Shadow0 schreef:Ik moet wel zeggen dat ik schrik van de reacties van mensen die blijken te werken in de zorg?
Natuurlijk, mensen zijn soms erg onredelijk en er kunnen geen wonderen verwacht worden. Maar tegelijkertijd moet je wel bedenken dat mensen die bij de arts komen (of daarnaar bellen) niet in hun beste doen zijn.
Als ik de arts bel omdat ik ziek ben... dan heb ik over het algemeen slecht geslapen, pijn, ben ik niet zo alert en kan ik veel minder goed nadenken. Ik kan ook niet zo objectief meer bedenken wat redelijk is, en zelfs ik raak soms als ik midden in de nacht hoge koorts heb nog een beetje in paniek, omdat ik de ernst niet in kan schatten. (Dat is ook nog iets. Medische professionals weten misschien of iets wel of niet ernstig is, maar wij als leken weten dat lang niet altijd. Een beetje geruststellen kan dan misschien al erg helpen.)
En daarbij: een keelontsteking is niet levensbedreigend, maar de huisarts is ook niet hetzelfde als een spoedeisende hulp. Keelontsteking en blaasontsteking zijn wel ontzettend heftig (is tenminste mijn ervaring. Gekneusde ribben, verdraaide knie, gebroken enkel, het was vervelend maar bij mij toch niet zo vreselijk als heftige keel- of blaasontsteking.) Het lijkt me dus eigenlijk wel dat het valt onder de zorg van de huisarts en dat het ook heel belangrijk is om die zorg te bieden.
Dat er blijkbaar zo weinig begrip voor is (tenminste, ik lees heel weinig medeleven met de patienten in de reacties in dit topic) vind ik heel erg teleurstellend.
Dat mensen niet lekker in hun vel kunnen zitten is begrijpelijk ook weet ik dat mensen het niet persoonlijk bedoelen. Maar ook wij kunnen niet toveren mensen komen tegenwoordig voor elke wissewasje waardoor je spreekuur over vol staat. Een blaasontsteking is ook geen spreekuur, urine kan gewoon bij de assistente gebracht worden en aan de hand daarvan kan er evt. gestart worden met een kuur. Over de keelontsteking, weleens nagedacht wat er gebeurd als je teveel AB kuren krijgt? Gezien het feit dat mensen tegenwoordig voor elke ontsteking al een kuurtje verwachten maar niet nadenken over de gevolgen van teveel AB kuren

Ook heb ik nooit gezegd dat iemand niet gezien mag worden met een keelontsteking maar wij zullen wel een onderscheid moeten maken tussen nogmaals die man van 70 met pijn op de borst of iemand met een keelontsteking! Wat ik ook een vreemde redenatie vind (weet niet wie dit schreef) was dat ik ben om 8 uur niet wakker, dus een huisarts moet de hele agenda vrij houden voor mensen die niet vroeg wakker zijn? Een huisarts kan helaas geen rekening houden met gemiddeld 2000 agenda's wanneer er een plekje vrij is. Momenteel is het ook een hype dat iedereen laat naar de huisarts wil, de plekjes tot half 9 blijven vaak open omdat mensen niet vroeg hun bed uit willen. Oude mensen plannen wij later omdat die langer werk hebben om op gang te komen. Maar als je echt ergens last van hebt wil je toch graag geholpen worden aan je klacht? Moet je dan ook nog moeilijk doen over het tijdstip? Kortom je kunt het nooit goed doen, als men niet gezien kan worden zijn ze boos, kunnen ze wel gezien worden komt de tijd niet uit.
Snoevie: Je moet idd ook steeds harder worden wil de arts/apotheker nog goede zorgen kunnen bieden. Het is niet goed maar er is gewoonweg geen andere mogelijkheid. Je wilt de patienten goede zorg bieden dat kan alleen als je ook werkelijk de tijd kan nemen voor je patient, ik bedoel wat is nou 10 minuten voor 1 klacht?!
Edit: Maar waar komt dit probleem vandaan? Bij de arts of de regering die overal op aan het bezuinigen is?