Ziektenkosten 2008 is er ook een maatschappi zonder eigen ri

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Ziektenkosten 2008 is er ook een maatschappi zonder eigen ri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:01

erleyne schreef:
Cyntje schreef:
@katiavl: we zijn verplicht om verzekerd te zijn Knipoog

Toch komen er steeds meer mensen die de verzekering niet kunnen betalen, en dus onverzekerd rondlopen. Het mag wel niet, maar ja, als je het niet kan betalen.

Iedereen kan het in principe gewoon betalen.
Alleen sommige mensen kunnen gewoon niet met geld omgaan.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:03

Dat is natuurlijk een heel andere discussie Knipoog Sommige mensen kunnen in het oerwoud van bureaucratische regels nu eenmaal niet opeisen waar ze recht op hebben, zou je ook kunnen zeggen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:05

Ja ik weet dat het alleen schriftelijk kan maar dan ook alleen met geldige reden. Zij is wel gratis meeverzekerd maar doordat hij zijn rekeningen niet betaald is hij dus niet aanvullend verzekerd. Waardoor ik dus opdraai voor de kosten en daar zit ik nou net niet op te wachten. Tot wanneer zou ik dat dan schriftelijk kunnen doen?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:06

Wendy schreef:
Alleen sommige mensen kunnen gewoon niet met geld omgaan.

Pfoe knap dat jij in andersmans portemonnee kunt kijken! Ik denk dat het je vies tegenvalt als je er achter komt hoeveel mensen het NIET kunnen betalen!!! ( ik val daar zelf niet onder, maar wel erg makkelijk om zo'n opmerking te maken Verward )

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:08

Wendy schreef:
, en dus onverzekerd rondlopen. Het mag wel niet, maar ja, als je het niet kan betalen.

Alleen sommige mensen kunnen gewoon niet met geld omgaan.[/quote]

Daar ben ik het niet mee eens, er zijn genoeg mensen die het niet op kunnen brengen! waar ik werk zie je een hoop armoede en dat zie je overal in terug dus het gaat niet op dat iedereen het betalen kan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:09

Met je eens cyntje
Wij vallen er gelukkig ook niet onder. Maar als je staat te werken voor een min loontje, maar wel met alle stijgende lasten van de afgelopen jaren kan het héél erg vies tegen gaan vallen.
Dan hoef je echt geen auto te rijden en op vakantie te gaan om het rond te krijgen...
En ja, ik ken enkele van die mensen...en denk dat ze heel wat beter met geld om kunnen gaan dan menig persoon die meer verdient...moeten ze wel...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:10

Het is inderdaad wel een oerwoud soms ja. Maar de zorgtoeslag is bijvoorbeeld juist uitgevonden voor degenen die het qua inkomen anders niet zouden redden. Dat sommigen vervolgens het geld sneller uitgeven dan het binnenkomt, betekent niet dat ze het niet kunnen betalen. Maar alleen dat ze niet met geld kunnen omgaan.
Ik vind het dan ook prima dat sommige ziektekostenverzekeraars deurwaarders in de arm nemen om de premies alsnog te innen.

@cyntje: er zijn genoeg voorzieningen getroffen voor degenen die het qua inkomen niet zouden moeten kunnen redden. Verder is het een kwestie van prioriteiten stellen. Sommige mensen hebben nu eenmaal nooit genoeg.die kun je een inkomen van 2000 euro netto per maand geven en dan nog kunnen ze hun ziektekostenverzekering niet betalen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:11

En wat denk je van bijstandsmoeders?
Daar heb ik een paar jaar terug ook een programma over gezien, vond het toen zo erg voor die mensen! Die moesten zo ontzettend zuinig zijn, moesten naar een voedselbank en hadden amper geld voor kleren of schoenen, maar ze kunnen vast allemaal gewoon de zorgverzekering betalen, NOT!!! Vork
Dat lag dus op een stapeltje waarvoor ze gewoon geen geld had.
Wij hebben het ook niet breed, kunnen het nog wel opbrengen, maar veel gekker moet het echt niet worden Clown

