Dyslexie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dejavu

Re: Dyslexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:02

@peelie, ja maar, die mensen hebben het misschien in mindere mate en sommige mensen lukt het wel om foutloos te schrijven doordat ze alles wat vaker overlezen en iemand mee laten lezen bijvoorbeeld.

Ik begrijp dat voor sommige dyslecten het lastig is om goed mee te kunnen draaien op bijvoorbeeld school. Wel kun je in de meeste gevallen door middel van automatiseren en herhaling veel woorden goed leren spellen.
Dyslexie betekent 'hardnekkige taal- en spellingsfouten maken'. Dit is een ruim begrip en vandaar dat de verschillen zo groot zijn tussen de dyslecten.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:19

Dyslexie is iets waar je mee moet leven. Hoe hard je ook traint het helpt toch niet, en je komt er niet van af.
Veel mensen zeggen dan heel bod, "dan moet je maar spellingscontrole gebruiken".
maar voor somige is dit geen oplossing.

Stel: je zou het woord hart verkeert spellen.
De controlle geeft 2 opties: hart of hard.
Deze worden hebben allebij een andere betekenis. Sommige weten niet welke ze moeten kiezen en zouden het verkeerde kunnen kiezen voor de zin waar het woord in moet.
Want doe je daar dan aan.?

P.s: Ik vind het ook volkomen laf(zacht uitgedrukt) dat mensen zeggen dat ze dyslexie hebben terwijl ze gewoon te lui zijn om een beetje moeite toe doen om tekst te typen. Ze willen niet weten hoe het in werkelijkheid is. Boos!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:21

Ja en daarom is het dus vervelend als dat gezecht word want ze vergeten dat er verschillende gradatsies zijn...

Ben het met je een miss_lizje. Dit geld dus ook voor mij... die spellingscontrole heeft voor mij geen zin... en ik heb geen zin om op google naar plaatsjes te gaan zoeken om te weten welke hard of hart ik nodig heb...

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:41

Ik heb al in heel veel van dit soort topic's dit duidelijk moeten maken. Maar het lijkt soms alsof sommige het niet willen horen.
Ben in ieder geval blij dat het een naam heeft gekregen. ik doe 3atheneum en ben dus echt niet dom, maar ik heb bijna gevochten op school omdat iemand vroeg wat ik daar deed op zo'n hoog niveau.
Ik heb ook nog altijd een ander voorbeeld:
Moet je een gehandycapte mee laten spelen met spellers die niets mankeren.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:45

Ik heb ook dyslexie (wat een küt woord trouwens Clown ) en bij mij merk je 't aan de t's en d's enzo.
Van die kleine dingen, maar ik let er zoveel mogelijk op.
Ik heb samen met m'n vriendin een spel, en daar typ ik ook veel, maar zij verbeterd mij dan Vork

Edit; ik heb 't al vanaf de basisschool, dus ik zeg 't niet omdat ik lui ben Knipoog

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:51

Weet je wat pas erg is...

bij mij is het dus getest in groep 5. En alsnog werd ik gezien als dom en lui. Als ik een dicteemoest maken had ik altijd 1en en met wiskunde ook. 9ik heb ook een lichte vorm van discalculie) Maar ik vind wiskunde zelf wel onwijs leuk om te doen. Zolang ik mijn vriendje de rekenmachine maar heb... Tong uitsteken

ZZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:15

Ik vind ook dat je het niet de heletijd moet zeggen, er zijn zo van die mensen die schrijven ondere er bericht let niet op de spelfouten dislectie.
Ik vind dat niet de hele wereld je probleem hoeft te weten. En vaak zijn berichten van iemand die dislecties is goed te lezen omdat het vaak fonetisch (daar van weet ik de spelling niet) is.

Al de MSN taal kan je geen dislectie nomen.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:16

Haha, tsja, kwa spelling ben ik juist wel goed.
Grammatica onthouden, het zogehete 'stampen' kan ik niet..
Daarom ben ik ook héél slecht in m'n talen, ik laat gelukkig nu dat vreselijke frans (+ vreselijke leraar) vallen Haha! Afgod

Carlijnnn, wat bedoel je precies met msn taal, ik zeg wel 't, m'n, hoeist enz. maar niet van die onbegrijpelijke woorden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:04

Dat doe ik ook, wel af korten. FF, m'n, enz en weet ik wat al nog meer. Maar geen rare onbegrijpelijke MSN geheimtaal Tong uitsteken.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:06

Ik ScHrEiF BeCaRdIe-TaAL

lol zoiets dus... ik vind het alleen maar lastig om te schrijven...

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:28

aerdenhout1 schreef:
Wat me nu ook weer opvalt, dat er meerdere mensen reageren die dus ECHT dislexie hebben en dat die eigenlijk weinig fouten maken! En dat bedoel ik dus met mijn reactie's...die doen hun best om niet op te vallen zo gezegd, terwijl die het niet hebben het wel gemakkelijk vinden dat dislexie bestaat.

