Dyslectie op bokt !!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Re: Dyslectie op bokt !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:47

hier nog 1. Ik heb een oogafwijking die ik al vanaf mijn geboorte heb maar pas rond mijn 12e is ontdekt. En hierdoor heb ik mooite met zinsopbouw en dus ook dyslectie. Maar ik kan dus niet alleen niet goed schrijven maar ook niet goed lezen.
Ik mocht bijvoorbeeld met boekverslagen op school films kijken en daar een verslag van maken ipv lezen. Om een boek te lezen ben ik minimaal een paar maanden bezig. Ik kan niet langer als 5 min aan 1 stuk door lezen.

Ik moet in maart examen doen voor mijn nagelstyliste opleiding. In 2,5 uur moet ik 90 vragen beantwoorden. Dat gaat me echt nooit lukken. Dus ik hoop dat ik er meer tijd voor krijg met mijn afwijkende oog, zo ook voor het nagelszetten zelf. Als ik een goede dag heb lukt het me wel in 2,5 (dat is de tijd die er voor staat) en heb ik een mindere dag kan het een kwartier toto 20 min langer duren maar dat houd in dat ik dus gezakt zou zijn. Ik kan een verklaring uit het ziekehuis krijgen dus ik hoop dat ik extra tijd krijg.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:46

Breitling schreef:
hier nog 1. Ik heb een oogafwijking die ik al vanaf mijn geboorte heb maar pas rond mijn 12e is ontdekt. En hierdoor heb ik mooite met zinsopbouw en dus ook dyslectie. Maar ik kan dus niet alleen niet goed schrijven maar ook niet goed lezen.
Ik mocht bijvoorbeeld met boekverslagen op school films kijken en daar een verslag van maken ipv lezen. Om een boek te lezen ben ik minimaal een paar maanden bezig. Ik kan niet langer als 5 min aan 1 stuk door lezen.

Ik moet in maart examen doen voor mijn nagelstyliste opleiding. In 2,5 uur moet ik 90 vragen beantwoorden. Dat gaat me echt nooit lukken. Dus ik hoop dat ik er meer tijd voor krijg met mijn afwijkende oog, zo ook voor het nagelszetten zelf. Als ik een goede dag heb lukt het me wel in 2,5 (dat is de tijd die er voor staat) en heb ik een mindere dag kan het een kwartier toto 20 min langer duren maar dat houd in dat ik dus gezakt zou zijn. Ik kan een verklaring uit het ziekehuis krijgen dus ik hoop dat ik extra tijd krijg.

als jij een dyslectie verklaring heb, dan MOETEN ze jou daarvoor extra tijd, uitvergroot ect aanbieden. Niks dokters verklaring, gewoon je dyslectie verklaring moet genoeg zijn. Om jou de juiste stof aan te bieden, om examen te doen

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:53

Ik heb geen papiertje dat is het probleem. Ze zijn er bij mij pas laat achter gekomen. Ik heb op school ook nooit meer tijd gekregen. meestal kreeg ik mijn proefwerken ook niet op tijd af waardoor een 10 er vaak niet in zat voor mij. Maar dat komt voornamelijk omdat ze niet goed wisten wat mijn oogafwijking was waardoor ze nooit verder gekeken hebben. Ik heb ook nooit een echte test laten doen maar in het ziekhuis zeiden ze dat 9 van de 10 mensen met een oogafwijking ook moeite hebben met niet alleen lezen maar ook schrijven en zinsopbouw.

Nagelszetten heeft niks met dislectie te maken, alleen met mijn oogafwijking.

Ik heb dikke kans dat ik 2 keer examen moet doen. 1 keer theorie. Hierna zal ik zo scheel als wat kijken dus nagels zetten zal dan hoogst waarschijnlijk niet meer lukken. En de keer erop zal ik dan de praktijk moeten doen. Het is voor mij een flinke rit want het is helemaal in Helmond maarja als ik diploma's wil zal ik wel moeten Lachen

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:09

mmmmm lastig dan
maar je zei dat het ziekenhuis een verklaring af wilde leggen/geven. Doe dat dan, zodat je misschien je examen in 2 keer mag doen, verschillende dagen