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:12

Erg kort door de bocht maar goed sommige mensen willen schijnbaar oko niet anders horen. Wees blij dat je zelf niet in die situatie zit ik spreek uit ervaring dat levert enorm veel stress op Knipoog

Anoniem

wendy...wat een vooroordelen....
Tijd om eens verder te gaan kijken denk ik zo...klopt echt niet wat je zegt...echt niet Lachen

Cyntje

Wendy schreef:
Het is inderdaad wel een oerwoud soms ja. Maar de zorgtoeslag is bijvoorbeeld juist uitgevonden voor degenen die het qua inkomen anders niet zouden redden. Dat sommigen vervolgens het geld sneller uitgeven dan het binnenkomt, betekent niet dat ze het niet kunnen betalen. Maar alleen dat ze niet met geld kunnen omgaan.
Ik vind het dan ook prima dat sommige ziektekostenverzekeraars deurwaarders in de arm nemen om de premies alsnog te innen.

@cyntje: er zijn genoeg voorzieningen getroffen voor degenen die het qua inkomen niet zouden moeten kunnen redden. Verder is het een kwestie van prioriteiten stellen. Sommige mensen hebben nu eenmaal nooit genoeg.die kun je een inkomen van 2000 euro netto per maand geven en dan nog kunnen ze hun ziektekostenverzekering niet betalen.

Dat 'sommige' spreekt zich tegen, je scheert namelijk nu veel mensen over één kam Nagelbijten / Gniffelen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:17

Oh, maak je geen zorgen. Ik heb zelf ook in situaties gezeten waarin ik op een houtje moest bijten. Ben blij dat dat inmiddels achter de rug is.
Geen geld voor nieuwe kleren, geen geld voor de kapper, minimum budget voor eten. Maar wel gewoon huur en verzekeringen betalen.
Ik blijf erbij dat er maar heel weinig echte armoede is, en dus ook maar heel weinig mensen die het echt niet kunnen betalen. Die mensen moet je helpen en dat wordt ook gedaan.

Die anderen moet je ook helpen, maar dan is een cursus budgetbeheer bijvoorbeeld een betere oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:21

Met deze stijgende prijzen in alles (hoeveel was brood ook alweer gestegen? was op het nieuws van de week) wordt het gewoon steeds moeilijker. En ja zullen mensen iets als ziektekosten niet meer op kunnen hoesten. Ook al gaan ze super met geld om. Maar als je niet meer hebt, kun je het er ook niet bijtoveren....

Niet iedereen die geen geld heeft verbrast het...
Waarom zou jij het wel kunnen en andere niet?
Beetje vreemd niet? Zijn alle mensen dan zo dom en jij veel beter? Of hoe moet ik dat lezen? Zo komt het mij iig over.
Misschien heb jij mazzel en andere niet? Dat kan ook Ja

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:22

Wendy schreef:
Oh, maak je geen zorgen. Ik heb zelf ook in situaties gezeten waarin ik op een houtje moest bijten. Ben blij dat dat inmiddels achter de rug is.
Geen geld voor nieuwe kleren, geen geld voor de kapper, minimum budget voor eten. Maar wel gewoon huur en verzekeringen betalen.
Ik blijf erbij dat er maar heel weinig echte armoede is, en dus ook maar heel weinig mensen die het echt niet kunnen betalen. Die mensen moet je helpen en dat wordt ook gedaan.

Die anderen moet je ook helpen, maar dan is een cursus budgetbeheer bijvoorbeeld een betere oplossing.

