Waarom betalen we uberhaupt ziektekosten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Re: Waarom betalen we uberhaupt ziektekosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:23

ik betaal rond de 100 euro voor mijn verzekering! ben wel extra verzekert voor de tandarts maar dan nog komen ze aan met een rekening Ach gut
bepaalde dingen uit mijn pakket gooien vind ik behoorlijk eng aangezien je nooit weet wat je gaan mankeren!
fysio en alternatieve geneeswijzen heb ik ook en daar maak ik dankbaar gebruik van, anders zat ik waarschijnlijk thuis vanwege mijn rug... en zo heb ik nog meer redenen Haha!

BGGBWM schreef:
jaar uit iedere maand 50,00 per persoon wegtief.

als ik niet goed verzekert was toen ik bij mijn chiroprator liep had het mij iets meer gekost ben ik bang... heb daar wel eens 3 keer per week gezeten met een behandeling a 40 euro Clown
voor mij is mijn verzekering zeker de moeite waard, alleen is het wel raar dat sommige mensen die niet betalen alle mogelijke hulp krijgen en ik sommige dingen niet eens 100 % vergoed krijg maar goed! ben trouwens wel benieuwd hoeveel die omhoog gaat!

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:38

Daar ben ik óók heel benieuwd naar!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:40

Citaat:
Daarnaast hebben wij bepaalde dingen ook niet gedekt. Zoals
psychische hulp die hebben we er uit gegooid. Dekkingen voor
wat betreft brillen/lenzen/laseren ook, daar hebben we beide
geen last van. Zo hebben we ook kunstgebitten/protheses eruit
gegooid, evenals rolstoelen, rollators etcetera. Ook alternatieve
geneeswijzen zijn niet gedekt, net als psychologische hulp (ik
zit alles over te typen, heb mijn polisblad voor me).
Anticonceptie: gedekt.
Tandarts: tot 250,00 per jaar per persoon gedekt.
Geneesmiddelen: alle door de dokter voorgeschreven geneesmiddelen zijn gedekt.
Kraamhulp: gedekt (zie hierboven).

okee zoek voor mij dan eens op de goedkoopste

tandarts tot 750 pp pjr dan wel 100% en geen 75% (en hoop dat we met de kleine niet aan een beugel oid hoeven want dan red je het daar niet mee)
alle door de arts voorgeschreven middellen
proteheses tja die heb ik al dus daar kom ik niet onderuit Bloos
idem voor stok en rolstoel ,, Vork
(dat is zoiets als je me dat 10 jr geleden verteld zou hebben had ik je voor gek verklaard ! )

bril ..humm alle 3 brildragend dus de er maar in , aan de andere kant vergoeden ze die toch niet ook al heb je her er bij , ja slechts een klein gedeelte Bloos
anticonceptie en kraamhulp mag er uit , helemaal Vork
maar dat kan dus bij geen 1 verzeraar muv als je dus een 50+ verzekering neemt
en dan kan je kind weer niet mee verzekerd worden ..zucht
psygh help mag er van mij uit
alternatief ook (de dingen die we evt zouden willen zijn toch niet vergoed ivm niet erkend)

en dan zijn we dus op het punt ..je hebt niet alleen minder inkomsten door je ziekte maar ook hogere uitgaven ..

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:42

Tsja; jij hebt ook wel alles tegen (en dit is inder lomp bedoeld dan gezegd). Pfffffffffffffffffff! Ik ga het niet ff voor je opzoeken. Ik ben met het zoeken van mijn eigen verzekering ook andehalve dag bezig geweest.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:48

en echt ik heb er niet voor gekozen hoor
de reuma's de kanker de harklachten en het een heeft de ander versterkt en door de een kan ik niks gebruiken wat de ander remt
uiteraard heeft de k dan voorraang boven de reuma's
heb altijd heel hard en veel gewerkt en zeer veel gesport ..tja ..omdat we dus nu ons
gespaarde vermogen kwijt zijn hebben we volgens sommige dan dus maar geen recht op een
complete ziekte kosten verzekering Knipoog
geloof me dat wat ons is overkomen kan IEDEREEN overkomen Vork (gun het niemand )
en erg benieuwd wat je kan vinden Knipoog

Annetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:49

Ja, wij zijn ook voor heel veel verzekerd, mijn vader die is inmiddels 6 jaar al niet helemaal goed meer (eerst iets met de Alvleesklies, toen Lymfeklierkanker, vrij gecompliceerd), dat wil je echt niet zelf betalen.

