Wat vind jij van abortus?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mloesje

Re: Wat vind jij van abortus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:59

dat bedoel ik.. als je abortus als voorbehoedsmiddel gaat gebruiken.. Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:00

Ik ben blij dat de keuze in Nederland bestaat, al zal ik het zelf nooit doen. Zeker niet nu ik zwanger ben, en je weet wat dat met je doet. Maar ik kan me goed voorstellen dat er situaties zijn dat je het echt niet kan/wil voldragen, ook niet voor adoptie.

Edit: stond iets heel raars Bloos
Laatst bijgewerkt door Zesiram op 25-09-07 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:00

Ik vind abortus moord, zeker weten.

Maar als je zwanger bent en je kunt het kindje geen toekomst bieden, denk ik dat abortus toch het beste is.

x

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:01

tamorka schreef:
En wat kun je daar dan tegen doen?

Niets. Helemaal niets! En er moet ook niets aan gedaan worden.
Ik ben blij dat we in een land leven waar de vrouw een keuze heeft.
Abortus is een persoonlijke keuze, die alleen de vrouw in kwestie kan nemen.
Niemand, maar dan ook helemaal niemand, kan (en mag imo) daar over oordelen omdat het een zéér persoonlijke keuze betreft!
Het is gelukkig nog steeds geen gemeenschapelijk iets en er hoeft dan ook aan niemand verantwoording te worden afgelegt waarom de vrouw tot deze keuze komen is...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:18

_Armstrong_ schreef:
Ik vind abortus moord, zeker weten.

Maar als je zwanger bent en je kunt het kindje geen toekomst bieden, denk ik dat abortus toch het beste is.

x

Grappig is dat toch, als je aan iemand vraagt of hij moord goedkeurt zal iedereen nee zeggen. Maar mensen die heel stellig menen dat abortus moord is keuren het in uitzonderingsgevallen ineens wel goed.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:33

Het schijnt zo te zijn dat een embryo ook soms tegenstribbelt als ze het weghalen, dat vind ik toch wel wat zeggen.
Abortus is een weloverwogen keus, een die alleen de zwangere vrouw kan maken.

Wat ik vind is dat de grens voor abirtus veel te lang is! Tot 20 weken mag je een kind weg laten halen, soms zelfs tot 24 weken...dan is het al bijna levensvatbaar! Voor mij geldt dat het na een week of 10 toch echt wel volledig is, een mensje is en het niet meer zou moeten kunnen. Tenminste, abortus als anticonceptie, de ongelukjes., verkrachtingen enz.

Ander verhaal is het imo als de baby zelf geen waardig bestaan zou kunnen gaan leiden of zelfs overlijdt gedurende de zwangerschap. Dan zullen beide ouders moeten kiezen wat zij aan kunnen.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:37

Ik ben voor abortus.
Ik zou er niet aan moeten denken om een gehandicapt kind(syndroom van Down ed) ter wereld moeten brengen.
Of als ik verkracht word en daarvan zwanger...
Als ik zwanger zou worden zou ik als eerste een vruchtwater punctie willen alleen om te zien of het kind gezond is!
Maar zou ik naar aanleiding daarvan een abortus laten plegen zou ik er voor kiezen om dan liever kinderloos te blijven.

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:47

Abortus betekent veel.
Als anti conceptie vind ik het niet kunnen.
Als na aanleiding van een verkrachting vind ik het de keus van de vrouw zelf.
Als na aanleiding van een ongegeplande zwangerschap is het de keus van de vrouw zelf, want ze kan te jong zijn, niet in een goede positie zijn om een kind op te voeden, ongezond zijn (de vrouw dan), enz. Hierbij denk ik wel één keer zo'n fout en je maakt hem nooit weer!
Als het is na aanleiding van een handicap van het kindje vind ik het niet kunnen, wie zegt dat zo'n kindje niet een prachtig persoon kan zijn??

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:52

Ik vermoed dat ik het zelf sowieso niet zou kunnen...