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:12

nouja wil weet ik niet maar kan zeker. Ik loop er al jaren en ben ook al 2 keer aan mijn ogen geopereerd. Ik moet nog even met de eigenaar van waar ik mijn opleiding gedaan heb overleggen of dat kan.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:32

danny en ik hebben allebei een flinke niet te corrigeren
oog afwijking
hoe wat waar zijn ze bij mij na 9 jaar onderzoeken in
het oogziekenhuis in rdam nooit exact achter gekomen
iig een dubbelle cilinder (per oog)
slechts de enkele met een bril corrigeerbaar
daarbji een lichte sterkte afwijking welke corrigeer is
en de andere 40 % schijnt niet corrigeerbaar te zijn
dus ik zie met bril nu 60% en danny momenteel nog 70
hij heeft nog maar ,5 en 2,5 aan sterkte afwijking
dat zal met de jaren nog wel naar + en - wijzigen
(ik heb +2 en -2 welke geroriigeerd word iig)
lange woorden zijn voor ons iig een crime
simpele korte te geestdodend en kleuren ..
breek me de bek niet open

moet zeggen dat kleur en diepte wel iets went
en sterkte ook iets
toen ik auto excamen deed kon ik iemand aan de andere kant van een
1 baans auto weg niet erkennen
of het ging van
uhhhh oneveer 170 rood haar blauw achtige jas
Ohhh dat zal die zijn //"zwwaaaaiiiii""
echt kleuren zag ik pas op ,mijn 24ste toen ik een bril kreeg
en mijn rijbewijs al reeds 2 jaar opzak had
er ging een wereld voor mij open
en mijn laatse nieuwe bril gehaald bij een voor ons nieuwe opticien
bracht helaam een nieuwe wereld
kon ineens blaadjes herkennnen en bakstenen aan muren zien
weet eerlijk gezegd niet wanneer ik de wereld mooier vind
zonder bril is die ook wl heeel erg mooi ...

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:46

zodan, pppffttt maar dan zie je gewoon alles zwart/wit of vaag.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:00

vaag en vooral moeite met rechte / scherpe lijnen
die zijn er niet Haha!
een rechte lijn is maar kort recht bv beeldschem van je computer
rechte lijn van de ene naar de andere kant loopt al bol
zonder bril , met gaat beter , is het erg moeilijk zien of 2 kleuren
bij elkaar passen omdat je dus niet die scherpe lijn tussen de 2 kleuren
ziet maar de 2 kleuren overlappen elkaar een beetje

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:25

Mag ik dit topic eens wat nieuw leven in blazen? Haha!

Ik ben namelijk benieuwd wat de problemen op de basisschool tijdens het lezen bijvoorbeeld waren voor de dyslectici onder ons?

Uiteraard vraag ik het niet voor niks Tong uitsteken . Mijn zoon (10 jaar) leest namelijk erg langzaam. Wel goed, maar het tempo blijft maar op hetzelde niveau hangen. Als hij lappen tekst moet lezen (een half uur bijvoorbeeld) dan lijkt het alsof hij concentratieproblemen heeft.
Spellen gaat wel goed verder.
Ook lijkt hij moeite te hebben met het maken van langere werkstukken, proefwerken e.d. Hij is dan vaak als laatste klaar.
Ook als je hem vraagt wat uit te leggen, wil hij mondeling nogal eens haperen. In het gewone taalgebruik thuis en onder vrienden babbelt hij er vrolijk op los.
Begrijpend lezen gaat ook wel goed, maar ook weer traag.

Hij moest laatst een spreekbeurt houden en wij hielden ons hart vast. Wie schetst onze verbazing? Hij lijkt hierbij een geboren spreker, die met handen, voeten, voorbeelden enz enz met enthousiasme spreekt en de beste spreekbeurt van zijn klas afleverde. Ik doe hem dat niet zomaar na Bloos .

Herkennen jullie dit misschien?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:28

Ik had in het begin veel problemen met lezen, maar het mezelf eigenlijk een beetje geoefend door erg veel boeken te lezen. Had na een tijd heel de kinderafdeling gelezen(behalve de auto boeken Clown ) hahaha. Heeft echt geholpen en voor mijn schrijven ook.

Maar voorzijn spreekbeurt moest hij niet aflezen?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:45

Nee, spreekbeurt had alleen een spiekbriefje met wat steekwoorden. Maar wij waren verbaasd omdat hij dus ook wel eens hapert met praten als je hem heel direkt wat vraagt. Antwoord komt dan vaak ook wat traag en met veel omhaal. Terwijl hij dat in het gewone spraakgebruik weer helemaal niet doet, heeft met vrienden en onder ons het hoogste woord zonder haperingen of traagheid.

Maar las jij dan bijvoorbeeld ook traag, of spelde je? En hoe deed je dat dan als je echt langere teksten moest lezen en vragen beantwoorden? En proefwerken waarbij je veel moest schrijven gaf dat problemen?