Maar ook de zalfjes van €5,50 mag je zelf betalen (wanneer je het opstuurd word het overigens wel vergoed, daar doen ze dan niet zo moeilijk over) Lachen

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:55

Ik ken het ook!
Ben gisteren geopereerd aan mijn tanden.
De operatie werd wel vergoed maar de pijnstillers, mondspoeling etc. niet!
Ik kies er toch niet zelf voor om van die scheve tanden te hebben?! Boos!

Mijn broer kreeg vorig jaar een ongeluk met voetballen.
Hij had een gescheurde milt en moest binnen 3 uur met spoed geopereerd worden.
bij hem werd alles vergoed, dus tuurlijk betaal je niet voor niks maar zoals bij mij nu
moet ik mijn medicijnen zelf betalen. Dat vind ik wel krom! je betaalt niet voor niks zoveel per maand.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 18:47

ven wat anders wat ik m afvraag, ik hoor vele dat ze iets uit het paket halen. Maar is het niet zo dat je juist kiest voor aanvullende wat je verzekert?

Bepaalde dingen zitten gewoon in de basisverzekering en kun je er dan toch niet uithalen lijkt mij..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 19:08

Bienotje: dat zal een reclametrucje zijn Lachen

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 19:25

Vreeeeeselijk is dat he?!?!
Ik heb dat gekloot ook. Betaal me "scheel" aan die verzekering. krijg geen moer vergoed. K ben nooit ziek, heb amper wat maar ben bijv wel aan de pil; wordt niet vergoed. Heb doorgezakte voeten, moest daar een steunzooltje voor; wordt niet vergoed.
Heb wintertenen. Hoorde over een crempje die je op recept bij je dokter halen kan. Dacht ach laat ik dat eens proberen. Wordt óók niet vergoed. Pfff..

Als ik elke maand dat geld kon houden was k nu stinkend rijk geweest Clown Scheelt toch weer rond de 1200 per jaar. Geef misschien hooguit 200 uit per jaar? ( 2x halfjaarlijkse controle bij de tandarts 4xper jaar de pil )

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 20:32

scheelt inderdaad een maandsalaris per jaar
mijn spiraaltje werd wel vergoed trouwens, 130 euro
verder 600 euro fysio per jaar
steunzooltjes dan niet

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 21:51

Nou ik stond er juist van te kijken hoe meewerkend mijn verzekering is!
Ik loop sinds een tijd in het ziekenhuis bij een allergoloog. Eerst alleen consulten en afspraken. De eerste rekening kwam, ik schrok me kapot, ruim 1500 euro en nog een rekening van 600 euro, maar verzekering vergoedt alles. Ik ben nu met een behandeling begonnen en heb daarvoor flesjes medicijnen nodig. De inhoud van die flesjes kost 350 euro per 3 ml! Echt absurd duur, als je je bedenkt dat ik 2 van die flesjes verbruik in een paar weken. Daarnaast nog dure pillen voor elke dag, oogdruppels voor elke dag, pillen voor tijdens aanvallen...
En ik hoef niks zelf te betalen. Niks, noppes, nada (en dat is maar goed ook, want 700 euro elke maand is niet op te brengen!). En dat met alleen basispakket. Ben tevreden hoor. Haha!

