ADD??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laulau85

Re: ADD??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 14:43

Ok thanx! Ja de timing was heerlijk. Was expres zo vroeg gegaan dat ik weer thuis zou zijn als ze zouden bellen.

Ja ik mocht ook volgende week komen maar dan had ik een hele dag vrij moeten vragen op mn stage omdat dat precies midden op de dag viel. Maarja tis nu een maandje wachten dus valt mee te leven. Bij de huisarts zeiden ze dat het enkele maanden konden zijn....

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:30

maandje valt inderdaad wel mee, de tijd gaat sneller dan je denkt Knipoog
Ik ben nooit bij zo'n officieel iets getest maar via huisarts naar zelfstandig gevestigde psychiater gestuurd(omdat ik hier eerder terecht kon), maar deze liet het eerste testen door een psycholoog doen, juist omdat het dan allemaal sneller ging en ik dan niet maanden hoefde te wachten.
Ik kreeg eerst ook een lijst thuis gestuurd. Dit waren algemene vragen over je thuissituatie en over vroeger, bijv. of er een normale zwangerschap heeft plaatsgevonden, of er bepaalde stoornissen in de familie voorkwamen en dingen als: concentratie problemen, of je druk bent en dingen als hulpvraag enzo.
Bij de psycholoog heb ik gesprekken gehad waarbij zij verschillende vragenlijsten heeft ingevuld, ook gesprek gehad met mijn moeder erbij over dingen van vroeger. Misschien dat ze bij jou je ouders ook wel willen spreken omdat het toch een stoornis is wat vroeger al aanwezig moet zijn gweest... ik hoop voor je dat ze er wel aan mee willen werken en niet alles gaat 'versoepelen' om te voorkomen dat er iets uit komt, want stel je voor dat was bij mijn moeder wel een klein beetje zo maar daar konden ze redelijk doorheen prikken .
Verder ben ik vervolgens naar psychiater weer gestuurt en daar ook nog wat lijsten ingevuld met vragen en vooral ook kenmerken en dan moest je aangeven met cijfers van 0 tot 5 ofzo hoeveel last je ervan hebt. En naar aanleiding daarvan stelde ze dan de diagnose. Pff wat een crisis werk was dat die stomme lijst, heb je daar ik weet niet hoeveel kenmerken of iets staan en dan al die tijd daar netjes geconcetreerd mee bezig zijn terwijl ze op je vingers zitten te kijken Knipoog En dan nog kiezen tussen : nooit last, af en toe, regelmatig, veel of geen mening ofzo haha ik heb er echt een kliederboel van gemaakt toen Clown
Maar ik weet dus niet hoe dat bij die instellingen gaat ofzo want dat heb ik dus nooit gehad. Ben wel heel benieuwd.

Nog wel een tip.., misschien moet je proberen om er de komende maand niet meer te veel mee bezig te zijn. Das wel moeilijk omdat je er natuurlijk veel over wilt lezen enzo, maar misschien juist als je er veel over gaat lezen en veel kenmerken weet enzo dat je niet meer objectief genoeg bent voor de test. Dat je dingen te veel herkent of je je bepaalde kenmerken misschien te veel gaat inbeelden ofzo.. Of dat je de test toch, misschien zelfs onbewust, te veel naar het ad(h)d gaat invullen omdat je graag een bevestiging wil van je vermoedens of graag wil dat het eruit komt om rust te vinden.
hoe graag je ook bevestiging wil... als er ad(h)d uit komt daardoor terwijl je het niet hebt is het ook niet handig denk ik. Want stel dat het iets anders is wat er op lijkt, en er was ad(h)d uitgekomen, dan is er een andere behandeling nodig en je wil toch het beste voor jezelf denk ik.

Veel sterkte nog... altijd vervelend dat wachten, maar wel gezellig om erover te praten ja toch Lachen heerlijk soms met mensen praten die begrijpen wat je bedoelt terwijl je het nog zo krom uitlegt, of eigenlijk dingen/gevoelens/situaties schetst die je niet kan verwoorden aan 'normale' mensen en jullie zijn dan mensen die dat wel gewoon begrijpen. (haha dan denk ik trwns wel meer aan het adhd topic Knipoog)

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 16:53

Dankje Littlellady. Ik heb ook zoiets van ach ik wacht gewoon af en zie wel wat er allemaal komt.

