rug gebroken, van paard gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Re: rug gebroken, van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 11:00

Thanks dames.
Ik ga vanmiddag even kijken voor een bodyprotector, voel ik me toch wat safer denk ik.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 12:28

ziet er netjes uit! Ik heb ook aan een body protector gedacht. Maar weten jullie of dit ook helpt tegen het vallen op je stuitje? Zo heb ik nl. mijn rug gebroken. Mij lijkt dat een bodyprotecter daar niet veel bescherming aan geeft??

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:22

Fnenn schreef:
Ga je met bodyprotector rijden ravellie?

Dat wilde ik de eerste weken wel gaan doen ja ( als ik weer begin)
Mijn haf is op zich erg lief, maar je weet het nooit
Daar komt bij dat hij ook maanden vakantie gehad heeft Haha! Knipoog

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:42

mag schreef:
ziet er netjes uit! Ik heb ook aan een body protector gedacht. Maar weten jullie of dit ook helpt tegen het vallen op je stuitje? Zo heb ik nl. mijn rug gebroken. Mij lijkt dat een bodyprotecter daar niet veel bescherming aan geeft??

Nee het zal je stuitje niet beschermen.

Een rug of een nek (breuk) trouwens ook niet. Wanneer je een klap maakt houdt een BP ook niet alles tegen, ik had mijn breuk ook met BP gehad. Daarom twijfel ik .. Ik heb laatst wel 1 aangehad, maar ik kon merken dat ik meteen 'lui' werd en mijn spieren liet hangen zeg maar.
Vandaar dat ik er twijfel, ik moet het wel weer op eigen krachten kunnen Nagelbijten / Gniffelen

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 16:42

Ik ga wel voor een bodyprotector denk ik het zal tochvoor een aantal dingen schelen denk ik.
Hoe gaat het trouwens met alle brokkenpiloten hier!

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 09:02

dan hebben wij bijna het zelfde, ik ben er deze week afgevallen ook in t ziekenuis gelegen. moet morge weer terug komen om te zien las het goed heelt, en anders een corzet.. hier is mijn verhaal hoe het gebeurde

viewtopic.php?f=136&t=756535

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:51

zo te lezen heb ik super veel mazzel gehad.
ben van een jonge hengst afgevallen en ze dacht ook dat mijn rug gebroken was, maar was alleen gekneusd.
ga er in het vervolg alleen nog maar met een bodyprotector op, dat beschermt je toch wat meer?of niet....heb er nog nooit mee gereden namelijk...
verder sterkte iedereen!!

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 19:41

Hoe gaat het inmiddels met iedereen?

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:59

Hey Fnenn, hoe is het met jou inmiddels?

Hier: ik ben vorige week weer voor rontgenfotos geweest ( is nu bijna een half jaar geleden) en daarna een gesprek met de orthopeed.
De breuk in mijn 12de wervel is bijna geheel genezen
De inzakking is echter hetzelfde gebleven, dat komt ook niet meer goed.

Ik heb geen pijnklachten, wel ga ik nog iedere dag even liggen en heb ik soms een warm, branderig gevoel in mijn rug
Alsof iemand er brandend spul ingespoten heeft.

Ik werk nu om de dag tot 12:00 en volg nog om de week therapie, ik kan nu bijna iedere oefening doen.
Dus we gaan het afbouwen, omdat ik thuis ook erg actief ben
Wel neem ik altijd een uurtje om even plat te liggen

Wat ik niet kan:
hardlopen!!!!!!!
En dat vind ik echt zo jammer.

Paardrijden heb ik ook nog niet gedaan, maar mijn paard komt wel eind deze maand terug
Ik bezoek hem nu eenmaal per week
En ja, mijn bodyprotector ligt klaar

Toekomst: de orthopeed weet niet te zeggen hoe de toekomst zal gaan wat betreft mijn toekomstplannen
Ik wilde namelijk gaan doorleren en werken in het ziekenhuis
Maar zwaar werk is niet echt aan te raden
de arts adviseerde een aansturende functie te gaan doen
Maar ik ben meer een praktijkmens, moeilijk dus......

