Huisarts, normale manier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: Huisarts, normale manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:56

sronnie schreef:
Het lijkt wel of ''het probleem'' komt door zeurende patienten, maar hebben jullie er ook wel eens bij stil gestaan dat bij lange na niet alle assistentes even intelligent zijn om het maar even heel cru te stellen.

Zo ben ik een keer onwijs naar gevallen en heb ik de huisarts gebeld, had onwijs veel pijn en zat gewoon letterlijk te janken van de pijn.
Vervolgens krijg ik doodleuk te horen dat het wel spierpijn zou zijn en als het na een week niet weg was ik nog maar eens moest bellen.
Maar laten zitten want ik had geen zin om de discussie aan te gaan, de volgende dag verrekte ik nog steeds van de pijn en toch maar naar de weekendpost gegaan, wat bleek ik had een gescheurde hamstring Scheve mond
Zo kan ik nog een redelijk aantal voorbeelden geven van vergelijkbare situaties, ik vind het dus behoorlijk krom om te zeggen dat patienten maar meer begrip moeten hebben voor drukte en andere mensen die voor ieder kuchje willen langs komen..

Tuurlijk het is iets wat aan beide kanten kan worden verbeterd, maar ik krijg steeds meer het idee dat assistentes hier weinig voor voelen.

Kort door de bocht maar goed als jij die mening hebt ook prima. Zoals ik al eerder geschreven heb zijn er genoeg die geen assistente horen te zijn. Nogmaals maar dat gaat er bij sommigen niet in want alles ligt hier schijnbaar aan de zorgverleners wij zitten er niet om mensen dwars te liggen, wij zitten daar om te zorgen dat het spreekuur goed verloopt zodat mensen niet onnodig lang hoeven te wachten, dat mensen niet dood neervallen omdat diegene met pijn op de borst moeten wachten tot morgen Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:57

Shadow0 schreef:
Anoeska schreef:
@ Shadow: vind wel dat je een beetje aan het drammen bent. Je snapt toch ook wel dat de reactie op zaterdagavond om 23:00 uur op bokt een hele andere is dan die je aan de telefoon met een patient geeft.

Dat je vindt dat ik dram, dat mag uiteraard Ja

Maar dat de reactie op een zaterdagavond op Bokt anders is dan aan de telefoon, nee, dat snap ik eigenlijk niet. Want weet je? Ik denk dat er veel mensen zijn die meelezen en na het lezen van de reacties denken "zie je wel, die mensen van de praktijk die minachten me gewoon en nemen me niet serieus".
Ik mag er dan over doorzeuren, maar ik ben vrijwel zeker niet de enige die het zo heeft ervaren bij het lezen. En als je dat plaatst op een forum van 60.000 leden, vanuit je professionele ervaring, dan versterk je toch weer een bepaald beeld bij een grote groep mensen. Ook op zaterdagavond.

Je hebt helemaal gelijk want dat wil jij horen. De zorg is bagger het ligt allemaal aan de zorgverleners geloof vooral in sprookjes Vork

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:57

sronnie schreef:
Het lijkt wel of ''het probleem'' komt door zeurende patienten, maar hebben jullie er ook wel eens bij stil gestaan dat bij lange na niet alle assistentes even intelligent zijn om het maar even heel cru te stellen.

Zo kan ik nog een redelijk aantal voorbeelden geven van vergelijkbare situaties, ik vind het dus behoorlijk krom om te zeggen dat patienten maar meer begrip moeten hebben voor drukte en andere mensen die voor ieder kuchje willen langs komen..

Tuurlijk het is iets wat aan beide kanten kan worden verbeterd, maar ik krijg steeds meer het idee dat assistentes hier weinig voor voelen.

Eigenlijk vind ik dit ook. Weetje, dat heb je nu eenmaal in dat vak lijkt me. Het is misschien een hele stomme vergelijking hoor. Maar als je in een supermarkt werkt heb je ook lastige klanten die sommige dingen maar niet willen begrijpen (waarom is dit dr niet waarom is dat 'r niet waarom ga je niet sneller ''moest ik dat afwegen?'') ja ik snap best dat dat strontvervelend word naar een tijd. Maar voor die patienten/klanten ben jij daar nu eenmaal voor.

