Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Breitling schreef:hier nog 1. Ik heb een oogafwijking die ik al vanaf mijn geboorte heb maar pas rond mijn 12e is ontdekt. En hierdoor heb ik mooite met zinsopbouw en dus ook dyslectie. Maar ik kan dus niet alleen niet goed schrijven maar ook niet goed lezen.
Ik mocht bijvoorbeeld met boekverslagen op school films kijken en daar een verslag van maken ipv lezen. Om een boek te lezen ben ik minimaal een paar maanden bezig. Ik kan niet langer als 5 min aan 1 stuk door lezen.
Ik moet in maart examen doen voor mijn nagelstyliste opleiding. In 2,5 uur moet ik 90 vragen beantwoorden. Dat gaat me echt nooit lukken. Dus ik hoop dat ik er meer tijd voor krijg met mijn afwijkende oog, zo ook voor het nagelszetten zelf. Als ik een goede dag heb lukt het me wel in 2,5 (dat is de tijd die er voor staat) en heb ik een mindere dag kan het een kwartier toto 20 min langer duren maar dat houd in dat ik dus gezakt zou zijn. Ik kan een verklaring uit het ziekehuis krijgen dus ik hoop dat ik extra tijd krijg.
LDRD schreef:Mag ik dit topic eens wat nieuw leven in blazen?![]()
Ik ben namelijk benieuwd wat de problemen op de basisschool tijdens het lezen bijvoorbeeld waren voor de dyslectici onder ons?
Uiteraard vraag ik het niet voor niks. Mijn zoon (10 jaar) leest namelijk erg langzaam. Wel goed, maar het tempo blijft maar op hetzelde niveau hangen. Als hij lappen tekst moet lezen (een half uur bijvoorbeeld) dan lijkt het alsof hij concentratieproblemen heeft.
Spellen gaat wel goed verder.
Ook lijkt hij moeite te hebben met het maken van langere werkstukken, proefwerken e.d. Hij is dan vaak als laatste klaar.
Ook als je hem vraagt wat uit te leggen, wil hij mondeling nogal eens haperen. In het gewone taalgebruik thuis en onder vrienden babbelt hij er vrolijk op los.
Begrijpend lezen gaat ook wel goed, maar ook weer traag.
Hij moest laatst een spreekbeurt houden en wij hielden ons hart vast. Wie schetst onze verbazing? Hij lijkt hierbij een geboren spreker, die met handen, voeten, voorbeelden enz enz met enthousiasme spreekt en de beste spreekbeurt van zijn klas afleverde. Ik doe hem dat niet zomaar na.
Herkennen jullie dit misschien?
LDRD schreef:Mag ik dit topic eens wat nieuw leven in blazen?![]()
Ik ben namelijk benieuwd wat de problemen op de basisschool tijdens het lezen bijvoorbeeld waren voor de dyslectici onder ons?
Uiteraard vraag ik het niet voor niks. Mijn zoon (10 jaar) leest namelijk erg langzaam. Wel goed, maar het tempo blijft maar op hetzelde niveau hangen. Als hij lappen tekst moet lezen (een half uur bijvoorbeeld) dan lijkt het alsof hij concentratieproblemen heeft.
Spellen gaat wel goed verder.
Ook lijkt hij moeite te hebben met het maken van langere werkstukken, proefwerken e.d. Hij is dan vaak als laatste klaar.
Ook als je hem vraagt wat uit te leggen, wil hij mondeling nogal eens haperen. In het gewone taalgebruik thuis en onder vrienden babbelt hij er vrolijk op los.
Begrijpend lezen gaat ook wel goed, maar ook weer traag.
Hij moest laatst een spreekbeurt houden en wij hielden ons hart vast. Wie schetst onze verbazing? Hij lijkt hierbij een geboren spreker, die met handen, voeten, voorbeelden enz enz met enthousiasme spreekt en de beste spreekbeurt van zijn klas afleverde. Ik doe hem dat niet zomaar na.
Herkennen jullie dit misschien?
LDRD schreef:Goh, smurffie, wat zal jij het lastig hebben gehad op de basis school op zo'n manier.
Je verhaal is voor mij wel herkenbaar in mijn zoon. Op zich krijgt hij al meer tijd e.d. en er wordt goed rekening met hem gehouden, dus op zich geen probleem.
Aan de andere kant heeft nog niemand het woord dyslectie in de mond genomen.
nickyu schreef:LDRD schreef:Goh, smurffie, wat zal jij het lastig hebben gehad op de basis school op zo'n manier.
Je verhaal is voor mij wel herkenbaar in mijn zoon. Op zich krijgt hij al meer tijd e.d. en er wordt goed rekening met hem gehouden, dus op zich geen probleem.
Aan de andere kant heeft nog niemand het woord dyslectie in de mond genomen.
heeft ze nog geluk de het voortgezet wel rekening houd met
vroeguh bij ons kreeg je helemaal geen hulp
als je geluk had een stempel
en daar was je dan blij mee want dan was je iig niet lui of dom
toen ze bij mij op het atheneum er achter kwamen dat ik dit had
zeiden ze letterlijk "daar hebben ze speciale lom scholen voor
voor mensen zoals jij"
en daar kon je het dan mee doen
mijn kleine krijgt nu goede hulp
maar daar hebben we dan wel zelf 2 jaar achteraan gezeten
voordat die werd getest , ook hij was volgens de juf dom
iets wat ze zelfs in de klas in het bijzijn van andere leerlingen gezegd heeft![]()
ze heeft m ook een jaar (tegen ons weten in) achtergehouden met taal
op zijn nieuwe school loopt hij gewoon met de klas mee
en als ze iets tegen komen wat die nog niet gehad heeft word dat
zo logisch mogelijk uitgelegt en doet het verbazingwekkend goed
ondanks de dislexi en jaar taal achterstand haalt hij nu
mede door de juiste hulp voldoendes !
nickyu schreef:goede tip esmeralda
danny interesseerd het ook niet dat piet naar school gaat
dat doen toch imo alle kinderen ?
maar hij vind het machtig mooi om over de wetenschap te lezen
en het heelal ed