Spastische darm?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Re: Spastische darm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:36

Wat zijn dingen die jij echt het meest mijd ?

Amandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:34

Hmm.. dat zijn er nog best veel. Maar dit mijd ik zo ongeveer:

- hele vette dingen (zoals patat, hamburger, enz.)
- buitenlands eten (niet alles, maar bijvoorbeeld bami doet geen goed en veel andere 'vreemde' dingen krijg ik vaker last van)
- harde dingen (zoals harde kaakjes en chips)
- zure dingen (zoals sinaasappelsap en appelsap)
- sterk gekruide dingen (geen mosterd, sambal of enigzins sterke kruiden)
- vlees (ik eet eigenlijk bijna alleen maar kip, de rest verteert te langzaam en krijg ik vaak buikpijn van, gelukkig hou ik sowieso al niet van vlees)
- koolzuur (helaas geen lekker glaasje cola of 7up, hoewel heel af en toe kan het wel)
- alcohol (dan slaan mn darmen gelijk op hol, en mn maag doet ook moeilijk)
- rauwkost (helaas Boos! want ik ben echt helemaal gek op rauwkost, maar mijn maag doet er moeilijk van)
- suiker (neem ik wel, maar probeer ik erg matig mee te zijn)
- melkproducten in zekere mate (ik neem ze wel, maar niet te veel op een dag)
- grote maaltijden (ik probeer meerdere malen op de dag kleinere porties te eten, zo verdeel ik het beter en dat is beter voor mijn spijsvertering)

Dat is het geloof ik wel zo'n beetje, ik ben vast nog wel wat vergeten maar dit is toch wel het belangrijkste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:14

Mijn arts vertelde me dat ze er wel mee bezig zijn, over 8 a 10 jaar zou er een medicijn zijn die deze aandoening kan genezen.... laten we daar dan maar op hopen...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:43

Ik kan niet tegen aardappelen ben ik achter gekomen.

prii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:46

Mijn vader heeft het..
HIj heeft er wel pilletjes voor volgens mij.
Maar hij kan geen eiwit en vis eten, dus dat mijd hij dan zoveel mogelijk Lachen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 14:10

Ik heb nu ook medicijnen nog steeds en dat gaat vrij goed, alleen toen ik ze niet nam en ik was aan het werk, zat ik te krimpen van de pijn in me maag en vooral tijdens het plassen doet het onwijs pijn af en toe. Ook krijg ik van die lekkere steken in me zij onder me borst aan de linkerkant. Volgende week maandag mag ik dan eindelijk naar het ziekenhuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 14:30

Purny dat klinkt absoluut niet als PDS

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 16:16

Nee dat zei mijn dok ook al, ben nu benieuwd wat het daadwerkelijk is...

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 19:59

Debo schreef:
Mijn arts vertelde me dat ze er wel mee bezig zijn, over 8 a 10 jaar zou er een medicijn zijn die deze aandoening kan genezen.... laten we daar dan maar op hopen...

Fijn...nog even 10 jaar doorbijten en afzien dan maar... Boos!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:18

Amandje schreef:
Hmm.. dat zijn er nog best veel. Maar dit mijd ik zo ongeveer:

- hele vette dingen (zoals patat, hamburger, enz.)
- buitenlands eten (niet alles, maar bijvoorbeeld bami doet geen goed en veel andere 'vreemde' dingen krijg ik vaker last van)
- harde dingen (zoals harde kaakjes en chips)
- zure dingen (zoals sinaasappelsap en appelsap)
- sterk gekruide dingen (geen mosterd, sambal of enigzins sterke kruiden)
- vlees (ik eet eigenlijk bijna alleen maar kip, de rest verteert te langzaam en krijg ik vaak buikpijn van, gelukkig hou ik sowieso al niet van vlees)
- koolzuur (helaas geen lekker glaasje cola of 7up, hoewel heel af en toe kan het wel)
- alcohol (dan slaan mn darmen gelijk op hol, en mn maag doet ook moeilijk)
- rauwkost (helaas Boos! want ik ben echt helemaal gek op rauwkost, maar mijn maag doet er moeilijk van)
- suiker (neem ik wel, maar probeer ik erg matig mee te zijn)
- melkproducten in zekere mate (ik neem ze wel, maar niet te veel op een dag)
- grote maaltijden (ik probeer meerdere malen op de dag kleinere porties te eten, zo verdeel ik het beter en dat is beter voor mijn spijsvertering)

Dat is het geloof ik wel zo'n beetje, ik ben vast nog wel wat vergeten maar dit is toch wel het belangrijkste.

