Ben jij donor?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Re: Ben jij donor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:29

Ja dat is voor jou makkelijk zeggen als je er zo simpel over denkt. ik ben er al heel vaak mee bezig geweest maar ik vind het gewoon een dood eng idee

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:31

Of ik een orgaandonor zou aannemen weet ik dan weer niet. Ik vind het idee dat ik een orgaan van iemand anders 'gebruik' echt véél luguberder dan het idee dat ze mij bij wijze van spreke helemaal binnenstebuiten keren. Bloos
Maar aan de andere kant... ik denk dat ik wel anders zou praten als ik ook daadwerkelijk voor zo'n keuze sta.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:32

En het excuus ziekte is geen reden, mijn vader is zwaar hartpatient en heeft oa suikerziekte maar er zijn genoeg organen in vrijwel perfecte staat die ze heel goed kunnen gebruiken na zijn dood.

En als ik een bijzondere ziekte/aandoening heb, wil ik mij ook eventueel ter beschikking voor wetenschappelijk onderzoek stellen.
Laatst bijgewerkt door daniella74 op 14-01-08 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:33

Ik ben donor omdat ik toch niets meer aan mijn organen heb als ik dood ben en als daarmee mensen gered en/of geholpen kunnen worden, waarom niet? Andersom zou ik het ook fijn vinden als ik op zo'n manier geholpen kan worden.

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:36

Ja ik ben ook donor, vind het nog wel een lastige beslissing, maar voel me er zelf wel goed bij. Het lijkt me vreselijk om te moeten wegkwijnen omdat niemand in NL zijn orgaan wil afstaan, terwijl er zoveel mensen geschikt voor zijn.
Ik sta alleen de organen af waarmee ik denk dat er levens mee te redden zijn. Botweefsel, kraakbeen, pezen, darmen, hoornvliezen en huid doneer ik niet, ook omdat er gewoon geen informatie over 'hoe en wat' te vinden is. Daarom blijft het een beetje 'eng' onbekent.
En je kan je donorregister wijzigen wanneer je wilt, dat vind ik persoonlijk ook fijn, als ik meer weet over de genoemde organen en me er prettig bij voel, kan ik deze altijd nog aanvullen.

edit; typefoutje

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:39

Nog niet.
Ikvind dat als je dood bent je toch niks meer hebt aan je (bruikbare) organen. Is toch alleen maar mooi als je er levens mee kan redden.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:40

Breitling schreef:
Ja dat is voor jou makkelijk zeggen als je er zo simpel over denkt. ik ben er al heel vaak mee bezig geweest maar ik vind het gewoon een dood eng idee

Waarom eng?
Alles wordt onwijs netjes weggewerkt. Er zit een perfecte organisatie achter.
Niemand zal kunnen zien dat je donor bent geweest. Het is haast onzichtbaar.

En daarbij hoe groot is de kans dat je daadwerkelijk uiteindelijk als donor gebruikt wordt?
Je kunt de keuze altijd nog aan een naaste familielid laten, indien je er zelf niet uit komt.
Organen worden alleen uitgenomen wanneer een arts de hersendood heeft vastgesteld.
Dit gebeurt op de intensive care van een ziekenhuis. Een patiënt die hersendood is, is overleden. Medische apparatuur houdt door
beademing sommige lichaamsfuncties nog even intact. Dat is nodig om de organen geschikt te houden voor transplantatie.
Iemand die in een ziekenhuis overlijdt aan een hartstilstand en niet hersendood is, kan soms tóch donor zijn van organen. Dit noemt
men non-heartbeating donatie. Hierbij worden de organen uiterlijk 45 minuten na overlijden in het lichaam doorspoeld met een
vloeistof, waardoor ze geschikt blijven voor transplantatie.

Dus er is eigenlijk maar een kleine kans of je in de toekomst wel of niet als donor gebruikt wordt. Toch is het echt van levensbelang. Als je ziet hoeveel mensen er sterven door geen donorbeschikking.

En daarbij als je het eng vind om bepaalde organen, je bent niet verplicht om alles aan te kruisen als je donor bent. Knipoog Je kunt ook donor zijn voor bepaalde organen.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 14-01-08 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

rhapsody_do

Ik ben geen donor,
mijn ouders hebben mij wel over proberen te halen, maar nee.
Ik zou het wel voor familie doen, maar niet voor een vreemde. Klingt heel raar, maar dan weet ik niet naar wie het gaat.....
Als ik bijvoorbeeld mag beslissen wat voor mensen het niet krijgen zou ik het overwegen, maar nu.... Nee!
Ik hoef ook geen organen van andere mensen. Als ik het nodig zou hebben, zou ik denken, het leven is mij niet gegunt en nu is mijn tijd.......