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:23

LDRD schreef:

Ik ben namelijk benieuwd wat de problemen op de basisschool tijdens het lezen bijvoorbeeld waren voor de dyslectici onder ons?

Uiteraard vraag ik het niet voor niks Tong uitsteken . Mijn zoon (10 jaar) leest namelijk erg langzaam. Wel goed, maar het tempo blijft maar op hetzelde niveau hangen. Als hij lappen tekst moet lezen (een half uur bijvoorbeeld) dan lijkt het alsof hij concentratieproblemen heeft.
Ook lijkt hij moeite te hebben met het maken van langere werkstukken, proefwerken e.d. Hij is dan vaak als laatste klaar.
Ook als je hem vraagt wat uit te leggen, wil hij mondeling nogal eens haperen. In het gewone taalgebruik thuis en onder vrienden babbelt hij er vrolijk op los.

Hij moest laatst een spreekbeurt houden en wij hielden ons hart vast. Wie schetst onze verbazing? Hij lijkt hierbij een geboren spreker, die met handen, voeten, voorbeelden enz enz met enthousiasme spreekt en de beste spreekbeurt van zijn klas afleverde. Ik doe hem dat niet zomaar na Bloos .

slechte woordenschat? ik zit nu met lezen nog op t niveau van een 12 jarige. ik kan geen ander woord vinden voor zeg maar, dus als jij zegt simpel en ik moet daar een ander woord voor vinden weet ik niet wat het is, ik kan ook geen werkstukken en teksten samenvatten.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 20:48

LDRD schreef:

hier precies hetzelfde Knipoog
Ik had -7's voor dictees, kon totaal niet voorlezen maar zodra het in mijn hoofdje gebeuren mocht was er geen probleem Knipoog.
Spelling was moeizaam, maar wel goed.

Ik kreeg altijd naar mijn kleine hoofdje dat ik LUI was en wel eens wat WERK mocht gaan doen.
Tot ik in de 1e van middelbaar een dyslextie verklaring kreeg Haha!
Ben nog terug gegaan naar mijn oude school , waar ze vroegen hoe het ging en of ik daar wel wat uitvoerde, toen ik antwoorden dat ik daar evenveel deed als op de bassischool kreeg ik naar mn hoofd hoe ik dan toch maar wel over kon gaan. Waarop mijn antwoord kwam : tja hier word wel rekening gehouden met dyslextie.

Mijn ouders zijn in het verleden toen ik daar nog op school zat wel vaker naar de leraren gegaan om te vragen of zo'n test niks was, maar dit was geheel onnodig want ik was lui Ja

Nu heb ik op school geen problemen meer Knipoog , krijg extra tijd en Groot Groen met pw's en cp's.
Heerlijk, en school die je WEL snapt Ja

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 09:57

Goh, smurffie, wat zal jij het lastig hebben gehad op de basis school op zo'n manier Verdrietig .

Je verhaal is voor mij wel herkenbaar in mijn zoon. Op zich krijgt hij al meer tijd e.d. en er wordt goed rekening met hem gehouden, dus op zich geen probleem.
Aan de andere kant heeft nog niemand het woord dyslectie in de mond genomen.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:01

hier nog iemand die dyslexie heeft. ook heb ik dyscalxulatie (of hoe je dat ook schrijft) voor beide heb ik veel bijles gehad maar dit hielp allemaal niet veel Boos!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:38

LDRD schreef:
Goh, smurffie, wat zal jij het lastig hebben gehad op de basis school op zo'n manier Verdrietig .

Je verhaal is voor mij wel herkenbaar in mijn zoon. Op zich krijgt hij al meer tijd e.d. en er wordt goed rekening met hem gehouden, dus op zich geen probleem.

heeft ze nog geluk de het voortgezet wel rekening houd met

vroeguh bij ons kreeg je helemaal geen hulp
als je geluk had een stempel
en daar was je dan blij mee want dan was je iig niet lui of dom
toen ze bij mij op het atheneum er achter kwamen dat ik dit had
zeiden ze letterlijk "daar hebben ze speciale lom scholen voor
voor mensen zoals jij"
en daar kon je het dan mee doen

mijn kleine krijgt nu goede hulp
maar daar hebben we dan wel zelf 2 jaar achteraan gezeten
voordat die werd getest , ook hij was volgens de juf dom
iets wat ze zelfs in de klas in het bijzijn van andere leerlingen gezegd heeft Hamer
ze heeft m ook een jaar (tegen ons weten in) achtergehouden met taal

op zijn nieuwe school loopt hij gewoon met de klas mee
en als ze iets tegen komen wat die nog niet gehad heeft word dat
zo logisch mogelijk uitgelegt en doet het verbazingwekkend goed
ondanks de dislexi en jaar taal achterstand haalt hij nu
mede door de juiste hulp voldoendes !