Op mijn werk heeft een (oudere) client haar rug gebroken, pas na twee weken hebben ze fotos laten maken
Zij krijgt nu een ingreep waarbij er een soort cement tussen de wervels gespoten word
Je moet daarvoor twee uur stil liggen op je buik.
Lijkt me best heel wat als je al op oudere leeftijd bent

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:06

Ik ben weer aan het werk, voor halve dagen.
Volgende week weer fulltime, alhoewel ik twijfel of ik dat wel trek.

Wat ik nou zo raar vind, ik hoor allemaal verhalen van rustig opbouwen, rustig aan enz.
De arts waar ik laast was, zei dat ik gewoon alles weer mocht, en erachteraan dat ik nog een half jaar pijn kon hebben.
Hij heeft me niet eens onderzocht, alleen de foto's bekeken.

Ik heb wel al weer 2 keer paardgereden, veel gestapt en een klein stukje draf.
Heb nog wel dagelijks pijn, morgen begin ik met fysio.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:13

JA, dat zeggen ze tegen mij ook: 'denk erom, je hebt rugletsel
Neem er de tijd voor'.
Maar ondertussen moet ik wel steeds naar de ARBO die alleen maar uren wil opbouwen

EN zegt de orthopeed dat ik alles kan, als ik zelf maar denk dat ik het ook aankan.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 11:04

Ik moet dinsdag terug naar het ziekenhuis. Dan gaan ze nieuwe foto's maken en moet ik terug naar de orthopeed. Ik kan al langer uit bed en ook doet het minder pijn. (niesen enz. doet helemaal geen pijn meer, terwijl dat in het begin hééél zeer deed) daardoor denk ik wel dat het goed aan het genezen is.

Weten jullie nog vragen die slim zijn om te stellen aan de orthopeed, (zodat ik achteraf niet hoef te denken, had ik dat maar gevraagd)??

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 11:10

Toen ik bij die orthopeed was kwam hij over alsof ik er voor niks zat. Hij zei, ja het ziet er goed uit, je mag alles weer en je corset inleveren (niet eens afbouwen wat eigenlijk wel moet) en je kan een half jaar pijn hebben.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 11:30

De vragen die ik stelde:

-Is er verschil op de fotos te zien ( ja, de breuk is bijna niet meer zichtbaar, de inzakking blijft echter zo)

-Wanneer kan ik weer hardlopen ( niet te zeggen)

-Wanneer kan ik weer paardrijden en loop ik meer risico? ivm zwakke plek rug
Vlgs de orthopeed is dit niet zo, de stand van de wervel is veranderd, maar hij is niet meer kwetsbaar dan een andere wervel

-Hoe moet ik mijn werk en toekomstplan verder invullen?
ik werk namelijk in de gezondheidszorg
(liever geen te zware lichamelijke belasting, maar bijv aansturende functie)

-Zijn er dingen die ik niet mag ( moeilik te zeggen, dat voel je zelf het beste, doe wat jij denkt aan te kunnen)

-Hoelang houd ik dat branderige gevoel in mijn rug? ( kan nog zeker een half jaar aanhouden)

-wannneer weer terug voor controle en fotos ( over een half jaar)

-Hoelang nog fysio volgen ( mag ik afbouwen omdat ik thuis al erg adequaat met mijn herstel bezig ben en trouw mijn oefeningen doe)

-heeft u nog tips? ( ja, oefen op je houding, ik moet heel erg overdreven rechtop lopen en je kin wat omhoog, dat ziet er overigens best arrogant uit, maar ja....)

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 11:35

Jeetje dan had jij een aardige arts.
Ik stond na 5 minuten weer buiten. Nagelbijten / Gniffelen
Jahoor je mag alles, ook paardrijden dus. En ja het doet nog een half jaar pijn hoor, hier ga maar fysio doen, en je hoeft niet meer terug te komen hoor.

