Meer mensen met een sociale fobie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MieLo

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:42

fjordjes schreef:
Coentjuh schreef:
Ik heb het gevoel trouwens dat 'gewone' mensen deze fobie vaak als een "aanstelleritus/aanstellerij" zien.

Ja, inderdaad, dat gevoel heb ik ook wel eens, ze denken er ontzettend makkelijk over, zo van; a joh, morgen is het weer over!

zo waar inderdaad, was het ook maar morgen over Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 11:14

lonniejj schreef:
Hier nog zo eentje!

Ik ben echt als de dood om naar iets/iemand te bellen als ik die niet ken of nog nooit gebeld heb. Durf niks te vragen aan andere mensen, en met feestjes enz, klap ik dicht en durf ik het eerste uur echt niks te zeggen Nagelbijten / Gniffelen Of op school, als het druk is in de wc nou dan ga ik écht niet hoor Nagelbijten / Gniffelen en idd zoals hierboven wordt gezegd, ik trek veel meer naar mijn paard dan naar andere mensen. Ik zie d'r ook niet echt als paard maar meer als vriendin, ik vertel haar ook alles! En ja, tegen commentaar van leraren kan ik niet tegenin gaan zonder tranen in mijn ogen te hebben, dan moet ik ook niks zeggen want dan ga ik echt zitten huilen Nagelbijten / Gniffelen En terwijl ik dat helemaal niet wil, ik wil er dan tegenin gaan, maar door die tranen durf ik dat niet.

Ik heb ook echt heel veel moeite met nieuwe vrienden/vriendinnen maken. Dat durf ik gewoon niet, ik durf niet op ze af te stappen en meteen ermee rond te gaan lopen enz.

Tja, ik ben gewoon een beetje moeilijk qua sociale contacten Nagelbijten / Gniffelen

dat is zo herkenbaar he Tong uitsteken
Als ik in de stress zit en ik moet met iemand praten...
Dan heb ik altijd helemaal natte ogen , en dan kan ik echt ieder moment in janken uitbarsten...
Wat gewoon door de spanning komt.. Bloos Helemaal bij 1 op 1 gesprekken (dokter enzo Tong uitsteken)
Heb het niet zo zeer als ik commentaar krijg (soms ook wel Clown ).

En het toilet als ik zie dat het druk is, ga ik altijd naar een andere verdieping Tong uitsteken

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 12:15

Coentjuh schreef:
In de brugklas (dan spreken we alweer over 8 jaar geleden!) kon ik ook zo'n faalangst training volgen. Heb dat niet gedaan, had er geen zin in, was nog op het laatste uur op de dinsdag ook en misschien juist wel de angst om een beetje apart te zijn en wat meer in de belangstelling te staan omdat ze je willen helpen.

Ik heb het gevoel trouwens dat 'gewone' mensen deze fobie vaak als een "aanstelleritus/aanstellerij" zien.

Heb ik ook gehad, kon ook zo'n training volgen (vorig jaar nog, in 4havo) maar dat leek me niks omdat je dan alsnog in een groep zit..

En dat gevoel heb ik ook heel erg! 'Kom op, stel je niet aan, je bent er daarna vanaf..'

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:08

Joonsel schreef:
Heb ik ook gehad, kon ook zo'n training volgen (vorig jaar nog, in 4havo) maar dat leek me niks omdat je dan alsnog in een groep zit..

ik heb ook 2x zo'n faalangst cursus gehad maar het sloot totaal niet aan op mijn problemen. dat groep gebeuren zag ik inderdaad ook niet zitten. alleen daarvoor had ik al liever weg gebleven. daarnaast waren de andere cursisten totaal anders dan ik. die kwekten erop los en hadden nergens last van. ja, van faalangst bij bijv. examens en zo. die waren zo bang verkeerd te gaan dat ze de examens niet zouden halen. maar verder waren ze heel sociaal. en dan val je er al snel buiten.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:14

wantrouwen jullie ook mensen??
ik in ieder geval wel heel erg. als ze maar naar me kijken dan zit ik al weer te piekeren over wat ze van me zullen denken en zo. of als ze aardig doen. aan de ene kant ben ik er natuurlijk heel blij mee dat iemand normaal tegen me doet maar aan de andere kant denk ik altijd van: Nors opkijken
ik heb een hele lieve collega die regelmatig mee gaat wandelen met de honden en bijv. naar het strand/musical gaat. staat altijd voor me klaar. super zou je zeggen, maar er blijft altijd iets in me knagen. ik vindt echt super dat ze het doet hoor, maar ik vraag me dan altijd af WAAROM ze het doet. Ik kan er dan met m'n verstand niet bij dat iemand aardig tegen me doet en me neemt zoals ik ben. ik ben ook altijd bang dat ze met tegenzin mee gaat. dat ze het bijv. zielig voor me vindt dat ik vaak alleen ben of zo.
echt ziek wordt ik af en toe van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:19

