Iedereen heeft wel een dwangneurose, toch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PoelieWoelie

Re: Iedereen heeft wel een dwangneurose, toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:58

Misschien niet echt een dwangneurose, maar áls mijn handen ook maar íets plakkerig aanvoelen móet ik ze wassen. Mijn handen móeten gewoon schoon zijn anders voel ik me helemaal niet relaxt. Ik kan er ook niet tegen als ik moet schrijven met 'vieze' handen, op school ga ik speciaal daarvoor naar de wc zodat ze lekker schoon zijn. Ik was daarom ook zo'n 20 keer per dag of meer mijn handen, is dit ook een vorm van dwangneurose? Nagelbijten / Gniffelen Of meer een soort van smetvrees..

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:24

Ik heb er een tijdje echt héél veel last van gehad. Toen ik klein was moest ik vanuit mijn bed op het tafeltje stappen, dan op de drempel springen en via de balk op de overloop naar de badkamer gaan (ik mocht de grond dus niet aanraken) anders zouden de ratten me pakken Clown maar toen was ik echt vijf ofzo.

Daarna had ik een heel bedritueel, de lichtschakelaars moesten in een bepaalde stand staan (allebei naar beneden bijvoorbeeld) Daarna moest ik al mijn knuffels aanraken en gedagzeggen, dan zei ik een zelfverzonnen gebedje op, moest het licht uit en dan mocht ik ook echt niks meer zeggen of uit bed want anders moest ik alles opnieuw doen. Als ik het niet deed kon ik ook echt niet slapen! Heeft echt tot mijn zeventiende geduurd ofzo.

Goddank is dat nu over, wat ook niet anders kan want ik slaap zovaak op verschillende plekken dat het niet meer vol te houden is Haha! Het enige wat ik nu nog over heb is dat ik met mijn tenen over de lantaarnpalen en bomen "spring" als we erlangs rijden met de auto, en dan alleen als ik zelf niet rij natuurlijk anders krijg je rare effecten Tong uitsteken Dat met die trappers beneden tussen de strepen herken ik ook!

En het checken van sloten, stand-by knoppen en opladers heb ik ook, maar dat is normaal denk ik.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:26

Oh, ben er nog achter een gekomen. M'n bureaustoel moet naast m'n hoofd staan als ik ga slapen. Dus tegen mijn bed aan met de rugleuning richting de deur. Scheve mond

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:46

Bij mij is het gelukkig niet zo ernstig Huilen van het lachen

- Als ik een van mijn verzorgpaarden ga pakken uit het weiland, moeten ze eerst iets lekkers voordat ik het halstertouw vastklik.
- Als ik ga paardrijden, moet het zadel precies goed zitten, het dekje er recht onder, en niet te strak tegen de schoft aan. (Dus van voren de kamer in getrokken.) Oja, en er mag geen stukje manen onder het zadel zitten!
- Ook het hoofdstel moet goed zitten, de voorpluk moet netjes gescheiden zijn van de manen, die mogen niet onder het hoofdstel uit pieken. Alle riempjes dicht, en zo strak mogelijk tegen het hoofdstel aan.

Het is niet dat ik anders ga flippen, maar ik erger me er wel aan als het niet klopt Ja

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:52

Martine dat is geen dwangneurose hoor Haha! Lees hier wel meer verhalen waarbij dit niet het geval is. Ik denk dat als bij jou een van die dingen niet goed zit dat je dan geïrriteerd raakt en het gecorrigeerd wil hebben. Maar mocht dit niet gebeuren dan krijg je vast geen zware paniekaanval? Haha!

Met je tenen "over" lantaarnpalen springen in de auto herken ik trouwens ook, maar ik doe het mijn kont hahaha dan kom ik een klein stukje van de stoel af hihi

hestr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:53

Ik móet voordat ik de deur uitga altijd labello op me lippen doen (vandaar dat die op het plankje by de deur staat) anders voelen myn lippen al heel snel geirriteerd aan terwijl ze dat helemaal niet zyn (het zit dus in me hoofd)
en ik móet voordat ik de deur uitga altyd nog naar de wc, ook al hoef ik helemaal niet.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:57

Maar naar de wc gaan, dekje goed doen, tandenpoetsen enzo, zijn toch geen dwangneuroses? Tis toch logisch als je wilt dat je tanden schoon aanvoelen, of je handen, of dat je naar de wc moet 'voor de zekerheid' Knipoog

Dwangneuroses zijn echt de handelingen die je persé moet doen, omdat je er anders hele vervelende gedachten bij krijgt, of zelfs 'ziek' wordt door de stress die je daardoor krijgt. Dwangmatig tellen, controleren of rituelen uitvoeren die absoluut niet normaal zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:00

Ik vind idd naar de wc gaan ook geen dwang neurose
Maar gewoon handig zodat je niet midden in de winkel hoeft.

Het zijn idd de dingen die niet perse hoeven, zoals dingen aantikken en dan de gedachte hebben dat er anders wat fout gaat.