Ik denk niet dat je als patient/klant denkt. Goh ik ben nu vast al de 100e zeikerd voor die meid vandaag. Ik weet niet zo goed wat ik het onder woorden moet brengen. Maar jij bent nu degene die ze te woord staat dat is jou werk. mensen denken daar Echt niet bij na en ze gaan je vast niet extra lastigvallen met zulke vragen.

Ik hoop een beetje dat jullie het snappen.. ik kom nu niet echt uit m'n woorden Nagelbijten / Gniffelen

NijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 22:59

MISTRAL94 schreef:
Kort door de bocht maar goed als jij die mening hebt ook prima. Zoals ik al eerder geschreven heb zijn er genoeg die geen assistente horen te zijn. Nogmaals maar dat gaat er bij sommigen niet in want alles ligt hier schijnbaar aan de zorgverleners wij zitten er niet om mensen dwars te liggen, wij zitten daar om te zorgen dat het spreekuur goed verloopt zodat mensen niet onnodig lang hoeven te wachten, dat mensen niet dood neervallen omdat diegene met pijn op de borst moeten wachten tot morgen Knipoog

Maar waar zie jij mij zeggen dat ik vind dat er geen spoedplaatsen open gehouden moeten worden, of dat de arts direct aan de telefoon moet komen als iemand er om vraagt?
Ik vind het prima dat assistentes advies geven, maar ik krijg het idee dat het vaak afpoeier antwoorden zijn zo van hehe weer een patient minder.

En ja, ook door jouw reacties wordt dit beeld alleen maar versterkt, want blijkbaar zijn alleen de mensen die iets levendsbedreigends hebben belangrijk, en mensen met veel pijn niet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 23:03

MISTRAL94 schreef:
Shadow0 schreef:
Ik moet wel zeggen dat ik schrik van de reacties van mensen die blijken te werken in de zorg?
Natuurlijk, mensen zijn soms erg onredelijk en er kunnen geen wonderen verwacht worden. Maar tegelijkertijd moet je wel bedenken dat mensen die bij de arts komen (of daarnaar bellen) niet in hun beste doen zijn.
Als ik de arts bel omdat ik ziek ben... dan heb ik over het algemeen slecht geslapen, pijn, ben ik niet zo alert en kan ik veel minder goed nadenken. Ik kan ook niet zo objectief meer bedenken wat redelijk is, en zelfs ik raak soms als ik midden in de nacht hoge koorts heb nog een beetje in paniek, omdat ik de ernst niet in kan schatten. (Dat is ook nog iets. Medische professionals weten misschien of iets wel of niet ernstig is, maar wij als leken weten dat lang niet altijd. Een beetje geruststellen kan dan misschien al erg helpen.)

En daarbij: een keelontsteking is niet levensbedreigend, maar de huisarts is ook niet hetzelfde als een spoedeisende hulp. Keelontsteking en blaasontsteking zijn wel ontzettend heftig (is tenminste mijn ervaring. Gekneusde ribben, verdraaide knie, gebroken enkel, het was vervelend maar bij mij toch niet zo vreselijk als heftige keel- of blaasontsteking.) Het lijkt me dus eigenlijk wel dat het valt onder de zorg van de huisarts en dat het ook heel belangrijk is om die zorg te bieden.

Dat er blijkbaar zo weinig begrip voor is (tenminste, ik lees heel weinig medeleven met de patienten in de reacties in dit topic) vind ik heel erg teleurstellend.

