Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joany_pony
Berichten: 334
Geregistreerd: 13-04-08
Woonplaats: amersfoort

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 23:17

is geen ijzeren hihi deze brace word veel gebruikt bij sporten,weegt niet veel maar het is een aardig ding....heb er nog geen foto van vind het ook niet echt een knap ding whahahaa maar ja nu ben ik er toch wel heel erg blij mee...
Dingen krijg je ook niet zomaar,kosten 1300 euro :S

MandyR

Berichten: 2746
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Toftlund - Denemarken

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 23:22

Zo, dat is een leuk prijsje.
Maar, het is dus wel zo'n "kooi constructie" rond je been? Of heb denk ik aan iets totaal anders bij het woordje brace?

joany_pony
Berichten: 334
Geregistreerd: 13-04-08
Woonplaats: amersfoort

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 23:25

nee is idd een soort kooi hihi om je been.
Geeft een soort van stevigheid en is van een soort had plastic met een buigconstructie erin.
ik zal dr wel ff een keer een foto van maken

MandyR

Berichten: 2746
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Toftlund - Denemarken

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 23:33

En het voordeel daarvan is dus dat je je knie niet kan verdraaien maar wel gewoon buigen?
Heb je er last van tijdens het rijden of zijn er juist dingen die beter gaan met die brace om?
Ja, ik weet het, ik stel veel vragen. Maar, ben hier eigenlijk wel een beetje in geinteresseerd vanwege mijn eigen k*tknie. Voor het hele verhaal moet je maar 1 of 2 blz terug lezen.

NadjaHu

Berichten: 520
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Emmen

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 18:28

Jeetje wat een verhaal! Dat is allemaal wel heel erg ongelukkig!
Wat moet het weer heerlijk zijn gweest toen je uiteindelijk weer kon gaan paardrijden enzo. Kan me voorstellen dat je nu extra voorzichtig bent, zou dit geen 2e keer willen....

joany_pony
Berichten: 334
Geregistreerd: 13-04-08
Woonplaats: amersfoort

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 21:41

ik ben nu wel heel erg voorzichtig ja....heb nou alleen de laatste twee dagen wel weerlast van mn knie door de brace denk ik en dan vooral met lichtrijden.
die brace geeft me stevigheid en ja lekker zit het niet maar echt veel last heb ik er niet van.kan hem idd gewoon buigen en doen alleen is gewoon voor mn gevoel steviger.
maakt niet uit hoor dat je dingen vraagt hihi je mag alles vragen

inge_aryn
Berichten: 231
Geregistreerd: 21-09-05

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:53

aliesjeh schreef:
lorvxy schreef:
Wat grappig, mij is altijd vertelt dat ze de kniepees methode juist niet meer zo vaak toepassen omdat het herstel langer zou duren.

Wel fijn dat je alles gewoon weer kan doen. Heb je nooit meer last van je knie gehad?

hihi ik hoop dat jouw mensen gelijk hebben, bij mij gaan ze het ook uit mijn hamstring halen Vork


Waarschijnlijk hebben ze dan een nieuwe techniek om een gedeelte van de pees van je hamstring te halen. Ik heb daar aan de buitenzijde van mijn knie een litteken van 20 cm en aan de binnenzijde een litteken van 10 cm aan overgehouden. Mijn been moest toen ook een aantal weken in een gipsspalk. Daardoor was mijn been erg dun geworden en duurde het een hele tijd voordat de spierkracht in mijn beide benen weer gelijk was.

Bij die tweede operatie werden de littekens van de kijkoperatie gebruikt. Ook kreeg ik nog een snee van ongeveer 5 cm aan de binnenzijde van mijn knie. Ik hoefde daarna ook niet in een spalk. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me daar allemaal niet meer zoveel weet te herinneren. Alleen dat alles me toen zo meeviel in vergelijking met de vorige keer.

Ik heb echt nooit meer pijn in mijn knie (afkloppen). Ik heb alleen daarna twee hernia's gehad. Misschien komt dit omdat ik door de knie een tijdlang scheef heb gestaan en zo mijn rug teveel heb belast.

