Sonja Bakker: wie, waarom en hoe gezond voel je je?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RicardoOpa

Re: Sonja Bakker: wie, waarom en hoe gezond voel je je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:47

Heb mijn Sb dieet denk zo'n 5-6 weken vol gehouden. Was toen zo'n 7kg afgevallen, was er supertrots op maar weeg momenteel even veel als van te voren... Boos! Nu zit ik te twijfelen of ik weer wil beginnen, ben bang dat ik later weer terug val op m'n oude ongezonde gewoonte en die paar weken moeite voor niks zijn geweest...

Maar, wat mijnj ook opviel, is vooral dat het ontbijt zo weinig is. Soms is het alleen een flesje Herofruit met een appel?! Daar kon ik echt geen 3 uur op leven.. Neigde al gauw om m'n eerste tussendoortje al in de klas op te eten ipv wachten tot de pauze..

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:49

RicardoOpa schreef:
Heb mijn Sb dieet denk zo'n 5-6 weken vol gehouden. Was toen zo'n 7kg afgevallen, was er supertrots op maar weeg momenteel even veel als van te voren... Boos! Nu zit ik te twijfelen of ik weer wil beginnen, ben bang dat ik later weer terug val op m'n oude ongezonde gewoonte en die paar weken moeite voor niks zijn geweest...

Maar, wat mijnj ook opviel, is vooral dat het ontbijt zo weinig is. Soms is het alleen een flesje Herofruit met een appel?! Daar kon ik echt geen 3 uur op leven.. Neigde al gauw om m'n eerste tussendoortje al in de klas op te eten ipv wachten tot de pauze..

Voor wie het wil weten ik ben 1.78-1.80 lang en woog bijna 85 kilo. Mijn streefgewicht is 70. Wel erg veel, maar daarvoor is het ook een streefgewicht Vork

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:09

Tiffany schreef:
Over die bananen. Een banaan is inderdaad minder goed voor je als een sinaasappel. Omdat er meer calorieën inzit. Als je 3 banaan eet kan je in plaats daarvan een klein zakje pringles eten. (die minizakjes)

Dat is dus niet waar. Het gaat niet alleen om de kcal!
Anders zou je net zo goed een mars kunnen eten ipv 5 appels, krijg je ook minder kcal binnen.

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:12

Trouwens.
klinkt stom.

Maar in de tijd dat ik SB deed, was mijn poep echt knoerdhard en kwam het echt zelden Clown

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:13

sokje87 schreef:
Tiffany schreef:
Wel eens een dieet meegemaakt dat je veel mag eten?

:J

Ja hoor, ik ben veel meer gaan eten om af te vallen. Veel mensen eten te weinig. Lachen

Ja dat kan. Dat heeft dan ook weer te maken met een verlaagde vertering. Ga je meer eten, gaat je lichaam sneller verteren. simpel gezegd

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:14

RicardoOpa schreef:
Trouwens.
klinkt stom.

Maar in de tijd dat ik SB deed, was mijn poep echt knoerdhard en kwam het echt zelden Clown

Vaak komt dit door te weinig drinken, te weinig vezel en/of te weinig beweging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:14

ik volg het dieet nu al 1 week. je kan beter op maandag binnen want op dag 6 en 7 uit het boek mag je iets extras zoals een glas wijn. dan komt het beter uit in het weekend.
verder vind ik het ontbijt en luch echt weinig en avond eten echt veel.
ik heb soms wel moeite met het volhouden maar dan pak ik iets extra's en toch ben ik al 2 kilo kwijt in 1 week.

alles staat goed beschreven

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:20

Tien schreef:
RicardoOpa schreef:
Trouwens.
klinkt stom.

Drinken deed ik zowiezo geboeg, sloeg soms zelfs gewoon door en dronk ik 6 liter op een dag.
Te weinig vezel.. geen idee. dat is toch brood enzo?
Weinig beweging kan wel kloppen denk ik Lachen

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:26

Citaat:
In principe leidt elk dieet dat minder calorieën levert dan het lichaam verbruikt, tot gewichtsverlies. Om te voorkomen dat de kwijtgeraakte kilo’s er na het afvallen weer snel bijkomen, is het verstandig een dieet te kiezen dat gevarieerd is en niet te veel afwijkt van het ‘gewone’ eetpatroon. Het is ook van belang dat het lichaam voldoende voedingsstoffen binnen blijft krijgen.

