Groente 'leren' eten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tante_trien

Re: Groente 'leren' eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 13:09

xDramaQueen schreef:
je bent 16 zie ik? dan moet je nog even w8en ik denk dat t de hormonen zijn, toen ik 12 was at ik geen enkel groente meer, toen ik 17,5 was ging ik weer wat proberenbeetje bij beetje, nu inmiddels 18 eet ik groente waarvan ik eerst zo ontzettend moest kotsen.

Ja, maar weetje, ik heb dit jaar het halve schooljaar thuis gezeten, en volgend jaar heb ik examenjaar, en heb geen zin omdat jaar 2 keer te doen omdat ik te eigenwijs ben om groente te eten, of omdat mijn hormonen tegen werken.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:20

Zoals anderen denk ik dat je een groot psychisch probleem hebt. Volgens mij las ik in 1 van je berichten dat je weet ik niet hoelang aan tafel zat vroeger omdat je moest eten?
Ik ken iemand met een klein kindje en die "dwong" haar kind ook tot eten, at resulteerde in een kind wat niet meer wilde eten.
Zelf laat ik mijn dochter gewoon kiezen.... en ze eet als een dijker (groente en fruit).

Daarom denk ik dat je er met proffesionele hulp wel zal komen, het is al onwijs knap dat je probeert een oplossing te vinden.

Jammer dat je niemand echt in vertrouwen kan vragen je te helpen en je ook te ondersteunen ipv te dwingen. Daar ligt naar mijn idee ook het probleem, je bent vroeger te veel gedwongen. Met name de opmerking dat je anders het idee hebt toe te geven aan de personen in je leven.

Dit probleem is mijns inzien door je ouders de wereld in geholpen, doordat ze nu zo lachoniek over je probleem doen, werkt ook niet echt.

Je woont hier in de buurt, dus mocht je met iemand willen praten of bij iemand thuis groente willen eten (zodat niemand het weet) ...dan kan je altijd bij me aankloppen......

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 13:24

IlsjePilsje schreef:
Zoals anderen denk ik dat je een groot psychisch probleem hebt. Volgens mij las ik in 1 van je berichten dat je weet ik niet hoelang aan tafel zat vroeger omdat je moest eten?
Ik ken iemand met een klein kindje en die "dwong" haar kind ook tot eten, at resulteerde in een kind wat niet meer wilde eten.
Zelf laat ik mijn dochter gewoon kiezen.... en ze eet als een dijker (groente en fruit).

Daarom denk ik dat je er met proffesionele hulp wel zal komen, het is al onwijs knap dat je probeert een oplossing te vinden.

Jammer dat je niemand echt in vertrouwen kan vragen je te helpen en je ook te ondersteunen ipv te dwingen. Daar ligt naar mijn idee ook het probleem, je bent vroeger te veel gedwongen. Met name de opmerking dat je anders het idee hebt toe te geven aan de personen in je leven.

Dit probleem is mijns inzien door je ouders de wereld in geholpen, doordat ze nu zo lachoniek over je probleem doen, werkt ook niet echt.

Je woont hier in de buurt, dus mocht je met iemand willen praten of bij iemand thuis groente willen eten (zodat niemand het weet) ...dan kan je altijd bij me aankloppen......

Ligt Boskoop in de buurt van leiden? Clown
Wist ik niet eens haha, wel een goede tip, als ik je nodig heb voor groente, is dat wel handig inderdaad.
Nou vroeger was het zo, me ouders schepte mijn eten op, en ik mocht soms pas van tafel als ik het had opgegeten, heb het soms onder me bord geplakt, soms in me mond gestopt gauw naar de wc gerend om het daar uit te spugen, zodat ik toch nog buiten mocht spelen, en soms heb ik inderdaad tot 11 uur aan tafel gezeten, maar dat zag ik meer als een spelletje. Beetje mijn ouders pakken Nagelbijten / Gniffelen

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:27

Ja boskoop ligt bij Leiden, bij zoeterwoude, hazerswoude etc Knipoog

Misschien is dat een idee op bij Ilse langs te gaan Haha!

