Leven met Autisme

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hiphopje

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 15:14

mijn zoontjes IQ is bovengemiddeld, dat hebben wij laten testen omdat wij twijfelden of hij wel 'slim' genoeg was voor groep 3. Nou, daar lag het dus niet aan, hij is slim genoeg. Alleen door zijn autisme heeft hij heel veel structuur nodig, en denkt hij gewoon zwart/wit, zo is het en niet anders. Nu gaat het een stuk beter, omdat de leraren weten hoe ze met hem om moeten gaan.
En ik heb zo'n moeite met de uitspraak: hij is een autist. NEE, hij is mijn zoontje en hij HEEFT autisme!!!!!!
Het is ook geen excuus voor zijn gedrag, maar wel een verklaring!!
Hij denkt echt vanuit zichzelf, vind het soms heel moeilijk om in te schatten wat andere mensen denken. Dubbelzinnige opmerkingen snapt hij ook vaak niet. Hij wil gewoon de feiten weten, en geen gel*l eromheen.
Voor de rest is het een geweldig vrolijk kind, wat de hele dag kan zingen. Vooral reclamedeuntjes zijn favoriet, hahaha

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:06

klijnliesje schreef:
tip boek ik ben speciaal is echt niet verkeerd om mee te beginnen.
en bij MEE kun je heel veel info krijgen over dit onderwerp

Wat is de MEE? Bloos

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:19

_Judith schreef:
klijnliesje schreef:
tip boek ik ben speciaal is echt niet verkeerd om mee te beginnen.
en bij MEE kun je heel veel info krijgen over dit onderwerp

Wat is de MEE? Bloos

http://www.mee.nl/

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:33

LittleAnn schreef:
Cayenne: oh echt? dat wist ik niet....ik heb er nog heel veel over te leren....
Ik hbe een aantal karaktereigenschappen waar ik van vermoed dat ze gerelateerd zijn....Kunnen jullie me advies geven:

Bijvoorbeeld:
* Ik kan echt in paniek raken tot huilens aan toe als plannen veranderen, zeker als er liefde bij betrokken is.
* sowieso reageer ik super snel op dingen zonder na te denken en ik heb heel vaak dat ik dingen op een manier zeg die ik niet zo bedoel.
* Ik dagdroom het liefste de hele dag, ik zorg dat ik echt bezig blijf maar ik kan op een manier wegglijden dat ik letterlijk niks meer merk van wat anderen zeggen die vlakbij zitten.
* ik reageer slecht op situaties die stressvol zijn, ik hou van rust....Kan wel met drukke muziek en veel mensen, maar niet altijd en niet altijd evengoed. En als de stoppen doorslaan dan slaan ze dus ook echt door!

heel interessant topic..autisme is iets wat me altijd geboeid heeft. ik heb stage gelopen in het speciaal onderwijs voor kinderen met een communicatieve beperking en kwam hier ook geregeld kinderen met autisme bezig. erg mooi om mee te werken Lachen
hier heb ik trouwens ook last van, precies hetzelfde als jij. ik zou me niet zien als iemand met autisme maar ik kan absoluut NIET tegen veranderingen op wat voor vlak dan ook. ik schier volledig in stress, moet alles van te voren zeker weten anders doe ik het niet. kan dus ook neit naar school zonder precies te weten welke toetsen we hebben en ik moet er voor geleerd hebben. als de dag dan anders loopt, lessen vallen uit/andere docenten ben ik volledig van slag.
het wegdromen heb ik ook. ik droom de hele dag over van alles en nog wat. ook de reden dat ik op het vmbo op een lager niveau ben gebleven, ik had het hogere niveau qua leren wel aangekunt maar ik was een dromer dus ik mocht niet over. ik heb ook absoluut rust nodig. ik kan naar 1 persoon tegelijk luisteren, niet 2. dan draai ik door (in mijn hoofd). ik kan geen muziek en mensen tegelijk aanhoren. het is het 1 of het ander. vervelend maar het hoort erbij.
wie weet heb ik er aanleg voor maar autisme zelf niet. mijn broer is heel erg terug getrokken en absoluut niet sociaal aangelegt. hij praat nauwelijks, zit vaak gewoon stil en weet ook niet goed hoe hij gesprekken moet starten. hij heeft moeite met vreemden en sluit zich af op verjaardagen. doe ik zelf trouwens ook wel, ik houdt niet van die drukte.
een familie trekje.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 19:17

