Angst om te telefoneren...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brammetje16

Re: Angst om te telefoneren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:35

nou het is erg vervelend maar ik zou zeggen beter via de telefoon dan dta je echt ergens heen gaat, dat heb ik gehad en daar zit je nog meer mee dan via de telefoon.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:49

Ik heb het ook, maar in mindere maten. Ik durf mensen die ik ken nog wel te bellen. Maar op het moment dat ik bijv. iemand moet bellen van een advertentie op het internet.... neeeee, dat durf ik echt niet.
Nu laat ik het mijn moeder nog altijd doen Clown Maaarja, ik moet er een keer vanaf natuurlijk.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:52

Ik denk dat het niet zozeer om een angst gaat, maar meer om onzekerheid. Over de telefoon is er maar één manier om indruk te maken, en wat nou als je net nu even niet uit je woorden komt?

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:54

Ik heb het ook heel erg, en daardoor had ik moeite met het vinden van een nieuwe baan, toen ik bij mijn vorige baan er uit moest vanwege reorganisatie. Ik heb dus een jaar thuis gezeten, maar nu heb ik een baan (en volgende maand krijg ik een vaste aanstelling Haha! ) zonder telefoon.

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:56

Ik heb het ook echt heel erg lang gehad.. Datk niet durfde te bellen etc. Bekenden ging dan wel.. maar naar vreemden! Dat ging gewoon echt niet!

Uiteindelijk durfde ik dan wel te bellen.. maar wel dat echt helemaal niemand het kon horen/zien etc... Helemaal afgezonder ging het dan uiteindelijk wel best goed.. en daardoor durfk vreemden tegenwoordig ook wel op te bellen..
Ik probeer altijd mn verstand zoveel mogelijk op nul te zetten.. maar toch blijf ik altijd bang datk iets verkeerds zeg.. of niet uit mn woorden kom etc.

Ik heb het dus echt veel minder als anderen hier.. maar kweet wel n beetje hoe jullie je voelen..

Heel veel succes en sterkte ermee!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:23

Oei, lastig. Ik had een periode dat ik ook niet echt graag wilde bellen. Maar nooit echt angst gelukkig.
Tot een paar maanden geleden, toen moest ik wel. Clown En nu heb ik er eigenlijk niks meer van. Vind het wel leuk nu, bellen. Lachen Maakt niet uit naar wie.

Ik heb wel een bloedhekel aan voicemails! Haha!

Succes ermee!

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:34

_Sas_ schreef:
Heerlijk om te lezen dat ik niet de enige ben met dit 'probleem'!
Mn ouders bellen vind ik niet eng, maar verder.. Moet nu al een paar weken de dokter bellen voor een herhalingsrecept maar blijf het maar uitstellen..

Het stomste is dat ik op mn werk nergens last van heb, werk als administratief medewerkster/telefoniste en heb soms wel 150 telefoontjes per dag Haha!

Dat heb ik dus ook, op mijn werk doe ik niet anders en dan geef ik er niks om....
maar de dokter Bloos whahaha dat laat ik mijn vriend doen Duivel

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:39

Nu heb ik er geen verstand van, maar wordt het minder als je vaker belt? Anders mag je mijn nummer wel en misschien van nog 100 andere bokkers en ga je elke dag verplicht ehm.. zeg 5 mensen bellen? s.v.p. wel in de avonduren bellen Lachen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 11:40

Ik ga geen 100 mensen bellen vanuit België Clown En mama betaalt de rekening, dus zij zal het een minder goed idee vinden, gok ik Clown

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:42

Hé, dat is herkenbaar..
Ik ben ook als de dood om te telefoneren.
Ik stuur veel liever een e-mail.
Ik doe alles om mijn telefoontje uit te kunnen stellen of te voorkomen..

En het allergekste is nog dat ik bij een informatiebalie werk waar ik hele dagen moet bellen!
Dus voor mijn werk kan ik het wel! (heeft ook even geduurd hoor!)