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 13:31

Inderdaad.. wel een goed idee inderdaad.. Ik ga er even heel hard over nadenken. Lachen Heel erg bedankt iig.

mocht ik dan de plee onderkotsen, maak ik hem zelf wel voor je schoon hoor hahaha Huilen van het lachen

sorry, ben zenuwachtig zometeen sollicitatiegesprek.
Laatst bijgewerkt door tante_trien op 30-06-07 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:32

dessie schreef:
Ligt Boskoop in de buurt van leiden? Clown
Wist ik niet eens haha, wel een goede tip, als ik je nodig heb voor groente, is dat wel handig inderdaad.
Nou vroeger was het zo, me ouders schepte mijn eten op, en ik mocht soms pas van tafel als ik het had opgegeten, heb het soms onder me bord geplakt, soms in me mond gestopt gauw naar de wc gerend om het daar uit te spugen, zodat ik toch nog buiten mocht spelen, en soms heb ik inderdaad tot 11 uur aan tafel gezeten, maar dat zag ik meer als een spelletje. Beetje mijn ouders pakken Nagelbijten / Gniffelen

En dat is denk ik het hele eieren eten.... je kunt kinderen niet dwingen te eten. Ouders wordt nu ook geadviseerd om kinderen dan maar te laten. Willen ze niet eten, dan niet. Een kind zal zichzelf niet zo snel uithongeren. En zoiets begint al heel vroeg, als je een kind niet laat kiezen of het wil eten, maar het eigenlijk dwingt om het op te eten..... krijg je kinderen met eetproblemen. Het probleem wat jij hebt, maar bijvoorbeeld ook obesitas, want je ontleert de kinderen naar hun hongergevoel te luisteren, waardoor kinderen op een gegeven moment niet meer luisteren naar hun lichaam en bijvoorbeeld meer eten dan goed voor ze is (want ze leren van papa en mama dat ze hun bord leeg moeten eten).

Waarschijnlijk is het bij jou vroeger zo geweest dat je eigenlijk geen trek had en je ouders je dwongen te eten (en dan bedoel ik niet dat ze het in je mond stopten, maar een kind tot 11 uur aan tafel laten zitten om te eten is ook dwingen), hierdoor heb je onbewust een aversie tegen eten gekregen.
Eet je wel brood etc? Want als je dat wel eet, dan denk ik dat bovenstaand wel degelijk van toepassing is op jou, aangezien je alle dingen die bij het avondeten horen niet eet.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 13:33

Ik eet wel brood etc. en ook wel aardappels en vlees, maar bij groente houd het op.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:37

dessie schreef:
Ik eet wel brood etc. en ook wel aardappels en vlees, maar bij groente houd het op.

Maar eet je al het vlees wat er is, want ik lees dat je bv geen biefstuk eet....

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:40

En als je eens rustig aan een hapje per dag neemt ofzo? *klinkt wel heel truttig* Gewoon heel rustig opbouwen. Kies dan wel iets wat je wel lekker lijkt..(klein hapje wortel, stukje broccolie, beetje prei etc..etc.) Glaasje drinken ernaast om het weg te spoelen en wennen maar!

Even een domme, blonde vraag. Hoe heb je het zolang volgehouden zonder groente ? Ben je veel ziek geweest ? Vitamine pillen?

x Bonaire

ps. Heb het topic niet helemaal gelezen..

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:44

Mijn broer is ook geen held met groente toch eet hij kleine beetjes.. toen hij onder de 10 was maakte mijn moeder er een soort shake van vond ie erg lekker toen.. nu niet meer.. Tong uitsteken

Inderdaad hoe heb je in de jaren je vitamines binnen gekregen.. ?

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:57

Is het geen idee om de groenten zo te versnijden dat het heel klein is, je niet meer kunt zien wat het is en je het niet eens proeft? En dit ergens doorheen doet..
Zoals een klein beetje groenten door je aardappelen prakt? Blikgroente is meestal ook zoeter, misschien is dat ook een idee?

Ik wens je iig veel succes toe!

p.s. Kun je dat overgeven niet veranderen in bewijzen dat je het heus wel kunt en hun het de hele tijd fout hebben gehad ofzo?

