Joonsel schreef:Ik douche bijna elke dag. Kan geen kwaad, als je maar niet iedere keer zeep gebruikt. Daar droogt je huid namelijk van uit (vetlaagje gaat er dan vanaf).
Je huid droogt ook uit van water alleen hoor.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Joonsel schreef:Ik douche bijna elke dag. Kan geen kwaad, als je maar niet iedere keer zeep gebruikt. Daar droogt je huid namelijk van uit (vetlaagje gaat er dan vanaf).
Yorghos schreef:Ik douche ook elke dag, meestal 2x
Mijn dag kan niet beginnen zonder douche. Ik voel me niet fris als ik niet eventjes onder lauw water heb gestaan.
"s Avonds hang ik bij mijn paard rond en is een douche hard nodig!
Ik gebruik producten van Lush en heb dan geen last van een droge huid of vet haar.
Emytje schreef:Je huid droogt ook uit van water alleen hoor.Ik ben geen fan van iedere dag douchen, ondanks dat mn haar snel vet wordt (wat ik overigens alleen maar erger maak door vaker te douchen), veel zweet en ik het ook gebruik om mij energetisch schoon te maken. Gewoon omdat het niet goed is voor mn huid. Van nature heb ik een vette huid, maar ik krijg alsnog een droge huid met pijnlijke plekken als ik me een lange tijd dagelijks douche. Effe voor de duidelijkheid; ik was mn oksels en liezen wel iedere dag hoor en ook deodorant gebruik ik dagelijks.
(voor het geval jullie vinden dat ik stink) Daarnaast hoorde ik van een klasgenoot die uit Colombia komt, dat zij het echt niet hoeft te proberen om dagelijks te douchen; eens per week is bij haar meer dan genoeg. Bij haar droogt haar haar anders teveel uit.
Citaat:Wat is een droge huid?
Normaal gesproken is de verdamping van vocht door de huid heel precies geregeld. Wanneer de hoeveelheid huidvetten in de huid verminderd is wordt de huid echter makkelijker doorlaatbaar voor water en is de juiste balans van de vochthuishouding in de huid verdwenen en droogt de huid uit. Hierdoor wordt de huid rood en schilferend. Bovendien kunnen kleine kloofjes in de huid ontstaan.
Hoe ontstaat een droge huid?
Wanneer de huid regelmatig met zeep wordt gewassen wordt de huid weliswaar schoon, maar ook letterlijk ‘ontvet’: de huidvetten worden weggespoeld. Hierdoor kan het vocht in de huid makkelijker verdampen. Veel wassen met water en zeep veroorzaakt dus een droge huid.
Mensen die in het dagelijks leven veel met water, zeep en reinigingsmiddelen werken hebben dus ook een verhoogd risico op droge huid, vooral aan de handen.
Bij sommige beroepen bestaat een aanzienlijk risico op uitdroging van de huid. Bijvoorbeeld omdat beroepshalve de handen veel gewassen moeten worden of door direct contact met stoffen die de huidvetten kunnen oplossen. Te denken valt aan verpleegkundigen, artsen, schoonmakers, koks, monteurs etc.
Wat kan ik het beste gebruiken om mijn huid mee te wassen?
Fabrikanten van huidverzorgingsmiddelen zoeken voortdurend naar nieuwe producten. De nadruk ligt hierbij op cosmetisch prettige producten die de gebruiker een gevoel van welbehagen geven, de huid goed reinigen maar daarbij de beschermende hoornlaag zoveel mogelijk in tact laten. Daarom wordt er veel gesleuteld aan de precieze samenstelling van deze producten,hetgeen heeft geleid tot duidelijk betere producten in vergelijking met 10-15 jaar geleden. Toch zal elk product dat detergentia bevat de huid tot op zekere hoogte ontvetten. Daarom zijn er enkele regels om de huid zo goed mogelijk te beschermen:
* was de huid niet te vaak
* gebruik niet te warm water
* gebruik wanneer u de huid toch vaker moet wassen een huidverzorgende creme na het wassen
Bron: www.huidinfo.nl
detour schreef:Yorghos schreef:Ik douche ook elke dag, meestal 2x
Mijn dag kan niet beginnen zonder douche. Ik voel me niet fris als ik niet eventjes onder lauw water heb gestaan.
"s Avonds hang ik bij mijn paard rond en is een douche hard nodig!
Ik gebruik producten van Lush en heb dan geen last van een droge huid of vet haar.
Poeh, daar gaat een hoop water doorheen...
SteffiiY schreef:Ik douche elke avond, omdat me haar heel erg snel vet word.
xFauve schreef:ik ook, en de kapper raad me dat af omdat dat heel slecht voor je haar is maarja moet ik dan met een vettige kop haar lopen
Blue_Eyes schreef:Wat ik me nou afvraag - al die mensen hier die 1 of zelfs 2 keer per dag douchen - maken jullie je geen zorgen over het milieu?