ben jij DONOR of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muffin_

Re: ben jij DONOR of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:30

kristie schreef:
Ik ben vanaf mijn 18de donor, ze mogen van mij alles hebben Knipoog.
Ik ben toch al dood, en heb er dus niks meer aan. En als ik zelf, of iemand uit mijn omgeving, ooit een donor 'iets' nodig heeft, dan ben je ook blij als iemand zo'n formuliertje heeft ingevuld.

Clown is niet te hopen.....

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:59

Ik ben ook donor, en ik wilde ook altijd al donor zijn, mijn hele leven.

_rosita_ schreef:
Westernfreak schreef:
@rosita: Gaat het dan om de eventuele pijn die je dan nog zult voelen tijdens de operatie ?
Of gaat het om het beslissen over leven en dood terwijl je nog kunstmatig in leven gehouden wordt ?

over beiden. omdat ik niet overtuigd ben dat je niets meer meekrijgt/voelt/hoort etc als je hersendood bent, wil ik niet dat er terwijl de apperatuur nog aanstaat, in mij gesneden wordt.
en ik wil niet dat wanneer 1 van mijn organen op dat moment nodig zijn, dát de doorslag zal geven om het stop te zetten, dan is het geen beslissing meer van de familie, maar van de artsen omdat dat orgaan zo hard nodig is. en daarmee kom ik ook weer terug op het vorige...

De opmerking hier is echt onzin, ieder orgaan is altijd hard nodig, er zijn altijd organen die je kan gebruiken, dus dat zal dan betekenen dat bij alle mensen die donor zijn de artsen eerder beslissen om op te geven. Lijkt me vrij vreemd. Volgens mij was dit ook een punt dat bij hun laatste campagne werd aangegeven, dat artsen je echt niet dood laten gaan omdat je donor bent.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:16

Muffin_ schreef:
naadje24 schreef:
ja maar motiveren van mijn keuze doe ik ook niet ,want uiteraard komen daar weer de discussies van ,typisch bokt Knipoog

al eens slechte ervaringen gemaakt??? Haha! Knipoog

ik ben al vanaf januari 2004 actief op bokt ,vaak genoeg dus Knipoog

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:21

ilske schreef:
Mando schreef:
Ik wel, alleen mijn ogen en mijn huid krijgen ze niet en voor de rest mogen ze me helemaal leeghalen... als ik er een ander mee kan helpen.. waarom niet ik weet en voel het toch niet meer.

maar je voelt je ogen en huid toch ook niet meer?

huid oke, dan kan je niet meer gewassen worden.. maar je ogen doen ze toch dicht?

Nee, mijn huid is mijn jas altijd geweest en mijn ogen daar heb ik al het goede en slechte mee gezien... dat is allemaal van mij.
De rest mogen ze hebben.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:23

Ja ik ben donor. ze mogen alles hebben. echt alles.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:26

Welshcobfan schreef:
Je oognleden worden aan elkaar genaaid en er wordt volgens mij wat opgevuld zodat je geen ingevallen oogkassen hebt. Je wordt wel weer toonbaar gemaakt na de plundering Knipoog

Ach als je dood ben worden je ogen toch ook dicht geplakt.... maar niemand gaat met mijn mooie blauwe kijkers er vandoor... weet je wat het laseren gekost heeft.... Clown

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:27

Ik laat het aan mijn nabestaanden over. Ik zou het wel willen op zich, maar ik weet dat mijn ouders er niet mee zouden kunnen leven, dus laat ik hen beslissen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:29

mijn ogen mogen ze inderdaad ook niet nee. voor de rest alles.

en de oogleden worden inderdaad dichtgeplakt tegenwoordig Vork niet genaaid Vork

En ik wil nu juist eigenlijk niet dat mijn nabestaanden dat nog voor mij moeten gaan beslissen wanneer ik dus net overleden ben, ik denk dat ze het op dat moment al moeilijk genoeg hebben.

ik zeg niet dat het fout is hoor, ik zeg alleen dat ik het niet zou doen Cool

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:32

Ik ben ook donor. Vind ook dat er eigelijk wel net zo'n regeling kan komen als in België: Iedereen is donor behalve als je aangeeft dit niet te willen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:35

ook ik ben donor Ja ik vind het in belgie wel goed geregeld. van mij mogen ze ook alles hebben, ik kan er niets meer mee, en als ik er een mensenleven mee kan redden of verbeteren, waarom niet? Lachen

