Meer scheelkijkende (of luie ogen) op bokt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

driebergen

Re: Meer scheelkijkende (of luie ogen) op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:40

_Scarlet_ schreef:
Huh, als ik dat testje doe, wissel ik tussen links en rechts *LOL*

dan kijk je met beide ogen afwisselend, dat kan inderdaad ook nog.

Migraine hoeft helemaal niets met je ogen te maken te hebben. Wel kan hoofdpijn soms door je ogen komen, die heb je dan iedere dag, boven je ogen en aan het eind van de dag. 's ochtends heb je daar geen last van, want dan ben je uitgerust. Deze hoofdpijn komt door spierspanning in of om je ogen, als ze steeds moeten werken om recht te blijven staan, of steeds scherp te stellen met je ooglenzen (accommoderen) en je dus eigenlijk beter een bril kan dragen.
Migraine komt veel minder vaak voor, bijvoorbeeld 1x per maand. staat vaak los van je ogen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:14

loveshadow schreef:
Met mijn linkeroog zag ik een leeuw, met mijn rechteroog een kooi en ik moest zeggen waar de kooi heen moest (iets meer naar links, stukje naar boven, enz) om zo te zorgen dat de leeuw in de kooi ging. Maar de leeuw wou niet in de kooi Haha! Koe .

Hey wat grappig. Dat heb ik nog nooit iemand horen zeggen.
Ik had het zelfde maar dan met een hondje. Het kooitje bleef bewegen, zodra het hondje er instond, stond hij er alweer half buiten.

Zo hebben ze het ook bij mij ontdekt. Bij de opticien moest ik 4 vlakken zien, 2 boven elkeer, rood groen en groen rood. Eerst zag ik alleen de bovenste en even later kwamen de onderste vlakken erbij maar gingen van links naar rechts en weer terug Clown

Overigens heb ik geen lui ook maar echt een afwijking. Heb ook nooit een pleister of iets gehad
diepte zie ik niet maar springen en auto rijden lukt me prima Haha!

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:16

de link tussen migraine en mijn ogen heeft meer te maken met het verschil in druk op de ogen.

Daarom ook mijn vraag of er meer mensen zijn met een behoorlijk verschil..
Overigens migraine is niet maar 1x per maand.. mocht ik willen, kan soms zelfs wel 2x per week zijn, en soms een hele tijd niet.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:46

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:49

Mijn ogen zijn idd ook de hele dag aan het scherp stellen. Ik heb sinds een paar jaar lensen en nu gaat het ietsje beter. Mijn ooglid hangt minder en ik heb ook minder last van hoofdpijn. Migraine heb ik nog wel steeds, dat zal er bij mij dan ook wel niets mee te maken hebben.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:52

@ThaGirl; buiten dat jouw oogstand mogelijk kan wisselen qua groote (mate waarin beide ogen ten opzichte van elkaar afwijken) zijn beide foto's zijn vanuit een andere hoek genomen.
kan het verschil voor een gedeelte verklaren.
Met name de oogstand naar buiten wordt bij vermoeidheid vaak groter en daardoor beter te zien.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:56

@ driebergen, ja dat bepaald zeker! En inderdaad mijn linker oog is wat kleiner dan m'n rechter oog. Op het moment dat een foto meer van onder genomen is (dus dat ik naar benede kijk) lijkt het verschil kleiner dan wanneer ik naar boven kijk. En inderdaad als ik naar rechts kijk lijkt mijn linker oog veel rechter dan wanneer ik naar links kijk. (Zie net dat je orthoptist bent, vandaar je kennis).

Maar goed, ik heb er absoluut geen last van verder, niemand die mij gek aan kijkt ofzo Tong uitsteken

edit: ik zit er overigens nog wel af en toe aan te denken om nog eens te laten opereren (heb dat nooit als vervelend ervaren), maar kans bestaat dat het dan iets te ver recht gezet word en ik weet niet wat ik nou erger vind, naar buiten of naar binnen scheel kijken..
Laatst bijgewerkt door Tempus_Fugit op 14-02-08 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:58

Sorro schreef:
de link tussen migraine en mijn ogen heeft meer te maken met het verschil in druk op de ogen.

Daarom ook mijn vraag of er meer mensen zijn met een behoorlijk verschil..
Overigens migraine is niet maar 1x per maand.. mocht ik willen, kan soms zelfs wel 2x per week zijn, en soms een hele tijd niet.

