Borstvoeding, hoe lang?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elinaa

Re: Borstvoeding, hoe lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 10:43

omdat merla bijna nooit fatsoenlijk doordrinkt zei mn moeder laatst, dan ga je toch over op de fles? ze heeft de basis ja binnen? ik moet er niet aan denken om dit al te missen!! ik geniet er echt van zo lekker je baby'tje vasthouden en zo voeden, en ik geloof ook idd niet dat je van te voren kunt zeggen ik ga zo en zo lang voeden , mijn streven was sowieso een half jaar, maar ik hoop het nu langer vol te kunnen houden.

wel vind ik het erg jammer dat zoveel vrouwen het best snel opgeven, heb iig wel respect voor gekregen voor de doorzetters.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 11:06

Suzanne F. schreef:
Je voelt je zo verbonden met je baby als je die kan voeden met je eigen lichaam en het is zo iets liefs en intiems. Dat maak je volgens mij niet mee als je de fles geeft. Maar ik zal denk ik wel wat mensen beledigen nu.. sorry dat is niet de bedoeling. Alleen als ik zelf nu weleens de fles geef mis ik zo dat lieve intieme....

Voor mij voelde het ook zo hoor Suzanne. Ondanks dat ik zelf op het laatst heel ongedurig werd van het voeden heb ik bij de laatste keren echt even moeten slikken. Dat flesje van nu is ook toegewijd en vol liefde gegeven en toch is het echt heel anders. Het is niet iets van mezelf. Papa en oma kunnen het ook. En het bekertje vind ik helemaal niet leuk, dan is ze echt al zo groot. Is ze natuurlijk ook, maar toch nog een beetje mijn beebje.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 11:11

elinax21 schreef:
omdat merla bijna nooit fatsoenlijk doordrinkt zei mn moeder laatst, dan ga je toch over op de fles? ze heeft de basis ja binnen? ik moet er niet aan denken om dit al te missen!!

Goed van je hoor!
Ik werd ook heel erg onzeker gemaakt, want onze Gioy is maar een kleintje (tja, ik ben ook klein) en iedereen zat om me heen te zaniken dat ik een flesje bij moest geven. Zelfs mijn vriend zei bij elke voeding: 'Krijgt ze nu wel genoeg binnen? Heeft ze wel goed gedronken?' Hamer
Enfin, hetzelfde kreeg ik omdat mijn zus al voor de 4 maanden potjes gaf en ik maar met 6 maanden met vers eten begon (en toen was ze er nog niet aan toe, want ze pakte het echt niet op, en nu trouwens nog het liefst potjesvoer) en nu zit ik nog met dat Gioy van mij nog geen snoep en ijs en taart enzo mag - waarmee ze een heule sielughe beebie is natuurlijk want een kind moet toch kunnen snoepen Koe .

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 11:13

ik vond het al niks in het begin als mensen de kleine vast wilden houden Bloos laat staan dat zij dr zouden voeden!! dat was en is eigelijk nog steeds wel echt iets van ons 2tjes. vanaf zaterdag is ze elk weekend overgeleverd aan paps, ben blij dat ik dat niet hoef te zien Bloos wordt een lange dan voor mij en ik moet er dan niet teveel aan denken, hoop iig dat het goed gaat.

haha, baby's moeten juist niet snoepen, ze missen het toch niet Haha! en tuurlijk heb ik ook wel eens onzekere buien, maar ze groeit goed dus schijnbaar doen we toch iets goed Bloos

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 11:18

Snoepen? Ach die van mij eet nog niet eens echt goed. Ja nu gaan de potjes redelijk maar brood is ze niet echt gek van. Een frietje wel.... Bloos En een hapje ijs met slagroom ook.... Bloos
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 27-11-07 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 11:19

elinax21 schreef:
wel vind ik het erg jammer dat zoveel vrouwen het best snel opgeven, heb iig wel respect voor gekregen voor de doorzetters.

Ik dacht eerder ook, ach, dat doe je toch zo. Maar heb het wel zwaar gehad, 2x spruw en 1x borstonsteking en spruw tegelijk. En nu dus tandjes die vlijmscherp zijn met als gevolg wondjes die nauwelijks genezen en al ongeveer een week doet elke voeding pijn. Heb jankend zitten voeden, vooral toen met spruw. De deur van de slaapkamer kon nieteens op een kier staan, dat was al teveel tocht en dan gilde ik het uit van de pijn. Maarja, als het je dan lukt om door te gaan voel je je wel heel trots op jezelf hoor Ja