Dat mensen niet lekker in hun vel kunnen zitten is begrijpelijk ook weet ik dat mensen het niet persoonlijk bedoelen. Maar ook wij kunnen niet toveren mensen komen tegenwoordig voor elke wissewasje waardoor je spreekuur over vol staat. Een blaasontsteking is ook geen spreekuur, urine kan gewoon bij de assistente gebracht worden en aan de hand daarvan kan er evt. gestart worden met een kuur. Over de keelontsteking, weleens nagedacht wat er gebeurd als je teveel AB kuren krijgt? Gezien het feit dat mensen tegenwoordig voor elke ontsteking al een kuurtje verwachten maar niet nadenken over de gevolgen van teveel AB kuren Knipoog Ook heb ik nooit gezegd dat iemand niet gezien mag worden met een keelontsteking maar wij zullen wel een onderscheid moeten maken tussen nogmaals die man van 70 met pijn op de borst of iemand met een keelontsteking! Wat ik ook een vreemde redenatie vind (weet niet wie dit schreef) was dat ik ben om 8 uur niet wakker, dus een huisarts moet de hele agenda vrij houden voor mensen die niet vroeg wakker zijn? Een huisarts kan helaas geen rekening houden met gemiddeld 2000 agenda's wanneer er een plekje vrij is. Momenteel is het ook een hype dat iedereen laat naar de huisarts wil, de plekjes tot half 9 blijven vaak open omdat mensen niet vroeg hun bed uit willen. Oude mensen plannen wij later omdat die langer werk hebben om op gang te komen. Maar als je echt ergens last van hebt wil je toch graag geholpen worden aan je klacht? Moet je dan ook nog moeilijk doen over het tijdstip? Kortom je kunt het nooit goed doen, als men niet gezien kan worden zijn ze boos, kunnen ze wel gezien worden komt de tijd niet uit.

Snoevie: Je moet idd ook steeds harder worden wil de arts/apotheker nog goede zorgen kunnen bieden. Het is niet goed maar er is gewoonweg geen andere mogelijkheid. Je wilt de patienten goede zorg bieden dat kan alleen als je ook werkelijk de tijd kan nemen voor je patient, ik bedoel wat is nou 10 minuten voor 1 klacht?!

Edit: Maar waar komt dit probleem vandaan? Bij de arts of de regering die overal op aan het bezuinigen is? Knipoog

Als ik me 's avonds niet zo lekker voel, besluit ik flink vroeg onder de wol te gaan. De volgende dag hoef ik pas om 1 uur op school te zijn, dus ik vind half 11 vroeg genoeg om wakker te worden.

En dan voel ik me ineens verschikkelijk beroerd, het gevoel wat eerder omschreven is. Is het dan zo vreemd dat ik dan de huisarts bel?

Niet iedereen komt om 7 uur 's morgens zijn bed uit...

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 23:04

Maar goed, dat is nog te begrijpen. Als jij Dinsdagavond om 7 uur je niet goed voelt.. je het woensdag aankijkt en besluit donderdag te bellen dat het ernstig is dan vind ik ook wel dat je gewoon wel ff vroeg kunt bellen voor een afspraak te maken. Dat is een kwestie van hoe erg is het nu.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 23:05

Ja ok, dat is logisch... Alleen kon ik die dag aankijken niet meer aan...

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 23:07

Maar goed, dan was je van te voren (die avond) nog wat twijfelachtig van 'zou ik nu bellen of niet?' Dan vind ik het idd wel logisch dat je wat later belt.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 23:09

Het probleem ligt bij te weinig huisartsen en een hogere consumptie bij de patienten. Daarom wordt als buffer de doktersassistente gebruikt. Uiteraard zijn er slimmere en minder slimmere doktersassistentes, dat is in elk vak zo. Ik heb ook wel eens met geknepen billen aan de andere kant van de lijn gezeten.
De consumptie is duidelijk verhoogd vanuit de maatschappij. Ooit een week meegelopen met een huisarts in een grote stad. Heb de hele week 3 consulten gezien die echt noodzakelijk waren. Was gedurende het najaar en heb voor de rest bijna alleen maar snotneuzen gezien. Sommieg mensen zaten gewoon dagelijks in de wachtruimte.Vervolgens 1 week meegelopen in een plattelandspraktijk, dat gaf een heel ander beeld. Die kwamen echt niet voor niets.
Tegenwoordig moet bijna elke klacht opgelost worden en wel zo snel mogelijk, terwijl de meeste aandoeningen self-limiting zijn. Het liefst heeft men een pil, foto of doorverwijzing. Agressiviteit in de praktijk is schering en inslag. Hierbij nog genomen al de veranderde wet en regelgeving en de verminderde waardering levert een zwaar plaatje op voor de huisarts. Niet voor niks staat het beroep op de eerste plaats wat betreft burn outs.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:20