Het lijkt erop dat er inderdaad meer factoren invloed hebben op jouw hoofdpijn, dat stijgt een beetje boven mijn kennis Knipoog en die 1x per maand was natuurlijk een voorbeeld, er zijn verschillende mates van voorkomen van Migraine. ik heb zelf een lichte vorm, ongeveer 2 a 3x per jaar heb ik er last van.
erg vervelend als je het zo vaak hebt trouwens!!!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:00

ThaGirl schreef:
@ driebergen, ja dat bepaald zeker! En inderdaad mijn linker oog is wat kleiner dan m'n rechter oog. Op het moment dat een foto meer van onder genomen is (dus dat ik naar benede kijk) lijkt het verschil kleiner dan wanneer ik naar boven kijk.
En inderdaad als ik naar rechts kijk lijkt mijn linker oog veel rechter dan wanneer ik naar links kijk.

Maar goed, ik heb er absoluut geen last van verder, niemand die mij gek aan kijkt ofzo Tong uitsteken

ja, dat is het rare, als je naar beneden of boven kijkt, is de mate van scheelzien soms verschillend.
inderdaad viel mij het verschil in de grootte van je oog ook op. was jij ook geopereerd?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:01

Ik ga voor een secondopinion naar Rotterdam. Ik acht de kansklein dat ze uberhaupt iets voor me kunnen doen, maar ik moet het maar proberen. Levert het niets opleg ik me er bij neer.
Het is wel vervelend allemaal.

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:04

ik had ook een lui oog maar ben er toen ik een jaar of 6 was aan geopereerd en je kan nu niets meer zien

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:06

ThaGirl schreef:

edit: ik zit er overigens nog wel af en toe aan te denken om nog eens te laten opereren (heb dat nooit als vervelend ervaren), maar kans bestaat dat het dan iets te ver recht gezet word en ik weet niet wat ik nou erger vind, naar buiten of naar binnen scheel kijken..

.... en ik zal ook nog ff op je Edit reageren Haha!

in feite is een operatie alleen cosmetisch. Het is in ieder geval erg goed dat je er geen last van hebt en je niet raar bekeken voelt. (das eigenlijk het belangrijkste toch? Knipoog )
en ja, als je toch meer wilt weten over operaties, zou je nog eens bij een orthoptist langs kunnen. die kan inschatten hoeveel er gecorrigeerd moet worden.
In principe is een oogstand naar buiten erg hardnekkig en blijft soms na operatie weer terug komen in de loop van de tijd. als je eerder een oogstand naar binnen had en die na operatie naar buiten ging, kan het iets anders zijn en van invloed zijn op de heroperaties.

_ingrid_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:10

ik meld me ook maar Knipoog!
vroeger was ik heel scheel! ben er dan ook 4 keer aan geopereerd, nu is het alleen nog als ik heel moe ben of lang achter de computer heb gezeten.
Och hoor bijna nooit opmerkingen erover en heb dr zelf ook geen last van, met autorijden heb ik een bril op en dan gaat t al een heel stuk beter..
je leert ermee leven he Knipoog!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:11

ThaGirl schreef:

dat heb ik het tegenovergestelde. Ik ben al 2 keer geopereerd. Ik kijk niet de hele dag scheel alleen als ik veel moet lezen of kleine dingen moet bekijken of als ik druk ben geweest en savonds moe ben.
Ik ben nu 2 keer geopereerd wat nog niet blijvend geholpen heeft. Ik kan nog een keer geopereerd worden maar dan is de kans aanwezig dat mijn oog te ver naar buiten blijft staan en dat vind ik persoonlijk ergens als dat hij iets naar binnen staat, maar dat is misschien ook maar net wat je bent gewent Clown

Ik wil nog wel eens graag een keer naar echt een hele goede oogarts. Die ik nu heb in het ziekenhuis in harderwijk vind ik niet zo heel geweldig. Die blijven steken op 1 punt. Ik zou weleens van een andere arts willen horen wat die er van denkt, maar ja waar vind je een goede Clown

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:12

Ik meld mij ook Lachen

Helaas draait mijn oog bij vermoeidheid en na het drinken van alcohol naar buiten..Ik ben op mijn 5e geopereerd en daarna regelmatig op controle geweest.

