Waarom is Sonja Bakker zo slecht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

llittlellady

Re: Waarom is Sonja Bakker zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:51

je kan ook een tijdje lang alleen komkommer en tomaat eten... dan val je ook af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:52

llittlellady schreef:
je kan ook een tijdje lang alleen komkommer en tomaat eten... dan val je ook af

Ja tuurlijk Vriendjes zijn? Dan zijn we ook enorm gezond bezig he, en daar ging het juist om in dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:56

Het kan best een leuke discussie zijn als die opmerkingen achterwege blijven llittlelady Schijnheilig

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:05

Na 2 dagen SB kreeg ik verschrikkelijke koppijn. Ik heb het erna geprobeerd maar telkens kreeg ik hoofdpijn. Voor mij is het in ieder geval niet goed. Nu ben ik in totaal 16 kilo kwijt op eigen kracht. Gewoon gezond eten. Inmiddels eet ik liever gezond eten (AVG) dan friet en chocola mis ik nooit.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:08

Een vriendin van me is begonnen met Sonja bakkeren en ze is al wel één hele kilo kwijt Tong uitsteken .
Ze vond het wel zwaar om over te schakelen, s'avonds at ze bvb best veel, en nu mag dat dus niet meer.

Gisteren waren we op een verjaardag, wordt haar een hapje aangeboden: 'Neee, dat mag niet van Sonja' Clown .
Ben benieuwd hoelang ze het volhoudt Nagelbijten / Gniffelen .

Hier op bokt was trouwens wel iemand die 50 kilo was kwijtgeraakt dankzij SB!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:49

rosanne1988 schreef:
Relaxed schreef:
Goh Rosanne, alsof niet iedereen het op die manier al 1000x heeft geprobeerd... Theoretisch klinkt het geweldig, maar het is niet voor niks dat het zo ongeveer niemand lukt
En dat je na een dieet (wat voor dieet dan ook) niet weer terug moet vallen in je oude eetgewoontes lijkt me ook vrij vanzelfsprekend..

wat een onzin.
de helft van de mensen die af gaat vallen, gaat niet meer bewegen.
allemaal wel eens bij een dietiste geweest?
deze zal je het bovenstaande advies ook geven.

het lukt gewoon niemand, omdat het allemaal vanzelf moet, zonder al te veel moeite.
minder eten alleen werkt niet, dus sonja bakker is de grootste onzin die er bestaat.

als je van 9 tot 17u per dag op kantoor zit, waar je 's ochtends en 'savonds een half uurtje van- en naartoe fietst, moet je inderdaad geen wonderen verwachten.

ga een uur per dag hardlopen, en daarbij nog een half uur stevig doorwandelen.
wedden dat het dan lukt.

Bloos heb niet zo'n gezond lijf ..
sporten zit er voor mij echt niet in Haha!
hardlopen oid kan ik echt niet meer Vork
als ik verder dan 100 meter moet lopen pak ik de stok is het verder dan 500 meter de rolstoel

heb vroeguh wel heel erg veel gesport

met gewoon iets minder eten toch kilotje of 60 kwijt
overigens niet via sb
en niet in een maand of een jaar
maar over een paar jaar gemiddeld 2,5 kilo per maand

gewoon iets gezonder en iets minder ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:52

Knap Nickyu! Dat lijkt me echt het moeilijkst, op die manier.. Ja

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:37

eerder de makkelijkste ..
klein beetje minderen is veel makkelijker dan streng dieeten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:39

Voor mij zou het niet werken, ik moet resultaat zien, anders denk ik ach, werkt niet en gaan we weer vrolijk verder zoals het was Clown

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:47

Relaxed schreef:
Voor mij zou het niet werken, ik moet resultaat zien, anders denk ik ach, werkt niet en gaan we weer vrolijk verder zoals het was Clown

En daar gaat het juist mis met een dieet. Als je gelijk weer begint met je normale eetpatroon, gaat het gelijk weer mis Clown

Maar knap dat je het zo aanpakt Nickyu! Bij langzaam afvallen gaan de kilootjes er misschien minder snel af, maar dan heb je wel veel meer kans op een blijvend resultaat!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:20

Bloos alleen die laatste 10 kg he Nagelbijten / Gniffelen
moet meer gaan eten .. wil ik nog meer kwijt raken

regelmatiger en iig sochtends ..