LittleAnn schreef:
Bijvoorbeeld:
* Ik kan echt in paniek raken tot huilens aan toe als plannen veranderen, zeker als er liefde bij betrokken is.
* sowieso reageer ik super snel op dingen zonder na te denken en ik heb heel vaak dat ik dingen op een manier zeg die ik niet zo bedoel.
* Ik dagdroom het liefste de hele dag, ik zorg dat ik echt bezig blijf maar ik kan op een manier wegglijden dat ik letterlijk niks meer merk van wat anderen zeggen die vlakbij zitten.
* ik reageer slecht op situaties die stressvol zijn, ik hou van rust....Kan wel met drukke muziek en veel mensen, maar niet altijd en niet altijd evengoed. En als de stoppen doorslaan dan slaan ze dus ook echt door!

Wat herken ik mezelf hierin zeg!!
vooral punt 1!!

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:26

Manou schreef:
Om nog even terug te komen op het punt van intelligentieniveau, het is wel zo dat van alle mensen die een autisme spectrum stoornis (ASS) hebben het grootste deel een verstandelijke beperking heeft. (Ik zag cijfers die spraken over 75/80% van de mensen) En dat is dus een groot contrast met de groep niet-verstandelijk beperkend met ASS waar asperger onder valt.

Dat klopt, ja. Ik ben zelf bovengemiddeld intelligent. Ik ben begonnen op het VWO-atheneum en uiteindelijk met een HAVO-diploma van school gekomen, daarna HBO 2 maal geprobeerd. De eerste keer was qua studiepunten niet goed gelukt en de tweede was geen goede keuze. Op dit moment ben ik bezig aan een Mbo-opleiding Administratief Juridisch Medewerker, waar veel communicatieve vaardigheden worden gevraagd, hoewel ik wel pdd-nos heb. Dit uit zich vooral in paniekaanvallen en angst voor het onbekende. Ook een stuk faalangst hoort er blijkbaar bij mij bij. Op het sociale gebied is het vooral contact leggen en onderhouden, maar ook lichamelijk contact is voor mij moeilijk. Maar aankijken lukt eigenlijk wel, hoewel ik soms ga twijfelen hoe lang ik iemand aan moet kijken. Ik denk dat vooral dankzij mijn intelligentie (kopiëren van anderen hoe ik met mensen moet omgaan) mijn vorm van autisme heel licht is, mensen merken meestal ook niks aan mij.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:20

Jeetje, ik ontdek dit topic nu pas. Wat een geweldig topic (vind deze beter dan de voorloper die ook over autisme ging.)!
Heb al heel veel dingen herkent Ja

Ik heb vermoedelijk asperger syndroom. Nog geen officiele diagnose maar vermoedde het zelf al een tijd en loop sinds kort bij het riagg, ook mijn behandelaar daar heeft nu al het idee dat mijn vermoeden klopt, en misschien in combinatie met ADD. Wat een aparte niet veel voorkomende combinatie is, maar hey dat is wel typisch wat voor mij Clown Nagelbijten / Gniffelen

Oh ja dit MOET ik ff kwijt, sorry Bloos De jongen uit het boek Mafkezen en het aspergersyndroom is 13 geen 12, wie het boek leest of recent gelezen heeft weet dat je dit bijna niet kan vergeten Nagelbijten / Gniffelen Hij meld het namelijk maar een keer of 100 gedurende het boek...

S_a_f_a_r_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:51

Mijn vriend heeft PDD-NOS, je merkt het wel vaak aan hem. En soms is het ook moeilijk voor me, je moet hem soms echt even sturen en dingen duidelijk maken,
maar verder merk je het haast niet..

