef:
Ik volg zelf een revalidatieprogramma in 't Roessingh (enschede) en ik krijg zelf juist een paar andere tips. Vaste tijden naar bed en opstaan is daar wel ook heel belangrijk, maar overdag slapen vinden ze juist helemaal geen goed idee, terwijl liggen wel mag.
Ook leren we wel naar ons lichaam te luisteren, maar niet naar de dingen als moeheid en pijn, juist omdat die signalen onbetrouwbaar zijn geworden. Ik ben 24/7 moe en heb altijd last van mijn spieren, door de laatste 4 jaar daarnaar te luisteren was me conditie helemaal niks meer en zat ik al ruim 2 jaar thuis, terwijl ik nu sinds juni met dit programma bezig ben en alweer 20-25 minuten kan fietsen (kon hiervoor meestal niet eens heen en weer naar de supermarkt), een hele middag de stad in kan zonder daar dagen ziek van te zijn, weer ben gaan paardrijden (ik reed nog maar heel af en toe) en weer enigzins normaal met vriendinnen af kan spreken (zelfs weer een keer mee uitgeweest).

Wat we ook leren, is weer veel meer af te wisselen. Zijn maar kleine dingetjes, bijv ff een rondje lopen nadat je een spelletje heb gespeeld of je een film hebt gekeken, gewoon om je hoofd ff leeg te maken en je lichaam weer een beetje actief te krijgen.

Denk dat alle programma's anders werken, en ben heel benieuwd of het voor jou werkt Lachen Ik heb nog een paar weken te gaan in enschede en ze geven zelf aan dat ze je alleen een opstapje kunnen geven en dat je zelf nog heel lang daarna door moet blijven werken om je beter te voelen, maar so far ben ik wel behoorlijk tevreden Lachen
[/quote]

Je hebt idd diverse soorten therapieen en diverse soorten cvs. Ik merk idd bijv wel dat als ik thuis een film kijk savonds dat ik al halverwege een film al slaap. Fietsen gaat best wel goed (soms slechte dagen). paardrijden is voor mij nog heel vermoeiend en drukke omgeving ook bijv veel herrie en mensen.

Nikki15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 18:24

Ik meld me hier ook . zit momenteel ook thuis mag niet naar school toe en mag helemaal niks. als ik al iets doe dan ben ik al helemaal dood moe en dan moet ik gelijk uitrusten en slapen. anders ben ik savonds helemaal kapot.
Heb vandaag niks gedaan alleen binnen de ramen gelappen en zijn ongeveer 4 ramen en ik ben dan al helemaal moe. ik heb daarnaa hele middag op de bank gelegen met een dekentje over me heen. en koud hebben. ben nu bijna aan het eten en ben nog hartstikke moe en heb ook geen eetlust.. hebben jullie daar ook last van?
ik kan ook helemaal niet slapen.
maar ben toch hartstikke moe. ik moet maandag bloedprikken voor de ziekte van Pfeiffer. ik hoop niet dat ik dat heb maar de symthonen die ze daar voor geven die heb ik allemaal. alleen hoe ik eraan kom geen idee Verdrietig

missblonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 17:44

ik heb zojuist gisteren bloed laten prikken omdat ik mijn leven lang altijd moe ben ene keer meer asl de andere keer. Ik geef me er dan niet aan toe. De dokter vond raar dat nooit verder was gezocht waarom ik altijd moe was dus als nu niets uit bloed onderzoek komt, dan word ik doorgestuurd naar een internist. ik denk niet dat ik cvs heb omdat ik eigenlijk niet last heb van spierpijn of buikpijn. Wel veel last van heel moe na werk/school gelijk me bed in willen en slapen en veel last van hoofdpijn.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 17:51

Ik heb ook sinds enkele dagen iets meer als een week, dat ik ongelovelijk moe ben.
Normaal bruis ik werkelijk van de energie en kan ik gewoon tot ruim 11 uur op blijven savonds en er sochtends tegen kwart over 6 weer uit om kranten te bezorgen. Maar sinds een tijdje red ik dit niet meer.

Ik ga al onwijs vroeg naar bed ( tegen kwart voor 8 acht uur ). Ik moet van mijn ouders volgende week maar eens langs de dokter om.

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 17:53

Nou na mijn idee bloedarmoede of mirgraine heb het allebei en herken het wel een beetje.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 17:58

ben zelf ook heel veel moe, nou op 't moment weet ik sinds 1 week dat k pfeiffer heb, maar had al gelezen dat je dat niet hebt.. ik zou idd eens of op bloedarmoede laten prikken of je schildklier waardes (THS en FT4 (d8 k) laten prikken.. het kan zijn dat ie overwerkt is of juist te langzaam werkt van beiden kun je geloof ik moe worden (heb zelf dat ie te langzaam werkt en sta ook onder controle bij 'n internist binnen kort)...

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 18:45

Ik meld me ook. Ik ben al een hele tijd erg moe, heb geheugenproblemen, concentratiestoornissen, 'down' voelen, overal tegen lopen, er niet bij zijn, vaak 'grieperige' klachten, koorts, ....

Nu ik hier wat gelezen heb, lijken mijn klachten een stuk minder 'raar' .
Alleen zijn er wel heel veel mogelijkheden: Schildklierprobleem, b12 of mss cvs?