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 00:45

rosanne1988 schreef:
het sonja bakker systeem is een crashdieet.
in een korte tijd veel te weinig calorieen binnen krijgen, om daarna weer normaal te gaan eten.

wat velen niet weten is dat je stofwisseling door te weinig calorieen gigantisch langzaam wordt, en je dus maar heel langzaam af zal vallen.
wat beter is, als je graag op dieet wil is:

Eerst meer gaan eten om je stofwisseling omhoog te krikken. je lichaam gaat alles sneller verbranden, en je geeft de aanstoot te afvallen.
vervolgens eet je gezond, met een aantal keer op een dag iets lekkers, maar zorgt dat je ongeveer 2000 calorieen binnen krijgt.
hierbij ga je meer bewegen, dus je gaat sporten...

door sporten wordt het vet verbrand, en door genoeg te eten houdt je de stofwisseling op gang.

door weinig te eten, en niet veel te bewegen, zal je niet bereiken wat je wilt. (sonja verhaal)

als je aan sonja bakker doet, en vervolgens daarmee stopt, zal je alles kilo's die je kwijt bent geraakt weer terug krijgen...

EN HOE KOMT HET DAN DAT IK MIJN 54 KILO DIE IK BEN AFGEVALLEN NOG STEEDS NIET TERUG HEB??? STERKER NOG, BEN AL EEN JAAR OP HETZELFDE GEWICHT NA MEER TE GAAN ETEN Duivel
(sorry maar niet iedereen over 1 kam scheren)

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 00:51

Chiqa schreef:
rosanne1988 schreef:
ik weeg 48 kilo, dus hoef nergens aan te beginnen.
heb wel een zus met anorexia die bij de dietiste loopt, dus weet er meet dan genoeg vanaf.

Op de negatieve manier dus, kan me voorstellen dat als je zulke ervaringen hebt en zelf zo licht bent
dieten een soort trigger voor je zijn.....Alleen zal meing positief SB ervarene hier weinig aan hebben die dit soort triggers niet zo kent.....
Zijn genoeg mensen met positieve ervaringen die toch echt verschillende dieeten hebben geprobeert....of men het horen wil of niet.

ik wil het best horen...
maar feit is gewoon dat SB-en niet goed voor je is.
het dieet zal gerust vruchten afwerpen, binnen een korte tijd.
maar daarna zal je nog maar bar weinig, en bar weinig afvallen omdat heel je spijsvertering op z'n gat ligt.
doordat je te weinig eet (en die richtlijnen van 2000 calorieen per dag is er niet voor niets)
gaat je lichaam langzamer verbranden, omdat het op de reserve stand gaat staan.

deze reserve stand maakt je niet alleen moe, maar is ook nog eens slecht voor je organen!

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 00:55

Ik ben 11 maanden lang afgevallen, geen week stil gelegen of aangekomen... dus jullie theorieën kloppen niet voor elk persoon blijkbaar???????

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 01:01

deze theorie klopt helaas wel
Citaat:

wel voldoende blijven eten dus ..

voor de een is dat 1100 (nihil beweging)
de ander is dat 2100 (normale beweging)
of zelfs 3100 (zwaar sporten)
en dan nog per persoon verschillend

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 01:02

Patriesja schreef:
rosanne1988 schreef:
het sonja bakker systeem is een crashdieet.
in een korte tijd veel te weinig calorieen binnen krijgen, om daarna weer normaal te gaan eten.

wat velen niet weten is dat je stofwisseling door te weinig calorieen gigantisch langzaam wordt, en je dus maar heel langzaam af zal vallen.
wat beter is, als je graag op dieet wil is:

Eerst meer gaan eten om je stofwisseling omhoog te krikken. je lichaam gaat alles sneller verbranden, en je geeft de aanstoot te afvallen.
vervolgens eet je gezond, met een aantal keer op een dag iets lekkers, maar zorgt dat je ongeveer 2000 calorieen binnen krijgt.
hierbij ga je meer bewegen, dus je gaat sporten...

door sporten wordt het vet verbrand, en door genoeg te eten houdt je de stofwisseling op gang.

door weinig te eten, en niet veel te bewegen, zal je niet bereiken wat je wilt. (sonja verhaal)

als je aan sonja bakker doet, en vervolgens daarmee stopt, zal je alles kilo's die je kwijt bent geraakt weer terug krijgen...

