Donor worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Donor worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:00

xDramaQueen schreef:
zoals ik al heb gezegd, ik heb ze niet nodig @ the moment en ga ook niet vooruit kijken.

gelukkig maar voor je,ik hoop dat je nooit voor dat moment hoeft komen te staan.
want dat gun je niemand

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:16

Ik ben geen donor en heb hier bewust voor gekozen, heel banketstaaf misschien, maar ik heb echt het idee dat ze je dan eerder laten gaan zeg maar.
Komt voor jullie misschien als onzin, maar vorig jaar april heeft een goede kennis een zware ongeluk gehad, komt op IC terecht, is donor, en hopla weg. Ten eerste vind ik het vervelend dat je dan nog "in leven gehouden" word. Dood is voor mij dood. Dan wil ik niet eerst nog mijn organen in leven laten houden.
Misschien wijzig ik mijn keuze nog weer dat mijn nabestaanden mogen kiezen, maar van mij hoeft het zo nodig niet.

En tja als ik zelf wat nodig heb... *waar het nu niet op lijkt* neem ik dat aan, klinkt heel banketstaaf misschien, maar dat persoon vond het dan niet erg om zijn organen naar zijn/haar dood af te staan.

Ik heb daar moeite mee... Wil geen gerommel aan mijn lijf, nu ik in leven ben vermijd ik dat al...

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:53

ik kan heel goed begrijpen als mensen er voor kiezen geen donor te zijn..iedereen heeft hier zo zijn redenen voor, dus die moeten we respecteren..hoe raar het voor een ander ook kan klinken.
mijn vader (inmiddels overleden) is altijd bloeddonor geweest, dat is iets wat ik zelf niet kan. ik ben namelijk panisch angstig voor bloedprikken..anders had ik dat ook zeker weten gedaan.
ik vind vooruit kijken wel heel belangrijk, maar iedereen staat anders in het leven. mocht mij iets overkomen en mijn organen zijn bruikbaar wil ik ze afstaan. het is wel het minste wat je kunt doen. ik heb het formulier op mn 18e gekregen en direct ingevult. ben er eigenlijk heel blij mee, voelde me opgelucht.
maar het is niet iets wat je anderen kunt opleggen, het is je eigen lichaam en je eigen mening. hoe moeilijk het ook kan zijn voor anderen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:55

mleen,is het dan niet oneerlijk,want de wachtlijsten zijn enorm,waarom zou iemand die zelf niets wil afstaan,dan wel mogen ontvangen

het is iemands eigen keus,maar niet geven en wel willen ontvangen,is gewoon onacceptabel en oneerlijk.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:01

Ik snap wel wat je bedoeld Snoevie..maar ik denk niet dat het zo werkt..wat je dan doet is mensen bijna verplichten om donor te worden, want stel dat er wat met ze gebeurd. je kunt een niet-donor geen orgaan van een ander weigeren, dat is wel erg extreem.
het is nou eenmaal een keuze die je maakt..je kunt het niet verplichten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:03

jawel,maar ik vind de gedachte erachter nogal krom.......snap je?
natuurlijk kan je niet verplichten,maar toch.......ik vind het een beetje oneerlijk

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:08

ja, dat ben ik wel met je eens..ik snap ook wel wat je bedoeld..
het kan heel egoistisch lijken als iemand zijn organen niet af wil staan maar ze wel wilt ontvangen, maar er zijn vaak goede redenen voor..we kunnen niet meer doen dan die aannemen.
maar snap wel wat je er mee wilt zeggen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:16

Pel schreef:
ik kan heel goed begrijpen als mensen er voor kiezen geen donor te zijn..iedereen heeft hier zo zijn redenen voor, dus die moeten we respecteren..hoe raar het voor een ander ook kan klinken.