Probeer trouwens niet om elke week zoveel mogelijk af te vallen.

Citaat:
Verantwoord afvallen betekent:
* een gemiddeld gewichtsverlies van een halve tot een kilo per week
* een gevarieerd eetpatroon met een beperkte hoeveelheid calorieën
* het beperken van de hoeveelheid vet
* matig zijn met voedingsmiddelen waaraan suiker is toegevoegd
* het drinken van alcohol beperken
* rustig eten en regelmaat aanbrengen in het eetpatroon
* meer bewegen

Maar als je nou vind dat je smorgens te weinig binnenkrijgt en s'avonds teveel. Mag je dan van SB ook meer smorgens gaan eten en savonds wat minder?

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:30

RicardoOpa schreef:
Tien schreef:

Drinken deed ik zowiezo geboeg, sloeg soms zelfs gewoon door en dronk ik 6 liter op een dag.
Te weinig vezel.. geen idee. dat is toch brood enzo?
Weinig beweging kan wel kloppen denk ik Lachen

Vezels worden opgedeeld in oplosbare en onoplosbare vezels.

- Oplosbare vezels zitten voornamelijk in groenten, fruit en peulvruchten. Deze vezels komen onverteerd in de dikke darm terecht, waar onze darmflora (darmbacteriën) de vezels afbreken. Hierbij komen stoffen vrij die als energiebron dienen voor de bacteriën en de darmcellen. Daarnaast komen er gassen vrij die er voor zorgen dat de ontlasting luchtig en soepel blijft. Oplosbare vezels vertragen de maagontlediging, de passage door de dunne darm en de absorptie van glucose, cholesterol en galzuren. Hierdoor hebben ze een positieve invloed op de ‘welvaartziekten’ zoals overgewicht, verhoogd cholesterol en diabetes.

- Niet-oplosbare vezels zitten voornamelijk in granen zoals bruinbrood, zemelen, volkoren-pasta’s, havermout en ontbijtproducten (cereals). Deze vezels worden niet verteerd in de dikke darm en zijn onveranderd in de ontlasting terug te vinden. De vezels werken in de darm als een soort spons doordat ze veel vocht opnemen. De ontlasting wordt hierdoor zachter en kan sneller in de richting van de endeldarm worden afgevoerd. Daarnaast zor-gen de niet-oplosbare vezels voor een snellere verzadiging en vergroten ze het volume van de ontlasting.

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:31

Mijn zus en mijn moeder zijn nu aan het 'sonja bakkeren'. Ik doe nu sinds 1 dag mee. Maar heb het niet volgehouden Haha! Het eten is helemaal neit verkeerd, je hebt niet echt honger, en het is gewoon normaal alledaags eten. Ik denk alleen dat het wat moeilijker is om je controle in snoepen te controleren. Snoepen mag wel. Maar zo min mogelijk. En toch doe je het snel te veel.

Maar dit topic gaat eigenlijk over Sonja Bakker. Ik las dat veel mensen zeggen dat als ze 3 kilo waren afgevallen en dan stoppen, het er zo weer aan komt. Als je haar boek goed doorleest, lees je ook dat als je 2 kilo afvalt het vaak helemaal niks beteken. Dit is meestal alleen water. Dus, ik zeg neit dat mensen dat niet goed doen. Maar je moet wel goed het boek doorlezen en de tijd nemen.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:32

Bij eigenlijk alle mensen in mijn omgeving die SB hebben gevolgd
heb ik gemerkt dat na een aantal weken de kilo's er zo weer bijkwamen!

Het lijkt mij eigenlijk niet echt een super gezond dieet.
In de zin van dat je inderdaad veel te weinig binnenkrijgt.
Zeker als je intensief sport (paardrijd), lijkt me dat niet verstandig!

Ik heb niet de discipline om me daar aan te houden Clown
En mijn moeder wil ook niet speciaal voor me koken Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:42

Tien schreef:
Indeed schreef:
Jaha, maar 1 banaan bevat ongeveer 100 kilocalorieën, als jij 5 stuks fruit mag op een dag en je eet daarvan 5 bananen, dan heb je alleen al door fruit 500 kilocalorieën binnen gekregen. Ik kan me voor de rest wel vinden in je mening, men eet al weinig fruit in Nederland en dan worden er ook nog bepaalde beperkingen opgelegd.