EN HOE KOMT HET DAN DAT IK MIJN 54 KILO DIE IK BEN AFGEVALLEN NOG STEEDS NIET TERUG HEB??? STERKER NOG, BEN AL EEN JAAR OP HETZELFDE GEWICHT NA MEER TE GAAN ETEN Duivel
(sorry maar niet iedereen over 1 kam scheren)

ik scheer helemaal niks over 1 kam.
jij was blijkbaar vroeger veel te zwaar, wat sowieso al slecht is voor je gewrichten en hart-en vaten.
tuurlijk, je gaat sb-en, zoals half nederland dat onderhand doet, en gaat er 5 keer in de week bij sporten.
in een jaar tijd ben je 10 maten in kleding terug gegaan...

dit is nu eens onverantwoord afvallen. een andere naam kan ik het niet geven.

je hebt en als een dolle gesport, en veel te weinig calorieen binnen gekregen, logisch dat je meer dan 50 kilo in een relatief korte tijd afvalt.
dit is dus wat ik bedoel met een crash-dieet.

heel knap ja, dat jij 54 kilo bent afgevallen, en nu nog steeds hetzelfde gewicht hebt.

waarschijnlijk ben je niet bar veel meer ongezonds gaan eten en sport je nog steeds.
tuurlijk je bent meer gaan eten, maar op een gezonde manier, en door te blijven sporten.
ik heb al gezegd dat door meer eten je spijsvertering meer opgang wordt gehouden,
en je dus in principe 'afvalt'.

wanneer je langzaam aan meer gaat eten, en dit verantwoord doet, zal je idd hetzelfde gewicht aanhouden.
maar, wanneer je denkt so, ik ben nu 10 kilo afgevallen door sb, nu kan ik weer eten wat ik wil, dan zal het er 10x zo hard aankomen.
dit had ik misschien niet duidelijk genoeg verwoord in mijn vorige post.

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 01:04

nickyu schreef:
deze theorie klopt helaas wel
Citaat:

wel voldoende blijven eten dus ..

voor de een is dat 1100 (nihil beweging)
de ander is dat 2100 (normale beweging)
of zelfs 3100 (zwaar sporten)
en dan nog per persoon verschillend

1100 calorieen is voor een oude opa of oma inderdaad relevant.
ieder ander heeft meer nodig.
ookal zit je de hele dag op kantoor te werken.
je moet nadenken bij wat je doet, en ook dit kost energie.
dit zal je uit het eten moeten halen, omdat je ander je concentratie zal verliezen...

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 01:07

Kijk je laatste alinea verklaard idd wat je bedoelde...

Maar 1 ding is niet helemaal waar wat er staat in jouw verhaal. Ik ben NIET als een gek gaan sporten. Ik ben ONDER BEGELEIDING van een sportinstructeur gaan sporten, en ik ben gem. 1 kilo per week afgevallen, zoals in haar boeken staat???
Ik wil helemaal niet zeggen dat ik volledig gelijk heb, maar in mijn ogen is dit wel en verhaal waaruit blijkt dat niet iedereen slechter wordt van SB

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 01:10

ik beweer niet dat je er slechter van wordt, maar ik zeg dat het gewoonweg niet gezond is.

en even zonder dollen, jij kan mij niet wijsmaken dat je in de eerste 3 weken iedere week maar 1 kilo af bent gevallen?
namelijk, je bent van de ene op de andere dag minder gaan eten, veel minder.. en daarbij ben je meer gaan sporten.

wanneer je zo zwaar bent als jij, vliegen de kilo's er in de eerste paar weken vanaf als je zo'n beleid voert.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 01:18

rosanna .. ben ook oud wijf in training Haha!