AliesMeijer

Berichten: 1515
Geregistreerd: 27-12-07

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:58

hee!
ik lig nu in het ziekenhuis.
de operatie is goed gegaan Lachen

MandyR

Berichten: 2746
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Toftlund - Denemarken

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:30

Das mooi, heb je veel pijn of ben je nog helemaal suf van alle medicijnen?

AliesMeijer

Berichten: 1515
Geregistreerd: 27-12-07

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:32

en ik ben alweer thuis! Haha! ik was eigenlijk al heel snel weer echt wakker en helemaal niet zo suffig. vanacht zijn ze gestopt met de morfine en ik heb daarna alleen nog maar een paar asprines gehad. ik heb nu helemaal niks meegekregen naar huis? en ook niks gehoord over pijnstillers enzo.. weten jullie nog ongeveer wat je moet hebben?
ik heb er eigenlijk helemaal niet zoveel last van, ik kan mijn been ongeveer 90 graden buigen en ik kan met mijn krukken erbij ook al een beetje meelopen met mijn geopereerde been. de dokter vond dat er ook maar weinig zwelling was en mijn verband is er nu af.

gaat allemaal nog goed dus! Lachen

MandyR

Berichten: 2746
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Toftlund - Denemarken

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:09

Dat gaat goed zeg.
Ik moest zelf voor paracetamol 500 en ibuprofen 200 zorgen en vanuit het ziekenhuis kreeg ik morfine pillen en reuma pillen mee. Deze laatste omdat ze in mijn bot hebben geboord en er maar weinig andere pillen helpen tegen pijn in botten. De eerste paar dagen at ik 20 pillen op een dag, 2 reumapillen en de rest gewone pijnstillers. Aangezien ik niet tegen morfine kan heb ik die pillen dus niet op.

AliesMeijer

Berichten: 1515
Geregistreerd: 27-12-07

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:15

wow! dat is wel veel zeg! ik heb er nu eigenlijk niet echt last van.. maar ik zal straks wel even een paracetamol nemen. bedankt voor je reactie!

MandyR

Berichten: 2746
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Toftlund - Denemarken

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:49

Ik heb ook een heel schema meegekregen van het ziekenhuis wanneer ik welke pil moest nemen. Ze werken hier met het systeem dat je pillen moet nemen voordat je pijn krijgt, anders werkt het niet goed.
En zelfs met die 20 pillen op een dag had ik pijn. Ik keek echt uit naar het tijdstip dat ik de volgende mocht nemen.
Moet wel zeggen dat toen ik voor de eerste keer geopereerd werd, kon ik me ook redden met een paar paracetamols per dag. Toen had ik ook niet zo veel pijn.
Maar goed, deze keer verloopt alles een heel stuk moeilijker.

NadjaHu

Berichten: 520
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Emmen

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 21:37

Jeetje, 20 pillen op een dag is wel heel veel!
Ik heb ook helemaal geen pijnstillers geslikt. Heb wel een doosje meegekregen voor thuis maar niet gebruikt. Ik heb nog wel een poosje bloedverdunners geloof ik moeten slikken tegen trombose enzo. Dat was een kuurtje van een aantal dagen en daarna was het afgelopen.

Aliesjeh, gelukkig heb je er niet zo heel erg veel last van. Mijn fysio zei toen tegen mij dat als je in het begin niet veel last hebt dan gaat de revalidatie vaak ook heel vlot. Was bij mij ook wel het geval.

Trouwens, hebben jullie gemerkt dat na de operatie (ik heb het nu over een paar maand later) dat je onderbeen/ kuit dikker is geworden? Dat gevoel heb ik namelijk heel erg. Ik pas nl ook niet meer in mijn rijlaarzen....