Tieme schreef:
ik in ieder geval wel heel erg. als ze maar naar me kijken dan zit ik al weer te piekeren over wat ze van me zullen denken en zo. of als ze aardig doen. aan de ene kant ben ik er natuurlijk heel blij mee dat iemand normaal tegen me doet maar aan de andere kant denk ik altijd van: Nors opkijken
ik heb een hele lieve collega die regelmatig mee gaat wandelen met de honden en bijv. naar het strand/musical gaat. staat altijd voor me klaar. super zou je zeggen, maar er blijft altijd iets in me knagen. ik vindt echt super dat ze het doet hoor, maar ik vraag me dan altijd af WAAROM ze het doet. Ik kan er dan met m'n verstand niet bij dat iemand aardig tegen me doet en me neemt zoals ik ben. ik ben ook altijd bang dat ze met tegenzin mee gaat. dat ze het bijv. zielig voor me vindt dat ik vaak alleen ben of zo.
echt ziek wordt ik af en toe van.

Ja of als je mensen hoort lachen dat je meteen denkt zat ze je uitlachen..
Of als ik op de scooter zit en mensen kijken naar me...

En wat ji zegt met die collega , dat heb ik ook altijd... Waarom zou iemand me aardig vinden Koe En dan na een uur in diegenes buurt ofzo heb ik er ook wel weer genoeg van omdat ik altijd bang ben dat ze me gebruiken of wat dan ook Tong uitsteken

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 14:14

Dat heb ik alleen met mensen die ik niet zo goed ken. Dan heb ik ook zoiets van 'Wat denkt die over me' of 'Doe ik iets geks'.. Maar met mensen die ik al wat langer ken, heb ik dat niet zo! Gelukkig maar..

Verjaardagen vind ik meestal ook vreselijk. Vooral van kennissen oid, dan zijn er veel mensen die ik helemaal niet ken Bloos

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 14:27

Ik heb ook dat als iemand iets zegt en dan lacht dat het over mij gaat, dat gevoel heb ik dan gewoon.
En dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn en het maakt me heel onzeker, maar het gaat gewoon vanzelf...

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:49

Coentjuh schreef:

Denk dat de meeste in dit topic mijn bericht verkeerd begrijpen. Ik bedoel dus mensen die dit niet kennen, niet weten wat het is, niet weten wat het voelt.. Die jou dan snel afschilderen als iemand die zich aanstelt.

kadeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:19

Ik herken hier eigenlijk ook wel veel van die dingen, zoals mensen wantrouwen, niet durven telefoneren, perfectionistisch zijn, ...

Hoe kun je je eigenlijk laten diagnoseren (in België)? Ik durf ECHT niet naar een dokter te stappen en te vragen of hij me wil onderzoeken/diagnoseren Bloos ... Ik durf er evenmin over te beginnen tegen mijn moeder/vader. Nogal lastige situatie dus. Sigaar

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 20:56

@ kadeetje, ikzelf heb eerst een afspraak gemaakt bij een psycholoog en ben daarna naar de huisarts gegaan om te vragen voor een doorverwijsbrief. Toen moest ik nog een keer naar de psycholoog en daar heeft iemand anders (ook een soort psycholoog) de diagnose gesteld. Ik weet natuurlijk niet hoe dat in België gaat.

Ik word altijd heel erg zenuwachtig als er andere mensen zijn die ik niet ken. Voorbeeldje: was op stage aan het schoonmaken bij de katten. Toen kwam m'n begeleidster binnen met de dierenarts. Die dierenarts ken ik dus niet en word ik heel erg zenuwachtig en weet ik niet hoe ik me moet gedragen. En ik weet ook niet welke kant ik op moet kijken.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 22:18

heel herkenbaar, heb ook angst om te telefooneren, niet naar de toilet durven gaan, mijn gevoelens niet uiten, altijd denken dat ik het verkeerd gedaan heb, of wat verkeerds gezegt heb. Geen nieuwe dingen durven doen, zoals eerste keer met het openbaar vervoer. Niet vreemde mensen iets durven vragen niet hoi durven zeggen naar bekenden die je tegenkomt.
het is erg lastig, ik weet niet of ik een sociale fobie heb of gewoon mensenschuw ben maarlastig is het zeker/ ga me ook zker aanmelden op het forum