Ik denk dat het komt doordat de mensen die echt last hebben van dyslexie ook gewoon hun best doen goed te schrijven.
Ik heb erg hinder van mijn dyslexie en doe er ook alles aan om het zo goed mogelijk te verbergen Lachen.

Edit: Leuk om nog even te vertelen, ik heb een 8 gehaald voor Nederlands en dat terwijl ik mijn middelbaren school begonen ben met een achterstand van 3 jaar en niemand gedacht had dat ik die nog in zou halen de afgelopen jaren Knipoog.

Stiekem een beetje strots

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:33

lottehorse schreef:
[

Stiekem een beetje strots

daar mag je ook best wel trots opzijn !
enorm goed zelfs

maar heb aub wel respect voor mensen die die hulp in eerste instantie niet gehad hebben
en na 20 jaar bijleren / bijles blij zijn met wat ze nu wel kunnnen

en die nooit die 8 zullen halen

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:35

Nee klopt!
Respect is er zeker!
Respect voor iedereen bij mij dat zoiezow Knipoog.
Maar ik heb de eerste 2 jaar ook een leraar gehad die niets anders deed dan telkens maar weer boos worden als ik het niet snapte! Lachen.
En er zijn bepaalde dingen die ik ook nog steeds niet snapte!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:46

Ik heb het ook door mijn afwijkende oog.
Ik ben al 2 keer geopereerd hieraan maar over gaat het niet.
Ik heb op school altijd veel problemen gehad omdat ik en niet goed kon schrijven en niet goed kon lezen. Zodra ik lees trekt mijn oog scheef en bewegen alle woordjes. Het schijnt heel veel voor te komen dat mensen met een oogafwijking ook dyslexie hebben.
Het licht er ook maar net aan wat voor dag ik heb. De ene dag gaat het allemaal heel goed voor wat ik weet en soms moet ik over de simpelste woordjes goed nadenken.
Leesbaar schrijven kan altijd simpel door gebruik te maken van leestekens en hoofdletters. Mijn zinsopbouw zal soms iets anders zijn als dat een ander dat gedaan zou hebben. Dat er dan fouten in staan moeten mensen bij mij maar voor lief nemen, ik ga niet alles wat ik wil typen eerst in word typen en vervolgens hier neer zetten.
Zolang iedereen mij begrijpt vind ik het wel prima.

Wat mij wel stoorde is dat ik eens mijn naam in een zogenaamd blunder/blooper achtig topic tegen kwam wat ging over lachwekkende teksten van bokt met een zin uit 1 van mijn topic waarin een woord verkeerd geschreven stond en ik gewoon compleet belachelijk werd gemaakt achter mijn rug om, om het woord dat ik verkeerd geschreven had. Nou ik kan je vertellen dat dat echt niet leuk is om te lezen. Ik kan niet fatsoenlijk lezen en ik kan niet fatsoenlijk schrijven dat is voor mij al erg genoeg en als ze me dan ook nog gaan belachelijk maken dan word ik echt boos Boos!

Ik denk dat er heel veel bokkers zijn die het ook echt hebben maar ook heel veel die het als excuus gebruiken. Door de msn taal van tegenwoordig leren veel mensen het zichzelf aan om verkeerd te schrijven en weten vervolgens niet meer hoe het wel moet.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:52

yep ook hier een foutje in de ogen , voor mij en mijn zoon gelijk
beide een dubbelle cylindrische afwijking biten een ligte sterkte
niet goed te krijgen met bril

en ach kan wel lachen om het taal blooper topic
soms maak je een schrijffout welke zo danig te intrepeteren is dat die grappig word
tja kan gebeuren , gebeurt mij ook wel eens
tja lol moet je kunnen hebben
geloof nou niet dat daar de strekkng vh topic erg neerbuigend is
meer lachwekkend

probeer als ze een qoute hebben
(dan wel zonder naam want met naam vind ik weer te ver gaan , mag geloof ik ook niet op bokt)
eens de lol van je schrijffout in te zien

maakt het leven voor jezelf een stuk makkelijker
af en toe lachen om je eigen te kort komingen

is weer eens qwat anders dan lachen om een anders zijn tekort komingen Knipoog

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:07

nou bij mij stond het dus met naam en verwijzing naar het topic. En dat was meer als een lachertje om het word er wat vanalles om heen gezegt wat ik dus echt niet kon waarderen. Heb daarover ook pms gestuurt naar de mensen om wie het ging.

ZZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:14

Loizy schreef:
Haha, tsja, kwa spelling ben ik juist wel goed.
Grammatica onthouden, het zogehete 'stampen' kan ik niet..
Daarom ben ik ook héél slecht in m'n talen, ik laat gelukkig nu dat vreselijke frans (+ vreselijke leraar) vallen Haha! Afgod

Carlijnnn, wat bedoel je precies met msn taal, ik zeg wel 't, m'n, hoeist enz. maar niet van die onbegrijpelijke woorden.

niet echt msn taal maar gewoon onbegrijpelijk

Het weglatten van woorden, hoofdletters en kleijne letters door elkaar en zo.
Dan moet je het als lezer echt ontcijferen en dan geven ze dyslectie de schult.
dat vind ik dus niet kunnen