Revanches

daniella74 schreef:
En het excuus ziekte is geen reden, mijn vader is zwaar hartpatient en heeft oa suikerziekte maar er zijn genoeg organen in vrijwel perfecte staat die ze heel goed kunnen gebruiken na zijn dood.

En als ik een bijzondere ziekte/aandoening heb, wil ik mij ook eventueel ter beschikking voor wetenschappelijk onderzoek stellen.

Exact. Er zijn nog andere organen die men wel kan gebruiken ondanks de ziekte.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:43

Volgens mij bij de brandwondenstichting in Beverwijk kun je veel informatie krijgen over hoe en wat betreffende huiddonatie. Het wordt heel veel gebruikt voor brandwonden en is idd geen levensreddende maar wel een levensvreugde gevende donatie. Het kan het verschil maken tussen verminking/isolement en een enigszins acceptabel uiterlijk/sociaal leven. Hier in de omgeving zijn veel slachtoffers van Volendam die heel blij zijn dat iemand huis ter beschikking stelde.

Hoornvliezen worden gerbuikt om mensen weet te laten zien, geeft ook iemand weer heel veel levensvreugde. Hezelfde geld voor darmweefsel, een darmziekte kan iemands leven letterlijk en figuurlijk ondraaglijk maken, op de site van de lever-maag-darm stichting staat daar vast ook wel wat over.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:44

Rock schreef:
Ik doneer bloed bij leven. Mijn lichaam wil ik graag intact houden. Dat is tenminste hoe ik er nu over denk, maar wie weet verandert dat nog.

De stelling "geen donor, dan ook niet mogen ontvangen" vind ik raar. Er zijn genoeg mensen die geen bloed kunnen/willen geven, maar ik ben alleen maar blij als ik hen kan helpen met mijn bloed. Ik ga dan niet denken van "daaaag, als ik bloed nodig heb geef jij het ook niet!"

Ik geef bloed omdat ik dat wil, omdat ik mensen wil helpen, en daar verwacht ik niks voor terug.

Ik ben het deels met je eens. Als jij nou moest kiezen wie jou bloed kreeg, een donor, of een niet-donor, wie "gun" je het dan meer? Ik heb toch echt liever dat mijn organen, weefsel of wat ze willen hebben, naar iemand gaan die het zelfde ook voor een ander zouden doen. En aangezien er nog steeds flinke wachtlijsten zijn, vind ik dat je er best zo'n voorwaarde bij mag hebben. Niet dat je dat kunt stipuleren, maar goed. Ik ben het wel met je eens dat ik er niet perse iets voor terug wil hebben. Alhoewel ik toch wel graag een transplantatie zou willen krijgen, mocht ik die nodig hebben.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:40

kellyhvj schreef:
Ik ben geen donor,
Ik zou het wel voor familie doen, maar niet voor een vreemde. Klingt heel raar, maar dan weet ik niet naar wie het gaat.....
Als ik bijvoorbeeld mag beslissen wat voor mensen het niet krijgen zou ik het overwegen, maar nu.... Nee!
Ik hoef ook geen organen van andere mensen. Als ik het nodig zou hebben, zou ik denken, het leven is mij niet gegunt en nu is mijn tijd.......

Als jij en iedereen donor wordt, komt ook jou familie eerder aan de beurt voor een donor.

En nog een argument tegen: straks krijgt een levenslange-ketting-roker of een crimineel mijn hart.
Nou ja, dat is dan 'jammer', maar de 'brave burger' die onder die ketting-roker of crimineel op de lijst staan, komen ook eerder aan bod door jou organen.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:44

Ik ben Donor omdat ik zelf ooit een hoornvliestransplantatie moet ondergaan en dus een hoornvlies van een ander nodig heb.
Dan vind ik het een beetje erg egoistisch om zelf geen donor te zijn. En ik heb er toch niks aan, als ik daarmee een anders leven kan verlengen, heb ik liever dat dan dat het wegrot of verbrand wordt.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:44

kellyhvj schreef:
Ik ben geen donor,

Dan moet je familie maar net een hart ofzo nodig hebben op het moment dat jij dood gaat, die kans is natuurlijk niet zo heel groot. Ik denk touwens dat je wel anders piept over het ontvangen van een orgaan als je zelf (of een geliefde) in zo'n rot situatie zit.

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 08:34

Ik vind dat jullie véél te veel anderen van mening willen laten veranderen. Als je een mening hebt, dan heb je die, en die hebben júllie te respecteren!