Bij deze nodig ik je uit om eens bij mij op het werk te komen kijken. Ik zal je vertellen ik heb mijn ogen uitgekeken hier, heb nooit geweten dat dit in nederland nog voor kwam!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:23

runningkawa schreef:
Met deze stijgende prijzen in alles (hoeveel was brood ook alweer gestegen? was op het nieuws van de week) wordt het gewoon steeds moeilijker. En ja zullen mensen iets als ziektekosten niet meer op kunnen hoesten. Ook al gaan ze super met geld om. Maar als je niet meer hebt, kun je het er ook niet bijtoveren....

Niet iedereen die geen geld heeft verbrast het...
Waarom zou jij het wel kunnen en andere niet?
Beetje vreemd niet? Zijn alle mensen dan zo dom en jij veel beter? Of hoe moet ik dat lezen?
Misschien heb jij mazzel en andere niet?

Ja 'de niet prioriteitenstellende mensen' betalen dan geen zorgverzekering zodat ze iig niet hoeven te bedelen op straat maar op zijn minst nog brood met boter kunnen eten!!!
Maar Wendy heeft liever dat mensen gewoon hun verzekering betalen en honger lijden, kom op Wendy, dat is niet de realiteit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:26

Net als in die docu over amerika
Daar schrokken ook mensen die het wel konden betalen dat er zoveel mensen waren die het niet konden. Dat hadden ze gewoon nooit gedacht omdat ze het zelf net wat makkelijker hadden.
Dat is hier denk ik ook. En natuurlijk zijn er mensen die kopen een home sinema set en hebben dan "ineens" geen geld meer over voor de vaste lasten.
Maar die paar % moet je niet gaan gebruiken om andere mensen mee aan te vallen. Mensen die bijv aan de lopende band staan, zich uit de naad werken voor 8 euro bruto....

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:30

Even een algemene tip tussendoor: Collectiviteit aanpassen kan altijd, daar hoef je niet mee te wachten tot 1-1-2008. Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:46

De realiteit is voor mij dat ik wat harder ben geworden in mijn oordeel omdat ik wat ouder ben inmiddels. Ik zeg niet dat niemand het slecht heeft, ik zeg dat het er veel minder zijn dan veel willen doen geloven.
Ik heb meerdere keren in het verleden mijn benen uit het lijf gelopen voor iemand die het zogenaamd zo slecht zou hebben. Maar vaak als puntje bij paaltje kwam, bleek het reuze mee te vallen. Hadden ze meer te besteden dan ik. Regelmatig zie je bijvoorbeeld hier op bokt van die reddingsacties voor mensen die het dan zo slecht zouden hebben. Of bij hart van nederland. Sorry, maar ik doe er niet aan mee.

Degenen die het echt slecht hebben hoor je over het algemeen ook niet.
Natuurlijk is het heel vervelend als je een chronische ziekte hebt die niet erkend wordt door het UWV. Dan loop je meteen ook nog eens allerlei vergoedingen voor chronisch zieken mis, en je kunt minder werken dan een ander. Zonder dat daar begrip voor is, want jouw ziekte is immers niet erkend, dus je bent niet ziek. Zeggen ze.

Ik werk ook in de sociale sector. Ik volg ook het nieuws. Maar ik ben er wel van overtuigd dat jij zelf een grote invloed hebt op hoe jouw leven er uit ziet. Er is een groot verschil tussen kan niet en wil niet.
Je helpt mensen ook niet door medelijden met ze te hebben. Je helpt ze door ze toe te rusten op deze maatschappij. Door kansen te zien, en niet maar oh en ah wat erg te roepen.

De mensen die het moeilijk hebben, zitten soms maanden te wachten tot het UWV het belieft om hun uitkering te gaan betalen. Dat vind ik erg. Maar dan nog is het niet zo dat deze mensen structureel niet rond zouden moeten kunnen komen.