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:47

helemaal me eens.
Bij ons op stal rijd ook een meisje die autisme heeft.
Prima kind super slim alleen ze vraagt heel veel

ze is van de basischool weggepest en zit nu al half jaar thuis bijna. Maar ze gaat wel naar het vwo!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:52

alwiene, tijd geleden dat ik het gelezen heb hoor! Knipoog
maar ik vond m wel leuk. Clown

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:00

ik vind het aan de ene kant niet zo erg dat ik iets heb hoor, zitten ook wel positieve punten aan maar de negatieve zijn soms een beetje lastig. Clown maar mijn omgeving zit mij vaker dwars dan, ik hun. aangezien ze mij nooit snapten of wilden geloven Clown

ik dan wil ook echt geen kinderen. (ik heb altijd de neiging om ze n schop te verkopen, ander verhaal)
daar heb ik bewust voor gekozen. ik vind het risico dat het kind het ook krijgt wil ik het kind écht niet aandoen!
al dat gesodemieter wat ik achter de rug heb..... Nagelbijten / Gniffelen en ik denk dat ik dat ook niet zo kunnen regelen als het zo zou zijn, met alle gedoe er om heen.
en ik heb het zowiezo niet op kinderen, en ben bang dat dat ook niet gaat komen! Clown

ben wel benieuwd naar jullie meningen hierover eigenlijk. Vork

en nadja.... kinderen zijn zo hard voor elkaar he.....? Boos!
ben ook lang gepest/totaal niet geaccepteerd.. hopelijk treft ze het op het vwo wel!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:05

Ik heb PDD NOS. Ik denk dat de meesten hier wel snappen hoe het is. Ik had gister een rotavond, omdat ik een groep mensen was die ik alleen maar vaag ken. Ik werd voor mijn gevoel het mikpunt en ik was de hele dag vandaag uit mijn doen. Gelukkig heb ik een heel lief vriendje die er zo goed mee omgaat. Ik vertelde wat er was gebeurt, en ik zei dat ze me allemaal gek vonden. 'Ja', zegt mijn vriendje. 'Wij zijn toch ook allebei een beetje gek? En dat vinden we toch leuk?'.

Verder kan ik wel normaal functioneren, al voelt het soms alsof er tussen mij en de wereld een geluiddicht raam zit.

Ik herken ook heel veel in wat jullie beschrijven.

EDIT: correctie door het vriendje: Ik dénk dat mensen mij gek vinden. Het is mijn interpretatie van hun grappen over mij
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 20-04-08 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:07

ik heb er ook een hekel aan hoor, zelfs gewoon familie, vreselijk!
zoals laatst bij mijn oma, kwam er een zus van haar ofzo. nou ik weet niet hoe snel ik weg moet wezen Bloos

edit: dat denk ik niet, ik heb het gewoon tótaal niet op vreemden
(waarom mag joost weten, als er mensen zijn met het antwoord, die is van harte welkom! Clown )
wel een lastig probleem zeg! ik heb ook nog geen idee hoe ik dat ga doen ooit..... No Cheer en wat je er aan kan doen? geen idee... Scheve mond

moowsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:41

S_a_f_a_r_i schreef:
Mijn vriend heeft PDD-NOS, je merkt het wel vaak aan hem. En soms is het ook moeilijk voor me, je moet hem soms echt even sturen en dingen duidelijk maken,
maar verder merk je het haast niet..

Ik heb ook een vriendje gehad met PDD-NOS, wat was dat moeilijk af en toe.
Ik heb vroeger op gepast op een jongentje met autisme(toen 5 jaar). En mijn moeder werkt met geestelijk en verstandelijk gehandicapten, waar ook veel mensen autisme hebben. Haar werk(bij abrona) is gevestigd in onze straat aan de overkant, zo kom je er behoorlijk veel mee in aanraking.