Moet wel zeggen dat het minder is geworden nu ik zoveel bel, maar voor privé zaken is en blijft het moeilijk.. Scheve mond

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:43

ja, dat is een klein minpuntje Lachen ik kom door mijn belminuten heen, maar je gaf aan dat gebeld worden geen probleem is.. dus jou 100 keer per dag bellen helpt waarschijnlijk niet. Zal je alleen maar irritant vinden gok ik Lachen Succes verder! Ik hoop dat je een oplossing vindt!

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:51

Ik heb hier zelf ook last van gehad, en nog steeds heb ik het wel een beetje. Het was hiervoor zelfs zo erg, dat wanneer er iemand gebeld moest worden, ik altijd mijn moeder of vriendinnen vroeg om het voor me te doen. Natuurlijk kwam er van sommige kanten onbegrip en dan kon ik echt huilen, want ik was zo bang om die telefoon op te pakken. Uiteindelijk ben ik ervoor in training gegaan, want het ontbreek bij mij ook nog eens aan zelfvertrouwen voor een groep mensen e.d. Ik durfde nooit mensen aan te spreken, bijvoorbeeld in een winkel als ik ergens naar zocht en ik kon het niet vinden. Nee, dan zocht ik nog wel even verder.

Deze training heette RET; Rationele Effectiviteits Training. Het is training waarbij je leert om negatieve emoties en gedrag om te zetten naar meer effectief gedrag en positievere emoties. Alles wordt gebaseerd op het ABC-model; jouw angsten worden niet door de situatie wbepaald, maar door jouw gedachten over de situatie. Als je dus aan die gedachten en gevoelens werkt, werk je aan je angsten.
Er is hier een 8-stappenplan voor. In het begin vond ik het heel lastig om het te maken, dus mochten jullie er ook moeite mee hebben, dan moeten jullie dat maar even zeggen, dan help ik wel. Het is namelijk heel moeilijk om, wanneer je ergens negatief over denkt, dat om te zetten in positieve gedachten.

Stap 1: Beschrijf de situatie
Stap 2: Beschrijf je gevoelens en gedrag
Stap 3: Beschrijf je gedachten
Stap 4: Beschrijf gewenst gedrag
Stap 5: Daag ineffectieve gedachten uit
Stap 6: Vervang je ineffectieve gedachten door effectieve gedachten
Stap 7: Check of het werkt
Stap 8: Oefenen, oefenen, oefenen

Nou is er wel per onderdeel wat meer uitleg nodig zodat het echt werkt, anders doe je maar wat en dat helpt niet. Als jullie of enkelen van jullie willen dat ik het uitleg en jullie er mee help, dan doe ik dit graag.

Bij mij heeft het stappenplan tegen de telefoonangst heel erg veel geholpen. Tegenwoordig vind ik het soms nog wel eng, maar ik bedenk dan van te voren wat ik wil zeggen en daarna bel ik. En dan gaat het eigenlijk altijd wel goed.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 11:59

Wow, bedankt hiervoor! Lijkt me idd wel dat als je er een routine van maakt om het volgens die stappen te doen, het wel werkt. In ieder geval: als ik moet telefoneren, haal ik dit er eens bij Lachen Fijn dat je dit helemaal zo uitgeschreven hebt!

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:13

Het heeft bij mij heel goed gewerkt Pling Ik heb eens op internet gezocht en hier staat dat stappenplan, er staat een voorbeeld bij en bij elke stap wordt uitgelegd wat er de bedoeling van is: http://www.leren.nl/cursus/persoonlijke ... nplan.html
Dat zal vast ook wel helpen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 08:45

Even een update Knipoog

Ik moet dadelijk weer minstens 2 telefoontjes doen om stageplaatsen te regelen. En ik ben gewoon om half 6 vanmorgen wakker geworden van de stress Verward Over 5 minuten wil ik bellen, dus ik dacht: "Ik ga dat topic nog eens terugzoeken!" En nu lees ik dit weer, inclusief dat van die stapjes. Dit ga ik nu echt gebruiken Haha!

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 08:56

Ik heb het ook.. Errug vervelend.