Ben nu druk voor school bezig en dat moet eind van de maand af zijn dus.... (een van mijn eindscripties...)
Hebben jullie dat trouwens ook dat jullie geen normale zinnen kunnen produceren. Ik laat het altijd door mijn moeder nakijken maar ik zet dus echt vanalles in een zin en dan klopt er niets meer van. Dan ga ik het weer aanpassen en wordt het iets overzichtelijker maar dan klopt de zinsbouw weer voor geen meter. Is daardoor altijd lekker frustrerend als mijn moeder de helft weer door mag krassen, pijltjes gaat zetten etc...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:16

Met schrijven heb ik geen problemen, maar dat komt ook doordat ik het echt héél leuk vind! Knipoog

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:26

haha ja schrijven is ook niet echt zo mijn ding.
Ik kan ook heeeeele rare zinnen maken. Ook met schrijven gaan mijn gedachten soms wat sneller dan mijn pen en komen er hele vreemde dingen uit Knipoog Ik ben ook lichtelijk dyslectisch (niet officieel ofzo) maar daardoor komen er soms ook rare woorden uit. Datzelfde heb ik met lezen, soms lees ik dingen die er helemaal niet eens staan Tong uitsteken heel vreemd Knipoog Haha ALS ik al lees want daar heb ik echt een godsgruwelijke hekel aan!!!!!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 18:02

ach ik ben ook al een paar keer getest op dyslectie maar had iedere keer net de veel woorden goed om echt getest te kunnen worden...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:15

Hmmmm..

wij leggen dat ehhh. chaotische altijd positief uit.. Vork

en noemen het snel schakelen... Cool

m.a.w...
net zo hectisch schrijven.. als praten..
en bij praten van de hak op de tak springen..

Het is heerlijk om met mensen te praten die ook snel schakelen..
(dus van de hak op de tak van het ene naar
het andere onderwerp kunnen overschakelen..)

volgens mij vinden mensen dat in mijn posts nog wel eens storend.. Haha!
En kunnen het niet volgen..

Maar ja.. het vogeltje zingt zoals het gebekt is...
En je gebrek, kan uiteindelijk ook je sterke punt zijn..
Hoewel je dat soms zelf... niet ziet..
En anderen zich er soms helemaal kapot aan ergeren...

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 23:00

moet even me verhaal kwijt, en dat kan denk ik wel hier!
ik heb het vandaag even erg slecht naar mn zin en dat komt omdat ik gewoon af en toe niet begrepen wordt. heel stom en geheel me eigenschuld me ritalin was op en ik was vergeten bij te bestellen dus zit al 2 dagen zonder... eerste dagje ging nog maar vandaag ging het echt niet... me hoofd liep over... ging op me werk de tafel dekken ging ongeveer zo, op zoek naar het broodmandje zie ik dat ik vergeten was thee te zetten want daar was ik al half mee bezig want de thee pot stond naast de water koker, dus ik waterkoker aangezet. maar toen zag ik dat er kopjes op het aanrecht stonden dus ik vaatwasser inruimen. brood vergeten, thee vergeten... en zo ging he heel de dag door... soms wordt ik er zo moe van iedereen zo van je bent zo druk en met 100dingen tergelijke tijd bezig... ben druk maar in mijn hoofd is het nog veeeeeeeeeeeel drukker. lijkt wel of ik dan in een waas zit, ben continu aan het denken de meest uiteenlopende gedachte... het is gewoon dan nooit stil in me hoofd, lijkt wel of ik ligt in me hoofd ben en misselijk, maar niet echt... ik weet neit wat het is...
hebben jullie dat nou ook? ga morgen heel snel pillen bestellen... had eigelijk gehoopt dat ik nu zonder kon maar ik kan het gewoon niet en ik baal ervan... ow das ook zo gek toen ik thuis kwam en gedouched had begon ik opeens kei hard te janke en was ik sago... echt een humeur schommeling van hier tot tokio... maar ja ik ben bang dat ik niet alleen add heb maar ok misschien iets anders, of komt jullie dit oo bekend voor? hoe gaan jullie om met niet begrijpende mensen? wordt hier zoooooooooo moe van!!!