het spijt me,maar hoe durven mensen dan maar te stellen dat sommige assistenten toch niet zo snugger zijn?
fijne manier om je af te reageren,maar niet heus!

je bent dan zelf net zo erg als de assistente.

lekker de grond in trappen,belachelijk,die mensen zitten er niet om je te pesten hoor.
ook weleens bedacht dat zij ook uit opdracht werken?

zien jullie nu niet in dat het probleem van 2 kanten komt,en niet alleen van een kant?

edit: vraag aan shadow; hoe zou de gezondheidszorg het probleem volgens jou moeten oplossen dan?want ik krijg de indruk,dat ik maar alles moet aannemen wat er gezegd word.
denk je nu echt dat we er zitten om de mensen te pesten?
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 27-04-08 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:22

De prioriteiten zijn gewoon anders bij patienten en zorgverleners:

Zorgverlener:
1: mensen helpen die iets levensbedreigends hebben
2: mensen helpen die veel pijn/koorts/iets andere klacht hebben
3: alle anderen

Bij de patient:
1: zelf zo snel mogelijk geholpen worden

En dat botst nu eenmaal wel eens.

Wat het zogezegde 'gebrek aan medeleven' betreft: ik leeft heel erg mee met mijn patienten. Maar het hangt er wel vanaf met wie. ik werk zelf op de SEH. Dan heb je gewoon een andere visie op wat ernstig ziek zijn is, dan de gemiddelde Nederlander.

Als jij een blaasontsteking hebt dan heb je koorts en buikpijn, en je vindt jezelf heel erg ziek. Maar in het hokje daarnaast heb ik iemand met een hersenbloeding, en daarnaast ligt weer iemand met longontsteking die niet meer kan ademen, en daarnaast wordt iemand met een hartinfarct gereanimeerd. Dus ik heb dan niet het gevoel dat ik die persoon met die blaasontsteking in de watjes moet leggen. Die komt er wel bovenop. Ik stop mijn tijd en energie liever in die andere patienten en hun familie.

En dan lijkt het volgens diegenen met de blaasontsteking of wij niet meeleven met onze patienten, maar niets is minder waar. Je moet het gewoon eens vanuit ons perspectief bekijken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:30

ja zo zou je het ook eens kunnen bekijken!

van BEIDE kanten.
als blaasontsteking patient voel je je heel beroerd en ziek,maar het is LOGISCH dat de aandacht als eerste uitgaat naar iemand met een hersenbloeding oid.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:32

Vjestagirl: Begrijpelijk als je een slechte nacht gehad hebt dat je wat langer wilt blijven liggen maar begrijp jij ook dat een huisarts daar geen rekening mee kan houden? Een gemiddelde praktijk heeft over de 2000 patienten. De huisarts kan niet rekening houden met de agenda's van 2000 patienten Knipoog En daaromheen dan maar zijn spreekuur plannen. Overigens kun je ook met je mobiel oid vanuit bed bellen en vragen of je zo laat mogelijk die dag gezien kan worden (al zou ik het liefst zo snel mogelijk gezien worden als ik veel pijn heb)

Nu lees ik hier alleen maar reacties van mensen die schijnbaar denken dat wij daar zitten om dwars te liggen en juist daar gaat het dus mis, wij kunnen begrip tonen maar moeten ons ook aan bepaalde regels houden. Ze schelden ons de huid vol en staan vervolgens schijnheilig bij de huisarts ja dokter nee dokter te zeggen spreek dan ook uit bij de arts dat je bepaalde regels niet handig vind of dat je het ergens niet mee eens bent alleen dan kan een arts kijken of ze iets kunnen veranderen. Dan moet je je mond open trekken naar de huisarts die heeft de regeltjes gemaakt in zijn of haar praktijk. Maar tekeer gaan tegen de assistente maar niets zeggen tegen de huisarts daar kan ik niet bij.