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 01:21

Chiqa schreef:
Mensen die altidj maar zeggen dat dieten niet werken durven gewoon niet zelf die stap te nemen, gewoon lekker de kift *LOL* Geef dan gewoon toe dat je het moeilijk vindt om te dieten en gewoon wil blijven snaaien.
Zo even lekker kort door de bocht Tong uitsteken

kaatje77 schreef:
Ik stond onder behandeling van een neuroloog en hij kon me vertellen dat je van SB vetten en spieren afbrak en zodra je weer normaal ging eten, er alleen maar vetten bijkwamen.

Levend bewijs zit hier aan de andere kant, of je het horen wil of niet....Ik ben weer normaal gaan eten, eet ook lasagna, patatje, snackie, en kom niet aan...Als ik het gevoel heb dat ik iets gegroeid ben zal dit hooguit 500 gram zijn per week, ga ik weer even drie dagen Sonjaen en hup zit weer op mn streefgewicht.
Het afvallen gaat erg snel en je kan het bijhouden want je mag juist ontzettend veel van Sonja.

Misser schreef:
Ik vind ook dat je erg weinig mag eten, heb weleens zo'n boek ingekeken, maar ik zou het er niet op volhouden...
...

Boek bekijken en dan een oordeel kunnen geven, dat vindt ik knap Haha! Begin dr gewoon eens aan dan praten we wel weer verder....Goed geef toe week 1 en twee zijn pittig, maar daarna wil je niet anders meer.

denk niet dat ik iets slechters in dit topic heb gelezen dan dit...
chiqa....
gewoon de hele week normaal eten, en dan maar 3 dagen sb-en, om vervolgens weer een kilo af te vallen.
en daarna weer gewoon eten, en weer 3 dagen sb-en.
zo zorg je gewoon helemaal zelf voor een jojo-effect.

eerst je stofwisseling omhoog halen, door het vele eten, dan drastisch omlaag, en dan weer omhoog, dan weer omlaag.
je helpt je stofwisseling naar de maan, en daar zal je over een aantal jaren wel iets van gaan merken.

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 01:24

nickyu schreef:
rosanna .. ben ook oud wijf in training Haha!

haha, dan is beweging juist goed voor je..
meen me te herinneren dat je reuma hebt?

dan is het volgens mij extra belangrijk je conditie op peil te houden, en te bewegen!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 01:44

leuk gezegd ... rust roest idd .. speelt helaas iets meer
maar we gaan off topic stuur wel pb

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 09:29

Patriesja schreef:
Ik ben 11 maanden lang afgevallen, geen week stil gelegen of aangekomen... dus jullie theorieën kloppen niet voor elk persoon blijkbaar???????

Dit heeft niks met theorien te maken, maar met wetenschappelijk onderzoek en de werking van het lichaam.
En wij kunnnen natuurlijk niet door de computer heen zeggen wat en hoe jij het gedaan hebt...
maar zo is nou eenmaal de werking van het lichaam en daar kan je niet omheen.
Jij hebt het kennelijk op een verstandige manier aangepakt en het weer goed opgebouwd.

Je kan best op te weinig calorien leven, wat eten is nou eenmaal bij meer mensen naar de psyche verhuist dan
naar waar het eigenlijk voor bedoelt is: je lichaam zijn werk kunnen laten doen, waarbij je hersenen.
Tuurlijk iedereen kan zonder eten als het moet, je moet het jezelf alleen heel goed inprenten en wijsmaken en erin geloven,
je moet sterk zijn!!

Maar waar het uiteindelijk om gaat is dat je lichaam en al zijn organen en daarbij niet onbelangrijk je
hersenen gewoon voeding nodig hebben, en niet alleen het een of alleen het ander
nee alle verschillende voedingsstoffen.
Bij het dieet van sonja bakker is gewoon bewezen dat je met zo ene minimum aan kcal
NIET al die voedingsstoffen in de juiste hoeveelheid binnen kan krijgen.
Eigenlijk ben je je lichaam dus gewoon zwaar aan het verwaarlozen door je aan dit dieet te houden.
Je lichaam kan gewoon niet op de optimale manier zijn werk doen.
kijk en dat is net zo ongezond als wanneer je teveel energie binnen krijgt.