MandyR

Berichten: 2746
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Toftlund - Denemarken

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 22:31

nee, ik heb geen dikkere kuiten gekregen volgens mij. Kanhet niet zijn dat je daar gewoon meer spieren hebt gekregen door al dat heroptrainen?
Ik heb even mijn pillenlijstje opgezocht. De eerste dag nam ik:
Iedere 4 uur 2 paracetamol
Iedere 6 uur 2 ibuprofen
En 2x maal daags een reuma pil
En als ik dan nog steeds pijn had mocht ik iedere 6 uur een morfine pil nemen maar, aangezien ik niet tegen morfine kan, heb ik dat maar niet gedaan.

AliesMeijer

Berichten: 1515
Geregistreerd: 27-12-07

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:03

ik heb vanaf gister geen pijnstillers meer ingenomen en ik heb er niet tot nauwelijks last van. Lachen ik hoop dat dat zo blijft! Haha!

MandyR

Berichten: 2746
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Toftlund - Denemarken

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:21

Als je straks wat actiever wordt bij de fysio is het misschien wel aan te raden om van te voren even een pilletje te nemen hoor. Niet omdat je pijn hebt maar doordat je dan net iets verder kan met je oefeningen. Wat dus ook weer goed is voor de heroptraining van je spieren.

MandyR

Berichten: 2746
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Toftlund - Denemarken

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:21

Ik moet het even van me afschrijven dus mijn excuses voor het omhoog halen van een oud topic.

Eerder in dit topic heb ik al geschreven dat ik januari een nieuwe kruisband heb gekregen en dat de heroptraining niet helemaal lekker verliep.
Van de zomer ben ik op controle geweest waar de arts dus constateerde dat mijn dijspier nog steeds een hele grote achterstand had. Ook had ik nog steeds pijn aan het boorkanaal en de schroef die daar zat. Zijn advies was toen dat ik electro terapie moest gaan krijgen. En de pijn zou langzaam minder moeten worden.
Sindsdien lig ik 3x per week bij de fysio met electroden op mijn been die dan 20 minuten lang stroomstoten geven. Echt prettig is het niet maar, voor een normaal leven moet je iets over hebben Haha!
Ook hebben we toen meteen de afspraak gemaakt dat ik een extra controle zou krijgen om die dijspier in de gaten te kunnen houden.
Vanochtend was het dus weer zover.
Die spier was al wel wat beter geworden maar, zit nog steeds maar op hooguit 70%. Pluspunt was wel dat ik nu zelfstandig die spier kan spannen, dat kon ik de laatste keer nog niet. Maar, mijn linkerbeen is dus nog steeds dunner dan mijn rechter. En dat komt echt niet omdat ik niets doe. Ik ga 3x per week naar de fysio waar ik inclusief die electroterapie 1,5 uur bezig ben en ik rij 5 of 6x per week paard. Training genoeg dus. En een arts die het ook niet snapt Huilen
Ook heb ik nu nog steeds pijn aan die schroef *zucht*. Vooral als ik een trap af moet, loop ik helemaal scheef om maar geen pijn te hebben. Dat vond die arts ook niet zo geslaagd. Die pijn zou binnen een jaar weg moeten zijn. We zitten nu op ruim 10 maanden en nog niet veel verbetering. Niet goed dus. Op mijn vraag wat ik er aan kon doen werd het stil. Even later kwam hij met een antwoord. Als ik er mee accoord ga, kan hij die schroef er weer uithalen dmv, je raadt het al, een operatie. Hij vertelde wel dat dat een operatie is die nog niet zo vaak uitgevoerd is omdat de pijn dus (bijna) altijd verdwijnd. Hij zei er wel bij dat die paar patienten die hij gehad heeft echt meteen verbetering voelde. Aangezien ik er op vertrouw dat hij het beste met mij voor heeft en ik de pijn zat ben, ben ik dus accoord gegaan.
Ben meteen even bij de narcosearts op gesprek geweest en verteld dat ik de vorige keer erg raar werd van een bepaald medicijn. Dus als het goed is krijg ik nu een andere pijnstiller, indien nodig.