Klara16: Dat is een mooi voorbeeld wat je aanhaalt idd!

Edit: Overigens valt het me op dat het erg makkelijk is de schuld bij een zorgverlener neer te leggen maar was het niet zo een betere wereld begint bij jezelf? Voorheen wilde ik als ik eens naar de huisarts ging ook direct gezien worden, nu ik zelf dit werk doe kan ik veel meer begrip opbrengen als ik niet diezelfde dag terecht kan, klachten waar ik al 3 weken mee lopen kan die ene dag ook nog wel bij. Bij het grootste deel van de assistentes is het begrip er wel alleen moet dit wel van beide kanten komen. Maar wil een zorgverlener goede zorg kunnen leveren zul je onderscheid moeten maken, want mensen staan ook te steigeren als iets verkeerd ingeschat is of ze worden naar huis gestuurd met neem maar wat rust. Mensen worden ook erg boos als het spreekuur uitloopt zou je eens moeten zien wat er gebeurd als er geen assistente zit die de minder belangrijke dingen verplaatst naar morgen. De werkdruk ligt tegenwoordig al erg hoog bij de huisartsen maar aan wie ligt dit? Ongeduldige patienten? Een huisarts die niet snel genoeg werkt? Of de overheid die maar aan het bezuinigen is op de zorg?
Laatst bijgewerkt door MISTRAL94 op 27-04-08 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:39

Ik heb zelf net een "misser" meegemaakt. Ik val erg hard... bel de dokter. Zegt de assistent: "u kunt alles bewegen? Dan zetten we stevige pijnstillers klaar en zo gauw u kunt komt u maar op het spreekuur volgende week."

Gevolg: de week erop blijk ik een instabiele rugwervelbreuk te hebben waar ik nu 6 weken mee lig en nog 2 maanden zoet mee ben. Was ik meteen "gezien" door arts dan was ik wss met 6 weken klaar geweest.

Vanmorgen valt er een koe bij ons in de stal. DA was precies 11 minuten na het telefoontje in de stal.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:40

Nickeltje schreef:
Helaas gebeurt dit steeds meer.
Assistentes worden er in getraind mensen met zeur-vraagjes af te poeieren omdat de artsen het al druk genoeg hebben.
Helaas schieten er een hoop hierin door.
Maar jij hoeft je klacht niet aan een assistente te vertellen als jij dat om privacy redenen niet wil en jij hebt recht een arts te spreken. Alleen kan het wel zijn dat je die arts natuurlijk niet meteen aan de lijn krijgt...

Wat je kan doen als de afspraak je niet snel genoeg gaat is om gewoon naar de eerste hulp van een ziekenhuis te gaan. Het kan heel goed zijn dat je daar een paar uur zit, maar dan wordt je wel vandaag nog gezien. Of maandag als je tot dan wil wachten ofzo...

als je voor alles naar de ehbo gaat word het daar steeds drukker. als t spoed is moet je gewoon naar de huisarts gaan. klaar uit. als t in t weekend erger is bel je de hap. en als ze je niet serieus nemen aan de telefoon ga je er persoonlijk langs?[/quote]

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:42

De mentaliteit van de zorgverleners moet anders? De assistente word getraind om zeurvragen te stellen?

Marcaratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:43

wel dom van die arts dat hij zo handelt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:44

oei slimmerik dat is wel erg ja!

en dat zeur vragen verhaal is zwaar overtrokken,men bedoeld ermee dat de mensen met de ergste klachten wel het eerst gezien kunnen worden.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:45

slimmerik schreef:
Ik heb zelf net een "misser" meegemaakt. Ik val erg hard... bel de dokter. Zegt de assistent: "u kunt alles bewegen? Dan zetten we stevige pijnstillers klaar en zo gauw u kunt komt u maar op het spreekuur volgende week."

Gevolg: de week erop blijk ik een instabiele rugwervelbreuk te hebben waar ik nu 6 weken mee lig en nog 2 maanden zoet mee ben. Was ik meteen "gezien" door arts dan was ik wss met 6 weken klaar geweest.

Vanmorgen valt er een koe bij ons in de stal. DA was precies 11 minuten na het telefoontje in de stal.

Slechte zaak dat je niet gezien wordt maar ik denk dat het mede komt doordat de werkdruk zo hoog ligt bij sommige artsen (niet allemaal overigens zijn ook huisarts die tijd hebben voor visites gewoon om even een praatje te kunnen maken.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:11

sronnie schreef:

Wow! Dit vind ik een hele ongepaste opmerking. Alle doktersassistentes hebben een opleiding op hetzelfde niveau afgerond. Dat de ene meer talent heeft dan de andere, dat klopt. Maar ze moeten wel degelijk iets kunnen en een bepaald intelligentieniveau hebben.

sronnie schreef:
Zo ben ik een keer onwijs naar gevallen en heb ik de huisarts gebeld, had onwijs veel pijn en zat gewoon letterlijk te janken van de pijn.
Vervolgens krijg ik doodleuk te horen dat het wel spierpijn zou zijn en als het na een week niet weg was ik nog maar eens moest bellen.
Maar laten zitten want ik had geen zin om de discussie aan te gaan, de volgende dag verrekte ik nog steeds van de pijn en toch maar naar de weekendpost gegaan, wat bleek ik had een gescheurde hamstring Scheve mond

Tja, zelf hebben mijn moeder en ik vorig jaar precies het tegenovergestelde meegemaakt. En in verschillende huisartsenposten aan andere kanten van het land.
In mijn geval had ik aan het einde van de middag mijn vinger gebroken. Dikke vinger, nog niet blauw (had n.l. zelf direct gekoeld). Moest naar de h.a.-post en daar werd een halfslachtig onderzoek door een h.a. (!) uitgevoerd. Gekneusd was haar oordeel, neem maar een paracetamolletje.
In de loop van de avond werd mijn vinger dus 2x zo dik en paars. Volgende ochtend h.a. gebeld en kon er dezelfde ochtend nog terecht. Kwestie van duidelijk aangeven wat er scheelt. Denk dat het best duidelijk is als je meld dat je een vinger hebt die paars is, 2x zo dik en dat je de halve nacht niet kon slapen van de pijn duidelijk genoeg is.
Op het spreekuur kreeg ik een AIO en zij zag meteen dat die vinger vermoedelijk gebroken was. In tegenstelling tot de h.a. op de ha-post die mij heel sympatiek geen halve avond op de EHBO wilde laten zitten.....
Wat betreft mijn moeder, samengevat: verstapte zich 's avonds op een riggel tijdens uitlaten van de hond. Vreselijk dikke enkel en naar huis gestrompeld. Naar de ha-post (die naast het ziekenhuis zit) en daar werd geconcludeerd dat ze haar enkelbanden had gescheurd. Dus ingezwachteld en advies om na een paar dagen naar eigen h.a. te gaan om het te laten tapen. Pijn bleef en ze is eerder heen gegaan en ook zij kon direct bij haar h.a. terecht. Eigen h.a. vroeg of er foto's waren genomen. Dat was niet het geval. Hij wilde niets behandelen als gescheurde enkelbanden als hij niet wist hoe het er van binnen uitzag. Dus naar ziekenhuis voor foto's en in het gips terug komen....

sronnie schreef:

Ik heb het idee dat er veel assistentes zijn die prima hun werk doen en die hoeven m.i. helemaal niets te veranderen. Mensen moeten leren geduld te hebben en duidelijk te zijn wat ze mankeren als ze snel een afspraak met hun h.a. menen te moeten hebben. De assistentes hebben opdracht om te filteren wat spoed heeft en wat niet. En ik heb ervaren dat in de praktijk van mijn huidige h.a. de assistentes dat zeer capabel in zijn. Compliment voor deze dames van mijn kant.
En ja, ik heb in het verleden ook wel eens ervaren dat er assistentes zijn die doorschieten in hun taak en daardoor niet duidelijk krijgen wat er is.
Verder kan je ook zelf bellen als je denkt te lang te moeten wachten. Dat heb ik jaren geleden ook gedaan toen ik bij mijn h.a. was en doorverwezen werd naar de röntgenafdeling in het ziekenhuis omdat de h.a. dacht dat ik een scheurtje in een wervel had. Kreeg daar te horen dat er een wachtlijst van 2 weken was terwijl mijn huisarts had gezegd dat ie dacht dat ik daar wel dezelfde of de volgende dag terecht kon. Dus gebeld en de assistente zou overleggen met de h.a. Dat duurde nogal lang en ik zat te wachten omdat ik in een andere plaats stage liep en daarvoor ruim een uur reistijd had. Terugkomen als ze iets konden regelen was dus niet zo handig. Wist de assistente niet, ze kan tenslotte geen gedachten lezen (weinig mensen kunnen dat) en ik had het niet verteld. Toen ze dat hoorde is ze zo snel mogelijk naar de h.a. gegaan en toen ze terugbelde kon ik binnen een paar uur al terecht in het ziekenhuis. Afspraak was dus al gemaakt door haar.
Wervel bleek overigens inderdaad gebroken maar iets ernstiger dan de h.a. had ingeschat.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Leg niet alles bij een assistente neer. Als je mondig genoeg bent om hier duidelijk te melden dat je iets scheelt en denkt dat het ernstig is en niet een halve week kan wachten, meldt dat dan ook (netjes, vriendelijk en vooral duidelijk) bij een assistente. Zij kan dan inschatten (al dan niet in overleg met een h.a.) of de klachten inderdaad niet langer kunnen wachten.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:24

In ieder systeem zit weleens een misser. Maar al die duizenden keren dat het wel goed gaat, die vergeten mensen gewoon. Ze onthouden altijd maar die ene keer dat ze niet goed geholpen zijn en dat bepaalt hun hele beeld van die arts. Je kan het gewoon niet goed doen uiteindelijk Verdrietig

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:30

Snoevie schreef:
edit: vraag aan shadow; hoe zou de gezondheidszorg het probleem volgens jou moeten oplossen dan?want ik krijg de indruk,dat ik maar alles moet aannemen wat er gezegd word.
denk je nu echt dat we er zitten om de mensen te pesten?

NEE ik denk niet dat jullie er zitten om de mensen te pesten. Dat heb ik ook niet gezegd, integendeel.

Hoe de gezondheidszorg het probleem op zou moeten lossen... Mijn ideeen gelden dan de hele gezondheidszorg, en zijn dus niet bedoeld als kritiek op iemand persoonlijk. Ook denk ik dat het om een omslag in houding gaat, ik zal een paar voorbeelden noemen, MAAR ik besef heel goed dat ik de zaken daarmee flink versimpel, omdat het nou eenmaal geen eenvoudig probleem is.

Een eerste stap is om de aannames over de patienten los te laten, en de vraag en motivaties achter de vraag te horen.
(Bijv) Niet iedere patient die aan het eind van de middag wil, is lui. En dat sommige mensen hun medicijnen niet slikken zoals voorgeschreven, kan veel meer redenen hebben (ook hele valide) dan alleen eigenwijzigheid.
Iemand die om AB vraagt wil waarschijnlijk vooral een oplossing voor pijn en ziekte. Iemand die een onderzoek wil is vaak ook ongerust en dus is geruststelling een deel van het antwoord, etc. Zelfs de negativiteit van veel patienten komt ergens uit voort, zij doen dit ook niet om de assistenten te pesten, maar hebben vaak een andere achtergrond.