Dat met het bekertje herken ik wel urielle, [***] heeft gisteren voor het eerst was slokjes uit een tuitbeker gedronken. Heel knap van hem, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik het niet heel erg had gevonden als hij dat geweigerd had Bloos Als hij flesjes of tuitbekers accepteerd wil iedereen gaan oppassen en ik ben er nog lang niet aan toe om hem bij iemand anders als paps achter te laten Bloos

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 11:23

Suzanne F. schreef:
Snoepen? Ach die van mij eet nog niet eens echt goed. Ja nu gaan de potjes redelijk maar brood is ze niet echt gek van. Een frietje wel.... Bloos En een hapje ijs met slagroom ook.... Bloos

haha foeii toch Tong uitsteken ik ben bang dat als papa elk weekend op merla moet passen dat ze het snoepen ook snel doorkrijgt.

ik heb wel een beginnende borstontsteking gehad, maar ging gelukkig niet goed. wel heeft het 6 week pijn gedaan en ik heb vaak zitten janken omdat ik bang was het niet langer vol te kunnen houden. en dan heb je ook nog ene vriendin waarbij het 2 dagen gevoelig was en vervolgens drinkt zoonlief elke keer netjes zonder pijn in een kwartiertje, terwijl ik dag in dag uit bijna 24 uur per dag de kleine aan de borst had.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 11:29

Bij mij is het dan wel nog niet zover maar ik denk zelf aan het volgende:
Gedurende mijn zwangerschapsverlof wil ik gewoon borstvoeding geven en zodra ik weer aan de slag ga, over op flessenvoeding. Een aantal collega's van me heeft dat ook gedaan, puur omdat het afkolven gewoon niet te combineren valt met het werk (vertegenwoordigerswerk, continu de hele dag op pad, ziekenhuis in en ziekenhuis uit).

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 11:31

kay27 schreef:
Squit schreef:
alleen vind ik dat het niet nodig is om tot de 2de jaar BV te geven..
zelf zou ik stoppen met 8 maanden zoiets..

Ik mag 1. hopen dat het je uberhaupt gaat lukken om bv te geven als het zover is. 2. Dat het je lukt om het dan ook 8 maanden te doen (je weet niet waar je over praat... dat is al zo lang!). 3. Daarna, als je dan nog steeds van mening bent na 8 maanden wel te willen stoppen, hoop ik dat je kindje dat ook vindt.

Dit bedoel ik dus, ik ben echt van mening dat je hier niet over mee kunt praten als je zelf nog geen kinderen hebt. Het is zó'n ontzettend gevoelsbepaald onderwerp! Borstvoeding is niet iets dat je 'wel even' doet. Net als kinderen krijgen, het is net zo iets als zeggen 'ik neem 3 kinderen'. Dus ik gun het je dat je het geluk mag kunnen ooit bv te mógen geven als je dat ook wil.

ik heb al eerder gezegt als het zou lukken om bv te tegen Knipoog
waarom zou ik er niet over mee kunnen praten als ik geen kind heb vind ik een beetje onzin Bloos
je kent me niet en je weet ook niet wanneer ik zwanger zou willen worden of proberen te raken!
het is ieder zijn eigen mening en haar gevoel..
en als ik zeg dat ik zou proberen tot ongeveer 8 maanden bv te geven is dat mijn recht Tong uitsteken

en ik vind eigelijk dat je dit niet kan zeggen Bloos

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 11:38

karijn schreef:
Bij mij is het dan wel nog niet zover maar ik denk zelf aan het volgende:
Gedurende mijn zwangerschapsverlof wil ik gewoon borstvoeding geven en zodra ik weer aan de slag ga, over op flessenvoeding. Een aantal collega's van me heeft dat ook gedaan, puur omdat het afkolven gewoon niet te combineren valt met het werk (vertegenwoordigerswerk, continu de hele dag op pad, ziekenhuis in en ziekenhuis uit).

Je zou dan eventueel de ochtend en de avondvoeding nog BV kunnen geven en tussendoor de fles. Bij sommigen werkt dat prima Ja

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 11:45

Is ook een optie. Haha!
Wat is nu eigenlijk een normale periode voor BV? Ik moet eerlijkheidshalve zeggen niet het hele topic te hebben gelezen, alleen de eerste en laatste pagina's. Ik ken mensen die het dus alleen gedurende het verlof hebben gegeven maar ik ken ook mensen die de kinderen tot 2 jaar BV geven.
Ik ben zelf redelijk praktisch ingesteld en denk nu dus aan eerder genoemde optie maar het kan zomaar zijn dat ik wellicht daar van afwijk of noodgedwongen er vanaf moet wijken. Time will tell. Eerst maar door de misselijkheid en vermoeidheid heen komen. Ziek

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 11:51

karijn schreef:
Is ook een optie. Haha!
Wat is nu eigenlijk een normale periode voor BV?