Maar, al met al ben ik dus ruim een jaar zoet met een operatie waar gemiddeld genomen 3 maanden voor staat.
Even een overzichtje:
21 januari de ziektewet in vanwege een kruisband reconstructie
23 november de ziektewet weer uit omdat ik geen zin meer heb om thuis te zitten maar, nog niet fulltime aan het werk mede doordat ik zo vaak naar de fysio moet.
En over een maand of 2 mag ik de ziektewet weer in. Als het goed is, is dat maar een week omdat het geen zware operatie is maar, gezien de laatste paar maanden zo moeilijk zijn verlopen, bijt ik me daar niet in vast. Gewoon voor de zekerheid dus. Haha!

Zo, dat was mijn verhaal. En hoe gaat het met de rest van de kruisband patienten hier?

AliesMeijer

Berichten: 1515
Geregistreerd: 27-12-07

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:05

Wow Mandy! Ach gut Wat heb jij een pech zeg met je knie! Ik ga echt voor je duimen dat het na de volgende operatie beter gaat..
Heb jij nu nog last van die schroef? Ik heb een oplosbare schroef, had jij dat niet? Want dan zou je toch denken dat je daar geen last meer van zou kunnen hebben?

Ik ben nu precies 6 week geleden geopereerd en het gaat bij mij juist wel heel goed.. Ik kan al weer helemaal normaal zonder krukken lopen, maar moet daarmee wachten tot ik volgende week bij het ziekenhuis ben geweest.
Tot die tijd nog even met 1 kruk lopen en rustig aan doen.
Ik heb nu 2 keer in de week fisiotherapie waar ik fiets, op de loopband loop en vandaag heb ik gehuppeld Clown .
De wondjes zijn veel kleiner als ik had verwacht en al helemaal dicht. de oplosbare hechtingen zijn er nu ook uit gegaan. Ja

Wat raar wat je zegt over het traplopen.. ik loop nu namelijk al gewoon de trap op en af..

Echt balen dat het zo slecht gaat met je herstel, ik hoop dat je straks wat meer geluk hebt..

MandyR

Berichten: 2746
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Toftlund - Denemarken

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:27

Ja, ik heb ook een oplosbare schroef maar, aangezien ik er nog steeds last van heb, is die dus nog steeds niet opgelost. Als het goed is zou die binnen een jaar weg moeten zijn, niet dus. Daarom dan nu maar operatief verwijderen.
Bij mijn vorige controle had die arts al gezegd dat er meer mensen zijn die wat last hebben van dit type schroef. Daarom zijn ze inmiddels ook een andere gaan gebruiken maar, daar heb ik dus niet veel aan. Kan best dat jij dus wel die nieuwe schroef hebt gehad.
Bij de fysio sta ik ook 20 minuten op de loopband. En dat gaat ook best goed, behalve als de snelheid boven de 6 km per uur komt. Dan voel ik wel iets iedere keer dat ik mijn been neer zet. De ene keer is het erger dan de andere keer maar, het is wel uit te houden. Fietsen heb ik, sinds mijn eerste operatie (13 jaar terug, kruisband reparatie) niet leuk gevonden dus doe ik nu nog steeds niet Haha!
Na die eerste operatie was ik ook al veel sneller gerevalideerd dan nu. Nu liep ik na 6 weken nog steeds met 2 krukken. Ik kon wel steunen op mijn been maar dus niet zonder mijn krukken lopen.
Dat traplopen irriteert gewoon vreselijk aan die schroef vandaar dus het scheef lopen om maar geen pijn te hebben. Bij de fysio wordt er vaak een oefening met een stepbank gedaan waarbij je dus constant op en af moet stappen. Dat is te vergelijken met traplopen maar, daar kan ik dus niet actief aan mee doen. Als de andere (zit in een groep met 6 knie patienten) 20x op en neer gaan, doe ik er misschien maar 5. Want, oefeningen mogen geen pijn doen dus ik moet dan gewoon stoppen.
En inderdaad, bij de meeste mensen verloopt het hele proces veel makkelijk. Ik heb ook al erg veel mensen zien komen bij de fysio en ook al weer zien gaan. En ik loop er nog steeds, heb dus gewoon pech. En nu, met de nieuwe operatie in het vooruitzicht, mag ik ook nog even blijven lopen.
Ik wist dat ik nog een keer onder het mes moest omdat er nog wat littekenweefsel op mijn knieschijf zit (2 jaar terug hard op gevallen), wat nog weg gehaald moest worden. Dit is in principe een heel simpele handeling, plaatselijke verdoving, sneetje maken, weefsel los maken, dicht naaien en naar huis. Maar, dit kon niet tegelijk met de reconstructie vanwege ontstekingsgevaar. Nu moet ik echter weer in volledige narcose waardoor ik niet zelf naar huis mag rijden en er ook nog eens iemand bij me moet blijven de eerste 24 uur dat ik thuis ben. Dus deze operatie is toch wel een beetje een tegenvaller.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6704
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:42