Is dat zo? Moet je respect opbrengen voor meningen die de mensen zelf niet eens kunnen verantwoorden en afdoen met 'ja, daar wil ik niet over nadenken' of 'dat is nu eenmaal zo'? Ikzelf zie dat niet zo eigenlijk. Vooral niet als die mensen daarna toegeven dat ze het toch wel fijn vinden om zelf wel voordeel te hebben van het systeem.
Ik heb daar niet zo veel begrip voor.

Misschien zijn er goede redenen. Ik heb ze alleen nog niet vaak gehoord. (Wel een paar keer. Bijvoorbeeld iemand die een ziekte heeft waarvan ze bang is dat anderen het ook zouden krijgen, maar wat door de medische wetenschap nog niet goed genoeg onderzocht is. Dat vond ik een erg goede en begrijpelijke reden. Maar 'dat vind ik nou eenmaal' of 'ik wil niet dat er aan mijn lijf gerotzooid wordt maar ik wil wel graag een orgaan ontvangen'...

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:35

Shadow0 schreef:
Is dat zo? Moet je respect opbrengen voor meningen die de mensen zelf niet eens kunnen verantwoorden en afdoen met 'ja, daar wil ik niet over nadenken' of 'dat is nu eenmaal zo'? Ikzelf zie dat niet zo eigenlijk. Vooral niet als die mensen daarna toegeven dat ze het toch wel fijn vinden om zelf wel voordeel te hebben van het systeem.
Ik heb daar niet zo veel begrip voor.

Misschien zijn er goede redenen. Ik heb ze alleen nog niet vaak gehoord. (Wel een paar keer. Bijvoorbeeld iemand die een ziekte heeft waarvan ze bang is dat anderen het ook zouden krijgen, maar wat door de medische wetenschap nog niet goed genoeg onderzocht is. Dat vond ik een erg goede en begrijpelijke reden. Maar 'dat vind ik nou eenmaal' of 'ik wil niet dat er aan mijn lijf gerotzooid wordt maar ik wil wel graag een orgaan ontvangen'...

Ik sluit me helemaal bij je aan. Tenslotte; als je niet wilt dat er aan je lijf gerotzooid wordt zou je ook geen orgaan moeten willen ontvangen, want geloof me, dan weet je pas wat aan je lijf rotzooien is.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:40

ik zette er ook expres 'vaak goede redenen' bij..
ik vind een reden als 'ik wil het gewoon niet' of 'ik wil niet dat er aan mn lijf gerommeld word' of donor? nee. waarom niet? om toch niet..ook geen goede redenen en daar sta ik dan ook niet achter. het is erg kort door de bocht, egiostisch en niet over nagedacht. maar er zijn mensen die er wel een goede reden voor hebben, die respecteer ik wel. je kunt moeilijk wat anders toch?
er zullen altijd mensen zijn die het 'gewoon' niet doen, met die mensen ben ik het ook niet eens..pas als ze met een goede onderbouwde reden komen kan ik er naar luisteren maar we kunnen het ze ook niet dwingen toch?
deze mensen kiezen ervoor, heel erg jammer, maar wat moet je? je kunt ze proberen te overtuigen maar vaak staat die mening vast (kan best veranderen na een paar jaar, misschien is het een fase, misschien een overtuiging).

ik denk alleen niet dat je mensen een orgaan kunt weigeren als ze zelf niet afstaan..ik snap deze redenatie, maar is het niet wat extreem? een mens is altijd nog eigen baas over zijn/haar lichaam..je kunt een mens niet dwingen of weigeren..alleen proberen te overtuigen/helpen.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:44

Ik heb er een tijd overnagedacht maar ik denk dat ik mijn nabestaande laat kiezen. Aan de ene kant heb ik zoiets van ik ben dood geen gerommel een me lijf laat me. Aan de andere kant, mocht ik nu iets van een donor nodig zijn, wil ik dat ook graag netzo graag als hun dat zouden willen.
In 2006 is een klasgenoot en vriendin (Eva die de meeste mssn nog wel kennen van pony Sunny) overleden, ze wachten op nieuwe longen, en toen het bijna zover was, was ze al weg.

dus ik weet nog niet wat ik wil

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:01

Yellowfish schreef:
magda_90, je mag al vanaf je 12e donor zijn.. Lachen !