Wow... volgens mij kunnen we beter vragen wat je wél mag eten?

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:55

Heeft iemand hier eigenlijk ooit een darmonderzoek in het AMC laten doen? Ik heb alle onderzoeken die je maar kunt bedenken wel gehad daar en bij mij hadden ze toen een parasiet gevonden. Ze weten alleen nog niet wat ze daarmee aan moeten en of die parasiet de klachten veroorzaakt. Ik kreeg te horen dat 1 op de zoveel mensen met PDS deze parasiet hebben. Iemand ervaringen?

Amandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:33

Er is inderdaad niet heel veel dat ik gewoon spontaan kan eten, zonder op de verpakking te hoeven kijken wat erin zit. En ik heb ook nog eens het idee dat het weinig uitmaakt, op sommige dingen na dan.
Een darmonderzoek heb ik wel eens gehad, maar niet in het AMC. Wel weet ik dat er bij mij ook naar een parasiet gekeken is (niet met het darmonderzoek) en dat er toen niets gevonden is.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:37

Okee, ze hebben er dus wel specifiek naar gezocht. Bij mij is het dus wel gevonden. Is wel weer een aantal jaar geleden maar toen hadden ze daar eigenlijk geen medicijn voor. Ik kreeg toen anti depressiva voorgeschreven maar dat wilde ik gewoon niet. Ze gaan nu weer onderzoeken of die parasiet er nog zit. Zal mij benieuwen of ze er nu (bijna 6 jaar verder) wel iets voor hebben gevonden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 18:22

Zo ik ben bij het ziekenhuis geweest, ik moet donderdag nuchter terug voor een echo, ik moet 4 potjes inleveren en ik heb bloed moeten laten prikken. Dus nu heb ik pijn in mijn arm Boos!

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 19:06

Altijd fijn die onderzoeken! Van al het bloed dat ik heb laten prikken kan er een gehele bloedbank worden opgericht Clown

Amandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:17

Het is inderdaad wat, al dat bloedprikken. Er is bij ook al heel vaak bloedgeprikt, soms wel 6 buisjes tegelijk. Af en toe vraag ik me af of ik nog wel bloed overhoud.. Clown
Ik ben ook afgelopen vrijdag weer voor een onderzoek geweest, een onderzoek van mijn maag en dunne darm. Dat was een hel, want mijn eigen dokter die het met een roesje wilde doen was verhinderd. Toen kwam er een bijdehante dokter die vond dat ik het wel zonder kon. Dus hup, die slang naar binnen zonder roesje. Ik moest vooral door blijven ademen via de neus. Maar ik moest zo hard kokhalzen dat ik echt geen lucht kreeg. Dus wat doet dan een 'slimmerik' als ik.. Ik trok in een reflex die hele slang eruit Haha! . Je had de gezichten van de dokter en de verpleegkundigen moeten zien Bloos .
Toen bedacht de dokter dat ik toch beter een roesje kon krijgen (hehe.. ik had het toch gezegd dat het anders niet zou gaan) en toen moest die slang opnieuw erin. Toen ging het wel wat beter, maar wat een rotonderzoek was dat zeg.
Ik hoop dan ook echt dat ze nog eens met een oplossing komen om spastische maag-darmkanalen tot rust te brengen.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:42

Ik ben een keer gebloedprikt ( Nagelbijten / Gniffelen ) en toen moesten er 12 buisjes afgetapt worden... en niet alleen bij mij Knipoog ook bij mn broertje van 10 hihi, die zag een beetje bleek na afloop Tong uitsteken

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:04

ik heb ook darmprobs
weet wel niet wat juist wat..maar het komt door een operatie
weet niet of je daar spastische darm van kan krijgen
maar voel soms zo mijn darmen precies zwellen door een kramp
ze hebben bij mij 60 cm darm weggenomen
en sindsdien krijg ik zowat bij 9 van de 10 dingen wat ik eet ongelofelijke krampen
is echt irritant
vooral als ik ergens ben en ze bieden iets te eten of te drinken aan
neem ik bijna nooit iets behalve als het dichtbij huis is
Laatst bijgewerkt door amosje op 30-07-07 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:06