Lijkt me vervelend als je het hebt, maar zolang het dingen zijn die eigenlijk andere niet opvallen, dus in die zin niet je hele leven op je kop zetten is het niet zo erg, of wel?
Of komen er door de jaren heen dingen bij?

Betreft de titel
Ik denk niet dat iedereen het heeft, kan er bij mij geen ontdekt krijgen iig Lachen

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:05

Ik denk soms wel eens, als ik bvb mijn schoenen aandoe, ik moet dié schoenen aandoen anders gaat er vandaag iets mis. En dat heb ik dan bij allerlei dingen, zelfs bij het kiezen van een glas om uit te drinken. En vroeger wou ik ook nooit over blaadjes heenrijden, want dat zou me dan geluk brengen. Sigaar
Laatst bijgewerkt door Redrumfox op 24-08-07 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:07

oeioei,
- kwil dat men deur als ik slaap, openstaat tot aan het topje op de grond.
- Kasten allemaal perfect dicht

als ik er meer vindt zal ik bijschrijven Tong uitsteken

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:10

Heel erg. Hoe meer ik lees hoe meer ik van mezelf herken. Nagelbijten / Gniffelen

Als ik fiets bijvoorbeeld dan moet m'n trapper op een afscheiding van schaduw naar beneden komen als er schaduw is. Als hij niet op die schaduwgrens neerkomt in mijn ogen dan fiets ik gerust weer een rondje om het nog een keer te proberen. Nagelbijten / Gniffelen

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:12

Vroeger moest ik altijd voordat ik slapen ging, rondom mijn bed checken op spinnen.. Deed ik dat niet, dan kreeg ik de hele tijd het beeld van een spin in mijn hoofd en kon ik dus niet slapen, heb het ook een tijdje gehad met een boek lezen voor het slapen gaan. tegenwoordig moet ik altijd de ventilator aan hebben, anders val ik ook niet in slaap.. Dit is nu al zo'n jaar bezig.. Ook doe ik altijd voor het slapen gaan de deur opslot, ookal weet ik zeker dat de deur op slot zit.. Ik moet altijd nog even aan de deur trekken! Tong uitsteken

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:15

runningkawa schreef:
Ik vind idd naar de wc gaan ook geen dwang neurose
Maar gewoon handig zodat je niet midden in de winkel hoeft.

Het zijn idd de dingen die niet perse hoeven, zoals dingen aantikken en dan de gedachte hebben dat er anders wat fout gaat.

Lijkt me vervelend als je het hebt, maar zolang het dingen zijn die eigenlijk andere niet opvallen, dus in die zin niet je hele leven op je kop zetten is het niet zo erg, of wel?
Of komen er door de jaren heen dingen bij?

Betreft de titel
Ik denk niet dat iedereen het heeft, kan er bij mij geen ontdekt krijgen iig Lachen

Nee, ik kan der ook geen bedenken.
het enigste wat ik altijd even moet doen voor het slapen gaan is even om het hoekje van de stallen kijken of alles oke is met de paardjes. (terwijl mijn vader dt bijvoorbeeld een kwartier ervoor nog gedaan heeft)
Maar das inderdaad denk ik geen dwangneurose.

winstonboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:19

umm heb er volgens mij ook wel wat..
* als ik op internet aan het lezen ben dan moet ik gewoon die zinnen ´mee´ markeren
* in de auto ga ik ook met mijn tenen drukken als we langs een lantarenpaal gaan

deze komen nu zo in mij op verder weet ik eigenlijk er geen een meer Vork

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:20

Dat meemarkeren doe ik ook altijd, maar dat is gewoon zodat ik nog weet waar ik was met lezen en het leest fijner.

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:25

Ik heb niks vasts volgens mij, soms heb ik in eens dat ik iets moet doen maar de volgende keer hoeft dat dan niet dan moet ik weer iets anders doen..

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:29

Mensen moeten bij mij altijd hun woorden of zinnen afmaken, anders kan ik er niet tegen. Het gevoel dat er een stuk ontbreekt wat er wel had moeten zijn Clown

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:30

Ja, ik had ook van die dingen (Gelukkig ben ik er nu vanaf. Hoe me dat is gelukt weet ik niet).

- Als ik in de auto zat 'sprong' ik altijd met mijn ogen over de lantarenpalen langs de weg (meestal op de snelweg, daar staat altijd zo'n hele rij naast elkaar).

- Op de computer moest ik altijd even met mijn pijltje linksboven de hoek 'aanraken', dan rechtsboven, dan rechtsonder en dan linksonder.. En dan was het goed.

- Ik weet niet of dit er ook bij hoort, maar ik had eerst ook een soort tick dat ik met mijn bovenlip mijn neus aan moest raken zegmaar (als je het even nadoet begrijpen je wat ik bedoel. Mond dichthouden he Knipoog )
Oh en dat soort ticken had ik wel vaker. Geloof dat ik ook iets had met het knipperen van mijn ogen Ach gut

Ja ik heb nog een aantal van dit soort kleine dingen gehad, ben ze alleen even vergeten.