Ik meende vanaf 18, dan ga ik maar zo'n formulier invullen Ja

[edit] al zegt diegene naast mij dat het wel 18 is

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:25

Pel; wat zou volgens jou dan een goede reden zijn?
ik kan er zelf eerlijk gezegd nu geeneen bedenken

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:49

magda_90 schreef:
Ik meende vanaf 18, dan ga ik maar zo'n formulier invullen Ja

[edit] al zegt diegene naast mij dat het wel 18 is

Zie:
Donorregister schreef:
Iedereen die twaalf jaar of ouder is en in Nederland woont, kan zijn of haar keuze over orgaan- en weefseldonatie in het Donorregister laten vastleggen.
Bron:http://www.donorregister.nl/

Snoevie schreef:
Pel; wat zou volgens jou dan een goede reden zijn?
ik kan er zelf eerlijk gezegd nu geeneen bedenken

Dit lijkt me toch wel een goede reden:
Shadow0 schreef:
Bijvoorbeeld iemand die een ziekte heeft waarvan ze bang is dat anderen het ook zouden krijgen, maar wat door de medische wetenschap nog niet goed genoeg onderzocht is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:50

ohja maar natuurlijk dat is ook zo,heb je gelijk in
maar dat zullen er niet heel veel zijn

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:51

*gaat kijken*

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:56

Snoevie schreef:
ohja maar natuurlijk dat is ook zo,heb je gelijk in
maar dat zullen er niet heel veel zijn

Nee, daar ben ik inderdaad ook van overtuigd Lachen daar zullen er niet veel van zijn. Daar komt bij dat wanneer jij donor bent, en je overlijd, altijd eerst jouw 'medische geschiedenis' wordt bekeken. In mijn geval bijvoorbeeld is ook lang niet alles bruikbaar door het feit dat ik kanker heb gehad, en dus het risico dat iemand die organen van mij krijgt dat ook krijgt. Ik heb er wel voor gekozen om gewoon volledig donor te zijn, ze mogen alles van me hebben, maar ik wéét dat ze er weinig van kúnnen gebruiken. Daarom overweeg ik om mijn lichaam beschikbaar te stellen voor de wetenschap, zodat ze er toch nog iets mee kunnen. Ik heb er tenslotte niets meer aan Haha!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:56

Ik zal thuis het formulier gaan uitprinten Ja

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:26

Snoevie schreef:
mleen,is het dan niet oneerlijk,want de wachtlijsten zijn enorm,waarom zou iemand die zelf niets wil afstaan,dan wel mogen ontvangen

het is iemands eigen keus,maar niet geven en wel willen ontvangen,is gewoon onacceptabel en oneerlijk.

Als ik een orgaan nodig heb kom ik ook op zo een enorme wachtlijst, geen ander verhaal voor mij dan...

Ik vind dat het echt ieder zijn eigen beslissing is en er wel heftig op gereageerd word hier. Als ik (en anderen met mij) geen donor willen zijn, zullen wij hier toch een reden voor hebben wat ons daar aan tegen houd. Dat moet de rest dan maar respecteren.
Ik heb het formulier wel ingevuld met twijfel, en het idee dat als ik het wil veranderen dat binnen no time gedaan is. Dus misschien veranderd mijn mening wel.

Bloeddonor heb ik geen moeite mee, maar mag ik op het moment niet doordat ik al 10 maand aan een gesloten ongesteld ben, en dus al moeite genoeg moet doen om "voldoende" bloed te houden... Als deze ongesteldheidsproblemen ooit weer van de baan gaan, dan wil ik zeker bloed gaan geven. Maar tot nu, eerst even wachten tot dit weer stopt...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:34

Mleen schreef:
Ik vind dat het echt ieder zijn eigen beslissing is en er wel heftig op gereageerd word hier.