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 08:27

Dat zoveel mensen hier hun pil niet vergoed krijgen en er verontwaardigd over zijn, snap ik niet.
Het is toch echt zo dat je je eigen verzekering kon kiezen bij de overgang particulier-ziekenfonds naar dit. Daarmee had je toch rekening kunnen houden met deze vergoeding? Dat weet je toch van te voren, of kan je behoorlijk inschatten?
Ik heb er met het afsluiten van mijn verzekering toch echt rekening mee gehouden en krijg het dus keurig vergoed.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:05

Voor mij persoonlijk gaat het er niet om dat de pil niet in mijn verzekering zit, ik heb daar inderdaad -vast wel kan me niet herinneren- zelf voor gekozen. Mij gaat het erom dat de pil niet meer standaard in het basispakket zit. Je zou er helemaal niet voor hóeven kiezen!
Net hetzelfde als de tandarts. Dat hadden ze ook nooit uit de basisverzekering mogen gooien! Niet dat ze alles tot in detail moeten vergoeden, maar de basisdingen: controle, een keer verdoven, gaatjes vullen dat soort dingen, dat had er gewoon in moeten blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:09

Fielychi schreef:
Dat zoveel mensen hier hun pil niet vergoed krijgen en er verontwaardigd over zijn, snap ik niet.
Het is toch echt zo dat je je eigen verzekering kon kiezen bij de overgang particulier-ziekenfonds naar dit. Daarmee had je toch rekening kunnen houden met deze vergoeding? Dat weet je toch van te voren, of kan je behoorlijk inschatten?
Ik heb er met het afsluiten van mijn verzekering toch echt rekening mee gehouden en krijg het dus keurig vergoed.

Ik heb de pil nooit gehad
Vraag me niet waarom.
Overigens ben ik aanvullend verzekerd en krijg hem nog niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:24

Verzekeringen komen inderdaad pas van pas als je voor een grote operatie moet worden opgenomen in het ziekenhuis.
Als je over tienduizenden euro's praat...

Alles daarvoor is wel "mooi meegenomen" als dat vergoed wordt, maar als je inderdaad 100,- euro per maand betaald, en ik lees op één van de eerste pagina's dat iemand blij was dat een tand operatie wordt vergoed van 4.5000 euro, dan kun je bij elkaar op tellen dat je die operatie ook zelf in 45 maanden bij elkaar hebt gelegd bij je verzekering.

Dus wat dat soort kleinere dingen betreft, is het in theorie ook mogelijk om zelf zo'n bedrag te sparen iedere maand, en dan zelf je dingen te betalen.
Maar dat blijft alleen goed gaan tot je getroffen wordt door een ernstig ongeluk of bijvoorbeeld kanker o.i.d. Dan lopen de kosten zó hoog op dat een verzekering zeer noodzakelijk is.

En dáarom bestalen we met z'n allen verzekering.

Ik vind 't stelsel trouwens waardeloos slecht hoor...
Er zijn een hoop andere landen waarin de burgers volledig gratis ziektekosten krijgen vergoed. Uhm... zelfs op Cuba geloof ik.

Ik hoorde dat iemand America al noemde? Daar is 't echt triest...
Iemand de film Sicko van Michael Moore al gezien? Daarin zie je pas duidelijk hoe erg het daar is.
Zelfs enkele brandweer mannen die geholpen hebben tijdens 9/11 zijn hun huis kwijt geraakt om dat ze de ziekte kosten niet meer konden betalen.
Het is daar zó, dat niet iedereen geaccepteerd wordt door de verzekering. En als je ooit bij bijv. een dokter bent geweest voor pijn in je rug, en je krijgt 20 jaar later een hernia, dan vergoed de verzekering dat níet.

Ik had plannen om naar de VS te emigreren, maar na het zien van de ziekteregelingen daar, laat ik dát wel uit m'n hoofd.

Ik heb zelf nog nog een operatie o.i.d. gehad, noch andere hoge ziekte kosten, dus ik betaal al m'n hele leven premie en ik krijg er nooit iets voor terug.
Maar toch, een ongeluk zit in een klein hoekje, en óóit zal de dag komen dat ik blij ben dat ik al die jaren zowel heb betaald...

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:36

Maar er zijn wel degelijk verzekeringen die de pil wél vergoeden, daar kon je je verzekering onder andere op uit kiezen.
Kwestie van beetje research.