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:32

nickyu schreef:
LDRD schreef:

heeft ze nog geluk de het voortgezet wel rekening houd met

vroeguh bij ons kreeg je helemaal geen hulp
als je geluk had een stempel
en daar was je dan blij mee want dan was je iig niet lui of dom
toen ze bij mij op het atheneum er achter kwamen dat ik dit had
zeiden ze letterlijk "daar hebben ze speciale lom scholen voor
voor mensen zoals jij"
en daar kon je het dan mee doen

mijn kleine krijgt nu goede hulp
maar daar hebben we dan wel zelf 2 jaar achteraan gezeten
voordat die werd getest , ook hij was volgens de juf dom
iets wat ze zelfs in de klas in het bijzijn van andere leerlingen gezegd heeft Hamer
ze heeft m ook een jaar (tegen ons weten in) achtergehouden met taal

op zijn nieuwe school loopt hij gewoon met de klas mee
en als ze iets tegen komen wat die nog niet gehad heeft word dat
zo logisch mogelijk uitgelegt en doet het verbazingwekkend goed
ondanks de dislexi en jaar taal achterstand haalt hij nu
mede door de juiste hulp voldoendes !

Wees blij dat het na twee jaar gestopt was, zoiets heeft echt een impact met grote gevolgen. Ik heb zestien jaar te horen gekregen dat ik te dom te lui was. Blijkbaar is zoiets in bij leerkrachten.
Voor de klas, voor men ouders, elke dag tegen mij. Als ik wou antwoorden ook al was het juist, altijd denigrerende opmerking.

Ik raad wel aan voor ouders om hierover veel met hun kind te praten, als je ziet dat hij of zij bang word voor testen. Ga naar de psycholoog hoe vroeger hoe beter. En blijf gewoon geloven in je kind. Ze gaan vaak zeggen hij of zij is te dom. Speciale school enzo. Als mijn ouders en ik niet zo koppig was zat ik nu wc's te kuisen, inplaats van op de universiteit

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 12:21

ben ik helaas mee bekend

we hebben de kleine naar een andere school gedaan Knipoog

(ook gewoon normale sschhool maar dan eentje die wel
geloofd in het bestaan van dyslectie ..

zelf heb ik nooit dat geluk gehad
maar ook ik heb uiteindelijk ,
juist doordat ik op een gangbare school het niet haalde
(voortgezet hebben we het dan over)
wegens geen medewerking Verdrietig
in razend tempo Clown (even een nanalanana naar mijn oude school Clown )
oook paar jaar overgeslagen etc
mijn hbo gehaald

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:10

LDRD, laat je zoon dingen lezen die HIJ leuk vind. Mijn zoon vond aan de boeken op school geen ene fluitekruid aan. Ik heb tot ellende,s toe in de Beet laten lezen en ook voorgelezen. Dat waren onderwerpen die hij interesant vond. Want wat boeide hem dat jantje een brood ging halen en zijn tas verloor!!

Ga je niet al te druk maken, ga thuis niet overdrijven met lezen.
De ene leest nou eenmaal langzaam en de andere weer vlug.

En je heb dyslexie als je 2 jaar achterstand heb en zoveel x hulp heb gekregen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:33

goede tip esmeralda
danny interesseerd het ook niet dat piet naar school gaat
dat doen toch imo alle kinderen ?
maar hij vind het machtig mooi om over de wetenschap te lezen
en het heelal ed

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:45

nickyu schreef:
goede tip esmeralda
danny interesseerd het ook niet dat piet naar school gaat
dat doen toch imo alle kinderen ?
maar hij vind het machtig mooi om over de wetenschap te lezen
en het heelal ed

ja dan lees hij daar toch uit.
Als je maar leest hoor
Mijn part lees je enkel het grote moppenboek Haha!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:48

hihi die leest die dus ook Haha!
hij houd wel van een beetje humor

wat mij bij danny heel erg opviel en nog
hij leest boeken die eigenlijk (volgens school) paar ilos of hoe noemen ze dat tegen woordig
hoger liggen dan wat die op school doet
de niet veel zeggende schoolboekjes vind die echt niet leuk

boekjes met humor of wetenschappelijkheden er in wel

moeilijkere boekjes heet die minder moeite mee als de simpelere
(jantje gaat knikkeren , piet niet , piet gaat op de fiets naar opa