hernia

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

yyy

Re: hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 08:54

smiek schreef:
favo schreef:
Smiek best spannend allemaal. Maar toch ook het idee dat er eindelijk wat gebeurd.
Hoe ernstig zijn je klachten? Veel pijn, niet goed meer kunnen lopen bv.?

Ik heb uitstraling van mijn bil tot mijn enkel, en voel de hele dag door pijn.
Ik heb vaak dat het een zere irriterende pijn is, waar je echt helemaal gek van word. Het maakt dan niet uit op wat voor manier je zit het blijft zeer doen (zal onder de hernia 'mensen' hier wel bekend zijn)
Als ik even heb gezeten en dan wil opstaan en gaan lopen, loop ik de eerste 20 meter helemaal krom, en doet me gigantisch zeer.
Ik heb nog nooit last gehad van uitvalverschijnselen. Wel van tintelen in me voet.

Iedereen bedankt voor jullie reacties Lachen hartstikke fijn!

de pijn en last kennen we Ach gut

ik moet morgen mn 1e evaluatie invullen na de zenuwblokkade.
zondag had ik teveel gedaan en toen had ik snachts ontzettende kramp en een doof gevoel in mn grote teen (was zoooo bang dat het mis was) maar sochtends voelde ik bijna niks meer(behalve die trekkingen na de kramp)

wat denken jullie wanneer kan ik weer op t paard? aan de ene kant denk ik namelijk dadelijk verpruts ik het maar aan de andere kant ik moet toch ook resultaten hebben na de blokkade....

ik lig echt stukken minder, nu mogen anderen op de bank liggen hihi

hoe gaat het nu met jullie allemaal dan? vooruitgang of nog steeds het zelfde gangetje? sterkte allemaal hoor!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 09:46

@Jen33; mijn fysiotherapeut zegt altijd: Je mag iets belastends doen en daar de eerste 24u last van hebben, als het daarna maar over is, anders is het niet goed geweest. Ik denk daarom dat je in jou geval wel weer kunt gaan rijden! Succes Lachen

Ik heb afgelopen weekend 2 keer hakken aangehad met het uitgaan en dat ging heel goed. Dat is een enorme vooruitgang, want hakken draag ik al een half jaar niet meer. Blij mee dus! Ook hebben we gister mijn nieuwe kamer geschilderd en daar heeft mn pa meer last van dan ik Haha!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:56

Bij mij staat het al een paar weken stil.

Ik heb zondag even paardgereden maar dat was een foute keus Huilen . hele rug weer vast en weer meer pijnklachten.

Ook met de wagen op het land rijden is geen verstandige keus...maar ja ik moet wat want de muren vliegen echt letterlijk op me af.
En het is de (enige) manier om mijn gedachten even op wat anders te zetten.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 11:10

ik heb op mn 17e hernia gehad, en ben er een half jaar later ana geopereerd.....

daarna de 1e jaren nog heel veel kramp gehad in mn linkerbeen.... de arts dacht dat ik voor mn 25e de 2e hernia al zou hebben...

ben nu 31 en heb 5 jaar terug een terugval gehad, kon ik niet meer lopen en met ambu afgevoer, 4 dagen morfine en ik was er weer,....

ik kon alleen maar stil liggen, en dat deed al verschrikkelijk pijn, zodra ik ging staan, voelde ik mn benen niet meer...

daarna weer door de scan....

afwijkingen in de rug, maar niets aan te doen...

de kramp blijft zo nu en dan....ik kan de tenen van mn linkervoet niet meer optimaal buigen...en als ik het probeer, schiet de kramp er in en blijft dan zo staan, tot ik ze met de hand terug duw...

ik moet zeggen dat ik er niet door beperkt ben, weinig tot geen pijn,...alleen veel kramp in de benen als ik teveel heb gedaan.......

ik ben momenteel aan het springen met paard, en ik merk wel dat ik na een springles mn linkerkant van mn rug voel....maar ik voel dat mn rug er al aan begint te wennen....

ik krijg alleen last van de rug als ik echt lichamelijk zwaar werk doe, maar waar een niet rugpatient ook moeite mee heeft...en deze pijn is dan binnen een paar uur of dag weer verdwenen....