Ik snap .wat je bedoeld, maar ik denk ook niet dat iemand snel 10 weken achter elkaar 5 bananen per dag gaat eten. Maar dat is met elk stuk fruit (of ander voedingsmiddel) zo.
(een banaan bevat overigens 88 kcal) Knipoog

Citaat:
En te weinig kilocalorieën, tja dat zal... toch hoor je zoveel mensen die het niet opkunnen en dat ze zeker geen honger hebben, anderen juist weer wel. Nou goed, zeker als je eenmaal op je streefgewicht bent mag je meer gaan eten dus dan wordt dat te weinig ook zeker wel minder. Voor de rest is het dieet nog te jong om de langetermijnseffecten te meten.

Op pagina 2 heb ik uitgelegd waarom te weinig kcal niet goed is.

Citaat:
Diëtisten zijn uiteraard tegen het Sonja Bakker principe, want die trekt heel veel klanten uit hun handen door middel van het boek van Sonja Bakker. Ik denk dat je hun mening ook moet nuanceren omdat er ergens ook wel een vlaag jaloeze aanwezig is.

Dat kan. Maar een diëtist is veel meer dan iemand die je afvalmethodes kan geven. Er zijn genoeg diëtisten die dit in hun beroep bijna nooit meer doen.
En ik denk dat de diëtisten die dan jalours zijn eerder jalours zijn op haar management vaardigheden dan op haar dieet.
Over een jaar studeer ik af als diëtist. Zou iemand bij mij komen en zeggen ik wil dat dieet volgen, zeg ik niet, neeee niet doen. Als iemand dat graag wil, tja waarom niet. Maar ik zou zeker de nadelen ook vertellen.
Maar ik zou het nooit iemand aanraden, omdat ik niet achter haar methode sta en dit wetenschappelijk niet verantwoord wordt. (als diëtist moet je dat namenlijk altijd kunnen doen.)

Tuurlijk eet iemand geen 5 bananen op een dag, maar Sonja vindt het dus niet aan te raden om elke dag een banaan te eten.

Wat betreft die kcal, daar heb je gelijk in, een dietiste zal aanraden om 300 onder het normale te gaan zitten.

Als laatst wil ik nog even toevoegen dat ze veel lezingen geeft in ziekenhuizen bij verschillende afdelingen waaronder cardiologie. Ook wordt haar online programma verzekerd door een maatschappij en in de toekomst volgen er waarschijnlijk meer. Ik geloof dus ook niet dat het direct ongezond is, je moet het alleen niet je hele leven volgen en op een gegeven moment als je op je streefgewicht bent (of het liefst 2 kilo eronder zodat je 2 kilo speling hebt tijdens het aanvullen van je eetpatroon) moet je ook weer meer gaan eten en dan kom je toch erg dichtbij de schijf van 5 van het Voedingscentrum.

Over een jaar studeer ik ook af, doe de opleiding Voeding en Dietetiek alleen volg niet de paramedische richting maar de kwaliteitskant. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-03-07 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:45

Indeed schreef:
Over een jaar studeer ik ook af, doe de opleiding Voeding en Dietetiek alleen volg niet de paramedische richting maar de kwaliteitskant. Knipoog

Sonja Bakker 2? Tong uitsteken Knipoog verdient denk ik wel goed, maar mij trekt de paramedische kant meer

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:52

ik heb niet erg veel reacties gelezen, maar ik wil je toch waarschuwen. een vriendin van mij volgt ook het Sonja bakker dieet (al best lang trouwens) en die mag maar heeeeel weinig eten, terwijl ze 2 uur per dag fietst. ze mag 's ochtends bijvoorbeeld maar 1 beschuitje.. echt raar!
en haar moeder loopt erbij als een skelet (of garnaal, hoe je het maar wil noemen Tong uitsteken ), echt te mager!
ik heb dus toch mijn twijfels bij sonja bakker..