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 11:42

Vronitopper, sterkte, en welkom bij de club!
Wat een verschillende verhalen lees je van wat wel of niet mag zeg het is dus per dokter verschillend denk ik.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 12:09

Over mijn houding heb ik in het ziekenhuis al informatie gehad. Hoe ik uit bed moet rollen, hoe je moet bukken, en ook hoe je moet lopen. Heel arogant vind ik zelf ook ja. (ben helemaal niet zo, loop eerder wat gebogen) Buik intrekken, borst naar voor, en kin omhoog. Als een manequin dus.

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 12:34

Jah ik heb inderdaad ook eren uitbed rolmcursus gehad van de arts.. maar ik ben gister weer geweest, is nu een week geleden dat t gebeurde,, en heb gister een corset gekregen die moet ik om hebben zodra ik niet meer lig, die arts balde a;l dat ik een week zonder korset heb gelopen.. maar ik kan bijna niks.. lig hele dagen.. en maar wat bokken op de laptop..

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:45

Zo dan heb ik gisteren geluk gehad als ik dit allemaal zo lees.

Ik ben gisteren van mijn paard gevallen (twee keer) en volgens mij heb ik een heel erg flink gekneusde heup. Is lekker dan.
Ik twijvel nog of ik krukken zal gaan halen of dat ik maar gewoon dapper door moet lopen op mijn zere been.
Ik kan bijna niet lopen, laat staan bukken of gaan zitten. Mn vriend heeft me al 2 keer van de wc moeten hijsen
omdat het niet lukte om op te staan :S

Wat denken jullie krukken halen of niet ?

Verder beterschap voor iedereen !

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:47

ZO ben ik ook begonnen vronytopper.

Ik heb ook een poos op bed gelegen en was maar wat blij met mijn laptop ( ik ben zelf nu een half jaar verder)

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ben trouwens erg blij met dit topic
Vind het fijn om ervaringen uit te wisselen en te horen hoe anderen er mee omgaan.

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:51

Ik heb ook een rol-uit-je-bed-cursus gehad Haha! Verder word ik ook de hele dag door nog door iedereen gecorrigeerd, 'Ga nu eens recht staan' Knipoog

En inderdaad ik was ook blij met een laptopje op schoot! Het waren lange dagen Verdrietig

Ik ben ook erg blij met het topic! Fijn om te lezen dat je niet de enige bent!

@ Ineke_ ben je ook bij de dokter oid geweest? Als je echt veel last hebt zou ik gewoon krukken regelen!

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:21

Fnenn schreef:
Ik heb ook een rol-uit-je-bed-cursus gehad Haha! Verder word ik ook de hele dag door nog door iedereen gecorrigeerd, 'Ga nu eens recht staan' Knipoog

En inderdaad ik was ook blij met een laptopje op schoot! Het waren lange dagen Verdrietig

Ik ben ook erg blij met het topic! Fijn om te lezen dat je niet de enige bent!

@ Ineke_ ben je ook bij de dokter oid geweest? Als je echt veel last hebt zou ik gewoon krukken regelen!

Heb net telefonisch spreekuur gehad, kon er niet meer tussen vanochtend. Morgen maar even nar het reguliere spreekuur.
Ik denk dat ik misschien toch zo maar krukken haal..... Ik voel me zo'n kneus he Tong uitsteken heb nog net geen scootmobiel nodig.

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:28

Ja dat had ik ook! Voelde me zwaar invalide Bloos Mijn vriend moest me bij alles helpen!

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:42

Fnenn schreef:
Ja dat had ik ook! Voelde me zwaar invalide Bloos Mijn vriend moest me bij alles helpen!

Ja bah, hij heeft vandaag ook al 2 keer gebeld of ik alles wel red en of ie niet naar huis moet komen. Heel lief !
Vanochtend heeft ie half aangekleed, vind ik best vervelend om te vragen.

Morgen maar even zien wat de dokter zegt

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:24

jah, ik voel me net zo'n bejaarde beppe.. moet overal zowat hulp bij hebben, sokken aan doen en broek aan doen.. en corset omdoen. maarja, ben ook blij dat hier nu een topic over is.