Soms vertelde ik het aan mijn moeder en die wees me er dan wel eens op als ik weer iets deed. Dan probeerde ik het niet te doen, al maakte dat het wel extra moeilijk want iets in me riep gewoon dat het móest.. Als ik het dan had gedaan was het goed. Maar ik wist gelukkig ook wel dat ik eraf moest komen. Het is namelijk erg irritant voor iemand die tegenover me zit, dat ik steeds mijn neus aan raak met mijn lip of dat ik steeds zit te knipperen Vork

Dat met die palen had ik ook wel eens met bomen of andere dingen langs de weg.. van die kleine paaltjes ofzo.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:31

Lipydo schreef:
Mensen moeten bij mij altijd hun woorden of zinnen afmaken, anders kan ik er niet tegen. Het gevoel dat er een stuk ontbreekt wat er wel had moeten zijn Clown

Dan ben je iig een goede luisteraar die mensen niet snel onderbreekt! Haha!

Mossel

ik heb diep na zitten denken maar kan niks bedenken wel een paard dingen die een een gewoonte zijn geworden maar als dat niet gaat zoals normaal geen probleem, dan maar niet Nagelbijten / Gniffelen dus nee ik heb er geen voor zover ik me kan bedenken.

Lipydo

Tellie schreef:
Heel erg. Hoe meer ik lees hoe meer ik van mezelf herken. Nagelbijten / Gniffelen

Als ik fiets bijvoorbeeld dan moet m'n trapper op een afscheiding van schaduw naar beneden komen als er schaduw is. Als hij niet op die schaduwgrens neerkomt in mijn ogen dan fiets ik gerust weer een rondje om het nog een keer te proberen. Nagelbijten / Gniffelen

Dat heb ik nou precies hetzelfde Haha!

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:32

Lipydo schreef:

Haha oh daar kan ik ook zó kwaad om worden.
Mijn moeder doet dat wel eens. Dan vraag ik wat en dan zit ze net wat te doen (iets te lezen of te kijken op tv) en dan zegt ze 2 woorden van een hele zin.. dan wacht ik even en dan roep ik hard: JAAA??!! Boos!
Bloos

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:32

Voordat ik ga slapen `moet` ik nog veel dingen doen. Ik denk er niet eens meer bij na.
Hier een paar dingen.

Kleren voor morgen klaarleggen.
Papiertjes netjes neerleggen
Schriften op nette stapels.
Gordijn recht. (ik kan niet slapen als het gordijn niet recht is. Dan ga ik me ergeren Bloos
Dekens netjes.(ik ben op een slaapfeestje midden in de nacht `toen iedereen in de kamer zat' alle bedden gaan opmaken.

Dat is het zo wel. Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:35

Ik heb geloof ik geen dwang neurose.
Misschien als kind,toen blies ik altijd op mijn vingers als ze elkaar geraakt hadden.
(de hele dag dus) Haha!
Maar dat deed ik niet omdat ik dacht dat er anders iets ergs zou gebeuren,dat deed ik omdat het goed voelde.
(het is ook alweer zo lang geleden)
Maar nu heb ik niks meer..gelukkig.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:46

Zeer herkenbaar..

Ik moet altijd 5min eerder weg, dan de tijd die ik eigenlijk weg moet..Dat moet gewoon, doe ik dat niet, word ik nervues, gestresst en ga zo nog maar even door...
Ik kan niet stil zitten, stil zitten voelt fout voor mij..Dus ik zit altijd te tikken...en dan allebei de handen tegelijk op dezelfde manier..Doe ik iets met links, moet ik dat ook met rechts doen..
Stoeptegels, noooit op de "lijn?" gaan staan, maar altijd precies midden in de tegel...Op een zebrapad, om en om, ene voet op het witte, andere voet op het zwarte..Ik wil altijd gelijk lopen met iemand, dus gelijk met rechts, links, rechts..Als dat niet zo is, maak ik een raar huppeltje, zodat ik wel gelijk loop, al heb ik dat nu een beetje afgeleerd...met fietsen probeer ik de middenscheiding van de weg aan te houden, zodat mijn schaduw daar terecht komt..
het tikken met mijn voeten bij bepaalde paaltjes, of lantaarnpalen langs de weg..Mijn schoenen moeten beiden even strak zitten, zit links losser als rechts, gaan beiden veters weer los en doe ik ze opnieuw, zodta ze beiden GELIJK aan voelen...Alles op tafel moet precies recht liggen, en niet op de scheiding van ene tegel naar de andere tegel...

Als ik het zo zie, heb ik er al gigantisch veel...Tegenwoordig is het een stuk minder, maar deze dingen komen allemaal naar boven toe regelmatig...Nu is het weer het tikken met mijn vingers, en dan perse om en om met mn handen, ene mn duim tegen mn pink aan..En dan de andere hand mn duim tegen mn wijsvinger aan..Echt ziekelijk...Mja, ik probeer t af te leren...