ik zag ineens dit topic, mag ik me eventjes ermee komen bemoeien?
Ik heb namelijk geen voorste kruisbandreconstructie gehad maar een achterste, nu 9 weken geleden. Redelijk vergelijkbaar alleen is de operatie iets zwaarder, ze kunnen er lastiger bij. Ook de revalidatie duurt allemaal wat langer. Jullie allemaal de voorste? Ik ga morgen het hele topic ff doorlezen, nu geen tijd meer voor Boos!

MandyR, dat klinkt allemaal heel vervelend! Waar is die plek van de schroef die pijn doet? Ik heb namelijk nog steeds vreselijk veel pijn met buigen, aan de binnenkant, waar ook de meeste gaatjes zitten (4 kijkgaten aan die kant, waarvan drie heel dicht bij de pijnlijke plek) en daar is ook in mn bovenbeen geboord om de pezen te kunnen plaatsen. Volgens de chirurg hoort die pijn nu wel minder te zijn maar hij maakte zich nog niet heel erg zorgen. Ik nog wel want meer dan 90 graden buigen blijft vreselijk pijnlijk, wordt er nog steeds duizelig van (boven de 70 is sowieso gevoelig, verder dan zo'n 100 kom ik nog steeds niet) Is dat ook een beetje wat jij hebt of heb ik totaal wat anders?
Ik hoop voor je dat het gelijk beter gaat na het verwijderen van de schroef!

MandyR

Berichten: 2746
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Toftlund - Denemarken

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:22

Zwerte, pijn met buigen kan zijn omdat je nieuwe kruisband nog niet voldoende is opgerekt. Als je er echt duizelig van wordt moet je het niet doen!! Mijn arts zei dat oefeningen geen pijn mogen doen. Een heel klein beetje mag omdat er anders niets gebeurt maar, je mag er echt niet zo ziek van worden!! Ik heb ook vrij lang niet kunnen buigen. En toen ineens ging ik met sprongen vooruit, wat betreft het kunnen buigen dan. Haha! De pijn die ik voelde bij het buigen was een ander soort pijn dan wat ik nu heb. Bij buigen zat het echt middenin mijn knie en dan een gevoel alsof er iets op springen staat (het oprekken wat nog niet kan). Nu zit de pijn echt bij de schroef en is moeilijk uit te leggen hoe het precies voelt. *gaat het toch proberen* Denk aan de ergste blauwe plek die je ooit gehad hebt en dan 10x zo gevoelig. En bij de minste beweging die je maakt wordt er even flink op die blauwe plek geduwd.
Verder moet je je absoluut geen zorgen maken. Heb ik ook nooit gedaan. "Ik weet dat ik achter loop op het trainings programma maar, ik doe wat ik kan en kan er verder niets aan doen. Geef het de tijd die het nodig heeft, niets overhaasten."
Die schroef zit trouwens bij mij bij het boorkanaal. Uhh, hoe ga ik uitleggen waar dat precies zit?
Zet een vinger op het midden van je knieschijf, ga dan 10 cm naar beneden en dan 5 cm opzij, naar de binnenkant van je been toe. Daar heb ik ook het grootste litteken zitten. Zaten iets van 6 hechtingen in. Ik had ook een hoop gaatjes hoor 3 met een enkele hechting en 3 zonder hechting. Die met hechtingen zaten links en rechts onder, tegen mijn knieschijf aan en (bij vooraanzicht) rechtsboven tegen knieschijf. Die zonder hechtingen zaten op dezelfde hoogte als de laatste met hechting maar dan verder naar de buitenkant van mijn been en dan nog 1 heel kleintje ongeveer 10 cm boven mijn knieschijf.