In vele gevallen denk ik 'neem je verantwoordelijkheid, als je oud genoeg bent om seks te hebben dan weet je wat je te doen staat als je niet de voorzorgmaatregelen hebt genomen'.... de situatie waarin een verkrachting heeft plaatsgevonden vind ik een ander verhaal... hele moeilijke situatie en meer dan begrijpelijk dat iemand dan voor abortus kiest. Het blijft natuurlijk een vrije keuze en ik denk dat het goed is dat die bestaat.. alleen vind ik het schandelijk dat sommige mensen misbruik maken van de keuzevrijheid door achteloos met seks om te gaan en dan maar te laten aborteren...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:53

Mea schreef:
Abortus betekent veel.
Als anti conceptie vind ik het niet kunnen.
Als na aanleiding van een verkrachting vind ik het de keus van de vrouw zelf.
Als na aanleiding van een ongegeplande zwangerschap is het de keus van de vrouw zelf, want ze kan te jong zijn, niet in een goede positie zijn om een kind op te voeden, ongezond zijn (de vrouw dan), enz. Hierbij denk ik wel één keer zo'n fout en je maakt hem nooit weer!
Als het is na aanleiding van een handicap van het kindje vind ik het niet kunnen, wie zegt dat zo'n kindje niet een prachtig persoon kan zijn??

Aan de ene kant ben ik het met je eens, aan de andere kant wat doe je zo'n kind aan? 9 van de 10 verstandelijk gehandicapten kun je thuis al niet verzorgen. Dus moeten ze uit huis geplaatst worden. Om het maar even krom te zeggen, dan scheep je een ander er mee op. Die personen weten niet beter maar als ouder zijnde haal je je heel wat op de hals en of je daar nou zo gelukkig van zult worden?! Met kinderen heb je al een hoop kopzorgen, laat staan een kind wat niet gezond is.
Ik val je absoluut niet aan maar er zijn wel dingen die je op zo'n moment overdenken moet!

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:54

Als iemand verkracht is, of zwanger word per ongeluk doordat bv pil niet goed werkt omdat ze ziek was (overkwam vriendin van me, heeft kindje wel gekregen trouwens) Maar goed dat zouden redenen kunnen zijn om abortus te laten plegen...

En ja uit gemak elke keer maar abotus doen of gewoon omdat je slordig ben met de pil ofzo, onveilige seks is gewoon dom natuurlijk, dan denk ik van denk eerst eens even na.

Ja en als een kindje gehandicapt zou zijn? Moet de moeder zelf weten wat ze doet.

Inderdaad kan ook harstikke lief kind zijn, maar als het kind echt bewust zou ervaren dat die gehandicapt is (lichamelijk/geestelijk) en kind zou daar echt last van krijgen denk ik dat het belangrijk is dat je in het belang van het kind moet denken, het leven moet oof leefbaar zijn zonder dat iemand bijvoorbeeld heel veel pijn steeds ervaart.

Maar als dat niet het geval is kan ik me heel best voorstellen dat je zo,n kindje niet weg laat halen, het is toch jou kindje en enkeld en alleen omdat die gehandicapt is wil niet zeggen dat je het weg moet laten halen, van zo'n kindje kun je net zoveel plezier hebben als een gezond kindje.

Bedenk dan wel dat je er heel wat meer tijd en verzorging in moet stoppen en dat je het aan kan, want voor zo'n kindje is het ook niet prettig als het uit huis geplaatst word, wat meestal gebeurd.

Maar alsnog is de beslissing van de moeder zelf op dat moment, iedereen denk dr op zn eigen manier over natuurlijk, en daar kan je heel moeilijk over doen maar het is haar keuze en dan moet je dat maar respecteren op zo,n moment.