ik heb denk ik wel mazzel , want ik hoor veel mensen, die wel veel pijn hebben.......

favo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 15:19

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:14

Dat artikel stond inderdaad gister bij ons in de Tubantia.
Heb het nog niet gelezen, maar mijn mams zei het.

smiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 13:11

Ja dat heb ik dus ook gelezen, en ik zit erover te denken of dat misschien een goede oplossing is voor mij.
wat zijn jullie meningen?

favo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 13:59

smiek schreef:
Ja dat heb ik dus ook gelezen, en ik zit erover te denken of dat misschien een goede oplossing is voor mij.
wat zijn jullie meningen?

Het lijkt allemaal goed te doen, als je het zo leest, maar je zo iemand moeten spreken, die het heeft laten doen.
En dan nog de vraag of je zorgverzekering het vergoedt. Het kost vlgs mij +/- 2700 euro.

Ik heb me zelf ongeveer een jaar gegeven, dat het vanzelf over gaat. Het moet natuurlijk niet erger worden dan het nu is.
Iedere dag is weer anders. Bij veel pijn neem ik Zaldiar (op doktersrecept).

saskija

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:39

Momenteel heb ik ook een hernia. Afgelopen woensdag door de MRI geweest en vrijdag bij de neuroloog die mij vertelde dat er een hernia zat. Morgen wordt ik al opgenomen in het ziekenhuis en dinsdag wordt ik aan de hernia geopereerd. De neuroloog vond het met deze hernia en met de klachten die ik heb niet verantwoord om langer door te lopen. Ik heb uitvalsverschijnselen in mijn linkerbeen en voet. Ik rijdt al 22 jaar paard en heb mijn paarden thuis staan, momenteel kan ik echter helemaal niets. Al helemaal niet rijden. Ik hoop dat ik straks weer gewoon kan rijden anders kom ik voor een groot dilema te staan. Mijn paarden wil ik nml. eigenlijk niet wegdoen, maar ik weet niet of omscholen lukt met die heethoofden. Allemaal even afwachten maar.

favo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 18:49

Saskija hoe lang heb je al last van je rug.
Ja, bij uitvalsverschijnselen opereren ze altijd.
Sterkte, ik hoop dat je weer op je paarden kan rijden na een bepaalde periode.
Wat voor een soort operatie krijg je? Een soort kijkoperatie?
Ik wordt niet geopereerd, maar ik wordt er wel ontzettend moe van die hernia en de pijn is af en toe ook geen pretje.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 23:39

@saskija; wat voor uitvalsverschijnselen heb je? ik ga morgen maar weer eens naar de neuroloog. gaat maar niet beter en heb zo'n gevoel dat ik een klein beetje last heb van incontinentieverschijnselen. weet het niet zeker, maar daar lijkt het wel op. moet hij maar eens een keer kijken.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:54

ik zie dat er meer mensen bij gekomen zijn met een hernia.. das balen zeg niemand gun je het!

Na de zenuwblokkade gaat het echt beter... als ik maar in beweging blijf. van het weekend met die warmte amper wat gedaan en dan zit je weer muurvast.... De hernia laat nu nog maar heel af en toe weten dat ie er zit..(vergeleken bij anderen kan ik bijna niks,maar vergeleken bij voor de blokkade kan ik best wel weer wat Haha!

als de dokters hun werk hadden gedaan was ik er mischien na 2 jaar al afgeweest ipv 3 jaar. maar je raakt er wel aan gewend altijd pech hebben No Cheer

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:55

saskija schreef:
Momenteel heb ik ook een hernia. Afgelopen woensdag door de MRI geweest en vrijdag bij de neuroloog die mij vertelde dat er een hernia zat. Morgen wordt ik al opgenomen in het ziekenhuis en dinsdag wordt ik aan de hernia geopereerd. De neuroloog vond het met deze hernia en met de klachten die ik heb niet verantwoord om langer door te lopen. Ik heb uitvalsverschijnselen in mijn linkerbeen en voet. Ik rijdt al 22 jaar paard en heb mijn paarden thuis staan, momenteel kan ik echter helemaal niets. Al helemaal niet rijden. Ik hoop dat ik straks weer gewoon kan rijden anders kom ik voor een groot dilema te staan. Mijn paarden wil ik nml. eigenlijk niet wegdoen, maar ik weet niet of omscholen lukt met die heethoofden. Allemaal even afwachten maar.