MandyR

Berichten: 2746
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Toftlund - Denemarken

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:42

Ben nog even naar een plaatje op zoek gegaan voor het geval dat mijn omschrijving niet duidelijk genoeg was.
LET OP!!
Op deze site staan foto's die tijdens een operatie gemaakt zijn. Kan je niet tegen bloed, dan dus niet klikken. Of lekker eigenwijs doen maar, dan niet bij mij komen klagen Haha!
http://www.mstwente.nl/orthopedie/de%20knie/
Op foto 5 kan je goed zien waar het boorkanaal zit tov de knie. Dat is dus die grote gapende wond Haha! En daar zit dus ook die schroef.
Het enigste verschil met mijn been is dat die wond bij mij wat schuiner ligt. Het bovenste punt dus hetzelfde maar dan wat schuiner richting binnenkant been. En ook had ik wat meer gaatjes dan deze patient. Maar, dat zal beide wel per chirurg schelen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6704
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:06

Ik heb gelukkig geen pijn aan mn kruisband zelf, het is echt aan de binnenzijde (dus niet binnenin, de pijn is best oppervlakkig), een beetje ter hoogte van de gaatjes. De kruisband functioneert juist heel goed gelukkig! Weinig pijn in mn knie zelf. We hebben ook de eerste weken elke dag de knie overstrekt, zodat je de achterste kruisband wat oprekt. Mede hierdoor is hij soepel genoeg gebleven gelukkig! Chirurg had een vaag verhaal over verdikt kapsel e.d. wat ik elke keer kapot moet trekken. Ter hoogte van die boortunnels in je bovenbeen dus. Ik ben trouwens ook allergisch voor morfine dus moest het doen met paracetemol...misschien dat het daardoor ook wel zoveel extra pijn deed! Maar ik kan er nog steeds niks op verdragen, mn eigen been op mn knie (als ik op mn zij lig) lukt nog steeds niet, slapen dus ook niet zonder spalk.
Ik heb zelf altijd gehad dat ik niet door mocht gaan met pijn (had voor de operatie al anderhalf jaar fysio gehad) maar in dit geval is het tanden op elkaar en doorbijten. Zowel volgens chirurg als fysio. Hij heeft daar ook flink de boel gesloopt, het was erg lastig om de boortunnels op exact de juiste plek te krijgen dus ik ben een beetje gatenkaas geworden... probleem van de achterste, die plek kunnen ze zo lastig bij. Alleen bij het buigen dus, andere oefeningen niet. Het gaat gelukkig ook steeds beter dus het lijkt echt te helpen! Eerste 8 weken hebben we rustiger aan gedaan en kwamen we dus ook niet verder met buigen. Nu toch maar doorzetten en het werkt! Nu kan ik op de hometrainer en daarmee gaat het ineens veel sneller, er zit nu eindelijk echt vooruitgang in. Eerste 6 weken tot 90 graden, alleen passief. Daarna actief meedoen en door naar de 120...wat dus nu pas begint te komen, op 9 weken. Nouja, als het maar gebeurd he?
Ik heb dus zelfde soort operatie gehad, met een hamstringpees. Heb zelfs nog filmpjes meegekregen!
Dit is mijn schade:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CFQVVRKA.jpg
Waar die middelste pleister zit (2e van links), daar ongeveer zit dus ook die pijn. Dus bij deze net schuinonder de witte pleister:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OSIEUAVA.jpg

Trudy_dJ

Berichten: 3584
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:41

Jeetje, dat ik dit topic nu toevallig voorbij zie komen.....