Daarbij moet het lichaam bijvoorbeeld 's ochtends kunnen bijkomen van een nacht zonder eten,
een goed ontbijt dus dus hartstikke belangrijk, en ook weer voor je hersenen die immers de rest van de dag weer alles moeten regelen.
Daarbij zet een goed vezelrijk ontbijt je spijsvertering op gang,
wat dus ook belangrijk is om iest met de voedingsmiddelen die je binnen krijgt te kunnen.
En helaas zijn de ontbijten bij het sb dieet nou niet altijd voldoende, met 1 cracker of plakje ontbijtkoek kom je er niet.

En om nog een keer te benadrukken wat voor mij geldt, maar ik denk dat dit eigenlijk ook wel voor jou geldt rosanne (??)
Het gaat me hierbij NIET om mijn mening over het dieet, of om of het wel of niet werkt voor wie dan ook en of de een nou wel of niet gaat jo-jo'en....

Het enige dat ik wil uitleggen, is hoe het werkt en hoe het in alle tientallen boeken en wetenschappelijke artikelen staat
die ik hier heb liggen en dat ze die aanbeveling van 2000 kcal niet 'zomaar' gemaakt hebben
na een of ander simpel onderzoek.
Hier zijn jaren jaren jaren van onderzoek aan vooraf gegaan.

En als afvallen en gezond eten echt zo simpel en eenvoudig in elkaar zit,
dat 1 persoon met een simpele thuisstudie van een paar maanden dat zo in een boek zet....
geloof me dan was dat al VEEEEL en VEEEL eerder gebeurt.
Er lopen zo ontzettend veel professionals rond die maar onderzoek blijven doen om te zien hoe het echt in elkaar steekt en wat nou het 'beste' is. En dat zal ook nog voor altijd door blijven gaan....

En dat dan 1 persoon hier in Nederland in eens na al die jaren zomaar met de oplossing komt ...
dat kan niet en dit is ook gewoon niet de oplossing als je het evidence based bekijkt en onder de loep neemt.
Want die thuisstudie met dat beperkt materiaal... dat is niet meer dan wat je kan lezen op: http://www.voedingscentrum.nl
en helaas heeft ze haar huiswerk dan toch niet helemaal goed gedaan als ik zo vrij mag zijn dat te zeggen
want haar ideeen wijken hier behoorlijk van af.
Het kan namelijk niet meer zijn aangezien die thuisstudie maar een paar maanden duurt.
En daar zit echt geen hoogaangeschreven literatuur tussen (zoals ik die hier bijvoorbeeld heb staan)...

edit: sorry ik heb het echt geprobeert zo leesbaar mogelijk te maken Bloos

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:34

Ik snap op zich wel wat je wilt zeggen Knipoog
En ik begrijp ook best dat te weinig calorieen niet goed voor je is, maar zoals ik al eerder zei gebruikte ik vaak de tip uit het boek dat als je veel sportte, je best een appel of iets anders extra mocht nemen.
Okee, deze discussie gaat over waarom SB zo slecht is.. Dus logisch dat alle minpunten nu aan het licht komen. Maar ik wilde eigenlijk alleen aan diegene die beweren dat iedereen weer aankomt als je stopt met SB laten zien dat het ook anders kan.

Ik ben geholpen met het dieet, en natuurlijk zitten overal voor en nadelen aan. Voor mij was het belangrijk dat ik een gezond gewicht zou behalen en in mijn ogen is me dat goed gelukt.
Natuurlijk zal ik de eerste weken/maanden meer per week zijn afgevallen... met 120 kilo is dat logisch idd, ik had het ook over een gemiddelde. Maar zelfs de huisarts zei dat het opzich in een netjes tempo is gegaan, omdat ik ook helemaal geen vel over heb.... Dat komt natuurlijk door het sporten, maar zoals je vaak ziet op tv met bijv. een maagverkleining dan gaat het zo snel dat ze er niet tegenop kunnen sporten(overtollig vel)