Ik heb echt respect voor deze mensen. Het lijkt me erg moeilijk. Of beleven jullie dat zelf heel anders?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 07:35

Mijn zus werkt met verstandelijk gehandicapten op de Heygraeff Knipoog
Ze werkte eerst met de zwaarste vorm, maar nu werkt ze met mensen die nog wel kunnen praten

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 21:32

Ik heb dus Pdd-nog gelukkig geen ernstigge vorm, moet he tjaar overdoen wegens meerdere omstandigheden.
Ook vind de klas me maar raar ze laten me maar stikken, gelukkig heb ik wel 2 kinderen in de klas die aardig doen.

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 21:59

volgens de "kenners" heb ik MCCD, PDD-NOS, asperger en een borderlinestructuur.
Dikke waslijst dus Haha!
Jammer voor hun ben ik gewoon "Simone met een paar problemen" en niet anders.
Ik heb een hekel eraan dat iedereen maar stickers aan het plakken is..Doodmoe word ik ervan.
Of je nou autistisch bent of schrizofreen elke gek heeft zijn gebrek en trouwens elke nederlander heeft ergens wel iets niet goed zitten in z'n hersenen.
Hoe ervaren jullie de hulpverlening als je dus een stoornis hebt?
Ik ben zo langzamerhand hulpverleningsmoe en dus ook bijna niet meer in staat om een normaal gesprek te voeren cq schrijven.
Heb op speciale scholen gezeten, dagbesteding gericht op autisme en dan zou je toch zeggen dat mensen je dan begrijpen?
Hebben jullie daar ook last van dat niemand om je heen behalve bepaalde mensen die een andere visie hebben je begrijpen?
Mijn woonbegeleider behandeld mij als Simone en niet anders.
We hebben een bepaalde werkwijze waarin zij heel duidelijk laat merken dat ze respect voor mij heeft en voor mijn keuzes, dat zij er niet is om mij dingen op te leggen maar dat ze mijn steun of hulpaal is waar ik bij kan aankloppen.
Zij is samen met mijn vader de enigste persoon op deze aardbol die met mij om kan gaan van "volwassenen" das toch erg?
Ligt dat dan aan mij, ben ik zo'n mongool? Of willen andere mensen gewoon niet verder kijken dan het stickertje?
Echt overal waar ik kom ben ik "autisme" maar hallo! Ik heet Simone
Misschien onduidelijk verhaal maar ik probeer duidelijk te maken dat ik het zo zat ben dat mensen altijd vooroordelen hebben en niet verder kijken dan de stoornis.
Zoveel mensen met autisme en ook andere stoornissen worden onderbevraagd, deze mensen kunnen zo veel meer!~
Dat is voor mij een beetje een frustratie aangezien ik gewoon dingen zou kunnen doen maar ik daar gewoonweg nooit de kans voor krijg..
Erg jammer vindt ik dat.
Lang verhaal dus ik zal m afkappen.. ben benieuwd hoe jullie hierover denken!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:13

Jordy schreef:
volgens de "kenners" heb ik MCCD, PDD-NOS, asperger en een borderlinestructuur.

Dat is inderdaad een waslijst...

Maar ik zie zo'n lijstje wel eens vaker en er valt me wel wat op. Bij PDD-NOS staat heel duidelijk letterlijk vermeld: "Deze categorie moet gebruikt worden als er een ernstige en pervasieve beperking is in de ontwikkeling van de wederkerige sociale interactie of van de verbale en nonverbale communicatieve vaardigheden, of als stereotiep gedrag, interesses en activiteiten aanwezig zijn, terwijl niet voldaan wordt aan de criteria voor een specifieke pervasieve ontwikkelingsstoornis, schizofrenie, schizotypische persoonlijkheidsstoornis of ontwijkende persoonlijkheidsstoornis." (DSM-IV)

De diagnose PDD-NOS voegt dus eigenlijk niets toe aan Asperger en mag ook niet gesteld worden als er voldaan wordt aan de criteria van Aspergersyndroom.