Normaal was dacht ik een maand of 3/4 maar in dat gemiddelde zit ook iedereen opgenomen die noodgedwongen moet stoppen omdat het niet meer gaat (voedingen die teruglopen etc.)

Als je meer wilt weten moet je op www.borstvoeding.com kijken trouwens... dat is vind ik echt DE site met informatie over borstvoeding, wat je er van kan verwachten, hoe te handelen bij problemen etc.etc.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 11:52

er is geen normale periode, dat is ieder voor zich.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 12:18

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:27

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 12:48

spreekt mij ook wel erg aan Haha! ben benieuwd hoe het dan bij jullie gaat strakkies! ik weet nu haast wel zeke rdat wij het ook zo gaan proberen, als het allemaal goed blijft gaan met voeden

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:19

Squit schreef:
kay27 schreef:
ik ben echt van mening dat je hier niet over mee kunt praten als je zelf nog geen kinderen hebt.

en ik vind eigelijk dat je dit niet kan zeggen Bloos

Ik heb het wat geïrriteerd opgeschreven he? Sorry daarvoor. Maar ik blijf wel bij mijn mening, en ik ben heel benieuwd, (als je inderdaad zelf ook kinderen wil en ze mag krijgen) of je mijn mening straks deelt. Knipoog Over borstvoeding kun je allerlei ideeën hebben, maar het is zo anders als je je eigen hummeltje dan tegen je aan hebt...

Ik heb 5 weken lang huilend gevoed, letterlijk met kromme tenen. Maar ik dacht niet aan opgeveven, hoewel iedereen tegen me zei dat ik ermee moest stoppen, zelfs mijn vriend. Gelukkig heeft een lactatiekundige ons wel geholpen, zodat ik daarna nog een hele poos heb mogen ervaren hoe het ook gewoon fijn kan zijn. Knipoog Wat ik bedoel te zeggen is dat al het logische dan onlogisch kan zijn en andersom.

@ Suzanne F: ik zie in je profiel dat onze beebjes maar 4 dagen schelen. Was een goede maand he, januari. Haha! (Jij bent bevallen met die enorme storm, ik weet het nog omdat wij toen met een heel klein beebje van 4 dagen oud ons zaten af te vragen of het dak het wel zou houden... Bloos )

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:16

[quote="kay27]
@ Suzanne F: ik zie in je profiel dat onze beebjes maar 4 dagen schelen. Was een goede maand he, januari. Haha! (Jij bent bevallen met die enorme storm, ik weet het nog omdat wij toen met een heel klein beebje van 4 dagen oud ons zaten af te vragen of het dak het wel zou houden... Bloos )[/quote]

Hahaha klopt ja. Was nog een drama om naar het ziekenhuis te komen. Sowieso al afgeraden om de weg op te gaan natuurlijk. Snelwegen afgesloten en veel ongelukken. Stondenwe in de file met mega weeen (gordel tussen mn tanden), toen over de vluchtstrook gegaan maar die was ook geblokkeerd. Toen braken mn vliezen daar in de auto op de vluchtstrook. Toen heeft de VK snel de politie gebeld om ons er langs te laten. Dankzij lieve medeautomobilisten die aan de kant gingen en anderen waarschuwden konden we toch nog langs. Sigaar

ff offtopic.. sorry. Bloos
Ontopic: de begeleiding die je in het ziekenhuis krijgt met de BV is echt onder de maat vind ik. Boos!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:39

Aaarggghh Suzanne wat een ramp!! Hier iets soortgelijks, maar dan minder heftig... ik moest op zondagmiddag voor een check naar het ziekenhuis (dreigende zwangerschapsvergiftiging), voelde de baby nauwelijks meer, en toen bleek er een wielerwedstrijd langs te komen.... je kunt het ziekenhuis zien vanaf mijn huis, maar we hebben er ruim 40 minuten (!) over gedaan om er te komen... hadden beter kunnen gaan lopen, dan waren we er sneller geweest!