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 22:19

Oh dat wantrouwen heb ik ook! Ook als ik nieuwe mensen leer kennen, denk ik dat ze me niet aardig vinden want ze deed 'dat'. Bloos

Hebben jullie ook dat je in een drukke verjaardag van iemand die je niet heel goed kent. Niet naar die gene toe durf te lopen om haar te feliciteren? Dat durf ik namelijk ook echt niet Bloos

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:33

ja dat durf ik ook niet

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:46

Hoi Lachen

Ik geloof dat ik hier ook een beetje last van heb BloosIk durf niet goed telefoontjes te plegen naar mensen die ik niet ken, wordt vaak knalrood als vreemden iets tegen me zeggen, en als iemand die ik niet of niet zo heel goed ken iets tegen me zegt (vooral als het kritiek is) krijg ik tranen in mijn ogen Scheve mond
En ik baal ervan dat ik het heb Huilen van het lachen Want het slaat eigenlijk helemaal nergens op Nagelbijten / Gniffelen
Wat wordt er in die therapieen gezegd/gedaan dan?

ps: hebben jullie ook geen partner? Bloos

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 22:08

Ik heb wel een vriend. Ik heb nog maar 1x therapie gehad dus kan er weinig over zeggen. Ik krijg "handvaten" om het te leren. Maar ik heb het er nog erg moeilijk mee. Ik heb het vandaag uitgelegd aan me bazin op het werk, en ik merk dan toch een soort onbegrip, ik weet niet hoe ik hiermee moet omgaan... Iemand?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:36

Ja dat zei ik ergens op de vorige blz geloof ik al, mensen snappen het niet, zien het als aanstellen, weten niet wat het is, denken er te makkelijk over.. Zo van 'Ah joh zet je er even doorheen' maar dat gaat juist niet

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:38

Daar zit het juist fout denk ik... Als je denkt dat het niet lukt dan lukt het niet Ach gut.
Vertrouw in jezelf Lachen.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:28

Tieme schreef:
[......]

Oeeh, ja wantrouwen doe ik ook. Zodra mensen lachen en de richting van mij kijken(ookal is het iets dat achter me is ofzo) denk ik meteen dat ze mij zitten uitlachen! etc etc..

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:45

Waar ligt eigelijk het verschil tussen heel erge faalangst hebben en een sociale fobie?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 06:59

Faalangst.. bijv. je wilt op school het liefst 10en halen voor alle repetities en zit tot s avonds 11 uur achter je huiswerk. Bang om te 'falen' dat het straks misschien maar een 7,5 wordt..

Sociale Fobie heeft meer met mensen te maken denk ik

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 09:06

Nee hoor, dat is niet alleen faalangst. Faalangst bestaat ook op sociaal gebied, zoals dus bellen, je niet tussen mensen durven mengen enzo. Maar ook op het gebied van sport, zoals het bang zijn om het slecht te doen in een teamsport en het daarom ook echt slecht doen. En daarnaast bestaat het inderdaad ook op het gebied van tentamens en examens, waarbij black outs vaak voorkomen. Deze drie vormen van faalangst zijn vaak in een combinatie te vinden in mensen, vandaar dus mijn vraag wat het verschil is.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 18:05

Ik heb sociale en prestatie faalangst. Bij sociale faalangst weet ik niet hoe ik mij moet gedragen en hou me liever op de achtergrond zodat ik niets verkeerd kan doen.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 18:07

Emytje schreef:
Nee hoor, dat is niet alleen faalangst. Faalangst bestaat ook op sociaal gebied, zoals dus bellen, je niet tussen mensen durven mengen enzo. Maar ook op het gebied van sport, zoals het bang zijn om het slecht te doen in een teamsport en het daarom ook echt slecht doen. En daarnaast bestaat het inderdaad ook op het gebied van tentamens en examens, waarbij black outs vaak voorkomen. Deze drie vormen van faalangst zijn vaak in een combinatie te vinden in mensen, vandaar dus mijn vraag wat het verschil is.

Mee eens en om terug te komen op je vraag; ik heb eigenlijk geen idee.
Wel een hele goede vraag trouwens Ja

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:05

Ook ik heb last van een sociale fobie en het heeft me
toch een hele tijd gekost voordat ik dít berichtje hier
überhaupt durfde te posten, het is desondanks wel een
opluchting om erover te kunnen praten. Helaas ligt daar
deels van het probleem.