Ik ben er nog totaal niet uit wat ik wil. Mijn verstand zegt dat het sociaal is als ik het doe, en goed voor de mensheid. Mijn gevoel zegt néénéénéé niet doen. Waarom? Ik ben als de dóód voor de dood. Ik krijg het al benauwd als ik in de krant zie staan dat er iemand is overleden, of als mn konijn dood gaat. Ik weet niet hoe het komt, maar ik kan er zo erg niet tegen. Daardoor vind ik het ook onwijs eng om te moeten zeggen dat ik iets van mijn lichaam afhaal om een ander blij te maken.
En já, ontvangen zou ik wel willen, als het echt in een kritiek stadium is.
Lekker egoistisch ben ik hè! Bloos

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 09:01

Ik vind niet dat mensen anderen van mening willen laten veranderen, een aantal brengen alleen extra informatie aan en andere gezichtspunten. Ik vind het juist verrassend dat een behoorlijk beladen onderwerp zo'n informatieve discussie kan losmaken zonder dat een ander tekort wordt gedaan.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 09:26

Van mij mogen ze alles hebben. Ik kan er zelf toch niks mee en zij zijn er mee geholpen, geweldig toch? Ik kan iemand een tweede kans geven. Ben ook bloed- en palsmadonor. Ik heb mezelf ook opgeven moest er ooit iemand iets aan mijn beenmerg hebben (leukemie en dat soort dingen).

Onze prof had een prachtige spreuk

"Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here"

Ik wil alleen in geen geval nog een open kist (voor te groeten).

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 09:27

Judje schreef:
Als jij en iedereen donor wordt, komt ook jou familie eerder aan de beurt voor een donor.

En nog een argument tegen: straks krijgt een levenslange-ketting-roker of een crimineel mijn hart.
Nou ja, dat is dan 'jammer', maar de 'brave burger' die onder die ketting-roker of crimineel op de lijst staan, komen ook eerder aan bod door jou organen.

Precies!
Ik ben meteen donor geworden, dan maak ik mij iig nog nuttig.
Áls je bruikbaar bent! Want stel jij sterft 's nachts in je bed, en ze ontdekken dat pas 's ochtends, dan zijn veel organen al te lang zonder bloed.
Een 13 jarige zoon van kenissen overleed aan een ongeluk, hij lag hersendood in het ziekenhuis en zij hebben toen besloten hem voor donor op te geven. Voor hen was het een grote steun, het idee dat hij zieke kinderen er mee helpt en een beetje 'doorleeft'.
Op de wagen stond "Why take your organs to heaven? They know we need them here"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 09:29

dat kan toch ook niet wizewo? als ze je huid gebruiken, en de rest, dan lijkt me dat ook niet kunnen..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 09:29

ja, ik ben orgaandonor en sinds het topic rondom romana ben ik ook bloeddonor.
ben ook voorstander van het verplicht stellen van een donorschap (met mogelijkheid tot afmelding).

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 09:34

Ach als er wat overblijft hoeven ze dat niet te etaleren hoor Tong uitsteken . Als je in "goede" omstandigheden sterft, kan er vrijwel alles gebruikt worden, maar dat is echt jammer genoeg(uit orgaanstandpunt) niet altijd het geval en blijft er dus wel iets over. Of waar ze op dat moment geen geschikte acceptor voor hebben. Ik neem aan dat dat nog wel begraven wordt.

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:11

PattyOosten schreef:
kellyhvj schreef:
Ik ben geen donor,

Dan moet je familie maar net een hart ofzo nodig hebben op het moment dat jij dood gaat, die kans is natuurlijk niet zo heel groot. Ik denk touwens dat je wel anders piept over het ontvangen van een orgaan als je zelf (of een geliefde) in zo'n rot situatie zit.

Als het een hart of iets is is het een ander verhaal.... Maar ik hoef echt niks van een vreemde! Als familie het aanbied ok, anders jammer......

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:12

Judje schreef:
kellyhvj schreef:
Ik ben geen donor,

Ja, maar als ze mensen ook konden laten kiezen wat voor mensen ze het willen geven en wat voor niet dan zou die brave burger nog sneller aan de beurt zijn Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:33

daniella74 schreef:

Wie ben jij om dat te bepalen? Ben jij arts? Clown

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:55

faye schreef:
daniella74 schreef:

Wie ben jij om dat te bepalen? Ben jij arts? Clown

Ik snap deze reactie niet. Nee ik ben geen arts maar het feit dat iemands hart niet goed meer is heeft niet altijd gevolgen voor de rest van zijn lichaam. Bijv. hoornvlies, huid en lever zouden in theorie gewoon bruikbaar kunnen zijn.