Heel veel succes en beterschap he!!

heb je wel een goede arts?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 20:10

Sind een jaar zijn ze erachter gekomen dat ik 3 hernia's heb.
Had al jaren pijn in mijn rug , maar geen uitsralingspijn.
Ik heb 2 x een epidurale injectie gehad zonder resultaat.
Toen door gestuurd naar een orthopeed in Mill, daar 6 facet verdovingen gehad , ook zonder resultaat.
Heb ook het stuk in de krant gelezen van die intradiscale laserbehandeling, en die arts in Mill zei dat dat nog mijn enige optie was.
Dus vervolgens naar het Kennemergasthuis gebeld voor informatie, zeggen ze doodleuk :dan moet u maar een e-mail sturen want daar hebben wij allemaal geen tijd voor om al die vragen te beantwoorden.......lekker patientvriendelijk Boos!
Afgelopen Vrijdag bij de neuroloog geweest en ook weer niets wijzer geworden, de ene arts zegt : die laserbehandeling is je enigste optie en de neuroloog zegt ,ik zou het niet doen , er is nog zo weinig over bekend en ik heb er meer mensen slechter dan beter van zien worden.
Toen wist ik het helemaal niet meer.
Gisteren weer mijn manueel arts gebeld (die dus de hernia's ontdekte), en nu moet ik Maandag bij hem komen en heeft hij een brief voor mij klaarliggen voor een arts in Twente, die zal dan 3 of 4 discografiën maken en kijken welke tussenwervelschijf de boosdoener is en die spuit hij dan rechtstreeks in met cortizone.
Als ik geluk heb helpt het zoniet dan zal ik toch die laserbehandeling moeten doen, want opereren is geen optie.
Pfffff, ik heb er voort zo de balen van, ik kan helemaal niet vooruit, kan niet meer sporten en word ondertussen maar steeds zwaarder Boos!
Ik hoop echt dat er iets gaat helpen.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 20:34

Ik heb ook een hernia gehad; met een pijnlijke ischias en uitvalsverschijselen.
Bij mij is de hernia (uitstulping) toen onder narcose weggespoten (chemonucleolyse).
Dat is inmiddels wel ruim 10 jaar geleden; ik weet niet binnen hoeveel maanden ik weer kon paardrijden, maar ik heb er nooit geen last meer van gehad en kan alles doen. Deze ingreep kan alleen bij een "verse" hernia, dus als de uitstulping nog zacht is. Anders moet je even googlelen op chemonucleolyse
Sterkte allemaal Ach gut
Laatst bijgewerkt door yvonnepuntnl op 17-07-07 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 20:38

Dat klinkt ook wel goed Ja

smiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:07

@ Darwin: Heb jij al wel een mri-scan gehad? Om het allemaal zeker te weten, want als alleen een manueel terapeut het zegt is het niet vastgesteld.
Ik denk dat het slim is om een MRI-scan te maken, zodat je ook makkelijker naar een oplossing kan vinden.

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:18

Hier meld zich nog een Hernia patient

Ik heb in '95 een hernia gehad en had uitstraling naar mijn rechterbeen en had dus mijn hernia links in me rug zitten, ik heb 9 wkn bedrust gehad en oefeningen in bed mocht er absoluut niet uit dus plassen op een po liggend in bed en je grote behoefte, nou ik kan je zeggen dat je daar echt niet happy van wordt hoor! Maar in de 8ste week van mijn bed rust gingen ze vloeistof in me rug inspuiten om te kijken of de hernia genezen was door de 8 wkn rust was het niet genezen dan moest ik als nog onder het mes. Gelukkig was er op de foto weinig te zien en ik kon gaan revalideren.
Ik moest weer leren lopen kwam uit me bed en wilde gaan staan maar me benen waren pudding en ik storte zo in elkaar ppff dat is ff een rare gewaarwording, nou nog ruim 1 week in het ziekenhuis geweest om weer te leren lopen. Nu heb ik er nog wel eens last van als ik druk ben geweest of zware dingen hebt gedaan zoals mesten dat probeer ik af en toe nog eens maar ik weet dat ik me daar gewoon niet meer aan moet wagen. Ik heb ook nog steeds iedere dag last van een stijve rug als ik me bed uit komt maar ik heb zo iets van ja je moet er maar mee leren leven want over gaan zal het nooit.