En Jordy: da's niets ten nadele van jou natuurlijk, he? Knipoog Maar het valt me in het algemeen gewoon op dat er soms nogal eens onzorgvuldig 'gestickerd' lijkt te worden.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:18

Simone, ik ben het helemaal met je eens.
mijn zoontje is dan nog maar 8 (bijna 9 roept ie dan) maar ik heb een hekel als iemand zegt: hij is een autist.
NEE, HIJ IS MIJN ZOON EN HEEFT AUTISME
op de eerste plaats komt nog altijd de persoon en dan pas de handicap.
sommige mensen gaan dan ook echt zijn hele gedrag berederen volgens het autisme. NEE, niet doen! Het is gewoon een kind, met zijn eigen karakter, en ja, daar doorheen komt af en toe zijn autisme door schemeren, MAAR ECHT NIET CONSTANT!!!!!
Dus zie asjeblieft eerst het kind, en dan pas de handicap!

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 16:59

@ shadow0

Ach ja psychiaters plakken van alles op je hoofd, ik ga ook meer richting het asperger dan richting het mcdd of pddnos.
Maar dan nog ik heb liever dat mensen mij zien als simone en dat ze gewoon dingen aan mij vragen dan dat ze een boekje gaan lezen over autisme Haha!
Echt iedereen doet dat.. oh wacht even.. die heeft dat.. mmm dan moet ik dit boekje hebben uit mijn boekenkast.
Ja leuk, maar iedereen is anders en dat geld ook voor mensen met autisme.
Mijn moeder heeft een overvloed aan boeken maar kan ze met me omgaan? Nee, dat kan ze niet dus waar hebben die boeken dan nut voor?

@hiphopje
Juist bij kinderen moet je helemaal voorzichtig zijn met je uitspraken.. kinderen kunnen nog veranderen en misschien ontwikkeld jou zoontje zich wel zo goed dat er straks amper sprake is van autisme.
Niet dat het verdwijnt maar als hij goed leert omgaan met zichzelf en met de maatschappij kan hij straks gewoon als een normaal kereltje door het leven.
Kan die wel autisme hebben maar wil niet zeggen dat hij dan niks meer kan.
Ben blij dat jij als moeder zo naar je kind kan kijken, denk dat dat stukje respect naar hem toe heel belangrijk is zeker als hij straks de pubertijd in gaat.
Hoop van harte dat hij straks door iedereen gezien word als "pietje" ( weet z'n naam niet Haha! ) en dat hij dat stukje respect krijgt wat hij en eigenlijk iedereen verdient.

Kan hier wel uren over door praten maar zal m weer afkappen Haha!
Groetjes Simone

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:39

Jordy schreef:
Heb op speciale scholen gezeten, dagbesteding gericht op autisme en dan zou je toch zeggen dat mensen je dan begrijpen?
Hebben jullie daar ook last van dat niemand om je heen behalve bepaalde mensen die een andere visie hebben je begrijpen?

Alsof je in een vreemde cultuur terecht bent gekomen, waar men geen andere culturen kent en niet goed weet hoe daar mee om te gaan.

Is dit misschien een betere manier om naar autisme te kijken?

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:56

Een kapot vijfhoekje

In de wereld van de puntige vierkantjes werd eens een vijfhoekje geboren.
Vijfhoekjes waren jammer genoeg niet gewenst bij de vierkantjes.
De vierkantjes zeiden: ' we breken er wel een hoekje af dan is het ook een vierkantje'.
Dat ging niet zo makkelijk als ze dachten.
Ze timmerden er op los, maar het lukte niet om er een vierkantje van te maken.

Het vijfhoekje was nu flink beschadigd. De puntige vierkantjes waren teleurgesteld over het resultaat. Ze gaven het kapotte vijfhoekje toen maar een grote plank, een houten vierkant met 2 gaten er in.
Het vijfhoekje moest voortaan die plank voor zich uitdragen, om op een vierkant te lijken.
Zo kon hij zich jarenlang door de wereld van de vierkantjes bewegen. Dat vonden de vierkantjes heel aanvaardbaar.

Het vijfhoekje werd doodmoe van altijd met die grote plank zeulen.
Het bleef maar zoeken om ooit een echt vierkantje te worden.
Na lange tijd kwam het uitgeputte vijfhoekje een paar wijze afgeronde vierkantjes tegen.
Die zagen er veel vriendelijker uit dan de puntige vierkantjes.