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 14:03

Ik luste eerst geen bloemkool. Nadat de nu ex van mijn moeder er toen met een of ander beslag, overheerlijk koekjes van had gemaakt. Luste ik het wel.

Niet makkelijk uit te leggen. Maar je hebt een beslagje, weet nu niet wat het was, maar kan het opzoeken. Daar doe je bijv. bloemkoolstukjes doorheen. En je doet het in een pan met hete olie. Ik vind het erg lekker, niet heel gezond, maar wel lekker.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 14:05

En een groentekroket lus je ook niet?

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 14:57

IlsjePilsje schreef:
dessie schreef:

Maar eet je al het vlees wat er is, want ik lees dat je bv geen biefstuk eet....

Nee, ik eet kip, kipschnitzel, kip krokant, en allemaal dat soort varianten, ja en een frikandel, broodje kroket (kan ik niet zo goed tegen, dus niet te vaak, anders gaat het er ook uit). ROFL Allemaal kip dus zo ongeveer.

En hoe ik aan mijn vitaminen ben gekomen? Niet.
En of ik vaak ziek ben geweest? Als je het topic wel had gelezen dan wist je het wel, maar de afgelopen 4 jaar ben ik in totaal ongeveer 1,5 jaar ziek geweest (wel in etappes hoor.)

Edit: een groentekroket lust ik niet nee. Slapen

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 15:02

Groentesoep....

Laten we zeggen wat lus je wel qua groenten en fruit?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 15:06

Groentesap heb je dat wel eens gedronken?

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 15:19

roosje84 schreef:
Groentesoep....

Laten we zeggen wat lus je wel qua groenten en fruit?

Sindskort aardbeien met suiker.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 15:43

Hou je van choloca? Is chocoladefondue een idee?

Volstrekt ongezonde manier natuurlijk om een hoeveelheid fruit binnen te krijgen, maar misschien lust je dan alweer net iets meer. Kan me voorstellen dat na 2 weken de aardbeien met suiker ook je neus uitkomen.
Ik ben zelf ontzettend fan van madarijntjes uit blik, maar veel mensen doen er ook aardbeien, banaan, peer en weet ik het wat in Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 16:03

Ik zou beginnen met fruit inderdaad. Als je aarbeien nu lust dan kun je ook verder met ander zoet (rood) fruit. Frambozen, bramen, mango, ananas, druiven (witte). Fruit uit blik is ook vaak milder van smaak.

Daarnaast, als je zo vaak ziek bent en alles snel uitkotst: ben je weleens onderzocht op een stofwisselingsziekte?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 16:09

Misschien eens groente uit pot..

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 17:19

Apple schreef:
Ik zou beginnen met fruit inderdaad. Als je aarbeien nu lust dan kun je ook verder met ander zoet (rood) fruit. Frambozen, bramen, mango, ananas, druiven (witte). Fruit uit blik is ook vaak milder van smaak.

Daarnaast, als je zo vaak ziek bent en alles snel uitkotst: ben je weleens onderzocht op een stofwisselingsziekte?

Nee, vinden ze dat gauw? Ik ben vorig jaar wel door een medisch molentje heen gehaald, zelfs chirurgen wisten niet wat ik nou had haha. Maar als ze dat gauw vinden zullen ze dat wel gezien hebben denk ik?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 17:21

Meestal vinden ze ietsdergelijks niet snel.

Vriendin van mij kan bijvoorbeeld de celwanden van groente en fruit niet verteren, daar wordt ze erg ziek van en het komt er gewoon weer uit.
Zij eet dus alleen echt helemaal sufgekookte groentes anders kan ze het niet verteren.

Zoiets dus.

Maar dat kost gewoon wat onderzoek voordat ze daar achter zijn.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 17:30

En appelstroop lust je dat..je hebt ook nog andere stropen zoals fruit stroop etc Knipoog

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 17:39

...Of jam ofzo Lachen

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 17:40

Dankjewel Apple, als het er nu nog steeds allemaal uit komt (zodra ik me er aan ga wagen), zal ik ermee naar de dokkie stappen.
En nee ik lust geen stroop. Jam ook niet.