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:53

Quellian schreef:
Six schreef:
Ik heb het 6 weken vol gehouden.
Je voelt je lam.
Omdat je weinig voedingstoffen binnenkrijgt.
Maar je voelt je ook wel weer goed, Niet zo'n opgeblazen gevoel.. Dat vind ik zelf wel lekker !
Ik was wel 7 kilo afgevallen.. Lachen
Maargoed, Volgende week ga ik ook weer beginnen.
't is al weer een tijdje geleden, en er zijn er wel weer een paar aangekomen Nagelbijten / Gniffelen

En hoe zit het met die 7kg? Er nog steeds af?

Ik ben vorig jaar 7kg afgevallen in 10 dagen. Niet geheel verantwoord, maar wel blijvend Bloos

Ben na de kerst.. en vakantie
dus volop lekkere dingen eten, 3 kilo aangekomen.
Ach viel me nog mee.
Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:54

Tien schreef:
Indeed schreef:

Sonja Bakker 2? Tong uitsteken Knipoog verdient denk ik wel goed, maar mij trekt de paramedische kant meer

Haha heb net mijn berichtje aangepast, moest toch nog ff aanvullen Knipoog.

Ik word geen SB 2, jij wel? Haha!

Ik heb geen idee of er in mijn vakgebied veel te verdienen valt, ik loop nu mijn eerste stage en dat is toch pittig zwaar Ziek (doe de etikettering, productspecificaties, implementeren HACCP)

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:00

Indeed schreef:

Ik heb geen idee of er in mijn vakgebied veel te verdienen valt, ik loop nu mijn eerste stage en dat is toch pittig zwaar Ziek (doe de etikettering, productspecificaties, implementeren HACCP)

Nee niks voor mij.

De bedrijfskant is relatief meer te verdienen dan de medische kant. En tjah SB ook, tv is big bussiness. Knipoog

Vvincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:01

Ga gewoon wat meer sporten dan hoef je jezelf ook niet te verhongeren, werkt nog op lange termijn ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:03

Tien schreef:
Indeed schreef:

Nee niks voor mij.

De bedrijfskant is relatief meer te verdienen dan de medische kant. En tjah SB ook, tv is big bussiness. Knipoog

Mja dat zeker! Opleiding is ook een heel stuk populairder geworden dus je zult ook wel meer concurrentie hebben!

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:03

LoveLeandro schreef:
ik heb niet erg veel reacties gelezen, maar ik wil je toch waarschuwen. een vriendin van mij volgt ook het Sonja bakker dieet (al best lang trouwens) en die mag maar heeeeel weinig eten, terwijl ze 2 uur per dag fietst. ze mag 's ochtends bijvoorbeeld maar 1 beschuitje.. echt raar!
en haar moeder loopt erbij als een skelet (of garnaal, hoe je het maar wil noemen Tong uitsteken ), echt te mager!

Ja dat viel mij dus ook op Verward
En ik was op een gegeven moment echt bang dat mn vriendin door zou slaan naar anorexia,
want toen zei ze me net iets te triomfantelijk dat ze zelfs al geen trek meer had in avondeten!

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:20

Tien schreef:
Tiffany schreef:
Over die bananen. Een banaan is inderdaad minder goed voor je als een sinaasappel. Omdat er meer calorieën inzit. Als je 3 banaan eet kan je in plaats daarvan een klein zakje pringles eten. (die minizakjes)

Dat is dus niet waar. Het gaat niet alleen om de kcal!
Anders zou je net zo goed een mars kunnen eten ipv 5 appels, krijg je ook minder kcal binnen.

Om wat gaat het volgens jou dan wel ??

En in zo'n minipringles zit echt wel minder als 3 bananen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:37

Om de voedingsstoffen natuurlijk!

Kijk, ik kan best voor 1700kcal aan taart naar binnen werken elke dag, maar ik kan je verzekeren dat ik dan dik word.. Wat niet het geval is als je gezond eet!

Het gaat niet alleen om kcal, ook om de stoffen en wat je lichaam er mee doet!

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 01:14

LoveLeandro schreef:

Een collega van mijn moeder ging er ook zo mee door dat ze uiteindelijk bij een dietiste kwam om aan te komen.

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:51

In het boekje staat als ej zwaar werk hebt oid,dat je wel meer mag eten als onbijt.
Dus volgens mijn ligt dat niet aan het SB dieet,maar aan zelf een beetje inzicht..