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 23:58

ik ken het wel.. ik had 2 dagen terug door een ruzie ook besloten die stomme rot pillen niet meer te nemen. Nou na 1,5 dag gaf ik het helemaal op en ben ik ze toch maar weer gaan nemen en wat voelde ik me goed Lachen
En die stemmingswisselingen daar heb ik ook last van en die zijn zonder medicijnen veel erger en vooral heftiger dan zonder, en ben met medicatie ook vaak de hele dag door wel constanter, dus in dat opzicht ben ik er erg blij mee.
En dat met dat niet begrijpen: heeeel lastig, maar je er toch maar proberen zo goed en kwaad als het gaat je erbij neer te leggen. Ik word er soms boos om, boos op die mensen of enorm boos op mezelf, soms verdrietig maar het heeft geen zin. Wat me wel goed doet is met andere ad(h)d'ers praten, dan zijn soms 3 woorden al genoeg om elkaar te begrijpen, dingen die je aan andere niet kan uitleggen/verwoorden of wat nooit begrepen wordt, wordt dat in eens wel bij mensen met hetzelfde probleem.
Wat daarbij ook helpt is dat er sommige ad(h)d'ers zijn die dat stukje dat ik niet verwoord krijg om het uit te leggen juits wel heel goed kunnen ... dat kan je dan voor jezelf gebruiken om het evt. andere uit te leggen.
Maar ik word er ook moe van hoor.., toch steeds weer ga je de strijd aan, en dan denk je: nu hebbben ze het begrepen en dan toch weer niet.
Ach we zijn soms gwoon wat 'anders' maar dat heeft ook leuke kanten Lachen

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 08:10

Hey Allemaal!

Ik laat mn gezicht ook weer eens zien!
Zit helemaal in de stress....
Heb vanmiddag een eindgesprek voor godsdienst (doe de pabo) dan maandag mn eindgesprek voor mn stage en woensdag mn intake bij het GGZ. En dan de week daarop op dinsdag de verdediging van mn portfolio...
Ik heb echt het gevoel dat het me allemaal even te veel wordt. Moet voor mn gevoel nog zo veel doen. Heb ook het gevoel dat ik nergens op voorbereid ben en alleen maar moe ben.
Daarnaast zit mn intake me in de weg. Daar zie ik eigenlijk zo tegenop om daar heen te moeten. Weet niet waar ik goed aan doe. Van vriendin te horen gekregen dat ze je er zo maar af durven te schepen dat je pas na een paar maanden terug mag komen. Nou ik sta al niet zo stevig in mn schoenen dus ben bang dat ik hetzelfde krijg.
Nou zat ik er over te denken exact op te schrijven waar ik last van heb maarja waar haal ik de tijd vandaan en is dat wel handig?

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 08:11

neetje je wil trouwens niet weten hoe vaak ik de waterkoker aan zet en een kwartier later weer aan zet....

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 08:35

Gewoon rustig blijven Laulau Ach gut Hoe moeilijk het ook is.... Je kunt het, het gaat je allemaal lukken!

Dat afschepen valt reuze mee hoor! Nu nog niet druk om maken, dat kan je wel doen als het nodig is Knipoog

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:02

Dat van dat afschepen daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Maar je moet toch proberen echt aan te geven dat het je leven dermate beinvloed dat je er echt last van hebt.
En toch proberen niet te druk om te maken, want misschien valt het reuze mee.
Eigenlijk heb je wel geluk dat je zo voor de zomervakantie daar terecht kan, want geloof mij, als ze je eenmaal diagnosticeren ligt je leven nog veel meer overhoop en dan heb je ook echt wel even tijd voor jezelf nodig, ten minste dat was bij mij zo. Je raakt echt in een enorme achtbaan van: eindelijk ik weet wat ik heb en ik ga er aan werken van vreselijk moeilijke en ellendige momenten.

Wat betreft die schooldingen: heel lastig, proberen rustig te blijven. Misschien kan je aangeven op school dat je ook die intake hebt en je je daar ook druk om maakt en tegenop ziet. En daarbij kan je mteen aangeven dat juist dat plannen en veel dingen tegelijk doen, overzicht kwijtraken, tot niks komen zulke problemen van je zijn waardoor zo'n moment als nu waarop veel moet gebeuren ontzettend moeilijk voor je is.
Misschien dat ze je daardoor op school net wat meer ruimte kunnen geven en je een van de die dingen wat uitgesteld kan worden?
Het is wel heel moeilijk om dat te vragen en bespreken op school, ik heb het ook 3 jaar lang uitgesteld maar dat resulteerde bij mij ook in het feit dat ik dus als ik 6 opdrachten moest doen elke half maakte en ik uiteindelijk geen 1 opdracht haalde en het hele half jaar over moest doen, en als ik het aangegeven had waren er mogelijkheden geweest waardoor ik er iig een paar gehaald had en de rest in kon halen en de dingen met jou samen in plannen waardoor het haalbaarder is, je doet er ipv. 6 tegelijk in 8 weken 6 om de beurt in 8 weken...