Ja, maar het is ook een vrij ernstig onderwerp. Jaarlijks sterven er mensen die met een donororgaan een kans op leven hadden gehad. Ik vind dat ook wel een reden om je druk over te maken.

Citaat:
Als ik (en anderen met mij) geen donor willen zijn, zullen wij hier toch een reden voor hebben wat ons daar aan tegen houd. Dat moet de rest dan maar respecteren.

De wens wordt gerespecteerd, in zoverre dat een arts niet tegen je wens in zal handelen. Maar als je bedoelt dat wij goedkeuring en begrip moeten hebben voor een beslissing die door het overgrote deel niet beter uit te leggen is dan met 'dat vind ik nou eenmaal' of 'daar wil ik niet over nadenken', nee, zo werkt dat volgens mij niet.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:18

zit te denken om ook beenmerg en/of bloeddonor te worden. Wil hier alleen eerst wel meer informatie over.

Wat doen ze precies? Doet het pijn? Enz...

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:30

*Bloeddonor ben ik niet.. dit omdat ik de plaats van de naald erg vervelend vind. Als ze dat nou gewoon bovenaan m'n arm zouden doen had ik er geen probleem mee, maar met dit heb ik er 2 dagen last van, dus momenteel echt niet

*Orgaandonor.. wel het is volgens de wet zo, dat je altijd donor bent, tenzij je er bezwaar tegen hebt, of familie van je, anders ben je in België zoieso donor.. nu, ik heb daar bezwaar tegen.. omdat ik nu eenmaal niet wil dat ze achteraf heel 'mij' gaan gebruiken.. dat vind ik maar een enge gedachte.. En nee, ik ben niet egoïstisch, ik vind het gewoon een enge gedachte!
*Beenmergdonor.. zou ik evt. wel willen worden, ook al is het pijnlijk, kan je erg veel mensen mee helpen, en er zijn nu eenmaal weinig mensen die beenmerg doneren.

En tja, als ik ooit een orgaan nodig heb, dan vind ik niet dat ik achteraan zou moeten worden geplaatst omdat ik zelf geen donor ben. Je kan namelijk geen mensenlevens op het spel zetten. Ik ben wel van mening, dat mensen die het echt dringend nodig hebben wel voorang hebben, maar donor of geen donor, vind ik geen manier om een wachtlijst op te stellen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:38

nee,maar het spijt me,ondanks dat het misschien onmenselijk en egoistisch klinkt,vind ik het net zo egoistisch overkomen om dan geen normale reden te noemen waarom je geen donor zou kunnen/willen zijn,maar wel organen wil aannemen als je ze nodig hebt.

iemand vind dat er heftig gereageerd word,maar ik vind dit een zeer serieus onderwerp.

zelf ben ik ook bloeddonor,ik vind het prikken best klote.
maar ik weet als ik het ooit eens nodig heb,het er ook voor mij zal zijn.

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:42

@ Snoevie
nee ik heb er niet echt een goede reden voor.. maar ik wil gewoon mij blijven.. en ja, dat je er ooit een zou aannemen als je het nodig hebt is toch normaal.. dat zou iedereen doen denk ik hoor.. en bloeddonor, ach, als ik er ooit tegen kan laat ik het zeker doen... maar van 'mij' moeten ze na mijn dood afblijven!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:44

natuurlijk zou iedereen het doen.
maar ik probeer uit te leggen dat ik het niet echt fair vind,snap je?
aan een kant kan ik ook begrijpen dat je het niet wilt(donor zijn)maar aan de andere kant; ik vind het gewoon egoistisch overkomen.

ik bedoel er niks lelijks mee en wil ook niemand persoonlijk aanvallen.
ik geef alleen mijn mening.