Ik was 12 jaar toen ik mijn voorste kruisband afscheurde. Het is gebeurd tijdens een tennistraining. Op dat moment trainde ik 4 keer per week + 2x per week conditietraining. Het leven bestond voor mij alleen uit tennissen. Ik reisde heel Nederland af om toernooien te spelen en dat ging mij dan ook goed af. Op mijn 13e jaar stond ik in de top 20 van Nederland, tm 14 jaar.
Totdat ik op 11-11-1996 mijn kruisband afscheurde. Het gebeurde tijdens een avond training in Capelle aan den IJssel. Het was maandagavond en we hadden het "geluk" dat wij de fysio hadden van Feyenoord en die hadden op maandagavond spreekuur. Gelijk in de auto gestapt en op weg naar het stadion.
Daar constateerde de arts een gescheurde kruisband. Hij maakte een afspraak zodat ik de dag erna gelijk naar het Dijkzicht ziekenhuis kon om bekeken te worden door de orthopeed dhr Heyboer. Dit is een zeer bekende in het wereltje want hij heeft ook regelmatig de spelers van oa Feyenoord onder zijn hoede.

In eerste instantie was het de bedoeling om het zonder nieuwe kruisband te doen. Kijken hoe het zou houden, maar dat ging dus helaas niet. Tijdens het lopen ging ik er al regelmatig doorheen en dat werkt niet.
Trouwens, het intensieve tennissen was vanaf dat moment over.....

Toch dus geopereerd op 14 jarige leeftijd, de jongste op dat moment. Operatie en alles is goed verlopen, bij mij ook een reconstructie van de patella pees gebruikt. Een methode wat vandaag de dag nog steeds gebruikt kan worden.
9 maanden gerevalideerd en toen weer rustig aan alles op gepakt. Tennissen heb ik nog een tijdje gedaan, maar niet meer op het hoge niveau.

Nu, 11 jaar later.
Zaterdag 2 augustus 2008. Ik zit thuis op een stoel, met mijn linkerbeen onder mn gat. Ik wil opstaan (iets te snel) en krak, daar ging iets niet goed. Ik werd misselijk, werd draaierig en moest overgeven. Gelijk naar de huisarts, maarja, het is zaterdag, dus naar de huisartsenpost, een vreemde arts.
Hij kijkt, ziet niets vreemds en concludeerd dat ik niets heb en stuurt mij naar huis met een paracetamol.
Zondag toch de stoute schoenen aangetrokken en een vriend gebeld van mijn schoondouders, die tevens chirurg is en gespecialiseerd in gewrichten. Hij constateerd een gescheurde buitenste meniscus.
Had weinig keus en moest direct de dinsdag worden geopereerd.
het was een kijkoperatie dus ik kon alles mee bekijken. Zeer interessant. Zo ook mijn kruisband gezien. Helaas zijn kruisbanden op de manier zoals ze die bij mij hebben geplaatst in 1997 na 10 jaar op. Bij mij zit hij er 11 jaar in.
Dus mijn kruisband is weer kapot eigenlijk, daar komt het op neer. Nooit heb ik er last van gehad, maar doordat ik 6 weken in een brace heb gezeten voor mijn meniscus, zijn mijn beenspieren niets meer. Dus nu heb ik regelmatig dat ik er door heen zak.
HOpenlijk trekken mijn beenspieren nog aan, en hoef ik niet nog eens een operatie te ondergaan. Maar dat is afwachten.

Ik loop nu nog bij de fysio om mijn beenspieren aan te sterken. Helaas gaan we met kerst skieen, maar sta ik dit jaar niet op de latten.
Tennissen ben ik nu definitef mee gestopt, daar is paardrijden nu voor in de plaats gekomen.

Zoals jullie lezen een heel verhaal. Balen dat het zo is gelopen, maar goed, een nieuwe Venus Williams was ik toch niet Knipoog

Mochten er nog vragen zijn, mag je ze me stellen, mag ook per PB.
Ondertussen ben ik dus 25 jaar.