Veel veel sterkte in ieder geval, en doe maar lekker je verhaal kwijt dat lucht ook weer op Lachen Ach gut Ach gut

Ps. hihi dat van die waterkoker... zeer herkenbaar Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:11

Waterkoker? Dat heb ik nou nóóóóóóit!!! Schijnheilig Who am I kidding? Tong uitsteken Ik vergeet regelmatig gewoon helemáál dat ik thee wilde zetten. ROFL

LauLau, druk weekje, maar het komt wel goed. Gewoon inderdaad alles opnoemen, ook over vroeger, waar je toen last van had. Hoe duidelijker je laat merken dat het niet 'even een dipje is' hoe sneller ze je helpen denk ik.

En even ruimte om dit alles te verwerken kan inderdaad geen kwaad, ben ik het helemaal met LL eens!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 11:44

Bedankt allemaal voor jullie reacties!
Ja een leerkracht weet het ook omdat ik tijdens haar intervisiebijeenkomst er zelf achter kwam zeg maar.. Maar vind het ook zo moeilijk om het te zeggen. Tis nog 2 maanden en dan heb ik als het goed is mn HBO-diploma. Moet ik dan nu nog moeilijk gaan doen. Vind het allemaal heel gecompliceerd. Ook omdat het nog niet zeker is dat ik het heb. Daarnaast ben ik ook nog heel faalangstig dus alles samen maakt dit echt een feestperiode... pffff.
Vraag me nu af waarom ik heb besloten verder te studeren haha (waarschijnlijk omdat werken nog moeilijker is...)

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 11:50

Rock ik had laatst dat mn ma op bezoek was en die wilde wel even snel een kopje thee en dan ging ze verder. Ik was ondertussen allemaal aan het prullen in huis enzo dus vergeten dat de waterkoker aanstond. Even later hem opnieuw aan gezet toen mn ma er naar vroeg en uiteindelijk stootte ik er tegenaan met het pakken van iets anders en merkte ik dat hij warm was...
Ondertussen moest mijn ma eigenlijk al weer weg... pffff

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:59

Heb niet het hele topic gelezen zit op school braaf te zijn.. Bloos maar ik meld me ook even. Ben er nu sinds een half jaar achter dat ik ADD heb.

Bewust voor gekozen om geen medicijnen te slikken. (De remedie is erger dan de kwaal..) En wil eigenlijk de 'voordelen' van add niet kwijtraken.

Ik hou het even kort ivm school maar wil dit wel even blijven volgen.

Las tussen neus en lippen door wel hele herkenbare dingen Clown

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 12:31

Heb net alles zitten noteren voor mezelf wat me dwars zit maar voel me nou echt zon mislukkeling als ik dat lees. Wordt er niet echt veel vrolijker van.
En heb mn tentamen nog niet voorbereid dus dat gaat ook lekker maar kan me er echt niet toe zetten.

Vraag me eigenlijk af hoeveel jullie van jullie zelf terugzien in mijn lijst maar vind het ook zo wat om hem hier te plaatsen moeilijk moeilijk...

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:36

Je bent geen mislukkeling Lau!!! Je bent geen doorsnee persoon, wees er blij mee!!! Knipoog Je bent uniek.... Ik ben blij met mijn zoon (ADHD) en zou er niet voor kiezen om de ADHD weg te laten als ik het over mocht doen Haha! Het maakt mijn zoon tot wie hij is, en ik vind het een mooi persoon Haha! Ja
Laatst bijgewerkt door HummerTime op 29-05-08 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 12:38

Ja tis gewoon dat ik die gevoelens al die tijd heb verdrongen en nou spreek ik ze uit/schrijf ze op.
En om het dan allemaal zo onder elkaar te zien is niet echt een pretje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:39

Je bent juist geen mislukkeling LauLau! Weet je hoe knap het is om als AD(H)D'er te bereiken wat voor een gemiddeld mens heel normaal is? En dat zeg ik nu niet om mezelf een veer in m'n achterste te stoppen, maar het ís gewoon zo Knipoog

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 12:40

Dankje alletwee.

Rock zou ik jou anders dat lijstje mogen sturen via pb en zou jij dan willen kijken hoeveel je ervan herkent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:41

Ja hoor Lachen

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:43

laulau85 schreef:
Ja tis gewoon dat ik die gevoelens al die tijd heb verdrongen en nou spreek ik ze uit/schrijf ze op.
En om het dan allemaal zo onder elkaar te zien is niet echt een pretje...

Maak een tweede lijst met alle positieve gevoelens en pluspunten Knipoog

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:45

laulau85 schreef:
Dankje alletwee.

Rock zou ik jou anders dat lijstje mogen sturen via pb en zou jij dan willen kijken hoeveel je ervan herkent?

Mag ik die pb ok? Kijk ik in hoeverre ik mijn zoon herken Knipoog

Als je het liever niet doorstuurd, ook goed, doe maar wat jou het prettigst lijkt Ja