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:37

Na m'n dood mogen ze als het mogelijk is alles hebben, behalve m'n hoornvliezen/ogen. Ik heb altijd al iets met ogen gehad, en ik kan gewoon niet leven met het idee dat die er ooit uitgehaald gaan worden, ook niet na m'n dood Lachen

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:41

Ik ben nog geen donor, maar ga het zeker worden. Ik denk altijd, stel dat ik zelf heel nodig een lever moet hebben, dan zou ik het ook heel fijn vinden deze te krijgen van iemand die toch al dood is en er niks meer aan heeft. Het lijkt me geweldig zo mensen te kunnen helpen!

nodenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:46

Ik ben ook donor, ze krijgen alleen mijn huid en mijn hoornvliezen niet.
Mijn huid niet omdat als mijn partner/familie er voor kiest om de kist nog open te laten dat dit tot de mogelijkheid behoord.
En mijn hoornvliezen niet, omdat stel dat je dus naar de hemel (of waar dan ook heen gaat) dan moet je nog wel wat kunnen zien (ik weet het is een hele vreemde reden, maar zo voel/zie ik het)

nodenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:47

Ik heb er trouwens bewust voor gekozen om al vast te laten zetten dat ik donor wil zijn, want als je overlijdt dan is dit al zwaar genoeg voor je nabestaanden.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:48

Lise81 schreef:
Ik ben ook donor. Vind ook dat er eigelijk wel net zo'n regeling kan komen als in België: Iedereen is donor behalve als je aangeeft dit niet te willen zijn.

inderdaad, dat vind ik ook een goede regeling Ja

Nijn

Ik weet niet of ze nog wel iets bruikbaars kunnen vinden in mijn lichaam maar mocht dat het geval zijn vind ik het prima Ja
Alleen mijn ogen wil ik houden Ja

Anoniem

nodenka schreef:
Ik heb er trouwens bewust voor gekozen om al vast te laten zetten dat ik donor wil zijn, want als je overlijdt dan is dit al zwaar genoeg voor je nabestaanden.

ik heb het er idd met mijn moeder over gehad, die weet het ook.

dat van je ogen vind ik helemaal niet raar, dat is jou gevoel

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:52

Ik heb er bewust voor gekozen GEEN donor te zijn.
De manier waarop transplantaties van "overledenen" gebeuren staan mij niet aan. Nagelbijten / Gniffelen

En dan doel ik op het hersendood zijn.

Natuurlijk, ik begrijp dat de organen van een volkomen dood iemand geen waarde meer hebben, maar hersendood en je organen eruit? Nee dankje!

Aan de andere kant is het ook weer zo, dat zonder donoren er veel meer mensen zouden overlijden, en ik zou zelf ook graag een donororgaan ontvangen als ik het nodig zou hebben, maar toch staat mijn besluit vast.

Het kweken van organen van varkens vind ik dan wel weer iets waar ik méér voor ben.
(varkens dna lijkt erg op dat van ons)

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:12

Ik snap niet zo goed wat sommigen hier bedoelen met als je hersendood bent en dan je organen verwijderen. Volgens mij gaan je organen er echt nog niet uit hoor, als je alleen nog maar hersendood bent!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:15

Jawel, alleen dan zijn je organen nog bruikbaar.
Als iemand ook klinisch dood is (zo noemen ze dat toch?) kunnen de organen niet meer gebruikt worden

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:15

Jawel dus, je moet aan de beademing gehouden worden totdat de organen eruit gaan, anders sterven ze binnen heel korte tijd af...

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:19

Als ik toch heen levenkansen meer heb laten ze me dan maar leeghalen hoor....

nodenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:22

Mando schreef:
Als ik toch geen levenkansen meer heb laten ze me dan maar leeghalen hoor....

Vind ik ook, ze hoeven geen kasplantje van mij te maken.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:24

Ik weet nog niet of ik donor wil worden, weet wel dat ik niet voor de wetenschap gebruikt wil worden. Oké ik zou het niet erg vinden als geneeskunde studenten op mij zouden oefenen ofzo, maar je kan ook gebruikt worden voor crashtesten of dat soort dingen (zag laatst op tv iets over een onderzoek over hoeveel een mensenschedel kon hebben). Als je je beschikbaar stelt voor de wetenschap dan ben je ook echt voor alles beschikbaar volgens mij en mogen ze alles met je doen, en dat heb ik toch liever niet.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:25

jamaar beschikbaar voor de wetenschap is echt iets heel anders, dan moet je een heel pak papieren invullen, dat doen ze echt niet zomaar met je als je donor bent