'Hoe kan ik ooit nog een echt vierkantje worden?' vroeg het vijfhoekje.
'Jij een vierkantje? Maar je bent gewoon een vijfhoekje!' zei één van de afgeronde vierkantjes.
Leg die plank maar even neer.

De andere afgeronde vierkantjes zagen het nu ook. 'Ja! Jij bent gewoon een vijfhoekje! Jij hoeft toch niet te doen alsof je een vierkantje bent! Je hebt alleen maar een hoekje meer als wij, daar is niks mis mee. Wij kennen er nog meer zoals jij, hoor!'

Bij de afgeronde vierkantjes mocht het kapotte vijfhoekje dat zware stuk hout eindelijk weggooien.
Een paar puntige vierkantjes hadden dat van ver gezien en zeiden: 'Oei, nu gaat het heel erg slecht met het vijfhoekje, het lukte altijd zo goed met die plank!'
Maar het vijfhoekje wist wel beter.

(als je autisme hebt gedraag je je anders als anderen.
Mensen zonder autisme willen soms dat je je gaat aanpassen, maar dat is iets wat je niet kunt en ook niet hoeft. een beschrijving van beeldend kunstenaar Landschip)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:39

Prachtig stuk hiphopje, dit geef ik mee aan mijn begeleider.

Even over mijn 'handicap' (wat een k*t woord zeg, helaas er veel gebruikt, noem het liever een 'beperking'). Ik heb de diagnose Asperger gekregen. Hoop gedoe gehad me jeugdzorg en MEE, wat een waardeloze instellingen zeg!
Kreeg van de MEE een begeleidster die nog nooit met iemand gewerkt had die maar een zeer lichte vorm van Asperger had, dus daar begon de ellende al. Zocht toen werk, wat zegt dat mens tegen mij? 'Dat kan jij niet'. Hallo, hoezo demotiverend?!? Ben ook vrij snel gestopt met MEE.
Dan reguliere scholen, zelfde verhaal. We hadden projectweek op school, maar dat liep niet zoals ze wouden dat het liep (ze hadden mij en mijn moeder begeleiding beloofd, maar voerden uiteindelijk geen zak uit). Worden we bij elkaar geroepen voor een groepsbespreking, het eerste wat die leraar doet is naar mij wijzen en zeggen 'Maar dit komt allemaal omdat zij autisme heeft'. Hoe prettig voel je je dan, je zakt het liefste door de grond.
Als ik geweten had wat voor een ellende die fijne diagnose allemaal op zou leveren (en dan zijn de voorbelden hierboven maar een kleine greep uit een hele hoop rotervaringen) had ik me nóóit laten diagnostiseren!
Dit maakt me zo kwaad, vooral omdat ik dan pure onmacht voel. Je kan het denken van een ander niet veranderen, vooral als ze er eigenlijk geen tijd voor hebben omdat ze nog wel 25 leelingen meer in hun mentorklasje hebben. Vaak laten ze ook nog eens duidelijk merken dat ze er geen tijd/zin in hebben.
Altijd wordt verwacht dat JIJ je aanpast, want ja, met jou is iets mis niet met hen. Weleens gehoord van dat dat soort dingen van twee kanten moeten komen? Vraag me weleens af wie het hier nou niet helemaal snapt.

Grrrr heb mezelf weer helemaal liggen opvreten dus ik stop maar even voordat ik dalijk woorden ga gebruiken die niet voor herhaling vatbaar zijn Lachen

Iemand meer die dit ook altijd tegen komt? Hoe ga jij dan om met deze woede en stress? Benieuwd naar jullie oplossingen.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:14

Ik had net een topicje geopend op mensenwelzijn nu ik deze zie...
Misschien kunnen jullie mij helpen:

[MW] ADD??

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:28

tegen een blinde zeg je toch ook niet: kijk uit je doppen.
of tegen een dove: waarom luister je niet?
of tegen iemand in een rolstol: loop eens door.
dus verwacht dan ook niet van iemand met autisme dat hij zich helemaal kan aanpassen aan de maatschappij.