En waarom zou de pil standaard verzekerd moeten zijn?
Mannen, jongeren en vrouwen over de gemiddeld 55 jaar hoeven dit niet in hun pakket te hebben en dan zou dat weer een punt zijn 'waarom betaal ik hiervoor terwijl ik het niet gebruik?'.

Echt, ik snap de frustraties zeker wel als je elke maand keurig een hoop geld neerlegt voor iets waarvan je het idee hebt dat je er niks voor terugkrijgt. Of te weinig.
Maar wat als je een ongeluk krijgt en in het ziekenhuis komt te liggen, dan ben je blij dat je hem hebt afgesloten! Trust me, i know! Knipoog
Er zijn ook kromme regelingen, dat zal ik niet ontkennen.
Maar met een beetje research, kom je een heel eind en verzeker je kritisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:40

Hoeft niet standaard, maar aanvullend vind ik dat het er wel bij kan.
Abortus zit er ook bij...doen we dat wel..iets duurder maar ach...

Bij mannen zit het er sowieso niet in.
Kraamrommel kun je er als vrouw onder de 50 bijv ook niet uit slopen.

Voor de rest vond ik de verzekering goed, dus laat je het niet voor de pil...maar ik blijf het raar vinden. Want wie weet laten andere het er wel voor.

En net wat eerder gezegt is, in geen 10 jaar heb je fysio nodig...dan heb je het eens nodig,,,ja sorry je mag maar zoveel keer....

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:43

en daarom heb ik een paard Haha!
beter en GOEDKOPER dan de fysio Vork

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 10:48

Hypofocus schreef:
Dus wat dat soort kleinere dingen betreft, is het in theorie ook mogelijk om zelf zo'n bedrag te sparen iedere maand, en dan zelf je dingen te betalen.

Maar nu moet je het allebei, en dat is voor lang niet iedereen makkelijk, want als je van het minimum moet rondkomen gaat het relatief gezien best om flinke bedragen. (De zorgtoeslag dekt toch zo'n 60 euro van de basis niet, laat staan alle aanvullende en extra's. Als je daarnaast ook nog moet sparen voor de kleine medische kosten - die bij herhaling toch heel snel flink in de papieren lopen - is dt voor sommigen absoluut lastig. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:34

Ja, daar heb je absoluut gelijk in!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:52

Hypofocus schreef:
Ik vind 't stelsel trouwens waardeloos slecht hoor...
Er zijn een hoop andere landen waarin de burgers volledig gratis ziektekosten krijgen vergoed. Uhm... zelfs op Cuba geloof ik.
........
Het is daar zó, dat niet iedereen geaccepteerd wordt door de verzekering. En als je ooit bij bijv. een dokter bent geweest voor pijn in je rug, en je krijgt 20 jaar later een hernia, dan vergoed de verzekering dat níet.

Ik vraag me af welke landen dat zijn. Op cuba kan ik het me wel voorstellen, immers communistisch. Daar is ook niemand 'werkloos', zo werkt dat systeem. Maar of je daar zou willen wonen Knipoog Misschien in Scandinavië, daar betaalt iedereen 50% ( of zoiets ) belasting, heb ik wel eens gehoord, maar daar wordt wel alles vergoed ( ook kinderopvang etc. ).

Overigens gaat het in Nederland ook nog wel die kant op, zoals in het tweede stuk dat ik gequote heb. Het zal steeds lastiger worden om een aanvullende verzekering te krijgen als je een bepaald bestaand probleem hebt. Dan sluiten ze gewoon dat onderdeel uit. Dat doen ze nu al bij levens/overlijdensrisicoverzekeringen ( zit er zelf nl. ook mee ).

Over de pil: ik vraag me echt af bij welke maatschappijen de mensen verzekerd zijn, waarbij die niet in het aanvullende pakket zit. Ik ben ondertussen alweer geswitched, bij beide verzekeringen zat de pil in het goedkoopste aanvullende pakket ( bij de CZ sowieso in de jongerenverzekering, 9.95 p/m ofzo, maar dat is maar tot je 25ste of 27ste ). Nou ja, zoals jullie aan mijn onderschrift kunnen zien heb ik hem voorlopig toch niet nodig Knipoog Haha!