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 21:11

Ik meld me ook....ook altijd moe....ook altijd geweest geloof ik..nu moet ik zeggen dat het begonnen is rond de tijd dat ik een ongeluk heb gehad..loop dus elke dag met pijn en dat kost voor veel energie. Ik heb ook gemerkt dat ik erg gevoelig ben voor de werking van de pil...toen ik zwanger was voelde ik me namelijk stukken energieker. net na de zwangerschap ging het ook prima..maar nu (8mnd verder) merk ik dat ik weer hartstikke moe ben, en geen energie heb...toch maar een keer weer bloed laten prikken denk ik, ook al komt daar nooit wat uit.

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 22:24

Ik ben ook ALTIJD moe. Best vervelend als je 14 bent en je moet elke dag naar school waar je het toch al niet leuk vind. Kom je kapot thuis en moet je nog huiswerk maken.
Bloed is in orde. Word er gek van.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 10:37

moeshie schreef:
Ik meld me ook. Ik ben al een hele tijd erg moe, heb geheugenproblemen, concentratiestoornissen, 'down' voelen, overal tegen lopen, er niet bij zijn, vaak 'grieperige' klachten, koorts, ....

Alleen zijn er wel heel veel mogelijkheden: Schildklierprobleem, b12 of mss cvs?

Zeker ook de geheugenproblemen en concentratieproblemen, herken ik van B12 tekort Ja
Zie voor verdere informatie http://www.stichtingb12tekort.nl/ (misschien staat ie al in het topic..)
Ik zou gewoon eens naar de dokter gaan en even laten prikken.

polderke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 10:51

Goh, ik ben verbaasd dat er toch zoveel mensen zijn met B12 tekort. Zelf heb ik dit al jaren en krijg dan ook regelmatig injecties. Maar ik heb me er verder nooit in verdiept en had niet in de gaten wat er allemaal bij kwam kijken, dus zal de genoemde site eens gaan doorspitten. Een aantal symptomen kan ik goed plaatsen. Vooral de geheugen en concentratieproblemen en het onhandige. En natuurklijk als belangrijkste die eeuwige vermoeidheid, maar goed dat is wel duidelijk.
Bij mij hebben ze de oorzaak nooit kunnen ontdekken en ik moet het er maar gewoon mee doen. Mijn foliumzuur en B6 zijn ook weer niet goed nu.
De conclusie is gewoon dat ik het niet genoeg uit mijn voedsel haal, maar wat daar de oorzaak van is, is niet duidelijk. Heb in verleden al allerlei onderzoeken gehad.
Sinds een maand slik ik visoliecapsules en moet zeggen dat ik de indruk heb dat het wel bijdraagt. Voel me in ieder geval stukken beter.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 14:02

ik slik sinds een paar maanden spirulina. En ik moet zeggen dat het een beetje helpt. Je mag maximaal 6 op een dag en ik slik er 4 per dag. Dit heb ik ook wel nodig om een beetje te kunnen functioneren. Het helpt me wel een beetje als ik veel fruit en groenten eet.. Toch gaat het de ene moment beter dan een andere. Nu ben ik ook alweer een tijd erg moe..
Behoorlijk frustrerend omdat het allemaal door mijn hoofd (denken) schijnt te komen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 14:15

Pfffffffff ik moet weer aan het werk,ik heb al een tijdje niet gewerkt maar dat merk je echt wel hoor.Vooral financieel hakt het er in,mijn moeder ligt in het ziekenhuis en dat vreet ook aan een mens.Ik heb in de vakantie niet uit kunnen rusten,dat ging wel maar voel me alles behalve uitgerust.Hier is het een bende, maar ik ga gewoon door hoor.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 17:38

Ik had hier laatst ook een topic over, misschien dat jullie hier nog iets aan hebben/herkennen;
[MW] Wie kan mij helpen; zo moe...

@Marleen_usar; sterkte met je moeder's situatie. Dat helpt ook niet erg mee om je fit te voelen. Ach gut

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 18:20

Paula schreef:
Ik had hier laatst ook een topic over, misschien dat jullie hier nog iets aan hebben/herkennen;
[MW] Wie kan mij helpen; zo moe...

Ik heb jouw topic toen ook meegelezen inderdaad. Herkende er wel veel van, ik heb ook jarenlang zo getobd.. Ben jij inmiddels al iets verder? of nog niets?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:15

Bedankt voor de steun, maar kunnen jullie er over praten hebben jullie het gevoel begrepen te voelen.Ik heb een man die dus gewoon verwacht dat ik weer aan het werk ga,tja je hebt nou eenmaal een dure hobby wordt er dan gezegd.Rijden heb ik al een jaar niet gedaan,maar mijn paard had ook problemen maar dat gaat nu goed.Maar dan moet ik sjouwen met het zadel en zo,wordt al moe als ik aan sommige dingen denk.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:53

moeshie schreef:

Ik heb het ook behalve de koorts en grieperige klachten. Heb ook vaak nergens zin in en wil ik slapen. Nagelbijten / Gniffelen
Heb ook heel vaak dat mijn ogen gewoon bijna dicht vallen. Of dat ze zo moe zijn, dat ik moeite moet doen om iets te lezen.
Terwijl ik wel een regelmaat heb met alles wat ik doe (werk, 2 poowns, 8/9uur slapen behalve op de zaterdagnacht/zondagochtend Sigaar). omdat ik dan uit ben geweest en ipv 4 uur smiddags, paar uur eerder mijn bed uit omdat ik nog allemaal dingen moet doen..