Op zich hoef ik geen kinderen ofzo. Althans ik zou niet bewust voor een zwangerschap kiezen. Maar stel dat ik toch zwanger zou raken op wat voor manier dan ook ( gebruik netjes de pil dus kans is nihil) dan zou ik niet weten wat ik zou doen,nu zou het bijvoorbeeld zwaar ongunstig uitkomen, ben nu met m,n laatste jaar studie bezig en wil dat afronden en daarna lekker aan het werk met vriendlief samenwonen etc. Maar als het nou over een paar jaar zou zijn dan zou het een ander verhaal zijn.

Zou em toch moeilijk lijken als je al een aantal weken zwanger bent en dat je dan het weg laat halen, zou me moeilijker lijken als je langer zwanger bent dan als je er direct achter komt eigenlijks.
Laatst bijgewerkt door SONY op 25-09-07 17:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 17:00

Abortus als voorbehoedsmiddel ben ik absoluut tegen daar is het te ingrijpend voor.
Verder ben ik voor abortus in gevallen van ziekte, ziekte van het kindje, verkrachting enz. Ik zie abortus in een vroeg stadium absoluut niet als moord de embryo is nog niet levensvatbaar. Maar als je ongewenst zwanger bent en de mogelijkheden hebt en een goede situatie om een kindje een goed huis te geven zou ik het laten komen ookal wil ik eigenlijk geen kinderen.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 19:03

Hoewel het een vorm van leven is, vind ik het te ver gaan om bij abortus van moord te spreken. Ik ben het daar niet mee eens, het is geen moord.

Verder bepaalt iedereen voor zichzelf wat de grens is. Er zijn zelfs mensen die een abortus van een kind met down syndrome veroordelen, terwijl er goede redenen voor zijn. (hoewel ik het ook net zo goed kan begrijpen als ze zo'n kind laten komen).

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 19:08

tamorka schreef:
Hoewel het een vorm van leven is, vind ik het te ver gaan om bij abortus van moord te spreken. Ik ben het daar niet mee eens, het is geen moord.

Verder bepaalt iedereen voor zichzelf wat de grens is. Er zijn zelfs mensen die een abortus van een kind met down syndrome veroordelen, terwijl er goede redenen voor zijn. (hoewel ik het ook net zo goed kan begrijpen als ze zo'n kind laten komen).

Wat versta jij onder "moord" dan?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 19:45

tamorka schreef:

hoe klein het ook is het leeft en het groeit hoe wil je het anders noemen?

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 22:06

Mloesje schreef:

Het doden van een zelfstandig levend wezen.

MISTRAL94 schreef:
hoe klein het ook is het leeft en het groeit hoe wil je het anders noemen?

Gewoon, wat het is: een embryo of een foetus.

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 22:09

tamorka schreef:
Mloesje schreef:

Dus een geboren kindje dat "vermoord" wordt vind je ook geen moord?
Want dat is toch immers ook geen zelfstandig levend wezen?!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 22:14

Als het goed is wel hoor!

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 22:16

Mloesje schreef:
tamorka schreef:

Uhm, jawel hoor Verward

Minder zelfstandig dan een volwassen, maar wel zelfstandig. En ook zeker levend als het goed is Haha!

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 22:16

Miryamk schreef:
Als het goed is wel hoor!

Misshcien qua ademen etc wel. Maar het kan nog niet voor zichzelf zorgen(hoe krijgt het kind eten en drinken etc), dat bedoel ik op dit moment met zelfstandig.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 22:17

Dat word niet met zelfstandig levend wezen bedoeld.
Ook niet in medische termen.

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 22:18

Hoe zie jij het dan, en hoe is het dna in medische termen?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 22:19

Het enigste waaraan een foetus zijn mentale bestaan ontleend is aan de emotionele band die zijn moeder (drager) met hem heeft.
Is die band er niet is een foetus niet meer dan een onderontwikkeld schepseltje.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 22:21

Mloesje schreef:

Een zelfstandig levend wezen in deze is dus een wezen dat zelfstandig kan ademen en voeding tot zich kan nemen door bijvoorbeeld het ZELF te slikken, ZELf de longen vol te zuigen met lucht.

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 22:35

aah oke.. thanks..