Ik moet straks ook iets afbellen, zenuwen gieren nu al door m'n lijf.. Rolleyes

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 09:05

Herkenbaar Ja Ik vindt het ook heel erg om anderen te bellen.
Bij mijn ouders en zusje heb ik die angst niet. Ik stel
telefoontjes uit of als ik écht móet bellen, dan schrijf ik op wat
ik moet zeggen..Nagelbijten / Gniffelen Maargoed, dat helpt dan wel en als ik dan
uiteindelijk toch gebeld heb, dan gaat er toch een klein beetje
'trots' door me heen, dat ik het toch maar even gedaan heb! Lachen
Hoe vaker je jezelf dan in die situaties zet, dat je móet bellen,
dan gaat het uiteindelijk toch steeds ietsje makkelijker.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 09:07

Ik heb het ook gehad, en het enige wat helpt.. is juist HEEL VEEL bellen!
Ja, klinkt heel cliche, maar het werkt dus wel degelijk Clown

Astridvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 09:16

Ik heb daar ook heel erg last van! Als ik dus iemand moet bellen, dan krijg ik hartkloppingen, hoofdpijn, zweethanden. Ik ben dus erg bang dat ik iets verkeerds zeg. Dat ze me dan uit gaan lachen. Ik stel een telefoontje ook het liefst zoveel mogelijk uit! Met m’n ouders / broer heb ik daar ook geen problemen mee.
Maar nu ik steeds iets meer bel, wordt het idd al wat minder! Nog steeds wel wat hartkloppingen, maar de zweethandjes zijn bijna weg!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 09:17

Het kan ook nooit eens gewoon vlotjes gaan he Clown

Goed, moeilijkste telefoontje eerst gedaan. Word ik daar 4 keer doorverbonden (ja, inclusief klassieke muziek tussendoor) en mag ik me evenveel keren voorstellen. Goed, uiteindelijk heb ik de plaats.

Tweede school bellen. Druk nummer in, groen telefoontje. Ineens een krijsachtige biep keihard in mijn oor. Ik dacht dat het wel zou overgaan, maar nee hoor, bijna een minuut lang dat gebiep. Maar goed, ik moest toch doorzetten he! Leg ik uiteindelijk toch maar af, kijk ik op de site. Had ik het faxnr ingetoetst... Zij zijn groot en ik is klein! Op telefoonnummer geprobeerd, neemt niemand op. Leuk, straks nog een keer terugbellen...

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:17

OMG! Ik heb zonet gebeld naar de deelschoolleider van een school waar ik graag naartoe wou. Ik moest me afmelden omdat ik naar een andere school ga.. Ik denk ik bel, ik zeg het af en klaar ben ik. MOOI NIET dus. Gaat die flapdrol vragen wat ik dan wel ging doen en waarom. Hallo meneer? Ik ben belangst, ik vind het doodeng om u te bellen en hou op met praten!! Oke, dat heb ik dan weer niet gezegd maar het spookte gigantisch door m'n hoofd.. AAAAAAAAAAAAAAAAAAH! Maar ik heb het wel gedaan! *LOL*

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 10:21

Echt, het is zoal een nachtmerrie en als het telefoontje dan niet gaat zoals gepland, is het nog erger Clown Maar je zegt het: je hebt het gedaan en da's het belangrijkst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:31

Hmmmmm oud topic... Vond je t nu echt nodig dit topic na 10 maand omhoog te schoppen om ons te vertellen dat je er nog steeds last van hebt en dat je telefoontjes moet plegen voor je stage?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:39

nou...nou...nou Nors opkijken

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:44

Nouks schreef:
Hmmmmm oud topic... Vond je t nu echt nodig dit topic na 10 maand omhoog te schoppen om ons te vertellen dat je er nog steeds last van hebt en dat je telefoontjes moet plegen voor je stage?

Wat vriendelijk zeg Lachen

Het is echt onzettend vervelend als je dit hebt!
Vroeger had ik het ook heel erg, maar door mijn werk ben ik ontzettend gegroeid daarin, en bel ik nu vaak gewoon zonder erbij na te denken van: 'Jeetje, ik ben aan het bellen..'
Al blijf ik sommige telefoontjes toch wel door iemand anders laten doen, is toch wel prettig, maar als het moet kan ik het wel Ja
Geen hartkloppingen meer, of paniek Lachen