Vervelend is dat... Je wordt echt tegengehouden in wat je zou kunnen... Ik krijg altijd te horen dat ik te weinig eet (als ik bij anderen ben hihi, en mensen schijnen het ook raar te vinden dat ik bijna alleen water drink)

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:24

ja idd: en ik ben nogal iemand die graag eet
als ik thuis ben en ik krijg kramp no problem daar voel ik me op mijn gemak als ik moet rennen Bloos
en het lijkt ook alsof ik niet echt bijkom ik val precies telkens meer af
nja water denk ik dat ik ook geen kramp van krijg
maar ik lust echt geen water
moet daarvan kokhalzen

Beauty_yana0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:23

Ben er dus gistere middag achter gekomen dat MacDonalds en varianten daarop niet meer voor mij weg gelegd zijn.
Gelijk me hele verteringsstelsel op hol.

Is er niet een of ander vitaminen drankje of iets die je darmen een beetje constant houden?
Heb Yakult geprobeerd, maar dat was 4 dagen en het ging meteen weer verkeerd, terwijl ik dacht dat het juist hielp omdat mijn darmen minder rommelden en deden!

Amandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:32

Voor sommige mensen kunnen activia, yakult, of andere vergelijkbare dingen best werken, maar eigenlijk zijn ze juist slecht voor je darmen. Probioticadrankjes op zich zijn heel goed, want die probiotica kunnen echt helpen bij darmproblemen. Er zit alleen melk of yoghurt in al die drankjes en dat is juist niet goed. Want zuivelproducten werken op je slijmvliezen in (van maag en darmen) en dat kan dan juist irriterend werken en ervoor zorgen dat je darmen juist gaan irriteren of rommelen.
Het is beter om probiotica in capsules te nemen, dan heb je alleen de goede dingen en niet de melk die mogelijk kan irriteren.
Bij mij mezelf merk ik in elk geval dat ik niet teveel zuivel moet nemen, want dat merk ik echt. Maar als je geen problemen daarmee hebt, zijn die drankjes wel heel goed. Maar ik weet niet of ze ook echt zo goed zijn dat je veel minder last hebt.

Beauty_yana0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:44

Dat weet ik dus niet of ik problemen met zuivel heb, want eet/drink bijna geen zuivel. Alleen soms een bakje yoghurt, maar dan ook heel soms!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 21:41

Amandje schreef:
Het is inderdaad wat, al dat bloedprikken. Er is bij ook al heel vaak bloedgeprikt, soms wel 6 buisjes tegelijk. Af en toe vraag ik me af of ik nog wel bloed overhoud.. Clown
Ik ben ook afgelopen vrijdag weer voor een onderzoek geweest, een onderzoek van mijn maag en dunne darm. Dat was een hel, want mijn eigen dokter die het met een roesje wilde doen was verhinderd. Toen kwam er een bijdehante dokter die vond dat ik het wel zonder kon. Dus hup, die slang naar binnen zonder roesje. Ik moest vooral door blijven ademen via de neus. Maar ik moest zo hard kokhalzen dat ik echt geen lucht kreeg. Dus wat doet dan een 'slimmerik' als ik.. Ik trok in een reflex die hele slang eruit Haha! . Je had de gezichten van de dokter en de verpleegkundigen moeten zien Bloos .
Toen bedacht de dokter dat ik toch beter een roesje kon krijgen (hehe.. ik had het toch gezegd dat het anders niet zou gaan) en toen moest die slang opnieuw erin. Toen ging het wel wat beter, maar wat een rotonderzoek was dat zeg.
Ik hoop dan ook echt dat ze nog eens met een oplossing komen om spastische maag-darmkanalen tot rust te brengen.

Getsie dat is een rotonderzoek heb ik ook eens gehad. Bij mij kwam er coeliakie uit..

Wanneer krijg je de uitslag van de scopie?

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 22:08

Citaat:
Getsie dat is een rotonderzoek heb ik ook eens gehad. Bij mij kwam er coeliakie uit..

...is dat eetbaar Vork

Ik heb vannacht weer zo'n aanval gehad... echt niet grappig, lag pas om half 4 op mn bed Gaaaap

Ik zou eigenlijk vandaag weer naar de dokter gaan... Maar kwam erachter dat er een vervanger is aangezien de vaste op vakantie was... En ik wacht dan nog wel even tot hij terug is... Heb daarna trouwens gedroomd dat ik te lang had gewacht :S en dat de ziekte die ik had dodelijk was... heel gezellig...