Ik wens iedereen ook heel veel sterkte met de klachten en er zijn best veel ruiters die hernia problemen hebben dus.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:50

Even een stomme vraag.
Kan je ook een hernia krijgen of een grotere kans na een breuk?
Ik heb eind december m'n rug gebroken (wervel L2) en ben nu aan het revalideren.
Maar de pijn wordt niet minder...

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:34

smiek schreef:
@ Darwin: Heb jij al wel een mri-scan gehad? Om het allemaal zeker te weten, want als alleen een manueel terapeut het zegt is het niet vastgesteld.
Ik denk dat het slim is om een MRI-scan te maken, zodat je ook makkelijker naar een oplossing kan vinden.

In September 2006 is de eerste MRI gemaakt, daar zagen ze twee hernia's op en toen is er in Maart 2007 een nieuwe MRI gemaakt en daar waren duidelijk 3 hernia's op te zien.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 18:44

nina62 schreef:
Ik heb ook een hernia gehad; met een pijnlijke ischias en uitvalsverschijselen.
Bij mij is de hernia (uitstulping) toen onder narcose weggespoten (chemonucleolyse).
Dat is inmiddels wel ruim 10 jaar geleden; ik weet niet binnen hoeveel maanden ik weer kon paardrijden, maar ik heb er nooit geen last meer van gehad en kan alles doen. Deze ingreep kan alleen bij een "verse" hernia, dus als de uitstulping nog zacht is. Anders moet je even googlelen op chemonucleolyse
Sterkte allemaal Ach gut

wat is een 'verse' hernia? hoe lang heb je hem dan als ie nog vers is?
ik ben gisteren dus naar de neuroloog geweest en die was eigenlijk wel heel tevreden.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 09:10

darwin schreef:
nu moet ik Maandag bij hem komen en heeft hij een brief voor mij klaarliggen voor een arts in Twente, die zal dan 3 of 4 discografiën maken .

het Medisch spectrum twente in Enschede? welke arts heb je daar? als het daar is Knipoog

mocht het in Enschede zijn hou er rekening mee dat ze nors zijn daar, dan kun je je voorbereiden,ik wist namelijk van schrik bijna niks meer te zeggen.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 09:30

Jen33 schreef:
darwin schreef:
nu moet ik Maandag bij hem komen en heeft hij een brief voor mij klaarliggen voor een arts in Twente, die zal dan 3 of 4 discografiën maken .

het Medisch spectrum twente in Enschede? welke arts heb je daar? als het daar is Knipoog

mocht het in Enschede zijn hou er rekening mee dat ze nors zijn daar, dan kun je je voorbereiden,ik wist namelijk van schrik bijna niks meer te zeggen.

Oh, das lekker dan Nors opkijken

Ik weet niet of het daar is ,maar dat zal dan wel.
Mijn arts zei dat ze er wel heel goed in waren , want ik kon het ook hier in Eindhoven laten doen , maar hij vond Twente veel beter.
Nou, ik ben benieuwd in ieder geval.
Deed het trouwens pijn ?

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:16

ik heb geen discografie laten maken dus of het pijn doet weet ik niet hihi.

ik vond de mensen daar gewoon niet fijn in Enschede en ik hoor steeds meer mensen met dezelfde ervaring dat ze daar nors zijn.
of ze goed zijn weet ik niet want ik had een second opinion in Nijmegen en ik vond de artsen daar zo duidelijk en mensvriendelijk dat ik daar gebleven ben..

binnenkort moet ik terug voor een controle, heb nog geen eens een datum en ben nu al zenuwachtig of de arts alles goed vind hihi

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:58

Bedankt voor je PB.
Jij ook heel veel succes Knipoog