Die bv-begeleiding in ziekenhuizen is inderdaad zwaar onder de maat. Ik had al een kind gehad dat wat moeite had met bv dus ik had de nodige ervaring, maar toen kreeg ik Jolien, die veel te klein was en gewoon niet dronk. Haar mondje was zo klein dat het niet om mijn borst paste... ik heb haar dus 3 weken lang met fingerfeeding gevoed, steeds afgekolfd en haar dat gegeven. Per voeding was ik ca. een uur bezig. En dat iedere 3 uur, ook 's nachts, net zo lang tot ze 5,5 pond zou wegen (ze begon op 2070 gram).
En in het ziekenhuis moest ik steeds eerst een half uur proberen voor ik haar mocht fingerfeeden... dat heb ik op een gegeven moment glashard geweigerd. Ik moest het nog wel vol kunnen houden! Uiteindelijk hebben ze dat geaccepteerd; zolang als ik maar bv bleef geven... gelukkig werd dat na die 3 weken fingerfeeden wat makkelijker (toen woog ze 5 pond en konden we dus iets langer tobben voor we gingen fingerfeeden, 3 uur en tien minuten tussen de voedingen was toen ook goed en toen dronk ze wel zelf). Met dank aan een superlieve, geduldige, geweldige kraamhulp!

Afbeelding
Zo klein was ze, zie dan! Lovers (hier met haar zus Maaike van toen 3 jaar, Jolien was op deze foto 1 week oud)
http://i60.photobucket.com/albums/h32/ellenmeijer1978/grijns.jpg
En deze dame is nu anderhalf... zo zie je maar weer dat ze ondanks alles dan toch ook groot worden Knipoog

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:47

Bij mij was de start ook heel moeilijk, dag 1 ging het prima en daarna was hij vergeten hoe hij moest drinken. Ik had een geweldige kraamverzorgster die er echt uuuuren aan besteed heeft en als ze om 4 uur naar huis zou gaan gerust 45 minuten langer bleef totdat hij uiteindelijk genoeg binnen had gekregen. Als zij toen niet zo fantastisch had geholpen was het niet gelukt denk ik.

Ik hoor helaas ook vaak verhalen over ziekenhuizen die je zo laten klungelen dat je uiteindelijk met je tepels vol kloven naar huis gaan en door alle pijn en stress de borstvoeding niet goed op gang komt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:53

Ja, zo'n kraamhulp heb ik ook gehad... heb ook hartstikke veel extra uren kraamzorg gekregen door de problemen met de bv en omdat Jolien zo absurd klein was. Heerlijk van die meedenkende kraamhulpen!

Super filmpjes trouwens van jouw zoontje, Odetteke! Haha!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:57

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:10

Nou, dat had ik niet hoor! Mijn vroedvrouw (verloskundige) heeft de eerste keren geholpen met aanleggen. Mijn kraamhulp meldde alleen op dag 2 dat ik maar eens moest gaan oefenen met verschillende houdingen. Ik heb 2 weken lang alleen liggend kunnen voeden Nagelbijten / Gniffelen Ben ik overigens ook altijd het meest comfortabele blijven vinden.

En het inderdaad wel anders of je een kindje hebt of niet. Ik wou nl. van te voren zeker flesvoeding. Zo'n klein wurm aan mijn (*)(*) hangend, ik was toch zeker geen melkkoe? Clown
Veranderde natuurlijk allemaal eens dat ik goed en wel zwanger was en me er een beetje in ging verdiepen. Maar ik had voorgenomen minstens 3 maanden, dat het 10 maanden zou worden had ik echt niet kunnen voorzien!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:22

Wat een heerlijk ventje heb je toch Odetteke Haha!

Mijn kraamhulp vond dat ik recht had op meer hulp dan die ik kreeg, dus die heeft er samen met de vk een paar redenen bij gemaakt (problemen met de bv 8 uur extra, conditie kind 6 uur extra, en uiteindelijk 'emotionele problemen van moeder' nog 2 dagen extra - die zou je toch ook krijgen van puur slaapgebrek Knipoog ). Heerlijk was dat, om me een paar dagen langer nergens zorgen over te hoeven maken! En het zijn geen uurtjes meer die je gewoon effe langer blijft na werktijd...

Ik heb voor ik zwanger was van de eerste ook getwijfeld Urielle, mijn moeder had geen voeding toen ik baby was, en die was dus ook fel tegen. Maar ik heb het toch geprobeerd en na wat opstartproblemen, het bij de eerste 8 maanden volgehouden. Daar was ik zo trots op dat ik vond dat dat bij de volgend ook kon, en die heeft dus een jaar gehad. Ik krijg er geen meer, maar dan zou ik het zo weer doen!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 19:19

bij mij ging het ook idd zo, de eerste keer heb ik hele duidelijke uitleg gehad, maar ja dan ben je nog zo dyzzi van de bevalling da tik me daar weinig van herinnerde. heb daar 2 en halve dag gelegen maar moest het zelf maar bekijken. bijna wa sik het weekend ook gebleven maar dat wilde ik absoluut niet, maar goed ook want dan had ik misschien niet eens door kunnen zetten, de kraamhulp heeft alles meerdere kerne heel goed uitgelegd, kloof was net aan het beginnen, maar ging net goed