Dit is iets wat, wat mij betreft, voor de hele gezondheidszorg zou moeten gelden, en ook veel meer nadruk moet krijgen in de opleidingen, de trainingen, de stages, evaluaties, functioneringsgesprekken, wat dan ook.

Daarnaast denk ik dat er wel degelijk iets essentieels is veranderd in de relatie tussen patient en arts. De arts heeft niet meer automatisch de autoriteit. En dat betekent dat "je moet dit omdat ik het zeg" niet meer werkt, en langzamerhand vervangen moet worden door "je kunt het beste dit omdat dit de gevolgen zijn". En "er is niets" zal meer moeten worden "er is niets want ..."

Maar vooral: ik denk dat de zorgverleners zelf op zoek moeten gaan naar oplossingen ipv de situatie zo te laten omdat ze denken dat het niet anders kan. Zolang er niet gezocht wordt naar alternatieven zullen ze er niet zijn... Maar dat is iets wat ik niet in een verhaaltje kan omschrijven maar vanuit de zorgverleners (als geheel) zou moeten komen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:40

BrankaZ schreef:
Als je mondig genoeg bent om hier duidelijk te melden dat je iets scheelt en denkt dat het ernstig is en niet een halve week kan wachten, meldt dat dan ook (netjes, vriendelijk en vooral duidelijk) bij een assistente.

In principe ben ik het daar helemaal mee eens. Maar in de praktijk werkt het bijvoorbeeld bij mij helaas niet zo, omdat ik dus bijzonder veel moeite heb om nog erg samenhangend en duidelijk te zijn als ik veel pijn heb en te weinig slaap heb gehad. Netjes lukt wel, maar bv op een vriendelijke manier assertief zijn zit dan ook niet in het pakket, terwijl dat stukken beter gaat als ik me goed voel.
Ik zie daar zo gauw geen oplossing voor.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:41

@shadow: in jouw optiek ligt dus alles maar aan de mensen die in de zorg werken. Wij zijn dan zogezegd niet gemotiveerd om het beste te doen voor onze patienten, we willen hun klachten niet horen, we zijn niet bezorgd om de kwaliteit van onze zorg, willen hen alleen maar zo snel mogelijk weer kwijt. Zodat we met z'n allen weer gezellig verder koffie kunnen gaan drinken. Vingers aflikken

Lat ik jou vertellen dat iedereen die ik ken hier ontzettend hard werkt. We maken allemaal overuren, doen allemaal het werk van anderhalve kracht. En nog is het nooit genoeg, altijd komen er nog meer patienten bij. En dan moeten er keuzes gemaakt worden. Dus als ik jou zie met een of andere banale klacht, dan kan ik niet anders dan aan mijn assistente vragen van jou ergens achterin te plannen. De echt zieke mensen gaan voor. Als ik eerst naar jouw zere keeltje kijk blijft er een infarct of een beroerte liggen. Zo simpel is het.

En als ik dan uiteindelijk aan jou toekom, dan heb ik niet meer de tijd en de energie om mijn oor op jouw tere zieltje te luisteren te leggen. Dan krijg je wat je medisch gezien nodig hebt en huppakee, terug naar huis.

En jij voelt je dan tekort gedaan, want je hebt heel lang moeten wachten om een arts te zien die niet echt oren had naar jouw hele verhaal. Maar dat dat niet aan die arts ligt, maar aan het systeem waarin die in z'n eentje het werk van 2 artsen moet doen. Dat zie je niet. En van daaruit krijgen mensen het idee dat wij niet inzitten met onze patienten.

Da zorgverleners moeten niet veranderen. Er zijn er gewoon te weinig van

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:41

Klara16 schreef:
@shadow: in jouw optiek ligt dus alles maar aan de mensen die in de zorg werken.

NEEEEEEEEEEEE!