Auto rijden gaat goed maar met balspelletjes ben ik een ramp Haha!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:13

ik meld me ook! Haha!
maar ik heb niet links of rechts.. ik ben vroeger ook geopereerd en daardoor zie ik ook apart met beide ogen.. als ik door mn linkeroog kijk dan is mn rechteroog lui en kijk ik door mn rechteroog dan is mn linkeroog lui Nagelbijten / Gniffelen
ik baal er wel van.. maar goed.. het is erger geworden sinds ik me heb laten laseren een jaartje geleden, en mn sterkte nog niet goed is.. dus ik hoop dat zodra mn sterkte weer 100 procent is dat mn luie oogje ook minder wordt Knipoog

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:14

Breitling schreef:
ThaGirl schreef:

dat heb ik het tegenovergestelde. Ik ben al 2 keer geopereerd. Ik kijk niet de hele dag scheel alleen als ik veel moet lezen of kleine dingen moet bekijken of als ik druk ben geweest en savonds moe ben.
Ik ben nu 2 keer geopereerd wat nog niet blijvend geholpen heeft. Ik kan nog een keer geopereerd worden maar dan is de kans aanwezig dat mijn oog te ver naar buiten blijft staan en dat vind ik persoonlijk ergens als dat hij iets naar binnen staat, maar dat is misschien ook maar net wat je bent gewent Clown

Ik wil nog wel eens graag een keer naar echt een hele goede oogarts. Die ik nu heb in het ziekenhuis in harderwijk vind ik niet zo heel geweldig. Die blijven steken op 1 punt. Ik zou weleens van een andere arts willen horen wat die er van denkt, maar ja waar vind je een goede Clown

Daarom heb ik ook een second opinion aangevraagd, in Breda zijn ze wel klaar geloof ik. Daar hadden ze ook nog niemand met dit probleem gehad, wel een trap van een koe, maar dat ik geen botsing met een paard. Clown Clown Clown Clown

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:15

Ik heb overigens geen bril of lenzen. Cool

Vroeger dacht iedereen dat ik hele slechte ogen had maar inmiddels hebebn veel van die mensen een bril en kan ik nog prima zien zonder Haha!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:17

driebergen schreef:
ja, dat is het rare, als je naar beneden of boven kijkt, is de mate van scheelzien soms verschillend.
inderdaad viel mij het verschil in de grootte van je oog ook op. was jij ook geopereerd?

Ja ben 1x geopereerd, zo'n 7 jaar geleden. In al die jaren is de stand nog precies zo als vlak na de operatie. Het zou weer erger worden, maar dat kon binnen 5 maar ook pas na 20 jaar zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:21

Maakt het trouwens veel verschil op welke leeftijd je geopereerd wordt?

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:23

@ThaGirl; ja, die oogstand naar buiten is erg hardnekkig. en zoals gezegd komt die vaak weer terug. heel vervelend.....

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:28

capopjekop schreef:
Maakt het trouwens veel verschil op welke leeftijd je geopereerd wordt?

dat is helemaal afhandelijk van de mate en oorzaak en vorm van scheelzien.
en dan zijn daar zelfs nog nieuwe ontwikkelingen in. dus niet altijd goed te zeggen.

maar het is wel zo dat de hersenen in de eerste 7 jaar zich kunnen aanpassen aan een oogstand.
als een kindje van een jaar dus scheelziet (meestal naar binnen) dan wordt dat vaak redelijk snel geopereerd. dan is er namelijk de grootste kans dat de samenwerking terug komt, wat ervoor zorgt dat de oogstand goed blijft en de minste schade ontstaat (er is namelijk een lichte vorm van samenwerking tussen je ogen te verwachten).
Dat is trouwens ook de reden dat kinderen altijd voor hun 7e (soms iets langer) afgeplakt worden. als je dat niet doet, wordt 1 oog heel slechtziend. Ga je het goede oog afplakken, dan ontwikkelt het 'slechte', dus luie oog, alsnog en zal na het 7e (weer ruim genomen Knipoog )ongeveer zo blijven.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:28

Ik kijk als ik naar beneden kijk scheler als dat ik naar boven kijk dus dat verschil kan wel kloppen.

Overigens zeiden ze in het ziekenhuis dat je van een afstandje beter zou moeten zien. Dus bijvoorbeeld met lezen het boek van je afhouden. Ik kan juist alleen beter zien als ik er met mijn neus boven op zit. Ik ben nagelstyliste en zit ook bijna in de vinger met styleren van kunstnagels Haha!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:30

en met het opereren van een scheelzien naar buiten wacht je vaak langer, omdat die makkelijker weer terug komt.

dit is allemaal wel de richtlijn hoor, soms kies je voor iets anders...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:30

ik heb iets wat er op lijkt, maar kijk in ieder geval ook met 1 oog. mijn oogspieren werken niet samen, dus ik zie constant dubbel Tong uitsteken

als je goed kijkt zie je mijn ogen ook apart van elkaar bewegen, maar de meeste mensen valt het niet op gelukkig Knipoog