Helaas lijden de goeden onder de slechten. En er zijn volgens mij maar verdomd weinig goeden.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:51

Ik heb pas nog een artikel geschreven over ons nieuwe paradigma in Nederland: ' de maakbare individu'. We hebben ondertussen losgelaten dat we de samenleving als geheel kunnen aanpassen, het ligt tegenwoordig altijd aan jezelf. Ik vind de woorden van Wendy daar echt op aansluiten! Zo denken steeds meer mensen ( en ik betrap me er zelf ook op ). Helaas kan ik het in dit geval echt niet verkroppen dat het altijd aan mensen zelf ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:54

Gelukkig ben ik van mening dat er nog altijd meer goede zijn dan kwade Lachen
Alleen die kwade vallen op.

Verder heb ik persoonlijk niet eens over mensen met een uitkering, maar gewoon over bijvoorbeeld alleenstaande collega's met wel een kind. Die voor een paar euro bruto staan te werken en dan echt geen geld hebben voor vakantie enzo. En het daarvoor ook niet gebruiken. Maar die gewoon erg moeilijk te eindjes aan elkaar geknoopt krijgen. En elk jaar wordt het moeilijker. Lonen stijgen niet, kosten gaan wel omhoog en omhoog en omhoog.... Denk aan gewoon de boodschappen, schoolgeld, gas water licht. Zelfs simpele kleren, wat eerst 10 gulden was, is nu 10 euro.
En nee, dat zijn geen mensen die budget beheer nodig hebben, want ik denk dat menig persoon van deze mensen kunnen leren hoe je elk dubbeltje om kunt draaien en hoe je moet rekenen om rond te komen....
En nee, ik vind het niet eerlijk voor zulke mensen hoe het geregeld is... En nog minder eerlijk als er zo over ze gesproken wordt door mensen die toevallig wat ruimer zitten...

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:56

Ik vind het best triest, dat eigen risico. Je word gestraft omdat je ziek bent... alsof je door dat feit alleen al niet genoeg ''gestraft'' bent. Alsof je niet gewoon lekker gezond wil zijn zonder medicijnen. Het is echt te gek voor woorden...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:07

Nakisha schreef:
Ik vind het best triest, dat eigen risico. Je word gestraft omdat je ziek bent... alsof je door dat feit alleen al niet genoeg ''gestraft'' bent. Alsof je niet gewoon lekker gezond wil zijn zonder medicijnen. Het is echt te gek voor woorden...

Tsja, het is gewoon een manier om mensen bewust te maken van de kosten van de zorg. Waarvan ik me trouwens afvraag of het uitvoeren van een dergelijke maatregel niet veel duurder is is dan wat er misscnien bespaard zou kunnen worden door mensen bewust te maken van de kosten.
Vraag me af of ze dit wel goed doorgerekend hebben. Het kan weleens goedkoper uitpakken om helemaal geen eigen risico te doen, bespaar je ook een hoop administratieve rompslomp mee.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:10

Het werkt alleen niet Clown Ik bedoel mensen bellen nog steeds met de huisarts willen ze een AB kuurtje om wat vage klachten met de noclaime had dit geen meerwaarde. Al zal dat misschien straks wel minder worden!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:45

Nakisha schreef:

Wil je het omdraaien dan. Degenen die niet ziek zijn geworden hun geluk in hun maag splitsen door hun juist extra te laten betalen?

Hoe je het wend of keert, ziektekosten worden gemaakt en het geld daarvoor kan niet uit de lucht vallen. Of we moeten alle gemaakte ziektekosten in het jaar delen door het aantal mensen in NL zodat iedereen een eigen deel betaalt (ziek of niet ziek evenveel).. Maar ook dan kom je in de knoop met soortgelijke hoge kosten. Hoogstens haal je de verzekeringsmaatschappijen eruit, maar die ihebben toch ook weer behoorlijk invloed op de arbeidsmarkt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:46

alleen waarom moeten verzekeringen winst maken?

Kijk winst maken op een lening of autoverzekering, oid, prima...maar er mag toch geen winst gemaakt worden over de ruggen van mensen betreffende gezondheid?